Basis-PC voor oma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kontroll
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-07 14:42
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze build is een nieuwe PC voor oma.
Het gebruikelijke surfen, mailen, een Office-documentje, basis foto-bewerking (bijsnijden, rode oogjes,...)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Enerzijds zo weinig mogelijk ;)
Anderzijds is het de bedoeling dat het systeem opnieuw een flinke tijd meegaat (een jaar of 10?) en dus wel wat future-proof is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Om kosten te beperken, plan ik de kast te hergebruiken (Antec New Solution NSK4000) maar er een nieuwe voeding in te steken.
Multi-cardreader kan ik ook nog recupereren, samen met de randapparatuur

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec New Solution NSK4000 II (Zilver)€ 0,-€ 0,-
1be quiet! System Power 9 400W€ 40,99€ 40,99
1ASRock B450M Pro4€ 74,95€ 74,95
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 100,50€ 100,50
1G.Skill Ripjaws 4 F4-2800C16D-8GRR€ 68,90€ 68,90
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 46,-€ 46,-
2WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 40,-€ 80,-
1Philips 245C7QJSB/00 Grijs€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 560,34

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige "speciale" is dat ik er twee HDD's insteek in een RAID1-opstelling.
Haar internetlimiet (it's Belgium...) laat niet toe om haar foto's en documenten online te back-uppen, dus gebruik ik een RAID1 als vorm van backup (ik weet het, niet perfect, maar voldoet en is kleine eenmalige investering)

Wat verwacht je van ons?
Kan deze configuratie?
Is het overkill voor wat nodig is?
Of zijn bepaalde onderdelen under par?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechnoNoob
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-01 23:08

TechnoNoob

I'm just a noob.

Is het overkill? Ja, maar vrijwel alles is overkill voor opa en oma.
Mijn enige puntje is dat ik je memory zo snel niet in de QVL kan vinden, en ook geen ander memory wat er in voorkomt... Misschien is het slim om iets te zoeken wat wel in de lijst staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:39
Ik denk eigenlijk dat een Athlon 200GE (pricewatch: AMD Athlon 200GE Boxed) in dit geval al genoeg is. Of dat 10 jaar mee gaat is lastig te zeggen maar dat is het ook van de 2200G. Eventueel kun je tussentijds nog een keer de processor upgraden als dat nodig is.

Op het moederbord kun je nog iets besparen door voor een pricewatch: ASRock A320M-HDV R3.0 te gaan. Dan lever je wel 2 ram sloten in dus iets lastiger upgraden als je nu voor 2x4gb gaat.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

https://www.ddrecovery.nl...m-raid-1-geen-back-up-is/ Stop er 1 in een externe behuizing en maak elke maand even een back-up op disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Misschien iets met minder kabels en stekkertjes, niet alle opa's en oma's zijn daar even goed mee.

bv. allin-one of mini-pc

En ipv RAID1 die alleen tegen hardware falen beschermt zou een filehistory van alle documenten plus recovery of systeemimage op de 2e disk niet veiliger zijn? Dat gaat ook tijd schelen als je ooit moet herstellen. Een router met usb kan vaak ook als simpele backup NAS gebruikt worden.

[ Voor 55% gewijzigd door -36- op 07-12-2018 00:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:11
Is een NUC anders niet iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:42
Zitten meer nadelen aan dan voordelen voor 95% van de mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-07 19:44
Ik zou lekker voor een AIO gaan, zoals bijvoorbeeld
pricewatch: HP All-in-One 22-c0210nd

Maar er zijn er nog wel meer te vinden via de Pricewatch: categorie: PC's

[ Voor 43% gewijzigd door Fuwor op 07-12-2018 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-07 20:24
Staat de Antec kast naast de monitor, of op de grond?
Als hij op de grond staat zou ik een andere kast kopen (Een waarbij ze niet hoeft te bukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Fuwor schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:34:
Ik zou lekker voor een AIO gaan, zoals bijvoorbeeld
pricewatch: HP All-in-One 22-c0210nd

Maar er zijn er nog wel meer te vinden via de Pricewatch: categorie: PC's
Die A6 is wel echt rete traag, die gaat nooit 10 jaar mee.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

mitsumark schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:32:
[...]

Welke nadelen dan ? Behalve dat crysis er niet goed op draait?

Voor dit soort dingen is een Nuc of andere mini pc ideaal. Qua prijs ook nog eens heel aantrekkelijk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 14:02

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

mitsumark schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 00:32:
[...]

Het is een PC voor de oma van TS...
Serieus, zo'n NUC is beter dan welke zelfbouw dan ook voor deze toepassing.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Een goedkoop laptopje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

Da's misschien nog wel een betere oplossing!
Kan oma d'r ook rustig mee op de bank zitten en zo duur hoeft een laptop niet te zijn. ( €300 - €500 heb je een prima laptop.)
kontroll schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:43:
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Enige "speciale" is dat ik er twee HDD's insteek in een RAID1-opstelling.
Haar internetlimiet (it's Belgium...) laat niet toe om haar foto's en documenten online te back-uppen, dus gebruik ik een RAID1 als vorm van backup (ik weet het, niet perfect, maar voldoet en is kleine eenmalige investering)
Nee!
Echt absoluut niet denken dat RAID1 ook maar enige vorm van backup is. 1x ongelukkig op shift-delete gedrukt of een virus en je bent *alles* kwijt.

Er zijn prima manieren om de data in de cloud te backuppen en je hoeft maar 1x even flink verkeer te genereren, de rest zijn delta's. Dus doe jezelf en je oma een plezier, en stap af van het RAID1 idee. Maak backups desnoods naar een externe disk, maar nooit RAID1.

[ Voor 58% gewijzigd door unezra op 07-12-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Laatst online: 31-05 16:20
Kijk voor een tweedehands pc of laptop en zet er Ubuntu op, als oma er toch 'niets' mee doet is dat meer dan genoeg.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

clogie886 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:38:
Kijk voor een tweedehands pc of laptop en zet er Ubuntu op, als oma er toch 'niets' mee doet is dat meer dan genoeg.
Die snap ik even niet.
Zo'n laptop komt met W10... Waarom je haar dan iets in de maag moet splitsen waar ze helemaal niet aan gewend is lijkt me niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-04 00:03
Ik zou dan toch voor de NUC gaan i.p.v. een goedkope laptop. Ouderen moet je niet voorover gebukt op de bank met een laptop hebben, daar zijn ze nu eenmaal te oud voor.. ;) Als ouder is het veel fijner om gewoon een monitor te hebben (wellicht zelfs iets groter voor de slechte ogen, zoals 27") en zo min mogelijk knoppen om op te drukken.

Ik heb zelf een NUC met 4e generatie processor die nu alweer 4 jaar staat te pruttelen (geloof ik) zonder enige problemen. Ik zie hem nog wel 4 jaar meegaan zonder problemen. Daarnaast is het vrij makkelijk om hem uit elkaar te halen en het stof weg te halen bij de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 20:08
NUC met een groot scherm klinkt als goede oplossing. Via USB een externe schijf eraan voor de backups, even netjes inrichten met software. En klaar is Charles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
digifun schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:21:
[...]
Welke nadelen dan ? Behalve dat crysis er niet goed op draait?

Voor dit soort dingen is een Nuc of andere mini pc ideaal. Qua prijs ook nog eens heel aantrekkelijk.
Prijs is helemaal niet aantrekkelijk... En daarmee gelijk het grootste nadeel.
Kun je het hebben over upgradebaarheid, maar is in dit geval misschien minder relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:00

LankHoar

Langharig tuig

RAID != backup

RAID beschermt je alleen tegen schijfuitval, en zorgt voor een snellere continuity van je systeem. Daar heb je niets aan met softwarefouten e.d. en neem aan dat oma best een paar daagjes kan wachten wanneer de schijf daadwerkelijk kaduuk gaat. Anderzijds zou ze zeker balen wanneer al haar foto's e.d. verloren zijn wanneer Windows gekke dingen doet.

Koop 1 interne en 1 externe schijf, en gebruik een gratis programma als Duplicati dat die backup draait. Dan moet ze hem alleen nog af en toe aansluiten.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:37
Ik had dit voor mijn oma niet hoeven doen dus respect voor je oma!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:17
Ik denk dat je wel goed zit met dit systeem. Ik neem aan dat een desktop een wens is van je oma en dat het binnen budget is? Ik zou wel eerder voor een externe hdd gaan als backup, dus niet Raid zoals je schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kontroll
Alvast super bedankt voor het meedenken!
Ik neem vanavond meer tijd om alle suggesties rustig door te nemen (werkdag momenteel).

Laptop hebben we het samen inderdaad over gehad, maar voorkeur gaat uit naar desktop.

All-in-one / NUC / klassieke kast: dat kan allemaal, maar totaalprijs (pc+scherm) blijft een belangrijk gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

kontroll schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:03:
Alvast super bedankt voor het meedenken!
Ik neem vanavond meer tijd om alle suggesties rustig door te nemen (werkdag momenteel).

Laptop hebben we het samen inderdaad over gehad, maar voorkeur gaat uit naar desktop.

All-in-one / NUC / klassieke kast: dat kan allemaal, maar totaalprijs (pc+scherm) blijft een belangrijk gegeven.
Leuke van een NUC:
Er zit een VESA mount plaat bij, dus je kunt 'm achterop een monitor hangen met VESA mount.

Op die manier krijg je een soort van all-in-one.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat ik bij mijn ouders (tot drie keer toe) gedaan heb, is alleen de inhoud van de behuizing vernieuwen. Persoonlijk vind ik het zonde om een oerdegelijke AOpen HX45 weg te gooien als deze nog prima voldoet. Airflow is in dit geval niet belangrijk vanwege de energiezuinige hardware die erin zit. De voeding trekt enige warmte er wel uit wanneer de processor gas bij moet geven, wat misschien alleen met een Windows update of vastgelopen Chrome-tabblad voorkomt. ;)

Zo veranderd er aan de buitenkant niets, misschien vindt je oma dat ook prettig.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masterjorie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-07 13:51
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC8i3BEH€ 255,-€ 255,-
1Crucial CT8G4SFS824A€ 48,60€ 48,60
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 73,50€ 73,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,10

Volgens mij is dit voor een NUC wel een mooi alternatief. RAID 1 lijkt mij, zoals volgens mij iedereen die reageert, geen goed idee. Zelfs met een trage verbinding kan je prima in de cloud backuppen, zolang je de eerste keer maar even met een snellere verbinding doet.
De 500 GB SSD kan je eventueel vervangen voor een 250GB m.2 en een 1TB 2.5" HDD.

#ProductPrijsSubtotaal
1Toshiba MQ Series, 1TB€ 44,99€ 44,99
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 47,-€ 47,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 544,59

[ Voor 40% gewijzigd door masterjorie op 07-12-2018 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1128097

V&A aangeboden: HP Pro 3015/AMD Athlon x2 2,7 Ghz/4 GB RAM/80 GB HDD

is dit niet gewoon ideaal?

zeer cheap, dan knal je die dikke HDD waar je het had erin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-07 09:23

Ursamajor

Astrofotograaf

Waarom geen iPad of andere tablet? Niet dat ik een Applefan ben, maar voor tabletgebruik is dat echt prima. Je kunt er ook mee printen, apps zat om rode ogen te verwijderen enz en je kunt er als ze willen ook een draadloos toetsenbordje op aansluiten.
Zo'n ding is licht en portable. En qua opslag zou je een (2ehands) nasje kunnen nemen.
In mijn omgeving zie ik dat het pc-gebruik onder ouderen nihil is sinds ze een tablet hebben.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:06
Doe er in ieder geval een SSD in voor Windows, de BX500 kost 38 euro voor 240gb, minder voor 120gb. Dat is zonder enige twijfel de meeste performance voor je geld die je gaat krijgen, al doe je er de dikste cpu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 12:24:
[...]

Leuke van een NUC:
Er zit een VESA mount plaat bij, dus je kunt 'm achterop een monitor hangen met VESA mount.

Op die manier krijg je een soort van all-in-one.
Hier ook, hangt 'gewoon' achter de TV van 'opa'
USB3 HDD eraan, en hij vermaakt zich prima.
Wat scripts lopen die regelmatig de fotomap scant en de nieuwe media in een rar plaatst op de externe hdd

Backups laat ik hem niet aan beginnen, die doe ik wel tussendoor op het koffiepraatje dmv 'ff' de usbstick aan te sluiten en ( wederom ) automagisch te laten kopiëren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Waarom moet het systeem persé 10 jaar meegaan?
Ik gebruik in deze situaties eigenlijk altijd 2e hands bedrijfspc's. Op V&A te koop voor minder dan 100 euro incl windows licentie en deze kunnen vaak nog minstens 5 jaar mee, afhankelijk van de upgrade mogelijkheden van geheugen e.d. Veel voordeliger en oma is er waarschijnlijk even tevreden mee.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Laatst online: 31-05 16:20
unezra schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:57:
[...]

Die snap ik even niet.
Zo'n laptop komt met W10... Waarom je haar dan iets in de maag moet splitsen waar ze helemaal niet aan gewend is lijkt me niet heel handig.
Er zullen ook 2e hands laptops met Ubuntu zijn neem ik aan.

>> surfen, mailen, een Office-documentje, basis foto-bewerking (bijsnijden, rode oogjes,...)
Kan allemaal met Google Chrome en of Google Chrome nu op Windows 10 draait of op Ubuntu maakt niets uit! Verder ook geen last van allemaal vervelende software die oma misschien gaan installeren onder Windows.....

Vind EUR 560 veel geld voor een "surfen, mailen, een Office-documentje, basis foto-bewerking (bijsnijden, rode oogjes,...) "

Misschien is een Chromebook iets voor oma, als studenten er mee werken moet oma er toch ook mee kunnen werken lijkt mij :-)

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238040

Voor 2 á 300 euro heb je een prima refurbished PC. Voldoet ook prima voor waar hij voor gebruikt gaat worden. Nergens voor nodig om een spiksplinter nieuwe PC te bouwen. Kijk bijvoorbeeld eens bij NowThat'sIT, Refurbo of Remarkt. Je krijgt er ook gewoon een jaar garantie bij. Koop er vervolgens een externe HDD bij voor de backup óf naar de cloud.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238040 op 07-12-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-07 13:46
Een basis PC moet je niet meer zelf willen bouwen. Je komt zelden goedkoper uit dan prebuilt.

Kijk eens in de pricewatch naar systemen. Je vind vast iets onder de €500 dat ook aan de eisen voldoet.
Deze Dell bijvoorbeeld: pricewatch: Dell OptiPlex 3050 (MFXX8)

[ Voor 44% gewijzigd door Wolfos op 07-12-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:12

keranoz

/dev/urandom

clogie886 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:21:
[...]

Er zullen ook 2e hands laptops met Ubuntu zijn neem ik aan.

>> surfen, mailen, een Office-documentje, basis foto-bewerking (bijsnijden, rode oogjes,...)
Kan allemaal met Google Chrome en of Google Chrome nu op Windows 10 draait of op Ubuntu maakt niets uit! Verder ook geen last van allemaal vervelende software die oma misschien gaan installeren onder Windows.....

Vind EUR 560 veel geld voor een "surfen, mailen, een Office-documentje, basis foto-bewerking (bijsnijden, rode oogjes,...) "

Misschien is een Chromebook iets voor oma, als studenten er mee werken moet oma er toch ook mee kunnen werken lijkt mij :-)
Allemaal leuk en aardig, en je hebt ook wel een goed punt. Maar aangezien het over oma gaat, is gebruiksvriendelijkheid wel een dingetje. Nou is Ubuntu naar mijn mening wel een van de meest gebruiksvriendelijke distro, maar komt bij lange na niet in de buurt van Windows of een Apple systeem.

Tijdje geleden had ik ook een all in one PC gehaald voor oudere familie. Ding werkt prima en is nu ongeveer 4 jaar oud.

Anderen hebben al genoeg gezegd over RAID1 zelf, dus dat hoef ik niet te doen, maar nog een alternatief aandragen kan ik wel!

Wat dacht je van TransIP STACK? Dat is 1TB gratis online opslag wat je zelfs kan mounten als schijfletter in Windows, daar kun je dus lekker makkelijk backups naar toe gooien. Als je je druk maakt over de veiligheid zou je misschien een tool als Duplicati kunnen gebruiken om de backups lekker AES-256 te encrypten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:09

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Wolfos schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:24:
Een basis PC moet je niet meer zelf willen bouwen. Je komt zelden goedkoper uit dan prebuilt.

Kijk eens in de pricewatch naar systemen. Je vind vast iets onder de €500 dat ook aan de eisen voldoet.
Deze Dell bijvoorbeeld: pricewatch: Dell OptiPlex 3050 (MFXX8)
zelfs midrangers zijn veel duurder.
ik had een medion met i5 gezien in een aldi folder en diezelfde build proberen samenstellen en 100 euro duurder uit.
@keranoz windows is juist qua gebruiksvriendelijkheid nog lang niet in de buurt van ubuntu. raid beschermt trouwens niet een echte backup maak je op een usb stick.

[ Voor 11% gewijzigd door Ludwig005 op 07-12-2018 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238040

keranoz schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:55:
[...]
Wat dacht je van TransIP STACK? Dat is 1TB gratis online opslag wat je zelfs kan mounten als schijfletter in Windows
De gratis 1TB bij TransIP is al een tijdje niet meer hoor. Het begint nu bij 2 TB voor een tientje per maand. Waarschijnlijk heeft ze genoeg aan de 15 GB bij Google (Google Backup & Sync)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

mitsumark schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 11:43:
[...]

Prijs is helemaal niet aantrekkelijk... En daarmee gelijk het grootste nadeel.
Kun je het hebben over upgradebaarheid, maar is in dit geval misschien minder relevant.
Prijs is juist heel laag, kijk maar eens in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keranoz
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:12

keranoz

/dev/urandom

Ludwig005 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:56:
@keranoz windows is juist qua gebruiksvriendelijkheid nog lang niet in de buurt van ubuntu. raid beschermt trouwens niet een echte backup maak je op een usb stick.
Het is natuurlijk maar net wat je mening is. Ik zeg het natuurlijk alleen uit m'n eigen ervaringen.
Anoniem: 238040 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:14:
[...]

De gratis 1TB bij TransIP is al een tijdje niet meer hoor. Het begint nu bij 2 TB voor een tientje per maand. Waarschijnlijk heeft ze genoeg aan de 15 GB bij Google (Google Backup & Sync)
Oh daar was ik niet van de op de hoogte, ik dacht dat dat nog steeds was gratis was, excuus! Misschien alleen als je een TransIP account hebt of dan ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

keranoz schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:34:
[...]

Oh daar was ik niet van de op de hoogte, ik dacht dat dat nog steeds was gratis was, excuus! Misschien alleen als je een TransIP account hebt of dan ook niet?
Is ook niet relevant: TS heeft aangegeven dat vanwege de datalimieten in België er niet geupload gaat worden naar de cloud :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Pietervs schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:52:
[...]
Is ook niet relevant: TS heeft aangegeven dat vanwege de datalimieten in België er niet geupload gaat worden naar de cloud :)
Ik denk dat TS de hoeveelheid data onderschat die nodig is daarvoor.
De eerste sync zal wat zwaarder zijn, maar de rest zijn enkel delta's.

Kortom, wellicht toch de moeite waard voor TS om een keer naar te kijken. 1x meer betalen, daarna delta's die prima passen binnen de datalimiet.

(Al zou ik dan niet voor TransIP's Stack gaan maar voor een échte cloud backup oplossing.)

[ Voor 8% gewijzigd door unezra op 07-12-2018 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

@unezra daar zou je zo maar eens gelijk in kunnen hebben :)

Overigens is het misschien ook een idee als TS een NAS thuis neer zet en oma daar haar backups naar toe op laat slaan? Heb je de eerste kosten niet, en daarna alleen nog maar de delta's... en de data blijft in eigen beheer, wat ook prettig kan zijn mocht oma wegvallen (geen gedoe met achterhalen van wachtwoorden en dergelijk).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
digifun schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:16:
[...]
Prijs is juist heel laag, kijk maar eens in de pricewatch.
Scheelt 90 euro met de NUC van @masterjorie
Zelfde performance: https://cpu.userbenchmark...re-i3-8109U/3892vsm609620
Eventueel voor 15 euro meer een G5400 met 3xx moederbord.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 66,55€ 66,55
1MSI H110M ECO€ 46,-€ 46,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 39,25€ 39,25
2Corsair CMV4GX4M1A2400C16€ 30,50€ 61,-
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 51,-€ 51,-
1Crucial BX500 240GB€ 37,49€ 37,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,29

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 07-12-2018 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Het gaat niet om de performance, er moeten wat basisdingen mee gedaan worden. Alles wat er verder aan capaciteit opzit is overkill. Een van de goedkopere nucs is hiervoor meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Een van de goedkopere nuc's lijken mij hier perfect. Ik zou qua backup even naar Backblaze kijken. Bevalt mij erg goed. Desnoods maak je de eerste backup even ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Uiteraard kun je dan ook een celeron pakken die weer wat goedkoper is. Of zelfs een moederbord met onboard CPU.
Punt blijft dat een NUC 20% duurder is dan een gelijkwaardige PC waar formaat niet/minder belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kontroll
ok, ok, ik heb de boodschap begrepen: geen raid als backup |:(
Zal er een externe HDD bijdoen en automatisch backups plannen.

Erg veel goed advies hier, leuk zo
Ik heb een paar van de opties even in tabelletjes gegoten.

Mijn eigen build kan duidelijk nog goedkoper (processor, moederbord, SSD).
Rekening houdend met QVL geheugen, wordt dat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Antec New Solution NSK4000 II (Zilver)€ 0,-€ 0,-
1be quiet! System Power 9 400W€ 40,99€ 40,99
1ASRock A320M-HDV R3.0€ 49,70€ 49,70
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 54,90€ 54,90
1Crucial BX500 240GB€ 37,57€ 37,57
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 40,-€ 40,-
1WD Elements Portable USB 3.0 1TB Zwart€ 45,-€ 45,-
1Adata XPG Z1 AX4U300038G16-SRZ€ 73,58€ 73,58
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 490,74

Als ik dat in een NUC wil steken, ben ik precies wel ietsje duurder af:
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Elements Portable USB 3.0 1TB Zwart€ 45,-€ 45,-
1Toshiba MQ Series, 1TB€ 47,29€ 47,29
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 47,-€ 47,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 591,89

Ik heb de indruk dat - wanneer ik naar een mini-pc ga kijken of naar een prebuilt - dat ik dan zelden goedkoper uitkom. Of kijk ik verkeerd?

Daarnaast via de V&A nog volgende mogelijkheid aangeboden gekregen:
Dell OptiPlex 7050
Daarbij dan nog scherm (€ 150), interne 1TB HDD (€ 45) en externe 1TB HDD (€ 45)
--> kom ik op ongeveer € 450 uit

keuzes, keuzes, keuzes... 8)

[ Voor 4% gewijzigd door kontroll op 07-12-2018 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Komt ie alsnog weer met een tweedehands pc van €220 aan...
Wat dacht je van deze voorbeelden?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 147,50€ 147,50
1ASRock B450M Pro4€ 65,-€ 65,-
1Seagate Barracuda, 1TB€ 39,49€ 39,49
1Cooler Master Elite 342€ 28,50€ 28,50
1Philips 240V5QDAB Zwart€ 96,46€ 96,46
1Kingston HyperX Predator HX430C15PB3K2/8€ 80,34€ 80,34
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 51,-€ 51,-
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 45,90€ 45,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 554,19

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:50
kontroll schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 21:46:
ok, ok, ik heb de boodschap begrepen: geen raid als backup |:(
Zal er een externe HDD bijdoen en automatisch backups plannen.

Erg veel goed advies hier, leuk zo
Ik heb een paar van de opties even in tabelletjes gegoten.

Mijn eigen build kan duidelijk nog goedkoper (processor, moederbord, SSD).
Rekening houdend met QVL geheugen, wordt dat:
Alleen heb je niets aan 3000 MT/s geheugen met de 200GE. Het loopt met die cpu niet sneller dan 2666 en dan heb je met pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2666C16 een goedkopere kit die wel lvb is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesdewit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-06 20:46
Een simpele all in one zou hier prima passen: pricewatch: HP All-in-One 20-c471nd

Geen kast meer, fijne witte kleur en doet alles wat het in deze categorie moet doen. Voor een spot prijs van 449

Edit; Tip: met een draadloze toetsenbord en muis is hij bijna draden vrij.

[ Voor 11% gewijzigd door keesdewit op 08-12-2018 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 13:09
Ursamajor schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:11:
Waarom geen iPad of andere tablet? Niet dat ik een Applefan ben, maar voor tabletgebruik is dat echt prima. Je kunt er ook mee printen, apps zat om rode ogen te verwijderen enz en je kunt er als ze willen ook een draadloos toetsenbordje op aansluiten.
Zo'n ding is licht en portable. En qua opslag zou je een (2ehands) nasje kunnen nemen.
In mijn omgeving zie ik dat het pc-gebruik onder ouderen nihil is sinds ze een tablet hebben.
Mee eens. Tablet is voor de meeste ouderen prima, in het algemeen redelijk veilig en de apps / het hele ecoststeem is veel gebruikersvriendelijker dan de web variant.

Denk aan internet bankieren, super simpel. Ik raad iedereen die mij om pc advies vraagt in die leeftijdscategorie een tablet aan.

Bijlomend voordeel is ook dat ze heel onderhoudsvriendelijk zijn. Heb nog nooit 20 toobalbars of bonsai buddies hoeven verwijderen van iemands tablet. Dat in tegenstelling tot wat ik sommige mensen zie doen met hun pcs 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Donaldinho op 08-12-2018 00:48 ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

All-in-one zoals HP EliteOne 800 G1 zijn 2e hands ook voor leuk prijsje te krijgen:
V&A aangeboden: HP EliteOne 800 G1 All-in-One pc met i5-4590S, 8gb ram, 120gb...

[ Voor 7% gewijzigd door -36- op 08-12-2018 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

Ik zou geen laptop aanraden als een van de requirements 10 jaar levensduur is. Ik moet de eerste laptop nog tegenkomen die het langer volhoud dan 5 jaar. En als er iets stuk gaat dan kan het hele ding weg i.p.v. dat je even het scherm of videokaart vervangt.

En bij custom PC builds even opletten wat de fabrikanten in hun manual schrijven aan compatible hardware, i.p.v. alleen te kijken of de sockets passen of niet. Anders kun je nogal eens last krijgen van een systeem dat random op BSOD gaat. Al die ellende voorkom je door gewoon een prefab PC te kopen, dan heeft de winkel al dat uitzoek werk voor je gedaan (als het goed is dan).

[ Voor 52% gewijzigd door Engineer op 08-12-2018 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Engineer schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 03:40:
Ik zou geen laptop aanraden als een van de requirements 10 jaar levensduur is. Ik moet de eerste laptop nog tegenkomen die het langer volhoud dan 5 jaar. En als er iets stuk gaat dan kan het hele ding weg i.p.v. dat je even het scherm of videokaart vervangt.
*pakt laptop van ruim 10 jaar van de kast*

En ook in een laptop kun je veel componenten gewoon vervangen. Het is alleen iets meer zoek werk en een hoop meer gepriegel. Wil niet zeggen dat het niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-07 20:08
De levensduur van een laptop is doorgaans prima meerdere keren te verlengen. HDD er uit, SSD er in, geheugen vervangen, batterij vervangen, van die dingen. Nadeel van laptops is dat ze vaak worden verplaatst en door stoten en vallen kapot gaan. Of er valt een vloeistof (koffie, thee, limonade) in. Voor een desktop haal je een nieuw toetsenbord maar bij een laptop zijn de gevolgen vaak ingrijpender. Wanneer de weergave van grote letters noodzakelijk is dan kom je ook al snel op een groot scherm uit waardoor een desktop meer voor de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

Engineer schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 03:40:
* heuveltje trekt nog bijna elk jaar zijn oude p1 laptop onder het stof vandaan om een potje mtg: Shandalar te spelen. Dat ding is ruim 20 jaar oud :P

wel is in mijn huidige laptop de fan aan het afsterven (vermoedelijk door stofopbouw) en , daar kun je niet bij zonder de halve laptop te demonteren :(

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 10-12-2018 10:09 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
keesdewit schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 00:15:
Een simpele all in one zou hier prima passen: pricewatch: HP All-in-One 20-c471nd

Geen kast meer, fijne witte kleur en doet alles wat het in deze categorie moet doen. Voor een spot prijs van 449

Edit; Tip: met een draadloze toetsenbord en muis is hij bijna draden vrij.
Misschien niet erg duur, maar een J4005 gaat geen 10 jaar mee, die is nu al langzaam...
Een Sandy Bridge celeron is al sneller en een huidige celeron van 3 tientjes is 1,5x zo snel.

En dan hebben we het nog niet over het ontbreken van een SSD.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 10-12-2018 17:13 ]

Pagina: 1