Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 08:58
Zoals de titel al zegt zoek ik een nieuwe camera, maar zit ik te worstelen met welke specs ik voorrang moet geven. Eigenlijk wilde ik graag mijn oude camera houden, maar die is tijdens de laatste vakantie gesneuveld. Helaas kon de uitschuifbare lens geen golf zeewater verdragen...

Wat had ik? Een Samsung NX3000 systeemcamera met twee lenzen: de 16-50 (omgerekend naar 35mm 24-75mm) en een 50-200 (dus eigenlijk 75-300). Ik heb destijds voor een systeemcamera gekozen vanwege de betere instelmogelijkheden en het creëren van foto's met veel weinig scherptediepte i.c.m. het relatief kleine en lichte ontwerp. Daarnaast gebruik ik het kantelbare scherm van de NX3000 veel voor het maken van selfies op vakantie. Ik was ook erg tevreden met de manier waarop de camera foto's maakte op plekken met weinig licht.

Een systeemcamera hoeft van mij niet meer. De onderkant van de markt (zoals de NX3000) is er niet meer, wat erboven komt vind ik best duur. Ik gebruik de vele instelmogelijkheden eigenlijk bijna nooit, behalve om veel scherptediepte te creëren door het diafragma vol open zetten. Het verwisselen van de lenzen op vakantie was ook niet zo handig. Kom ik uit bij een compact- of bridgecamera. Mijn budget is in principe € 500, maar kan om goede redenen wel opgerekt worden met € 150.

Wat zoek ik dan nu?
* een lichtsterke camera (heb ik nu gedefinieerd als een 1" sensor)
* zoom van een 24-250 mm.
* kantelbaar scherm
* niet te groot/zwaar

Helaas zijn de opties dan op één hand te tellen. De Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart voldoet wel aan de eerste drie eisen, maar faalt op de laatste. Welke eis zouden jullie het eerst op toegeven en waarom? Wellicht kom ik zo op overwegingen waardoor er meer camera's binnen bereik komen.

[ Voor 0% gewijzigd door Patrick_6369 op 06-12-2018 19:20 . Reden: Weinig scherptediepte is wat ik wil ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben al een tijd de markt niet meer aan het volgen maar een kleine scherptediepte bereik je met een groot diafragma en een grote sensor. Als je een camera kiest met een kleine sensor ga je het diafragma nog meer open moeten kunnen zetten. Soms kan dat niet omdat er te veel licht is en niet elke camera kan het diafragma voldoende groot zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De optie die het meest overeenkomt met wat je beschrijft is de Panasonic TZ200. Die heeft alleen geen kantelbaar scherm. Of TZ100 als de zoomrange iets kleiner mag zijn.
Anders is er nog de Sony RX100 VI, maar die is veel duurder.
Overigens zie je dat zo'n camera met een grote zoomrange weer een kleiner diafragma heeft dan een vergelijkbare camera met kleinere zoomrange (LX100, RX100 IV, G7X II). Dus in hoeverre ben je bereid zoombereik op te geven voor lichtsterkte/diafragma?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 12:45
Het zal een compromis worden tussen lichtsterkte (scherpte diepte) en zoom bereik.

Een RX100 III t/m V, LX10, G7X II zal grootendeels gelijk zijn kwa scherpte diepte, kwaliteit en zoom bereik aan jou APSC (24-75) kitlens. Deze hebben ook allemaal een flip up screen.

Een TZ100, TZ200 of RX100 VI zal inleveren op scherpte diepte maar geeft je wel meer zoom bereik. De TZ100 en TZ200 hebben alleen geen flip up screen en de RX100 VI is behoorlijk prijzig.

(en lichtsterkte wordt bepaald door de lens i.c.m. sensor)

[ Voor 11% gewijzigd door Furfoot op 06-12-2018 14:04 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
Dank jullie voor jullie feedback! Dankzij de genoemde typenummers kwam ik ook bij deze review uit (https://tweakers.net/revi...kzakcamera-conclusie.html).
Alleen, op basis van de review kom ik er nog steeds niet uit.

De Panasonic DMC-LX15 en Sony RX100 maken super foto's, maar hebben minder zoom dan ik zou willen;
De Panasonic TZ100 heeft dat zoombereik, maakt ondanks de wat mindere lichtsterkte nog steeds goede foto's, maar mist het opklapschermpje,
De Canon G7 MII heeft betere zoom dan de LX15, al is het minder dan de TZ100, en een opklapschermpje, maar is op alle andere fronten maar zozo.

8)7 |:( 8)7 |:(

Volgens mij heb ik een soort van FOMO, ik wil gewoon alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 16:10
Voor dat geld zit je ook net op de rand van een mooie ILC met grotere sensor (APS-C). Bijvoorbeeld een Sony a6000 of een Canon m5 met cashback. Naast dat het echt prachtige cameratjes zijn, zijn er ook wat meer uitbreidmogelijkheden in de toekomst. Wellicht iets om te overwegen.

aanvullend: Om wat zekerder te zijn van een keuze kan ik ook aanraden om ze eens vast te houden in de winkel. Dat helpt vaak ook enorm omdat er dan ook kleinere features duidelijk worden die misschien doorslaggevend kunnen zijn (wel of geen touchscreen, kantelbaar scherm, etc).

[ Voor 38% gewijzigd door Jur_ op 07-12-2018 09:08 ]

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
2e hands mFT met een 14-140 of 14-150 lens plus een passende body moet voor 500€ lukken.
Dan ben je flexibeler (lichtsterke primes voor weinig geld) en dekt al je wensen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MFT is leuk, maar dan krijg je óf een grote zoomlens die veel minder lichtsterk is dan sommige genoemde compacts, óf een prime waarmee je niet kan zoomen. Dat lijkt met niet echt goed aan te sluiten bij de vraag.

Eigenlijk hezelfde geldt voor de A6000: de kitlens heeft hetzelfde kleine zoombereik als de LX15 en is qua equivalente lichtsterkte ook al niet beter. Uitbreiden met primes of zoomlenzen is beperkt in mogelijkheden en groot/duur.

@Patrick_6369 Realiteit is dat je niet alles kan hebben voor een klein prijsje ;) Je zou nog naar de Sony RX10 kunnen kijken (evt tweedehands). Vergelijkbaar met de FZ1000 maar een fractie kleiner. En anders keuzes maken :)
Zelf heb ik trouwens ervaring met de Canon G7X (eerste versie, maar de verschillen met de tweede versie zijn minimaal). Daar komen echt wel mooie foto's uit hoor, ik begrijp niet wat je daar zozo aan vindt. Helemaal als je de prijs in beschouwing neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 07:09
Wat dat betreft zou je ook eerder een "vakantielens" moeten zien te vinden; iets met het bereik 18-200mm is er bijvoorbeeld wel voor de Sony E-mount. Dan hoef je onderweg niet te wisselen. Maar dat is best aan de prijs, zo'n lens kost al hetzelfde als je budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
@Vanoverdegrens en @Jur_ Uitbreidmogelijkheiden was ook één van de overwegingen om destijds een systeemcamera te nemen. Maar ik heb toen ik hem eenmaal had nooit de behoefte gevoeld om te kijken naar uitbreidingen, laat staan dat ik het serieus overwogen heb. Ik zal en wil ook echt geen fotografie-amateur worden, ik wil alleen mooie foto's van vakanties en andere memorabele momenten!
Verwijderd schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:37:

@Patrick_6369 Realiteit is dat je niet alles kan hebben voor een klein prijsje ;) Je zou nog naar de Sony RX10 kunnen kijken (evt tweedehands). Vergelijkbaar met de FZ1000 maar een fractie kleiner. En anders keuzes maken :)
Zelf heb ik trouwens ervaring met de Canon G7X (eerste versie, maar de verschillen met de tweede versie zijn minimaal). Daar komen echt wel mooie foto's uit hoor, ik begrijp niet wat je daar zozo aan vindt. Helemaal als je de prijs in beschouwing neemt.
Mijn opmerking over zozo kwam uit de review en had betrekking op de lagere kwaliteit van video en de mindere accuduur.
Jur_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:05:
Om wat zekerder te zijn van een keuze kan ik ook aanraden om ze eens vast te houden in de winkel. Dat helpt vaak ook enorm omdat er dan ook kleinere features duidelijk worden die misschien doorslaggevend kunnen zijn (wel of geen touchscreen, kantelbaar scherm, etc).
Dit zal ik inderdaad eens gaan doen. In deze tijd van alles online bestellen zouden we bijna vergeten dat dit ook gewoon kan. Ik ga de camera's uit de review en de Sony RX10* en Panasonic FZ1000 eens vasthouden. Dan kan ik ook goed inschatten of die laatsten echt te groot/zwaar zijn, of dat het alleen zo lijkt.

* Hmm, ik zie dat oudere uitvoeringen in mijn budget kunnen passen, de nieuwe vooral niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou ook niet te zwaar wegen aan die zoom. Vergeet niet dat met een goede sensor en lens je voldoende scherpte en resolutie hebt om achteraf nog een goede uitsnede te maken. Terwijl je met een extreme zoom altijd minder scherpe foto's hebt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50
Patrick_6369 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:46:
ik wil alleen mooie foto's van vakanties en andere memorabele momenten!
Dan kun je het kantelscherm laten zitten, want dat draagt op geen enkele wijze bij aan een mooie foto.

Verder zie ik dat je vaak refereert aan reviews. De accuduur is minder... ten opzichte van welke camera? Een videofunctie is minder... Ten opzichte van een Panasonic, die excelleert in video?

Je maakt het jezelf veel te lastig. Video-functie is op geen enkele camera echt slecht. Accuduur helpt ook niet bij een mooie foto, en is eenvoudig op te lossen door extra accu's aan te schaffen.

Dus:
- skip een aantal opties,
- of schroef het budget naar boven bij
- of koop nu de beste camera en maak een aantal concessies en vervang de boel over twee jaar voor dan het beste. Misschien dat er dan een camera is die aan al jou wensen voldoet.

[ Voor 48% gewijzigd door 107mb op 09-12-2018 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
@107mb Bedankt voor de realty-check. Soms heb ik dat gewoon nodig. Alles bij elkaar afwegende komt dan de Canon voor mij als beste naar voren. Excelleert nergens in, maar is inderdaad ook niet slecht. Hij heeft wel net wat meer zoom-mogelijkheden, dus dat voldoet dan wel!

Allen: bedankt voor de hulp!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:33
Of een Olympus OM-D EM10 mark II met kitlens.
Kan binnen je budget en is ook regelmatig 2e hands te vinden.
Sensor is aanzienlijk groter dan die 1" die je als ondermaat hebt staan.
Pagina: 1