Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorgh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-07 22:55
Goede morgen allemaal,

Na de 7.01 firmware update tegen 3 vreemde problemen aangelopen.
De laserprinter bij mijn moeder vertoonde problemen, ik ben hier langsgegaan en constatteerde een controller error. De printer moest gereset, was de melding op het scherm. Niets leek te helpen, waarna mijn conclussie was dat de printer waarschijnlijk was overleden. Het betreft een Xerox met bedrade LAN verbinding. Had nog niet eens zijn eerste setje toner opgemaakt, maar inmiddels wel buiten de garantie.
Nieuwe printer besteld, in dit geval een Lexmark laserprinter, ook aangesloten via het netwerk. Langsgegaan om de printer aan te sluiten, maar niet aan de praat kunnen krijgen. Bij het uitprinten van de netwerk configuratie, viel me een opmaakfout op bij de IP configuratie. Printer start normaal op, heeft ook netjes een IP adres aangevraagd bij de Fritz!Box, maar is niet benaderbaar, zowel de interne web server niet, als de andere netwerk diensten lijken niet te reageren.
Gister avond langs bij een vriend, zijn Synology DS418j deed het niet meer. Lan verbinding bleek niet actief. Gecontrolleerd met losse Switch, bij het opstarten wordt de network interface eventjes actief (lampje op switch gaat branden) om daarna inactief te worden. De problemen waren de 28e bij hem begonnen. In de Fritz!Box viel het mij op dat de 7.01 firmware de 28e om 3 uur in de nacht was geinstalleerd via het automatische update proces.

Alles kan natuurlijk toeval zijn, maar in korte tijd 3 apparaten met netwerk problemen, welke zijn begonnen na het updaten naar Fritz!OS 7.01...what are the chances.

Mogelijk zijn er mensen onder ons, die na de 7.01 update ook uitvallende netwerk apparatuur hebben. In alle gevallen lijkt het mij dat deze apparaten een embedded versie van Linux draaien, nog een overeenkomst tussen deze apparaten die kans op toeval wel erg klein maken.

Zijn er andere mensen met soortgelijke problemen na de 7.01 update? Of is dit allemaal gewoon erg toevallig?

Vriendelijke groeten,

Jorg

Update:

Vandaag nogmaals bij mijn moeder langsgeweest. De fritzbox een factory reset gegeven en alles opnieuw geconfigureerd. De printer functioneerde nog steeds niet en gaf bij het afdrukken van de netwerk configuratie nog steeds een apipa adres weer, terwijl de andere gegevens zoals subnet, gateway en DNS server wel correct via DHCP geconfigureerd. Printer daat niet aan de praat gekregen en besloten hem mee te nemen.
Thuis prik ik hem in het netwerk, druk de netwerk configuratiepagina af en zie correcte gegevens. De printer functioneerd hier dus prima.
Dit sterkt mijn verdenkingen op de fritzbox 7.01 firmware, welke ogenschijnlijk bij een aantal netwerk devices problemen veroorzaakt.

The story continues...ik zal dit draadje updaten als ik meer informatie heb. Mogelijk kan iemand anders hier zijn voordeel mee doen.

[ Voor 17% gewijzigd door jorgh op 10-12-2018 19:57 . Reden: Nieuwe gegevens ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43
Ik heb met 4 cameras hetzelfde probleem.

Op hostname niet te benaderen en de rest van mijn netwerk wel. Dit sinds de update van de fritz.

Iemand een oplossing of workaround gevonden ?

Console Guy

• The Gamblers
Kleine workaround gevonden vandaag.

Alles wat via DHCP een adres krijgt kent ie de hostname niet van. Wat ik nu heb gedaan is devices een vast adres gegeven BUITEN de DHCP scope. als de Fritz ze eenmaal heeft gezien kun je de hostname in de Fritz aanpassen. Dan werkt het wel allemaal !

Alles in de DHCP scope kan de Fritz niet op DNS terugvinden.

lelijke bug

/edit, linkje van deze draad naar xs4all gestuurd edit\

[ Voor 7% gewijzigd door The Gamblers op 27-12-2018 15:24 ]

Console Guy

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Ergens rond die versie zijn de PMF-frames inggevoerd. Dat levert problemen op bij sommige apparaten.
Zoek even hoe je die functie uitzet. Hielp bij mij ook.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
Illusion schreef op donderdag 27 december 2018 @ 20:39:
Ergens rond die versie zijn de PMF-frames inggevoerd. Dat levert problemen op bij sommige apparaten.
Zoek even hoe je die functie uitzet. Hielp bij mij ook.
Een snelle google leered mij dat dit om WIFI gaat ? Ik heb het over bekabelde apparaten.

Console Guy