Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Atag A244C slaat niet aan ondanks warmte vraag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MrDry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16-02 11:13
Mijn 3 jaar oude CV ketel, een Atag A244C, icm met een Atag One kamerthermostaat slaat de laatste tijd geregeld niet aan. De thermostaat vraagt om warmte maar ik wordt 's ochtends toch wakker in een huis waar het 12 graden is :/

De ketel staat niet in storing, op mn thermostaat geeft op het display aan dat er warmte behoefte is maar toch lijkt de cv ketel hier helemaal niet op te reageren.
De Atag One thermostaat wordt gevoed vanuit de cv ketel maar de communicatie tussen ketel en thermostaat is draadloos.

De enige oplossing om weer warmte te krijgen is de stekker er uit. De ketel springt dan in een ontluchtingsprogramma (standaard bij herstart) en begint daarna vrolijk mijn huis te verwarmen 8)7

Deze problemen heb ik tijdens de 1e 2 jaar ook wel een paar keer gehad maar nu de garantie verlopen is gebeurt het zeker 1x per week. De thermostaat is al een keer onder garantie vervangen. Ik heb geen goed gevoel bij die Atag One thermostaat.

Het lastige is dat het probleem niet te reproduceren is. Ik kan wel een monteur bellen maar ik ben bang dat hij de ketel "ok" vind en vervolgens vertrekt en ik weer in de kou zit.
(Dit gebeurde ook bij de thermostaat. Ze zijn een paar keer langs geweest, omdat men niks vinden kon hebben ze uiteindelijk de thermostaat en module in de ketel maar vervangen. Nu en nieuw stookseizoen en nieuwe shit)

Heeft iemand iets gelijkends meegemaakt? Ik lees, ook hier, over een driewegklep, maar de ketel maakt helemaal geen geluid. WW en CV functioneren prima. Ik neig toch naar een thermostaat issue.

Wie helpt? :)

Quod licet lovi, non licet bovi

Alle reacties

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 15:51

Suicyder

31gaming.nl

2 jaar garantie? Ik lees bij Atag 5 jaar op de onderdelen. Maar goed.

Zit de condensbak goed? Ik heb bij een Remeha TZ4 indertijd gehad dat deze kort wilde verwarmen (CV en WW), maar na een paar minuten in storing schoot. Reboot verhielp het weer kort etcetc.

En anders zou ik de partij die geleverd heeft toch bellen, kijken of ze vanuit coulance willen helpen.

• RvL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:07

RvL

Get Perpendicular!!

Kan je op de thermostaat/ketel zien of er daadwerkelijke een draadloze verbinding is? Ik ken de afstand tussen ketel en thermostaat, de constructie van je huis en de gebruikte draadloze techniek, maar ik kan me zomaar voorstellen dat de communicatie misschien is weggevallen.

Op het moment dat je de ketel dan opnieuw opstart (als in stekker er uit en er weer in) wordt er wellicht actief gezocht naar de thermostaat, waarna het wel goed gaat.

Je zou ook eens kunnen kijken wat er gebeurt als je de voeding van de thermostaat los haalt en weer aansluiten i.p.v. de stekker van de ketel te hanteren. Als hij bij het opnieuw starten van je thermostaat ook ineens begint te verwarmen, neig ik naar een probleem met de draadloze verbinding.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• MrDry
Suicyder schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:07:
Dat is een goede! Nooit van op de hoogte gesteld dat er 5 jaar garantie op zit. Ik ga eens kijken of ik hier iets mee kan.

Ik kan overigens nergens vinden hoe de One en de ketel communiceren. Er zit een 2 draads verbinding tussen. Zo ver ik weet alleen een voeding voor de One. Er staat in de eisen dat de thermostaat het wifi netwerk moeten kunnen vinden. Over de ketel wordt niets gemeld. Overigens heb ik met mijn telefoon gewoon wifi bij de ketel dus verwacht dat dat geen issue zou mogen zijn.

Jouw suggestie van voeding thermostaat los vind ik een goed idee. Dat is eenvoudig te testen.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

MrDry schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:25:
[...]

Dat is een goede! Nooit van op de hoogte gesteld dat er 5 jaar garantie op zit. Ik ga eens kijken of ik hier iets mee kan.

Ik kan overigens nergens vinden hoe de One en de ketel communiceren. Er zit een 2 draads verbinding tussen. Zo ver ik weet alleen een voeding voor de One. Er staat in de eisen dat de thermostaat het wifi netwerk moeten kunnen vinden. Over de ketel wordt niets gemeld. Overigens heb ik met mijn telefoon gewoon wifi bij de ketel dus verwacht dat dat geen issue zou mogen zijn.

Jouw suggestie van voeding thermostaat los vind ik een goed idee. Dat is eenvoudig te testen.
Dat zou dan fabrieksgarantie zijn (2j) en 10 jaar verwachte levensduur(op het gehele apparaat) . verder kan er nog veel onder de wettelijke garantie vallen.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• MrDry
Gisteren was het weer zover. Ik kwam thuis en koud in huis. Ketel in rust en op de thermostaat staat een gewenste temperatuur van 18 graden maar het was ca 13 graden in huis.

Ondanks dat de gewenste temperatuur niet gehaald werd lichtte het "indication boiler in operation" symbool niet op.

Ook het loskoppelen van de thermostaat en het verwijderen van de accu leverde geen resultaat. De thermostaat startte opnieuw op maar de ketel bleef in slaapstand. Alleen de spanning van de ketel afhalen gaf het gewenste resultaat.

Er is toch echt iets mis met de ketel of de communicatie tussen ketel en thermostaat. |:(

• reiniero
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:03
Hackus schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:33:
[...]

Dat zou dan fabrieksgarantie zijn (2j) en 10 jaar verwachte levensduur(op het gehele apparaat) . verder kan er nog veel onder de wettelijke garantie vallen.
Standaard 2 jaar garantie en na registratie bij Atag 5 jaar garantie op onderdelen. Onze Atag van bijna 3 jaar oud had pas 2 dingen kapot, zelf maar vervangen. Want de onderdelen waren niet zo duur, maar voorrijkosten en kosten van een Atag monteur een stuk duurder.

• MrDry
Ik heb alleen geen idee wat er stuk is. En zolang het probleem niet te reproduceren is zal een monteur er ook niet veel mee kunnen.

Ik krijg de neiging om de ketel via een programmeerbare KaKu schakelaar 1x in de week te resetten. Zou dat van invloed zijn op de levensduur van de ketel?

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15:20
Wat is de druk van het water in je ketel?
En heb je al je radiatoren al een keer ontlucht en toen weer de druk gecontroleerd?

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:57
MrDry schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:50:
Gisteren was het weer zover. Ik kwam thuis en koud in huis. Ketel in rust en op de thermostaat staat een gewenste temperatuur van 18 graden maar het was ca 13 graden in huis.

Ondanks dat de gewenste temperatuur niet gehaald werd lichtte het "indication boiler in operation" symbool niet op.
[Afbeelding: Atag one]

Ook het loskoppelen van de thermostaat en het verwijderen van de accu leverde geen resultaat. De thermostaat startte opnieuw op maar de ketel bleef in slaapstand. Alleen de spanning van de ketel afhalen gaf het gewenste resultaat.

Er is toch echt iets mis met de ketel of de communicatie tussen ketel en thermostaat. |:(
Zit er niet gewoon een draadbreuk of los contact tussen thermostaat en ketel?

• MrDry
Deshmir schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:25:
Wat is de druk van het water in je ketel?
En heb je al je radiatoren al een keer ontlucht en toen weer de druk gecontroleerd?
Uiteraard keurig ontlucht. De waterdruk is in rust ca 1,6 - 1,7 bar. Dit is zo voorgeschreven door Atag.
ASW1 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:39:
[...]
Zit er niet gewoon een draadbreuk of los contact tussen thermostaat en ketel?
Dat wordt lastig...de communicatie is draadloos. Alleen de voeding van de Atag One is bedraad.

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 15:20
@MrDry Heb je de mogelijkheid om in het servicemenu van je ketel te komen?
Ik ben niet heel bekend met ATAG, maar ik kan op mijn AWB wat instellingen doorlopen om het eea te controleren.
Bijv door het draaien van een 'full-load' run.. Als dat allemaal goed gaat (zoals je ook al in je TS hebt gezegd), zou ik even kijken of je een 2e hands goedkope 'simpele' thermostaat op de kop kan tikken.
Om het eea uit te sluiten.

(of even een speaker kabel open trekken en je thermostaat met die draden op je ketel aansluiten. en dan op opwarmen drukken)

• MrDry
Suicyder schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:07:
Waar heb je 5 jaar gezien? Ik zie wel de Atag Comfort garantie maar die is uitgesloten voor de A-serie van Atag 8)7

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Nu online
Wij hebben hetzelfde probleem gehad met onze ATAG ketel (model weet ik zo niet).
Bij ons bleek het expansievat het probleem te zijn, deze stond volgens de monteur niet goed afgesteld. Heel af en toe komt het probleem nog eens voor maar ik kan er wel mee leven zo, het herstarten van de ketel 3 a 4 keer per week is gelukkig voorbij.

Indien dit nog niet is gecheckt raad ik je aan dit even door te geven aan de monteur. Het was bij ons een zoektocht voor dat dit naar boven kwam. Onze ketel is jonger dan een jaar ...

Intel i7 4770K | MSI Z87-G45 Gaming5 | Noctua DH-15 | Kingston HyperX Savage DDR3 1866 16GB | Gigabyte GTX980Ti | BeQuiet! Straight Power10 800W | Focusrite Scarlet 2i4 | Logitech G903 | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum |

• badboynova
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 13:32
Geen lekkende water kranen in huis, of een defecte thermostaat kraan in de douche die de hele tijd koud water aan het bij mengen is waardoor de ketel steeds de plaatwisselaar gaat opwarmen? (warm water heeft altijd voorrang op cv)

• MrDry
Alle kranen zijn gloed nieuw. Er lekt echt niks. Mijns inziens zou ook een ketel reset daar niet tegen helpen omdat WW dan nog steeds prio heeft.

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True