Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Jobbird is failliet en oprichter Jan-Peter Cruiming is spoorloos

https://www.quotenet.nl/N...-Cruiming-failliet-218744
https://www.rtlz.nl/busin...turesite-jobbird-failliet

https://www.businessinsid...lliet-jan-peter-cruiming/

Het is achteraf bezien een wat omineuze tweet die Jobbird deze zondag de wereld in stuurde. “Soms kost het minder energie om dingen los te laten”, aldus de vacaturesite.

Zonder toestemming een volledig artikel quoten is niet toegestaan.

Kan me heel goed herinneren hoe dit bedrijf en zijn boegbeeld talloze berichten de media inslingerden van hoe fabeltastisch het wel (niet) was. En alle ambitieuze plannen die men had.
En nu krijgen de werknemers (en schuldeisers) een wel heel bittere eindejaarsverrassing. :-(

Is dit nou een klassiek voorbeeld van "hoogmoed komt voor de val"? Niet de realiteit willen inzien?
Want gezien het kapitaal wat de oprichter eerder binnensleepte zijn waarschijnlijk vooral de werknemers de dupe... :|

ardana wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:10 (68%)

†††Mooie Plaatjes†††

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10-12 14:48
Ik zie dit als een typisch verschijnsel van een startups die te hard willen groeien.

1. Een goed idee hebben en een bedrijf starten, betekend niet dat je de ook capaciteiten hebt om een bedrijf te laten groeien en bloeien.
2. Groeien kost bakken geld. Bij startups met potentie zijn er altijd wel geldschieters te vinden. Maar vaak zie je dat groei "op de pof" plaatsvindt, met ongedekte leningen dus.
3. Als je snel wilt groeien zal je wel agressief moeten zijn, dus lawaai maken. Maar commercials op radio en tv zijn peperduur.
4. Beetje zakenman voelt heus wel aan wanneer een bedrijf niet levensvatbaar meer is.

Mintos referral: CKJXU1

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:01
De vogel is gevlogen. :+

Sorry, ik kon het niet laten.

HugoBoss1985 wijzigde deze reactie 06-12-2018 10:39 (47%)

Coolermaster CM 690 III - CM V650 - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k - Gelid Phantom - 16gb G-skill CL15 3000 - Gigabyte Vega 56 OC - Samsung 970 Evo 1tb - Windows 10 Pro 64

• Emielvanputten
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:08
En van die irritante reclame zijn we ook af...

• Trommelrem
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 09-12 19:18
BiLLY_daKid schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:37:
1. Een goed idee hebben en een bedrijf starten, betekend niet dat je de ook capaciteiten hebt om een bedrijf te laten groeien en bloeien.
Ik zie het voornamelijk mis gaan bij bedrijven die alles zelf willen doen.

Een goed idee hebben betekent outsourcen. Er zijn niet voor niets externen die veel beter weten hoe je een bedrijf explosief kunt laten groeien. Die hebben dat vaker gedaan. Je moet het niet zelf willen doen ook al denk je het zelf te kunnen. En zelfs al kun je het zelf, dan moet je het ook niet zelf willen. De beste sourcing is outsourcing.

• maximiliaan_nl
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 22:26
Hoogmoed te over gezien het type dat er achter dit 'bedrijf' zat...

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Misschien een stomme vraag, maar waarom zou een doorstart het beste zijn? Een 13-in-een-dozijn vacature website, slechts 8 man personeel? Er zit geen landsbelang achter en de kans dat een doorstart geld gaat opleveren is ook minimaal...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• CivLord
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 10-12 14:52
Motrax schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:46:
Misschien een stomme vraag, maar waarom zou een doorstart het beste zijn? Een 13-in-een-dozijn vacature website, slechts 8 man personeel? Er zit geen landsbelang achter en de kans dat een doorstart geld gaat opleveren is ook minimaal...
Het gaat uiteraard niet om het landsbelang, maar om het belang voor het personeel en de schuldeisers.
Een deel van het personeel kan aanblijven. En de schuldeisers krijgen een betere kans om nog iets terug te krijgen. Dan moet er natuurlijk niet iets fundamenteels fout zitten in het bedrijf waardoor het nooit winstgevend kan worden. (Ik heb het idee dat met het vertrek van de oprichter de kansen een stuk beter zijn.)

• RoamingZombie
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 19:52

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Meh, jobbird was ook niet zo bijzonder. Als recruiter was de gebruiksvriendelijkheid ondermaats en vielen de zoekresultaten tegen omdat ze onder andere geen goede Boolean logic hadden geÔmplementeerd.

Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light. - Dylan Thomas

• Drardollan
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 22:22
Jammer, heb goede ervaringen met vacatures die ik via Jobbird gevonden heb.

Wel een vreemde gang van zaken allemaal met de eigenaar en het personeel.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:24

MsG

Forumzwerver

Los van de spoorloosheid van de eigenaar is het niet zo vreemd? Het is zelden dat een dreigend faillissement vooraf ruim wordt aangekondigd aan jan en alleman. Het kan je zelfs verweten worden als je te vroeg het bijltje er bij neerlegd. Winkels die gewoon doordraaien tot het moment van de surseance is volstrekt normaal.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• ehtweak
  • Niet online
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:06:
Los van de spoorloosheid van de eigenaar is het niet zo vreemd? Het is zelden dat een dreigend faillissement vooraf ruim wordt aangekondigd aan jan en alleman.
Nou...
aldus Matthijs Jorissen tegen Emerce. Jorissen is sinds 1 oktober CMO en CTO van Jobbird en werd behoorlijk verrast door het faillissement
de CMO/CTO is niet jan-en-alleman... ;)

†††Mooie Plaatjes†††

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:28
ehtweak schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:26:

“Er werd zwaar verlies gemaakt en sinds het begin eigenlijk nooit winst”, aldus Matthijs Jorissen tegen Emerce. Jorissen is sinds 1 oktober CMO en CTO van Jobbird en werd behoorlijk verrast door het faillissement. “Plotseling stond de curator op de stoep. Maar ik zag de bui de laatste twee weken eigenlijk wel hangen.”

[...]

Cruiming richtte eerder de Nationale Vacaturebank op, die hij in 2004 verkocht aan uitgever VNU voor 28 miljoen euro. In 2012 begon hij met Jobbird opnieuw een vacaturesite.

[...]

Jobbird behaalde in 2017 tussen de 1 en 2 miljoen euro aan inkomsten. Met name de hoge kosten en lage marges hebben de vacaturereus genekt, aldus Jorissen.
Deze snippets vertellen eigenlijk het hele verhaal. In het begin van deze eeuw was een vacature-website nieuw en booming. Je had toen nog niet zoveel concurrentie, zeker niet in het NL taalgebied.

Vervolgens wacht je 8 jaar en ga je proberen in een heel andere tijd hetzelfde trucje te herhalen.

Een omzet van 1 a 2 miljoen moet genoeg zijn om een bedrijf van 8 man + hostingkosten te betalen. Maar, omdat JobBird in een overvolle markt moest opereren, waren er ook nog forse bedragen voor reclames nodig. Ik denk dat de omzet niet genoeg was om die kosten ook te dekken.
Toch is er volgens Jorissen licht aan het einde van de tunnel en mikt Jobbird op een doorstart. “Vorige maand is er 107.000 keer geklikt op een sollicitatiebutton via Jobbird. Dus dat geeft de potentie wel aan”, laat de interim-manager aan recruitmentsite Werf& weten.

[...]
Het nut van een doorstart is dat je uit de schulden bent en met schone lei kan beginnen.

Dat is vooral een optie voor bedrijven die een prima winstpotentieel hebben, maar door tegenvallers in het verleden te zwaar in de schulden zitten.

Deze situatie lijkt niet van toepassing ob Jobbird. Ik zie niet bar veel potentieel. In een periode van consolidatie is het de bedoeling dat bedrijven verdwijnen, niet dat ze telkens de samenleving met hun schulden opzadelen en blijven terugkomen voor meer ellende.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:18

Yucon

*broem*

Jobbird behaalde in 2017 tussen de 1 en 2 miljoen euro aan inkomsten. Met name de hoge kosten en lage marges hebben de vacaturereus genekt, aldus Jorissen.

Toch is er volgens Jorissen licht aan het einde van de tunnel en mikt Jobbird op een doorstart. “Vorige maand is er 107.000 keer geklikt op een sollicitatiebutton via Jobbird. Dus dat geeft de potentie wel aan”, laat de interim-manager aan recruitmentsite Werf& weten.
Vooral de potentie tegen deze prijs. Maar als dat te weinig is wordt het toch moeilijk.

• Lollercopter
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 06-12 16:44
Vergeet het maar in deze markt, ik kijk tegenwoordig alleen nog maar op LinkedIn ... die drukken iedereen uit de markt.

• Marcva
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 10-12 10:10
Toko leeg gezogen ten bate van het nieuwe paleisje in Blaricum?

• Travelan
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:32
Oh, dus niet meer die mega irritante JOBBIRRRRRRRD reclame!

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09-12 17:38
Op basis van wat ik hier lees is de eigenaar een enorme opportunist. Dat kan veel brengen, maar ook wat kosten. Dat is vooral spijtig voor het personeel in dit geval.

• t_captain
Marcva schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:37:
Toko leeg gezogen ten bate van het nieuwe paleisje in Blaricum?
Ik heb moeite met deze beschuldiging.

De oprichter was vermogend vanuit zijn verleden en heeft vermoedelijk alleen maar geld toegelegd op JobBird. Er is bij mijn weten geen indicatie dat hij zich heeft verrijkt met vreemd vermogen van JobBird.

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:16
Vier jaar later stelde hij zijn 24 jaar jongere vrouw Marlot Anna Cruiming-Haagsma aan als CEO. “We kennen elkaar van Tinder”, zei Jan-Peter Cruiming in gesprek met NRC. “Wij doen alles samen, het is heerlijk intens.”

Cruiming-Haagsma is van origine fotografe en kwam bij Jobbird binnen als marketingmanager, om vervolgens door te stoten naar de top. Ook zij is volgens Sprout al weken niet bereikbaar. “Iedereen is verbaasd over de manier waarop het is gebeurd. Zonder aankondiging”, zegt CMO Jorissen tegen de startupsite.
Dit vind ik nog het meest opmerkelijk.

Als je een onervaren iemand CEO maakt van een bedrijf met internationale ambities, dan is het toch gedoemd om te falen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• TwiSteD1
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10-12 01:04
Lijkt mij bijna een kopie van het Travelbird faillissement.
Travelbird was lang verliesgevend. De startup was te lang gefocust op groei en niet op winstgevendheid. Dat had tot consequentie dat banken geen reguliere leningen wilden verstrekken. Daarvoor moet je namelijk minstens drie jaar winstgevend zijn.
https://www.businessinsid...ewerkers-doorstart-maken/

Die insteek is toch gedoemd om te mislukken, alleen maar focussen op groei en omzet om daarna al je mensen op straat te zetten wanneer het een jaar wat minder gaat. De kans is nihil dat je de volgende Amazon, Netflix, Tesla wordt en oneindig lang door kan gaan met verlies draaien.

• t_captain
Als je verliesgevend bent, en die verliezen zijn operationeel (i.p.v. veroorzaakt door kapitaallasten), dan is een doorstart zinloos.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 00:24

MsG

Forumzwerver

TwiSteD1 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:45:
Lijkt mij bijna een kopie van het Travelbird faillissement.

[...]

https://www.businessinsid...ewerkers-doorstart-maken/

Die insteek is toch gedoemd om te mislukken, alleen maar focussen op groei en omzet om daarna al je mensen op straat te zetten wanneer het een jaar wat minder gaat. De kans is nihil dat je de volgende Amazon, Netflix, Tesla wordt en oneindig lang door kan gaan met verlies draaien.
Waarom is dat per se nihil? Alsof die een bepaalde magie bedrijven en buiten de economische wetten staan. Nee, ooit waren de voorbeelden die je noemt ook gewoon kleine onbekende bedrijfjes waarbij wellicht ook iemand stond te roepen "Hey Netflix, je zult nooit de volgende $insertvoorganger worden".

Met achteraf verklaren is alles heel makkelijk te doorzien, maar er zijn momenteel duizenden bedrijfjes die amper winst maken en zich vooral richten op volume. Of dat heel lang hebben gedaan en wellicht net een beetje break even draaien of wellicht wat winst in het verschiet.

Spotify, Picknick, Fastned, WhatsApp, ‹ber, CoolBlue, Amazon, ik kan zo wel uren doorgaan. Allemaal bedrijven die zich nog in dit stadium bevinden of er net uit zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• TwiSteD1
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 10-12 01:04
MsG schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:51:
[...]

Waarom is dat per se nihil? Alsof die een bepaalde magie bedrijven en buiten de economische wetten staan. Nee, ooit waren de voorbeelden die je noemt ook gewoon kleine onbekende bedrijfjes waarbij wellicht ook iemand stond te roepen "Hey Netflix, je zult nooit de volgende $insertvoorganger worden".

Met achteraf verklaren is alles heel makkelijk te doorzien, maar er zijn momenteel duizenden bedrijfjes die amper winst maken en zich vooral richten op volume. Of dat heel lang hebben gedaan en wellicht net een beetje break even draaien of wellicht wat winst in het verschiet.

Spotify, Picknick, Fastned, WhatsApp, ‹ber, CoolBlue, Amazon, ik kan zo wel uren doorgaan. Allemaal bedrijven die zich nog in dit stadium bevinden of er net uit zijn.
Het is goed dat de startups risico's nemen en daarmee in een gat in de markt springen en ook cutting-edge/disruptive/game changer zijn. Wat ik bedoel te zeggen is dat dit bedrijven zijn, die voor zover ik kan zien niet echt een startup meer waren en onrealistische doelen gesteld hebben. Op een gegeven moment, na de startup-fase en er wat geld binnen komt, moet je toch eens de balans opmaken en kijken naar de langere termijn.

Wat ik het meest erge vind is de mensen en gezinnen die op straat gezet worden, mensen die tot op de dag van het faillissement van niets wisten. De eigenaren hebben waarschijnlijk al die tijd een heel goed salaris gekregen, zijn vrouw die fotografe is wordt ineens CEO 8)7. Wanneer de boel klapt verstoppen de eigenaren zich in plaats van hun personeel in te lichten. Dan ook nog plannen maken om te gaan uitbreiden naar 28 andere landen, terwijl ze op het randje van faillissment staan, dan lijkt me de kans dat je successvol wordt nihil.

• michelwuyts
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 17:13
Deze ondernemers zal vast fouten gemaakt hebben, maar niemand weet of het onverantwoord was.
Zijn website is blijkbaar wel een succes. Alleen zijn verdienmodel niet. Echter is er waarschijnlijk een doorstart mogelijk, dus dan zal het met wat aanpassingen best rendabel zijn. Of mensen na een faillissement echter staan te springen om met ze in zee te gaan?

• ehtweak
  • Niet online
Jobbird heeft uiteraard een zee aan informatie verzameld over alle job zoekers en - aanbieders.
En dat is, in de huidige wereld van data-graaiers, een waardevol iets.
Wellicht dat de curator daar wat mee gaat doen?

Wat overigens te denken geeft:
Hoe/wat is de juridische status van al die data die iedereen bij jobbird heeft achtergelaten?
Op hun website, die nog steeds actief is, vind ik niet zo 1-2-3 het privacy beleid terug...
Oh, wacht, hier:
https://www.jobbird.com/nl/gebruikersvoorwaarden/

zomaar wat zaken die opvallen:

3.8 Jobbird.com is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit enige ongeoorloofde toegang tot of gebruik van de Website en/of Dienst door derden.
..
10.2 Ten aanzien van de door de Gebruiker op de Website geplaatste Content, verstrekt de Gebruiker aan Jobbird.com een kosteloze, wereldwijd, onherroepelijk, sub-licentieerbaar en overdraagbaar recht om deze Content openbaar te maken en te verveelvoudigen voor zover dit in het kader van het aanbieden van de Dienst vereist is.

...waarbij 1.1 de 'gebruiker' definieert:
Gebruiker - de Werkzoekende en/of de Werkgever, die gebruik maakt van de Dienst;
...

†††Mooie Plaatjes†††

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:26:
[...]

Vooral de potentie tegen deze prijs. Maar als dat te weinig is wordt het toch moeilijk.
Blijft toch ook een kutsmoes he. "De potentie is er."

Ja, er wonen meer dan 16 miljoen mensen in Nederland maar als ik een frietkraam begin ga ik er ook niet vanuit dat "als ze allemaal 1x per jaar een frietje halen de rij tot aan IJmuiden staat".

• t_captain
michelwuyts schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:38:
Deze ondernemers zal vast fouten gemaakt hebben, maar niemand weet of het onverantwoord was.
Zijn website is blijkbaar wel een succes. Alleen zijn verdienmodel niet. Echter is er waarschijnlijk een doorstart mogelijk, dus dan zal het met wat aanpassingen best rendabel zijn. Of mensen na een faillissement echter staan te springen om met ze in zee te gaan?
Met 8 mensen in dienst is het bedrijf niet al te topzwaar. Dat zijn hooguit enkele developers, misschien een PO, en zeker een paar sales mensen die de advertentieruimte moeten verkopen. Het lijkt me eerder aan de kleine kant.

Maar, de omzet (1 a 2 miljoen) was niet genoeg om de rekeningen te betalen. Vermoedelijke oorzaak: dure reclame-campagnes om traffic te blijven trekken in een overvolle markt.

Ik zie niet hoe een doorstart dit probleem oplost. Herhaling van zetten.
ehtweak schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:54:
Jobbird heeft uiteraard een zee aan informatie verzameld over alle job zoekers en - aanbieders.
En dat is, in de huidige wereld van data-graaiers, een waardevol iets.
Wellicht dat de curator daar wat mee gaat doen?

Wat overigens te denken geeft:
Hoe/wat is de juridische status van al die data die iedereen bij jobbird heeft achtergelaten?
https://www.jobbird.com/nl/gebruikersvoorwaarden/

[...]

10.2 Ten aanzien van de door de Gebruiker op de Website geplaatste Content, verstrekt de Gebruiker aan Jobbird.com een kosteloze, wereldwijd, onherroepelijk, sub-licentieerbaar en overdraagbaar recht om deze Content openbaar te maken en te verveelvoudigen voor zover dit in het kader van het aanbieden van de Dienst vereist is.
[...]
De database kan bij verkoop nog aardig wat waard zijn.

Al met al voorzie ik een liquidatie en geen doorstart.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

t_captain schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:07:
[...]
Een stevige GDPR-boete :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• t_captain
Ze hebben zichzelf ingedekt met hun ToS. De gebruikers zijn akkoord gegaan met de overdraagbaarheid van hun gegevens.

• michelwuyts
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 17:13
t_captain schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:07:
[...]

Met 8 mensen in dienst is het bedrijf niet al te topzwaar. Dat zijn hooguit enkele developers, misschien een PO, en zeker een paar sales mensen die de advertentieruimte moeten verkopen. Het lijkt me eerder aan de kleine kant.

Maar, de omzet (1 a 2 miljoen) was niet genoeg om de rekeningen te betalen. Vermoedelijke oorzaak: dure reclame-campagnes om traffic te blijven trekken in een overvolle markt.

Ik zie niet hoe een doorstart dit probleem oplost. Herhaling van zetten.

[...]

Al met al voorzie ik een liquidatie en geen doorstart.
Deze campagnes zijn geweest. Gewoon simpel gedacht: stoppen ze daarmee en het is opgelost.
Bij mij is de reclame in ieder geval blijven hangen :P .

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:15

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

t_captain schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:36:
Ze hebben zichzelf ingedekt met hun ToS. De gebruikers zijn akkoord gegaan met de overdraagbaarheid van hun gegevens.
Werkelijk :? Hadden ze daar wel vrije keus in :? Wordt waarschijnlijk een mooi stukje jurisprudentie.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:36
En die overdraagbaarheid blijft bestaan bij een niet meer functionerend bedrijf? Hoe zit het met de overdraagbaarheid van iemand zijn gegevens van een aankoper naar weer een andere partij?

Weblog | Straling! | Randstad repeaters stream

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:18

Yucon

*broem*

Freee!! schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:39:
[...]

Werkelijk :? Hadden ze daar wel vrije keus in :? Wordt waarschijnlijk een mooi stukje jurisprudentie.
Dan houden we er toch nog wat aan over nietwaar? :)

• Jeffreyvdk
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 09-12 19:54
Het gevaar van te snel willen groeien is dat je met te veel investeringen eventuele tegenvallers niet kan opvangen. Ik weet er het fijne niet van, maar grote kans dat dat hier ook het geval is geweest net als bij Travelbird. Of zou het dan toch in de naam liggen? :)

• t_captain
@Freee!! jazeker. JobBird was niet aktief in een gereguleerde sector, leverde geen primaire levensbehoefte en had geen monopoliepositie of buitengewone marktmacht.

Je kon kiezen om wel of niet akkoord te gaan met hun ALV, met als alternatieven om geen zaken met ze te doen of om andere voorwaarden af te spreken.

@TNW Een databank is een verkoopbaar activum. Er zijn een paar beperkingen denkbaar:

1. AVG. Afgedekt door toestemming van klanten.

2. Auteursrecht. Gaat alleen op voor wat je een “creatief werk” kan noemen. Denk aan door jou geschreven omschrijvingen van jezelf en eerdere werkervaring (moet wel verder gaan een een lijstje bullet points). En door jou gemaakte foto’s.

3. Portretrecht, op foto’s waar jij op staat.

Ik ken JobBird niet inhoudelijk, maar ik vermoed dat je er niet veel aan kunt tegenhouden voor zover de site bestaat uit een geparsed CV en andere niet-creatieve schrijfsels (naam, adres, namen van programmeertalen etc).

Ergo: operationeel verliesgevend bedrijf, valt niet veel aan te saneren, en waarschijnlijk waardevoller in liquidatie dan in doorstart.

• Pietervs
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Emielvanputten schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:55:
En van die irritante reclame zijn we ook af...
Dat dus!

Nou Kruidvat nog... :+

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 21:45

psy

Kennis is macht

Godzijdank, eindelijk die irritante reclames van de radio |:(

hahaha Spuit 11 O-)

psy wijzigde deze reactie 06-12-2018 19:20 (17%)

• t_captain
michelwuyts schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:38:
[...]

Deze campagnes zijn geweest. Gewoon simpel gedacht: stoppen ze daarmee en het is opgelost.
Bij mij is de reclame in ieder geval blijven hangen :P .
Stoppen met adverteren en je draait winst. Maar die zakt weg naarmate je concurrenten marktaandeel pakken en de adverteerders weglopen. Geen optie dus.

Samenvoegen met een andere site is nuttiger voor de kange termijn. De NL markt is bescheiden en je zit in een fase van consolidatie.

Dit is gewoon typisch voor markten met een lage entry barrier. Er komen net zoveel concurrenten tot alleen de grootste of meest innovatieve winst maakt.

• boekee
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:23
Ja over die reclame, 100.000.000 keer op BNR gehoord. Maar die vogel leek meer op een dolfijn hoor.

Het leven is te kort voor langzame muziek :)

• XFlame
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:44
Pietervs schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:41:
[...]

Dat dus!

Nou Kruidvat nog... :+
Dat is een rare manier om T-Mobile te spellen.

OT: een bedrijf van 8 man met een 'CEO', 'CTO', 'CMO', etc. Ik krijg er allergische reacties op.

• t_captain
Baas, lead developer en teamleider van het sales team.

• Tribits
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 21:37

Tribits

Onkruid vergaat niet

Ben zelf een jaar of zes terug een paar jaar werkzaam geweest in deze sector en moet zeggen dat ik zelfs na die tijd eigenlijk nog nauwelijks een beeld had wat nu exact het business model was. Sowieso waren er destijds eigenlijk al veel te veel vacaturesites, doorgaans zonder zich te onderscheiden van de rest en dat uitte zich dan weer in een poging maar succesvol te worden met enorme reclame campagnes.

Daarnaast had je ook het eigenaardige verschijnsel dat een board enerzijds wil dat er betaald wordt voor vacatures, maar aan de andere kant alleen een succes kan worden als er een groot aantal vacatures op staat. Doorgaans had je dus een 'freemium' model dat gratis plaatsing aanbood en dan maar hoopte uit aanvullende diensten de inkomsten te halen. Als je maar voldoende kwalitatieve aanvullende diensten leverde was dat wel mogelijk, maar dan moest je ook echt wel iets toevoegen op HRM gebied.

Voor een beginnend board was het min of meer noodzakelijk om de vacatures van andere sites over te nemen door samenwerking of domweg kopiŽren zonder toestemming. Het beleid van vacatureboards wisselde daar nog al in, aan de ene kant krijgt je vacature immers extra publicatie, maar aan de andere kant trekt jouw eigen site minder bezoekers. Tevens waren vacatures die op een dergelijke manier binnen werden gehengeld ook niet altijd voorzien van de juiste informatie om te solliciteren (want functionaliteit alleen aanwezig op originele board) of werd niet de volledige advertentie overgenomen zodat bijvoorbeeld bedrijfslogo's wegvielen. Ook kwam het nog al eens voor dat vacatures niet tijdig opgeruimd werden als ze op de originele site reeds verdwenen waren. Ander verschijnsel was dat vacatures wel eens meer publiciteit kregen dan gewenst zodat een vacature voor een zeer kleine doelgroep opeens op allerlei algemene sites verscheen en veel ongewenste aandacht trok.

Zelfs in die tijd was de concurrentie dus al enorm en waren zelfs voor marktleider Monsterboard de vooruitzichten op zijn best twijfelachtig. Ik heb mij dan ook altijd zeer verbaasd over de massale reclamecampagnes door nieuwkomers en de successen die daarin geclaimd werden. Gezien de markt was dat eigenlijk alleen mogelijk door fikse investeringen in de hoop ooit echt een dominante speler te worden en daadwerkelijk geld te gaan verdienen. Praktisch gezien was dat echter vrijwel onmogelijk, niet alleen omdat de concurrentie moordend was, maar ook omdat de klassieke vacaturesite eigenlijk achterhaald was met de komst van sites als LinkedIn die veel meer toegevoegde waarde bieden.

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 01:07
Nou... Volgens mij steekt het laatste stukje van onderstaande bepaling daar toch een stokje voor:
Ze mogen het publiceren en overdragen als dat noodzakelijk is om de dienst aan te bieden. Aangezien de dienst niet meer aangeboden wordt, zal die noodzaak er ook niet (meer) zijn.
Tenzij de hele dienst wordt overgenomen door een ander.

Wild Chocolate wijzigde deze reactie 06-12-2018 23:38 (3%)

iRacing Profiel

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
TNW schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:42:
[...]

En die overdraagbaarheid blijft bestaan bij een niet meer functionerend bedrijf? Hoe zit het met de overdraagbaarheid van iemand zijn gegevens van een aankoper naar weer een andere partij?
Het is een business-model om de administraties te kopen van failliete bedrijven en openstaande vorderingen te innen. Ik kom het regelmatig tegen.

• t_captain
@Wild Chocolate Er zit in het kader van AVG dus een bestemming op de databank. Noodzakelijk voor het leveren van “de dienst”. Als deze databank in handen van een andere vacaturesite komt, zitten we dan mischien in het domein van “rechtsopvolging”?

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Interessant! Stel dat ik ooit een cv heb geupload naar jobbird en jobbird de vereiste toestemming heb gegeven. Is deze toestemming dan ook overdraagbaar naar een ander bedrijf? Bij normale zaken vind ik van niet. Maar bij een faillissement? Waarom zou dat anders behandeld moeten worden?

Ik ben benieuwd wat de AVG hier over meldt.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• XFlame
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 16:44
De website is nog wel in de lucht. Wellicht maar even inloggen en alle persoonlijke gegevens scrubben, voordat de data mogelijk wordt verkocht/weggesluisd.

• t_captain
@Motrax De rechten zijn sublicenseerbaar en overdraagbaar. Centrale vraag is: wat is "de dienst"?

Mag je stellen dat een nieuwe eigenaar die de gegevens gebruikt voor een vergelijkbare dienst, nog altijd "de dienst" levert waarvoor je je persoonsgegevens in gebruik hebt gegeven?

Ik vrees van wel.

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 01:07
Ik zie het zo:

"De dienst" ljikt mij de vacaturesite jobbird.nl (maar dat zal vast in een eerdere alinea gedefinieerd worden). Dus als iemand de site ("de dienst") overneemt, mag hij de gegevens ook overnemen (en gebruiken voor die dienst, niet zomaar voor iets anders!).
Maar alleen de database overnemen voor een "vergelijkbare dienst" is precies dat, en dat is dus niet beschreven.
Ze hebben zichzelf in dat opzicht dus behoorlijk beperkt.

iRacing Profiel

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True