Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Slimme (inbouw)wandschakelaar integreren met philips hue

Pagina: 1
Acties:

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wij gaan binnenkort verhuizen en ik ben van plan slimme verlichting te plaatsen.
Ik heb in ons huidige appartement al een philips hue bridge en daarop enkele philips en ikea lampen gekoppeld, en dat werkt opzich prima.
Maar het bekende probleem: we kunnen de wandschakelaars niet meer gebruiken.

Voor het nieuwe appartement wil ik het anders aanpakken. De eerste gedachte was: schakelaars wegwerken en enkele philips hue dimmers aan de muur plakken.
Dat is nog steeds het backup plan, maar ik denk: dat moet beter kunnen.

Philips komt via friends of hue met enkele mooie wandschakelaars die precies bedoeld zijn voor wat ik wil: ter vervaning van de bestaande wandschakelaars, zonder dat fysiek de stroom naar de lampen wordt afgesneden.
Probleem: ik vindt ze best duur (en verkrijgbaarheid is nog niet optimaal). net geen 20 euro voor een hue dimmer vs. zeg 60 euro voor een wandschakelaar die precies hetzelfde doet.

Ik ben dus op zoek naar een goedkoper alternatief, en vindt het prima als e.e.a. met bijvoorbeeld een raspberry pi (heb ik namelijk al en ligt stof te happen) en een stukje software gekoppeld kan worden aan het hue systeem. Heb geen voorkeur welke.

Nu kwam ik enkele wifi wandschakelaars tegen, maar volgens mij werken die precies andersom: je kunt op een slimme manier de stroom op de lamp zetten, en dus niet dat er altijd stroom op de lamp staat en dat er via-via een signaal naar de lampen gaat om ze aan te sturen.
Of zie ik dat verkeerd? Kan het ook andersom? Andere alternatieven?

Ook kwam ik het idee tegen om een nodemcu esp8266 in de bestaande schakelaars in te bouwen. Voor een paar euro per stuk + wat soldeerwerk lijkt me dat ook een mooie oplossing. Je ziet er niks van, wat m.i. het hele idee is. Wel wat vertraging met inschakelen, maar dat is nog te overzien. Ik heb echter weinig ervaring met dergelijke elektronica/solderen om te vertrouwen dat ik dat goed werkend krijg, althans niet zonder stap-voor-stap omschrijving en lijst met spullen die ik nodig heb. Softwarematig voorzie ik geen problemen, dat kan ik nog wel zelf oplossen.