Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Onrealistisch hoog gasverbruik

Pagina: 1
Acties:

• Turbulentie12
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06-12 15:13
Hallo iedereen,

Mijn vriendin zit met een probleem. Ze woont samen met 4 huisgenoten in een studentenwoning.
Nu is er een rekening verschenen voor het gasverbruik en moeten ze ongeveer 3000 euro bijleggen. In de periode van september vorig jaar tot april dit jaar is er 4500m3 gas verbruikt. Ze hebben de standen echter nooit zelf gecontroleerd. Ik ben dus meteen gaan kijken en vanaf april tot nu is er 1700m3 gas verbruikt. Dit is alsnog aan de hoge kant, maar is al ietwat realistischer.
Gedurende de winter en lente is er ook onderhoud geweest aan de cv omdat de douche niet warm kon worden. Hier is vervolgens meerdere malen een monteur bij geweest en nu komt het water er kokend heet uit.
Mijn vraag is, hoe kan 4500!!m3 gas verantwoord worden als gebruik voor 5 personen, of kan er sprake zijn van foutieve metingen/apparatuur?

Alle input welkom!

• Batsgeit
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:10
Het is logisch dat je van april t/m nu minder gas hebt verbruikt, omdat je dan de koudste maanden niet mee hebt genomen. Ik weet niet in hoeverre een niet goed functionerende ketel gas kan verbruiken. Heeft je vriendin een slimme meter?

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:07
Is de verhuurder niet verantwoordelijk voor een degelijke installatie? Indien het hoge gas verbruik veroorzaakt wordt door een slechte installatie lijkt het mij niet dat alle kosten voor de huurders zijn.

Defecte gasmeter ?
Lekkage?

Opvolgend natuurlijk stook gedrag, heetwater gebruik en CV tuning maar met zo`n verbruik lijkt mij meer aan de hand
Hier is vervolgens meerdere malen een monteur bij geweest en nu komt het water er kokend heet uit.
Is dit ook gemeld? want dan is de ketel toch wel gekke dingen aan het doen. Of is de kraan gewoon defect?

Tazzios wijzigde deze reactie 06-12-2018 13:25 (42%)

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:43

Angeloonie

PUBG Addict

Turbulentie12 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:17:
Hallo iedereen,

Mijn vriendin zit met een probleem. Ze woont samen met 4 huisgenoten in een studentenwoning.
Nu is er een rekening verschenen voor het gasverbruik en moeten ze ongeveer 3000 euro bijleggen. In de periode van september vorig jaar tot april dit jaar is er 4500m3 gas verbruikt. Ze hebben de standen echter nooit zelf gecontroleerd. Ik ben dus meteen gaan kijken en vanaf april tot nu is er 1700m3 gas verbruikt. Dit is alsnog aan de hoge kant, maar is al ietwat realistischer.
Gedurende de winter en lente is er ook onderhoud geweest aan de cv omdat de douche niet warm kon worden. Hier is vervolgens meerdere malen een monteur bij geweest en nu komt het water er kokend heet uit.
Mijn vraag is, hoe kan 4500!!m3 gas verantwoord worden als gebruik voor 5 personen, of kan er sprake zijn van foutieve metingen/apparatuur?

Alle input welkom!
Je vergelijkt appels met peren.. Winterverbruik vs zomerverbruik is totaal anders. In de zomer verbruik je sowieso al veel minder, en door de lange zomer is het gasverbruik nog langer laag geweest. Met 1700 in de afgelopen zomer en 4500 voor de winter lijkt deze verhouding volstrekt logisch. (of dit hoog/laag is kan ik niets over zeggen, maar de verhouding is iig logisch)

Angeloonie wijzigde deze reactie 06-12-2018 13:26 (3%)

Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie - PUBG

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 00:16

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Meterstand zegt niks als je niet inzichtelijk hebt hoe alles in het pand reilt en zeilt. Koken (en hoe lang)? Douchen (en hoe lang)? Verwarming (en hoe hoog)? Etc...

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• Turbulentie12
Bedankt voor de reacties,

Nee ze heeft geen slimme meter. Ik begrijp dat het gasverbruik in de wintermaanden hoger is, maar 4500 lijkt me wel absurd hoog. Ik zit inderdaad ook af te vragen of de meter in orde is.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

1700 Kuub gas tijdens een van de warmste zomers ooit?
Zoveel gebruiken wij nog niet op een jaar, en dan tel ik de winter al mee. Dus wat gebeurt er in dat huis dat zo veel gas kan verklaren?

Denken ze misschien dat het toch een all-in prijs is, en daarom de verwarming continu op 26 graden of zo?

DrivinUCrazy wijzigde deze reactie 06-12-2018 13:27 (22%)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Turbulentie12
Het is een samenstelling van 5 personen, die allen douchen (Niemand neemt lange douches) Koken (Dit doet ieder wel apart, dus dit neemt meer dan een normale gezinssamenstelling). Hiernaast stond de verwarming in de zomer niet aan en staat deze in de winter op standje 3 van 7(Niet overdreven hoog).

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 23:36

RvL

Get Perpendicular!!

Als je inderdaad in de warme zomermaanden tot heden al 1700m3 verstookt hebt, dan is het helemaal niet zo vreemd dat er 4500m3. Als ik naar m'n eigen verbruik kijk heb ik van 1 april tot 5 december 455m3 verbruikt. Kijk ik van september tot april dan heb ik 1450m3 verstookt. Ruim 3 keer zoveel dus.

Dus als je even simpelweg 1700m3 * 3 doet, valt 4500m3 eigenlijk nog wel 'mee'.

En inderdaad, wat DrivinUCrazy ook al zegt: wat doen ze daar in vredesnaam als je in de zomer al 1700m3 verbruikt? Koelloods aan het verwarmen terwijl ook de koeling aan staan? Eigen gascentrale staan?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Big_Sander
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 21:15
Een groot deel van het gasverbruik wordt ook veroorzaakt door het douchen? Hoe is het douchegedag? Wordt er (exorbitant) lang gedoucht?

edit: (zie net dat er niet lang gedoucht wordt)

Wat bedoel je met kachel staat op stand 3? Bedoel je daarmee te thermostaatknop op de radiator? Hoe staat de thermostaat ingesteld/

Big_Sander wijzigde deze reactie 06-12-2018 13:30 (43%)

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:05
Turbulentie12 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:27:
Het is een samenstelling van 5 personen, die allen douchen (Niemand neemt lange douches) Koken (Dit doet ieder wel apart, dus dit neemt meer dan een normale gezinssamenstelling). Hiernaast stond de verwarming in de zomer niet aan en staat deze in de winter op standje 3 van 7(Niet overdreven hoog).
Als iedereen apart kookt kost die dus 4 a 5 keer zoveel gas als een gezin dat 1 keer kookt.

Daarnaast is er dus een ketel die continue het verwarmingswater warm houdt. Anders kun je niet met thermostaat knoppen werken. Die ketel(instelling) is ook verre van efficient. In een een gezinswoning gaat namelijk de ketel alleen aan als er warmte behoefte is als de thermostaat aanslaat.

• Turbulentie12
De radiators zijn in oktober weer aangegaan. Ook is er gedurende de "zomervakantie" maar 1 persoon die in het huis woonde omdat de rest terug naar huis ging (het gaat om een studentenwoning)

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Meten is weten. Vanaf nu elke dag de meter opnemen.

Ik denk dat er gewoon makkelijk met gas wordt omgesprongen, verwarming aan laten ook al ga je weg, toch wat langer douchen, etc. Ook zal het studentenhuis waarschijnlijk niet perfect geÔsoleerd zijn.

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:49
Veel belangrijker is wat er in het contract staat van je vriendin.
Daar in zal of staan dat de kosten inclusief zijn binnen de huur of dat er een aparte afrekening wordt gemaakt voor stroom / gas / water. Dat de ketel kapot is / was of dat er ergens een lek zit qua gas dat kan je altijd nog na gaan maar kijk eerst eens wat de rechten en plichten zijn voor de vriendin.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:07
Kijk of je aan de meterstanden kan komen van eerdere jaren en neem bij een groot verschil contact op met de netbeheerder. (of laat dat doen gezien je eigenlijk geen partij bent in deze)

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:35

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Tazzios schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:37:
Kijk of je aan de meterstanden kan komen van eerdere jaren en neem bij een groot verschil contact op met de netbeheerder. (of laat dat doen gezien je eigenlijk geen partij bent in deze)
Dit dus. De contractant zal dit moeten doen. De vraag is, wie is de contractant, een van de huurders of de eigenaar/verhuurder van het pand?

Het kan zeker geen kwaad de boel eens te laten nameten op lekkage, dan is dat iig uitgesloten. Ook kijken naar de staat van onderhoud van de CV ketel. Als dat is uitgesloten, moet de oorzaak ergens anders in liggen.

Geen slimme meter is in dit geval vervelend, dat zou namelijk heel veel kunnen uitsluiten. Die dingen meten ieder kwartier en daarmee kun je dus ook zien wanneer er piekverbruik is. :)

NŠ Scaoll. - Don’t Panic.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 00:03
En wat was het verbruik in de voorgaande jaren? Er zal vast wel iemand zijn die er al iets langer woont.
Het is een absurd hoog verbruik. Misschien dat als je hard doorstookt in een groot en tochtig ongeÔsoleerd pand dat het zou kunnen.

• Turbulentie12
Ik zal gaan kijken of ik aan oudere meterstanden kan komen, dank voor dit advies.
Er wordt echter niet fanatiek gestookt.
Zoals gezegd, vanaf april tot nu is er 1700m3 gas verbruikt terwijl de thermostaat vanaf mei tot oktober uit heeft gestaan en geheel juli en augustus was er slechts 1 persoon aanwezig.
De huurders van het pand, mijn vriendin en haar huisgenoten, zijn volgens het contract verantwoordelijk voor het regelen en betalen van een gasaansluiting maar krijgen hierin ondersteuning van de verhuur partij.

• GWBoes
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 10-12 13:13

GWBoes

Rik B.

In mijn studententijd ook zoiets gehad maar dan in mindere maten. gemakzucht, centrale (draai)thermostaat in een centrale ruimte waar altijd een raam open stond en lakse huisgenoten zorgde dat we aan het eind van het jaar elk iets van 300 euro moesten betalen (1500 totaal op basis van 5 bewoners). Daarna is door de huisbaas een monderne thermostaat geplaatst en hebben we die ingesteld en afgeplakt dat hij niet zomaar aangepast kon worden :+ .

Nu is dit wel iets minder dan jou geval vooral als er echt wel bewust met gas omgegaan wordt. Apart koken doet trouwens niet heel veel voor het gas verbruik, in vergelijking met de cv verbruikt dat erg weinig.

Diablo3 - Flickr

• DutchChelsea
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 00:48
1700 kuub is onrealistisch in een warme zomer. Jaarverbruik hier is al decennium behoorlijk stabiel: tussen 550 en 700 kuub. Woon met partner. Ik douche elke dag, zij zit graag twee keer per week in bad. Behaaglijke temperatuur in woonkamer. Groot pand (169 m2), uit 1949, redelijk goede isolatie. We koken keramisch, dus dat drukt gasverbruik wel. Maar 1700......

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:35

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

@Turbulentie12 Dan is dus een van hen contractant en gaat mijn advies nog steeds op.

NŠ Scaoll. - Don’t Panic.

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10-12 16:04
De verhouding is zoals 10 anderen al zeggen niet vreemd, het absolute verbruik is inderdaad wel schrikbarend. Zeker 1700 m3 van zomer tot nu - is dit een groot pand zonder enige isolatie, enkel glas, bouwjaar 1930 ofzo? Of zijn er mensen bij die in hun kamer de thermostaat het jaar rond op 25 hebben staan?

Met (alleen) lang douchen ga je dit soort verbruik niet bereiken - dan moet je dagelijks letterlijk uren er onder gaan staan (is 1-2 m3/uur, beetje afhankelijk van douchekop e.d.)

Met slechte isolatie en koud weer (of hoge ingestelde temperatuur) kan het wel hard gaan. Ik klaag al als mijn ~1990 woning bij fris weer (<0 graden) over de 10 m3/dag gaat - dat kost dan zo'n 7 euro voor die dag. En dat huis heeft dan tenminste enige isolatie - naar 1990 standaarden, dus tenminste overal dubbel glas, matige maar in ieder geval aanwezige dak- en vloerisolatie. Zonder die dingen moet je in een winter niet raar staan te kijken dat je een veelvoud daarvan haalt.

• ApexAlpha
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:02
Ik zet mijn geld in op een lekkage. Dit gebruik is echt bizar hoog.

Zeker het feit dat er een monteur langs is geweest doet een belletje rinkelen. Het kan heel goed dat bij dat onderhoud een fitting niet goed dichtgedraaid is.

Ruiken jullie gas in de ruimte waar de ketel hangt? Of bij de meter waar 't binnen komt?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 03:03
Wat voor studentenhuis hebben we het hier over?

Ik zat bij een werkgever die een monumentaal pand huurde, die stookte 7500 kuub per jaar weg, alleen al om het van 9 tot 17 warm te houden, zonder douchen en koken.

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23:30
Wat voor CV ketel is het en uit welk jaar? Wat is de isolatie en het bouwjaar van de woning? Hoeveel m2?

Meer dan 6000 m3 gas in een jaar lijkt me bijna niet mogelijk voor een redelijk normale woning.

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Turbulentie12
Het gaat om een oud herenhuis, Het is +- 96m2 verdeeld over drie verdiepingen. 2 kamers per verdieping (5 slaapkamers en 1 keuken/douche) en nog het halletje en toilet.
De benedenverdieping valt er echter niet onder, dit is een caffee. De gasmeter hangt ook op de benedenverdieping en de eigenaar hiervan doet er vrij moeilijk over wanneer we de meterkast willen zien.
Isolatie van de woning is slecht en het is er vaak erg fris. Dit wordt opgelost door dikke truien :).

• Candymirror
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 10-12 07:20
Je geeft aan " Ze hebben de standen echter nooit zelf gecontroleerd.". Bedoel je daar de huurders mee, de verhuurder of de meteropnemer?
De stand van april, is die door iemand afgelezen van de meter zelf? of is dit de eindstand volgens de factuur, en gaat het om een geschatte eindstand? Misschien is er afgelopen jaren steeds gebruik gemaakt van geschatte meterstanden voor de opmaak van de factuur.

Zie net voorgaande bericht. is er wel sprake van een apparte meter voor de bovenverdieping?

Candymirror wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:21 (10%)

SolarFrontier PowerSet 3.1 - 3060 Wp - ZO - pvoutput

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Left part of the Evil twins

offtopic:
Ik word altijd een beetje moedeloos als ik dat soort hoog verbruik voorbij zie komen, zeker met de klimaatdoelstellingen die we moeten halen en de vermindering van de gasproductie in bv Groningen. Het versterkt me in de gedachte dat er heel wat te winnen valt als het gaat om isolatie. Waar een hoop mensen hun best doen om duurzamer te worden stoken dit soort panden zich helemaal het leplazerus. ;(

Voor volgend jaar kan je vriendin dan helemaal haar lol op met de verhoging van de energiebelasting op gas.
Turbulentie12 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:18:
De gasmeter hangt ook op de benedenverdieping en de eigenaar hiervan doet er vrij moeilijk over wanneer we de meterkast willen zien.
Je zou bijna denken dat je genept wordt.

Gunner wijzigde deze reactie 07-12-2018 20:54 (19%)

EzechiŽl 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• ASW1
Wanneer je zoveel moet bijbetalen dan was het maandbedrag te laag, ofwel het verbruik in het verleden was vermoedelijk niet zo hoog.

De vraag is waar al dat gas is gebleven, wanneer het verbrand is dan moet al die warmte ook ergens blijven. Nu zijn er inderdaad wel mensen die rustig een raampje of twee tegenover elkaar openzetten wanneer het aan de warme kant is, en dat vervolgens de rest van de dag zo laten omdat het wel lekker voelt.

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 16:51

BertV

R-L48

jongetje schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:31:
[...]

Als iedereen apart kookt kost die dus 4 a 5 keer zoveel gas als een gezin dat 1 keer kookt.
Dit zou hooguit een meerverbruik van tientallen kubieke meters geven.

• SeŮor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 20:22

SeŮor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Is het adres wel gesplitst of betaal je ook mee voor het cafť? Dan is die hoeveelheid gas niet zo raar.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Turbulentie12
Daar had ik nog niet aan gedacht, of de benedenverdieping ook mee profiteert. Dit zal ik nog even navragen. Bedankt!

• YoshiBignose
  • Registratie: april 2004
Zou inderdaad eerst maar eens met dat cafť gaan praten. Als zij onder je zitten dan helpt het zelfs voor stoken, warme lucht gaat immers naar boven. Maar als hij stookt op jullie kosten is dat verbruik niet zo gek.

When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• barry86
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:56
Ja het is veel maar niet onrealistisch.

Het slimste is om van voorgaande jaren het jaar verbruik bij de gasleverancier op te vragen. Dit is erg gemakkelijk uit te voeren en direct voor handen. Dit geeft meteen een goed overzicht of er iets aan de hand is. Of dat er gewoon veel inefficientie in het huis zit.

btw ik heb een gaskachel in de schuur gehad die in de winter in 1 maand 400m3 er doorheen jaagde

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20:26
jongetje schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:31:
[...]

Koken kost geen drol qua gasgebruik. Ik snap werkelijk niet hoe dit altijd weer opduikt. Koken is 2 a 3 procent van het gasgebruik. Men heeft totaal geen gevoel qua verhoudingen wat dat betreft.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 03:34
Koken is inderdaad peanuts qua gasverbruik. Als je met z'n tweeŽn een jaar op gas kookt is dat nog geen twee tientjes. Vastrecht is veel en veel meer. Daarom ook direct overgaan op inductie en gas opzeggen als je alleen gas hebt voor koken.

Een paar observaties;
"stand 3 van 7" voor de thermostaat; wat voor temperatuur hebben we het dan over?
Zit er lucht in het systeem?
Wat is de retourtemperatuur?
Heeft de ketel een condensor voor de verwarming van tapwater?
Is het wel een HR ketel?
Is de rookgasafvoer met de hand vast te houden?
Wat is "niet lang" qua douchen?
Veel mensen zetten bij het douchen de warme kraan maximaal aan en mengen bij met koud totdat het aangenaam is. Als het een groot pand is en er hangt een 50 kW ketel dan kan dat erg hard gaan.

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 01:39
nog een paar vraagjes. derhalve er bij grote panden meestal gebruik wordt gemaakt van cv gestookte boilers
hebben jullie een cv gestookte boiler ? groote combiketels zijn namelijk maar met mondjesmaat te vinden.

2 hoe wordt er gestookt ? hangt er een wa regeling ? (weersafhankelijke regeling)
of zone systeem (het laatste is behoorlijk zuiniger) of hangt er ergens een kamerthermostaat ?

miciel wijzigde deze reactie 09-12-2018 17:03 (42%)

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
Beneden zit een cafe. Is het pand wel echt gesplitst en heeft het cafť zijn eigen meter?

Ook ooit een meegemaakt dat de huurders van de woning het verbruik betaalden van de winkels eronder.

Anders een weekend dat het lekker fris is en er zijn weinig studenten alle knoppen op 0 zetten. Dan stand opnemen. Bij terugkomst weer stand noteren.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 09-12 17:17

Amphiebietje

In de blubber

Hennepplantage op zolder die "op temperatuur" moet worden gehouden? :+

• ASW1
Amphiebietje schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:28:
Net als datacenters zeker. Daar hangt ook altijd een gasgestookte cv-ketel om de servers op temperatuur te houden.

• FooLsKi
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:54

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Amphiebietje schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:28:
Normaal gesproken produceren de lampen voldoende warmte, of in het ergste geval wat ventilatorkacheltjes ;)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd!

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True