Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portle
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-12-2024
Goedemiddag mede-Tweakers,

Ik neem jullie graag mee in mijn huidige situatie en wil graag jullie om advies vragen.

Een tijd geleden heb ik naar een andere baan gesolliciteerd aangezien ik het niet naar mijn zin had als junior ERP consultant. Dit komt omdat het consultancy-werk mij niet ligt (training / advies geven) en ik me liever verder ontwikkel op een ander vlak. Daarom heb ik een contract getekend om als Functioneel Ontwerper / Beheerder bij een fabrikant aan de slag te gaan op hun eigen gemaakte applicatie.

Vlak voor mijn aankondiging dat ik het consultancy-bedrijf (huidige werkgever) zou gaan verlaten, kwam een bericht dat er intern een project is opgestart waar nog mensen voor werden gevraagd. Hiervoor ben ik meermaals benaderd met de vraag of ik hierop zou willen aanhaken. Gedurende het project zal er met nieuwe technologieën een systeem worden opgebouwd, waarbij ik junior taken zou kunnen vervullen (maken van werkinstructies, testen uitvoeren maar ook aanwezig zijn bij het bespreken van alle functionele processen en dus enorm veel kennis op doen van de applicatie die wordt gebouwd).

Ik ben erg aan het twijfelen. Qua salaris is de fabrikant veel beter, ik start daar op €3.000 bruto per maand terwijl dit in het project van mijn huidige werkgever waarschijnlijk pas rond december 2019 gebeurd of later zelfs. Beide partijen geven een contract voor onbepaalde tijd, dus dat maakt niet uit. Echter biedt mijn huidige werkgever hier ook een lease-auto bij in tegenstelling tot de fabrikant. De fabrikant is echter maar een half uur rijden, mijn huidige werkgever 1 uur.

De functie en organisatie bij mijn huidige werkgever spreekt mij gevoelsmatig veel meer aan, de twijfel zit hem vooral dan ook in het toekomstbeeld. Ik heb het idee dat ik bij de fabrikant minder kans heb op doorgroei aangezien ik in dezelfde functie blijf en daarbinnen meer kennis opdoe. Mijn gevoelsvoorkeur gaat daarom uit naar het project, echter is daar het toekomstbeeld nog onzeker (al wordt er wel verwacht dat ik daar richting product owner zal kunnen groeien en dicht bij de applicatie zal kunnen blijven staan). Ik probeer meer zekerheid te krijgen over mijn toekomstbeeld wanneer het project zal stoppen, maar dit is erg lastig in te schatten voor de mensen die het project draaien.

Mijn hamvraag is natuurlijk, wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik kijk uit naar jullie adviezen, feedback, opmerking & belangrijke zaken die ik over het hoofd zie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
terwijl dit in het project van mijn huidige werkgever waarschijnlijk pas rond december 2019 gebeurd
Hoe zeker is dit? Eind 2019 is nog ver weg en in een jaar kan veel gebeuren. Wat als het project wordt uitgesteld of helemaal niet doorgaat of wordt uitbesteed? etc.

Verder zit je in een luxe positie qua keuze. Dat kan niet iederren zeggen. Zorg voor zoveel mogelijk duidelijkheid door met verschillende leideinggevenden te praten. Maar blijft wellicht een moeilijke keuze, succes.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 16:34
Echte doorgroei heb je pas bij het switchen van werkgevers ;)
Ik zou voor de fabrikant kiezen, maar dat zou voornamelijk vanwege de reistijd zijn.
Verder zal het salaris idd anders zijn maar dat is gewoon ter compensatie van de leaseauto. Een leaseauto is immers ook gewoon verkapt loon.
Aan de andere kant, ik zou ook noooooooooooooooit ERP consultant willen worden, hoe goed het salaris ook is :p

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Het is zó moeilijk om advies te geven in dergelijke zaken. Je vraagt eigenlijk naar andermans afweging en prio-stelling m.b.t.:
• salaris
• reistijd
• lease-auto
• carrièreperspectief

Iedereen maakt daar natuurlijk een andere afweging in. Mijn advies zou zijn dat je goed de secundaire arbeidsvoorwaarden naast elkaar zet. Ik zie in het verhaal niets terug komen over vrije dagen (en het uitbetalen hiervan), verzekering en pensioen. Die kunnen van werkgever tot werkgever nogal eens verschillen dus neem dat ook mee in je afweging.

Verder moet je natuurlijk (dooddoener) doen waar jij het beste gevoel bij hebt. Laatste advies wat ik daaraantoe wil voegen is dat ik in deze ook vooral een beetje naar de lange termijn zou kijken. Dus niet kijken naar de gains op korte termijn (bij de fabrikant krijg je een hoger salaris) maar ook wat je ermee opschiet als jij bij A of B het komende jaar / komende 2 jaar gaat werken. Je geeft aan nu junior te zijn, dus ik neem in deze even aan dat je nog wel een aantal jaar ervaring te vullen hebt op je CV. Dan kan het natuurlijk wel verschil maken of je een bekende/gerenommeerde consultancy-partij op je CV hebt staan of een onbekende fabrikant van potloden.

Ik weet ook niet hoe lang je bij je huidige werkgever werkt (en of je hiervoor al andere jobs hebt gehad), maar wees je er ook van bewust dat als die nieuwe baan 'm ook niet wordt je als snel met een CV komt te zitten waarbij je overal een blauwe maandag hebt gewerkt...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portle
Meekoh schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:43:
Echte doorgroei heb je pas bij het switchen van werkgevers ;)
Ik zou voor de fabrikant kiezen, maar dat zou voornamelijk vanwege de reistijd zijn.
Verder zal het salaris idd anders zijn maar dat is gewoon ter compensatie van de leaseauto. Een leaseauto is immers ook gewoon verkapt loon.
Aan de andere kant, ik zou ook noooooooooooooooit ERP consultant willen worden, hoe goed het salaris ook is :p
Ik moet er wel bij vermelden dat momenteel de fabricant de beste reistijd heeft, maar ik ben van plan om over een paar jaar te verhuizen waardoor mijn huidige werkgever een veel gunstigere reistijd heeft (wordt ongeveer een kwartier). Maar dat is nu dus nog allemaal toekomstgeluid, wat het ook weer lastiger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portle
Harrie_ schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:44:
Het is zó moeilijk om advies te geven in dergelijke zaken. Je vraagt eigenlijk naar andermans afweging en prio-stelling m.b.t.:
• salaris
• reistijd
• lease-auto
• carrièreperspectief

Iedereen maakt daar natuurlijk een andere afweging in. Mijn advies zou zijn dat je goed de secundaire arbeidsvoorwaarden naast elkaar zet. Ik zie in het verhaal niets terug komen over vrije dagen (en het uitbetalen hiervan), verzekering en pensioen. Die kunnen van werkgever tot werkgever nogal eens verschillen dus neem dat ook mee in je afweging.

Verder moet je natuurlijk (dooddoener) doen waar jij het beste gevoel bij hebt. Laatste advies wat ik daaraantoe wil voegen is dat ik in deze ook vooral een beetje naar de lange termijn zou kijken. Dus niet kijken naar de gains op korte termijn (bij de fabrikant krijg je een hoger salaris) maar ook wat je ermee opschiet als jij bij A of B het komende jaar / komende 2 jaar gaat werken. Je geeft aan nu junior te zijn, dus ik neem in deze even aan dat je nog wel een aantal jaar ervaring te vullen hebt op je CV. Dan kan het natuurlijk wel verschil maken of je een bekende/gerenommeerde consultancy-partij op je CV hebt staan of een onbekende fabrikant van potloden.

Ik weet ook niet hoe lang je bij je huidige werkgever werkt (en of je hiervoor al andere jobs hebt gehad), maar wees je er ook van bewust dat als die nieuwe baan 'm ook niet wordt je als snel met een CV komt te zitten waarbij je overal een blauwe maandag hebt gewerkt...
Overall is de fabrikant wel een betere partij qua secundaire voorwaarden (lees: ATV-dagen, kortere werkdagen, beter geregeld pensioen).

Mijn gevoel zegt me dat ik wat betreft langere termijn beter het nieuwe project in kan gaan, desondanks dat de secundaire voorwaarden minder goed zijn. Dit vooral omdat een functie als 'Functioneel beheerder' veel kennis zal bieden voor 1 applicatie, waar meedoen aan een project waarin een geheel nieuwe applicatie wordt opgezet veel sneller meer kennis zal opleveren + "waarschijnlijk" een rol biedt met meer verantwoordelijkheden na dit project.

Ik werk momenteel 1 jaar + 4 maanden bij mijn huidige werkgever (waarvan 5 maanden traineeship zijn geweest), hiervoor geen andere full-time jobs gehad. Ik ben het compleet eens met jouw argument, dat het geen mooi CV wordt mocht ik na een paar jaar stoppen bij de fabrikant. In dat opzicht kan ik beter blijven bij de huidige werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• portle
Pin0 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:42:
[...]

Hoe zeker is dit? Eind 2019 is nog ver weg en in een jaar kan veel gebeuren. Wat als het project wordt uitgesteld of helemaal niet doorgaat of wordt uitbesteed? etc.

Verder zit je in een luxe positie qua keuze. Dat kan niet iederren zeggen. Zorg voor zoveel mogelijk duidelijkheid door met verschillende leideinggevenden te praten. Maar blijft wellicht een moeilijke keuze, succes.
Het project zelf is 100% zeker, de uitkomst ervan en de duur van de complete afronding na het 1e jaar is nog niet vastgepind en dat wordt ook pas gaandeweg bepaald. Dat maakt het ook wel extra erg onduidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

portle schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:50:
[...]

Overall is de fabrikant wel een betere partij qua secundaire voorwaarden (lees: ATV-dagen, kortere werkdagen, beter geregeld pensioen).

Mijn gevoel zegt me dat ik wat betreft langere termijn beter het nieuwe project in kan gaan, desondanks dat de secundaire voorwaarden minder goed zijn. Dit vooral omdat een functie als 'Functioneel beheerder' veel kennis zal bieden voor 1 applicatie, waar meedoen aan een project waarin een geheel nieuwe applicatie wordt opgezet veel sneller meer kennis zal opleveren + "waarschijnlijk" een rol biedt met meer verantwoordelijkheden na dit project.

Ik werk momenteel 1 jaar + 4 maanden bij mijn huidige werkgever (waarvan 5 maanden traineeship zijn geweest), hiervoor geen andere full-time jobs gehad. Ik ben het compleet eens met jouw argument, dat het geen mooi CV wordt mocht ik na een paar jaar stoppen bij de fabrikant. In dat opzicht kan ik beter blijven bij de huidige werkgever.
Nou als je paar jaar bij die fabrikant blijft dan zal er nog geen vuiltje aan de lucht zijn, je moet er alleen voor oppassen dat je niet na een jaar wéér ergens anders naartoe gaat.

Ik weet niet of je snel moet beslissen, maar slaap er nog een aantal nachten over en volg je gevoel.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 13:36
Ik zou blijven.

Ik ben een paar maanden geleden geswitcht van werkgever. Mijn reistijd ging van 10 minuten fietsen naar 1 uur OV. Dat is niet heel erg, maar ook het werk is er niet beter op geworden eerder slechter.
Ik blijf hier niet nog heel lang hangen...
Je kan altijd nog weg na afronden van het project. Heb je weer een stuk ervaring opgedaan. Misschien is er tegen die tijd wel weer een nieuw project waar ze je voor vragen.

En als je gaat verhuizen is stabiliteit op het werk wel fijn, thuis is dan genoeg chaos.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:24

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Zet voor jezelf je plussen en minnen op een rijtje, reken het qua euros goed uit (dus auto omzetten in euros, hoeveel kost het je om vergelijkbaar vervoer te regelen, hoeveel pensioenbijdrage is er, etc.), en kijk wat het je waard is.
Wij kunnen niet zien of een uur reistijd per dag je 300/maand aan leasebak waard is.

Let op dat beloften over wat er in 2019 misschien kan gebeuren het papier niet waard zijn waarop ze niet geschreven staan, dus ga uit van wat er nu hard is. Staat iets niet zwart op wit, vraag het dan de verantwoordelijke manager, en krijg bevestiging. Krijg je die niet op papier, dan telt het niet.

Oh, en als ik me niet vergis heb je al getekend bij je nieuwe werk, let er even op dat ze het jammer vinden als je nu alsnog afzegt. Geen grote factor, maar toch iets om even naar te kijken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Pagina: 1