Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Hallo,

Ik ben bezig met een winterdorpje te maken voor de kerst. Nu heb ik een paar ledstrips gekocht die worden gevoed middels batterijen. Elke LED strip heeft 3 batterijen nodig, 3x AA.

Alleen zat ik te denken om hier een kleine voeding voor te gebruiken in plaats van die batterijen. Echter de voedingen die ik tegenkom zijn minimaal 5V. Zou dit een probleem zijn, aangezien een LED strip 4,5V krijgt vanuit de batterijen?

Verder geeft de batterij 3,33 A af. Dus een voeding van 7A waar ik dan 2 LED lijnen op aan sluit, zou dan moeten kunnen volgens mij.
Of moet er toch een weerstand bijgezet worden om die 0,5V weg te halen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik heb zo'n ding hier draaien met een HLK-PM01. Werkt goed, en die voedingen staan ook als veilig bekend.

https://www.ebay.nl/itm/1...xEAAOSwMHdXSLgn:rk:1:pf:0

Eentje met een stekker is natuurlijk handiger. Maar wat specs betreft blijkt dit dus goed te werken dus misschien heb je er iets aan als referentie.

Weet iemand eigenlijk hoe het komt dat die ledstrips op een voltage rond de 5v werken? Dat kan ik maar moeilijk plaatsen aangezien het standaard voltage van leds rond de 3-3,5v ligt.

[ Voor 14% gewijzigd door Yucon op 06-12-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 21:12
Een volle batterij heeft vaak al een spanning van 1,6 tot 1,7 V, dus 5 V zou geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:39
5V is geen enkel probleem.
AA batterijen kunnen maar kort 3.33A leveren, ik schat een half uurtje, hoe kom je aan die informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
Bedankt voor de informatie.
Volgens mij stond er op de batterij 3330mAh. Dus dat is max 3330 mili Amp voor 1 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59
Even naar de kringloop, vaak zijn die oude router voedingen 5v en een paar ampere. Of een "blokje" van je tablet/telefoon etc. Die leveren trouwens vaak wel "ruim 5v" maar dat is niet echt een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:39
Norinco schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:03:
Bedankt voor de informatie.
Volgens mij stond er op de batterij 3330mAh. Dus dat is max 3330 mili Amp voor 1 uur.
Ok. De capaciteit is 3330 mAh, maar hij kan geen 3330 Milliampera voor 1 uur.
Dat is namelijk alleen het geval bij ideale batterijen. En die kunnen we helaas nog niet maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6qOlJPv.png

Dus je hoeft geen voeding te zoeken van 3A. Als je niet weet hoeveel het verbruikt, dan kun je dat wel proberen te schatten. Of je moet het meten.

[ Voor 12% gewijzigd door jeroen3 op 07-12-2018 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
Ik heb 4 van die ledstrips. Wilde ze parallel zetten. Zal eens kijken wat ze doen op een telefoonlader blokje.
Pagina: 1