Vloerverwarming icm met stadsverwarming.

Pagina: 1
Acties:

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-01 17:15

Falastine

Think about my signature...

Topicstarter
Even de situatie schetsen ik heb vele topics gelezen maar kan mijn antwoord niet vinden.

Ik heb sinds dit jaar een vloerverwarming aan laten leggen door perfectheating. Na heel veel problemen en amateuristisch gesleutel en ruzies is de vloerverwarming in de woning aangelegd enkel de onderverdieping.

De vloerverwarming werkt dus met stadswarmte. Mijn verbruik is best wel heel hoog terwijl ik hem niet eens vaak aan heb. Mijn buurman heeft exact dezelfde woning en exact dezelfde vloerverwarming. Hij heeft hem dagelijks aan al 3 maanden ik heb hem een maand aan staan. Zijn verbruik 3,5 GJ mijn verbruik 7GJ.

De standen zijn daarnaast ook exact dezelfde inkomende temperatuur: 30 uitgaand 40 graden.

Hij heeft ook nog eens een gezin daar ik alleen woon. Nu weet ik niet hoe dit kan. Maar wat ik wel kan zien is dat de druk 4 bar aangeeft. Dit lijkt mij veel maar ik kan nergens vinden wat normaal zou moeten zijn?

Ik wil ook geen contact meer met het bedrijf daar heb ik zo mijn redenen voor.

Wie of wie kan mij uit de brand helpen.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02-2025
Vooropgesteld, 7GJ in november is niet per se heel veel. Het was een koude maand en het ligt er nogal aan hoe groot de inhoud van je woning is. Wij halen wel eens 13GJ in een echt koude maand... :)

Het is natuurlijk wel vreemd dat het verbruik bij je buren lager is, maar is het echt vergelijkbaar? Is de inhoud van zijn huis echt identiek? Heeft hij net zulke isolatie? Laat je geen deuren onnodig open, of heb je slecht afgedichte ramen e.d.? Ten slotte, heb je ook dezelfde vloerbedekking? Hoe voller je de vloer pakt (met warmtewerende dingen zoals tapijt of grote meubels), hoe slechter de warmteafgifte.

Zijn geclaimde verbruik van 3.5GJ in 3 maanden lijkt mij persoonlijk gewoon erg optimistisch. Ik geloof er eigenlijk niet zo veel van, tenzij hij het heeft over zijn verbruik van juli, augustus en september o.i.d.

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-02 19:42

Slapstick

Me, myself or I

Het gemiddelde verbruik per woning kan erg variëren en is afhankelijk van meerdere factoren. Isolatie woning, stookgedrag bewoner en stookgedrag buren. 7GJ in een maand zonder extreem veel koude dagen is wel veel. Dan zou je uitkomen op zo'n 50 GJ als ik even snel extrapoleer. Dan zou je bij top 10% verbruikers vallen.

Verschil kan ook liggen in type pomp en energiemeter. Dit kun je alleen gaan onderzoeken door dingen uit te gaan sluiten

:TweakBlog:

• Greencap
@Slapstick Nee joh! 50GJ is ongeveer gelijk aan ruim 1400 kuub gas. Daarmee zit je nog lang niet in de top 10%.

EDIT:

Nog even nagekeken bij ons verbruik en het is wellicht een interessante vergelijking, omdat de getallen redelijk overeen komen. Wij hebben een verbruik van:

- Jul: 0,72GJ
- Aug: 1,07
- Sept: 2,88
- Nov: 7,01

Dus 4,67 in juli t/m september en dan 7,01 alleen in november. Dus als je buurman het over juli, augustus en september had en jij het over november, dan is het dus redelijk normaal.

[ Voor 64% gewijzigd door Greencap op 10-12-2018 15:02 ]

• Slapstick
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-02 19:42

Slapstick

Me, myself or I

Greencap schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:56:
@Slapstick Nee joh! 50GJ is ongeveer gelijk aan ruim 1400 kuub gas. Daarmee zit je nog lang niet in de top 10%.
Oke, 10% voor een appartment en als je exclusief tapwater rekent. Er wordt gerekend met +-36 m3 gas/GJ waardoor je op 1800 m3 gas komt.

Voor woonhuis is 1800 m3 natuurlijk prima.

:TweakBlog:

• Greencap
@Slapstick Is stadsverwarming niet gewoon altijd inclusief tapwater? Volgens deze tool is de conversie overigens nogal lager: http://www.vitosol.nl/vitosol/3000/nl/conversie.html

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:16

Bergie

Lekker belangrijk...

Even een vraagje wat me ineens te binnen schoot (heb zelf ook stadsverwarming dus vind dit soort topics altijd interessant).

Hoe wordt de temperatuur eigenlijk omlaag gebracht voor de vloerverwarming? Je wilt de vloer zegmaar op 25 graden hebben maar de stadsverwarming is minstens het dubbele. Er zit toch geen warmtewisselaar tussen dacht ik?

Yamaha MT-09

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Bergie schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:51:
Even een vraagje wat me ineens te binnen schoot (heb zelf ook stadsverwarming dus vind dit soort topics altijd interessant).

Hoe wordt de temperatuur eigenlijk omlaag gebracht voor de vloerverwarming? Je wilt de vloer zegmaar op 25 graden hebben maar de stadsverwarming is minstens het dubbele. Er zit toch geen warmtewisselaar tussen dacht ik?
Jawel er zit een warmtewisselaar tussen. In mijn geval “huur” ik die van Eneco (daar noemen ze m afleverunit geloof ik). Als je vloer nu 20 graden is gewoon net zo lang warm (tussen 60-65 uit mijn hoofd) water bij mengen tot je aan de 25 zit.

• Greencap
Stadsverwarming gaat zelfs tot 90 graden (hier wel in ieder geval).

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:14
Dat verschilt nogal, er zijn ook wijken met veel lagere temperaturen. Een nieuwbouwwijk kan worden aangesloten op de retourleiding van een warmtenet en alleen op lage temperatuur werken. Je warm water wordt dan elektrisch bijgestookt tot 60 graden, of eventueel opgewerkt met een warmtepomp.
Pagina: 1