Hyundai Terracan 2.9CRDI wordt te warm na 40 minuten rijden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Hallo allen,

Ik heb een probleem met mijn Hyundai Terracan 2003, 2.9 CRDI. Het is de auto die ik gebruik voor wat 4x4 tochten.

Na ongeveer 40 minuten rijden is de auto overhit, en gaat hij in "noodloop".

Ik kan de auto uren stationair laten draaien zonder problemen, het komt alleen voor tijdens het rijden.

Ik dacht zelf aan de thermostaat dus die is vervangen, ook de fanclutch heb ik vervangen als ook een radiatorslang die er niet helemaal top uit zag en ook de radiatordop.

De koppakking lijkt nog goed te zijn, kan geen olie vinden in de watertank en ook de olie is behoorlijk schoon. Ook geen witte rook oid, zelfs niet als ie flink warm is.

De radiator is na de overhitting altijd leeg en het expensievat is lekker aan het borrelen, het lijkt erop dat het koelwater niet terug de radiator in stroomt.. Iemand een idee waar ik dit nog moet zoeken?

Ik zat zelf nog te denken aan een radiator die verstopt zit maar veroorzaakt dit ook mijn klachten?

Alvast bedankt voor de suggesties

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waterpomp ?
Radiateur reinigen, koelvloeistof gebruiken ipv water

[ Voor 36% gewijzigd door Hackus op 06-12-2018 12:32 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Waterpomp ziet er goed uit en lijkt ook gewoon z'n werk te doen. Er zit gewoon koelvloeistof in (60% / 40% water zoals in de manual).

Denk dat ik toch de radiator maar loshaal en idd kijk of alles goed doorloopt, behoorlijke klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

https://www.anwb.nl/auto/...-onderdelen/koelvloeistof
Dat er water in de samenstelling zit wil niet zeggen dat je water moet bijvullen, en zitten meer stoffen bij dan alleen water. Het beste is om gewoon geheel koelvloeistof te gebruiken(en alleen bij nood water)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sjukke schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:36:
Denk dat ik toch de radiator maar loshaal en idd kijk of alles goed doorloopt, behoorlijke klus.
Als je wel 40 minuten stationair kan draaien, loopt alles dus wel goed door. Je motor wordt toch stationair ook gewoon warm; je olie loopt toch ook netjes door naar een graadje of 80 a 90?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
sjukke schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:27:
Na ongeveer 40 minuten rijden is de auto overhit, en gaat hij in "noodloop".
Is die ook echt oververhit? Borrelen in het expansievat zou nog kunnen door de waterpomp die koelvloeistof rondpompt.

De 2.9 CRDI heeft als bekend probleem dat door een aardeprobleem in het elektrisch systeem de elektronica denkt dat de boel oververhit is terwijl dit niet het geval is.

Heb je ook gemeten op uitlaatgas bij de koelvloeistof? Een lekkende koppakking bij de 2.9 CRDI kan ook ervoor zorgen dat er olie in het koelsysteem komt en de radiator blokkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1222984

Hallo Sjukke,
Ik heb precies hetzelfde euvel met mijn Terracan, laatste tijd ging het beter , nadat de garage steeds maar weer op zoek was ( Hyundai dealer) naar lekkage van het koelwater
De laatste tijd werd de motor alleen maar oververhit als de trailer erachter hing of als de auto zwaar beladen was
Omdat het veel beter ging was ik zeer verbaasd dat de garage voorstelde om een reparatie van 2000,- te doen De koppakking was lek !
Waarom komen ze daar nu pas mee dacht ik, ben al jaren aan t tobben
Heb toen een blik met anti lek gekocht en het leek goed te gaan totdat ik weer teveel van de auto met trailer vroeg en hup weer in de noodloop pff wat nu ...
Ik las jouw verhaal en eigenlijk hoop ik dat er iemand op dit forum al een oplossing heeft gevonden of oorzaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16:42
Anoniem: 1222984 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 10:03:
Hallo Sjukke,
Ik heb precies hetzelfde euvel met mijn Terracan, laatste tijd ging het beter , nadat de garage steeds maar weer op zoek was ( Hyundai dealer) naar lekkage van het koelwater
De laatste tijd werd de motor alleen maar oververhit als de trailer erachter hing of als de auto zwaar beladen was
Omdat het veel beter ging was ik zeer verbaasd dat de garage voorstelde om een reparatie van 2000,- te doen De koppakking was lek !
Waarom komen ze daar nu pas mee dacht ik, ben al jaren aan t tobben
Heb toen een blik met anti lek gekocht en het leek goed te gaan totdat ik weer teveel van de auto met trailer vroeg en hup weer in de noodloop pff wat nu ...
Ik las jouw verhaal en eigenlijk hoop ik dat er iemand op dit forum al een oplossing heeft gevonden of oorzaak
Oh god nee. Antilek zooi.. Ga er dan maar van uit dat het helemaal afgelopen is met de motor. (en radiator)
Dat spul zorgt er voor dat alle kleine doorgangen vol komen te zitten met prut. Koeling zal nu alleen maar slechter worden. Als je geluk hebt kan je het er uit spoelen, maar 9 van de 10 keer is het gewoon klaar.

Als ze op zoek waren naar een lek, hebben ze een druktest gedaan? Dat is als het goed is het eerste wat je doet, en als daar niets uit komt, heb je als het goed is gewoon geen lek.

Koppakking lek zou kunnen, maar dan heb je meestal ook wel andere symptomen.
Witte prut in de olie, veel witte rook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank voor je reactie !
Geen idee of ze een druktest hebben gedaan, maar die andere symptomen heb ik niet Oliepeil is steeds hetzelfde
Ik las op dit forum ook iets met de elektronica dat de motor niet echt oververhit raakt maar wel het signaal krijgt , heb jij daar ervaring mee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

WEBGAMING schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:11:
[...]

Oh god nee. Antilek zooi.. Ga er dan maar van uit dat het helemaal afgelopen is met de motor. (en radiator)
Dat spul zorgt er voor dat alle kleine doorgangen vol komen te zitten met prut. Koeling zal nu alleen maar slechter worden. Als je geluk hebt kan je het er uit spoelen, maar 9 van de 10 keer is het gewoon klaar.

Als ze op zoek waren naar een lek, hebben ze een druktest gedaan? Dat is als het goed is het eerste wat je doet, en als daar niets uit komt, heb je als het goed is gewoon geen lek.

Koppakking lek zou kunnen, maar dan heb je meestal ook wel andere symptomen.
Witte prut in de olie, veel witte rook.
Vaak zat is de koppakking lek maar zie je niet zo bar veel qua olie/koelvloeistof. Zou ook kunnen dat er een schuurtje in de kop zit. Dat is lastig te vinden omdat het bij onder druk testen als de handel koud is niet altijd te zien is.

Hoe is de radiateur überhaupt? Wanneer hij erg dicht zit of er veel lamellen kapot zijn koelt dat ding ook slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

sjukke schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:36:
Waterpomp ziet er goed uit en lijkt ook gewoon z'n werk te doen. Er zit gewoon koelvloeistof in (60% / 40% water zoals in de manual).

Heb je de pomp los gehad?
Ik heb ooit gehad dat de impeller slipte op de aangedreven as.
Bij neutraal niks aan de hand, maar bij meer toeren geen flow meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Allemaal super bedankt voor de tips!
We gaan de radiateur checken en de pomp , jammer dat het electronisch niet fout kan zijn want koelvloeistof lekt ie al jaren helaas ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:40
En toch klinkt het als een lekkage bij de kop.

Je hoeft niet per se smurrie in je olie te vinden of in je kvs.

Ooit eens een Range Rover V8 gehad. Ook onverklaarbare oververhitting.

Bleek niet de koppakking te zijn maar haarscheurtjes in de cilinderbussen. Schijnt ook wel eens voor te komen.

Het borrelen verhaal doet me vrezen dat er toch ergens wat lekt van het drukgedeelte van de motor naar je koelvloeistofcirquit.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok dan kijken we daar ook nog naar , dankjewel !
Pagina: 1