Intel 545S M.2 SSD niet herkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-07 16:36
Ik heb een HP EliteDesk 800 G1 Desktop Mini met Windows 10 Pro 64-bit. BIOS. Daarvoor kocht ik Intel 545S M.2 SSD (SATA), echter BIOS, schijfbeheer, Intel Toolbox en DiskPart zien hem niet.

In een HP ProDesk 600G2 -met adapter in PCIe x16- wordt hij evenmin gezien; in B sleutel M.2 NGFF SSD SATA adapter, noch in M sleutel M.2 NGFF SSD PCI-E X4 adapter. Een Samsung 960Pro doet het in de G2 wel goed met die adapter.

Na een speurtocht naar compatibiliteit had ik begrepen dat de G1 SATA ondersteund en de G2 zowel SATA als NVME. Dat lijkt niet te kloppen.

Wat zie ik over het hoofd c.q. hoe krijg ik e.e.a. werkend :?

Beste antwoord (via Kees030 op 22-02-2021 21:38)

• AlexC_01
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-08 12:05
De Elitedesk 800 G1 DM ondersteunt standaard niet het booten van de m.2 nvme ssd.
Dit komt omdat de nvme driver mist in de bios.

In deze post wordt uitgelegd hoe je de bios kan "uitbreiden" met nvme drivers.

Als je dat gedaan hebt dan kan je wel booten vanaf de nvme ssd.

Ik heb dit zelf ook succesvol gedaan.

https://www.win-raid.com/...ort-info-for-ssd-M-3.html

Voor wie er nog wat aan heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterJD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:55

MisterJD

PC - Gamertag MisterJD NL

Misschien kan je hier wat mee. Gaat ook over het soortgelijks iets.

[ Voor 10% gewijzigd door MisterJD op 06-12-2018 18:04 ]

AMD 9800X3D | Noctua NH-D15S chromax | Asus B650m + wifi | Gigabyte RX6800 Gaming OC | G.Skill Flare X 6000 - 32GB | Samsung 990 pro 2TB | Samsung 960 500GB | Samsung G7 27 | MSI MPG A850G | Be quiet pure base 501 LX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Dat hij in die PCI-e adapter niet werkt is logisch, die Intel is een SATA SSD en zal dus ook een M.2 slot nodig hebben met SATA ondersteuning. Uit mijn hoofd is dat een B key slot.
En verder kan hij natuurlijk ook gewoon defect zijn. Het M2 slot uit de G1 zou SATA moeten ondersteunen, en met zo'n M2 naar SATA converter moet het ook gewoon goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
Bedankt voor de reacties. In de link heeft DGroves het in zijn eerste 2 reacties over "a SATA interface drive and is compatable with your computer" en "SATA based and will work, it is a M.2 2280 package and uses a PCI-e 4 lane interface". In zijn derde (en als oplossing aangemerkte) reactie echter "you require a PCI-e based SSD for this computers M.2 slot (not a sata one)". Dan ben ik hem kwijt 8)7

De adapter is voorzien van 2 slots, één met een M en één met een B key. Omdat de SSD een M&B-connector heeft kon ik ze in beide slots proberen. Zoals verwacht werkt hij niet in de M key PCI-E X4. In de SATA-gebaseerde B key wordt hij echter ook niet herkend 8)7

Defect kán, echter lijkt me onwaarschijnlijk; ik heb 2 van die SSD's gekocht (nieuw in gesealde verpakking) en geen van beide wordt herkend. Helaas heb ik geen niet-HP-PC met een M.2 slot. Ik kan nog wel kijken of het met de adapter daarin wél werkt.

Edit: toch nog even geprobeerd met een Samsung 960 Pro (NVMe) in het M.2-slot (M key) van de HP 800 G1 DM. BIOS zag hem niet. GParted vanaf USB wel :> Hierop Windows gestart vanaf een 2.5"SSD en de Samsung wordt prima herkend (schijfbeheer, Crystal Disk Info, verkenner). Samsung Magician herkent hem ook, maar ondersteunt hem niet. Leessnelheid met standaard NVMe driver seq. is 911 MB/s, schrijven 1046. Met Samsung NVMe driver 1199 resp. 1183; ongeveer de helft t.o.v. in een HP 800 G2 DM.

Hierna heb ik geprobeerd Windows 10 te installeren op de Samsung (met de 2.5" SSD nog aangesloten). Alles lijkt goed te gaan tot de PC opnieuw opstart. Dan verschijnt een lichtblauw "Herstel-scherm" omdat "bestand \\Windows\system32\winload.efi ontbreekt of beschadigd" is. Blijkt dat Windows-installatie om de 2.5"om zeep is geholpen.

Met de 2.5" verwijderd kom ik bij de Windows installatie niet verder dan "Waar wilt u Windows installeren?" Keuze voor de enige optie (Station 0 Partitie 1 953,9 GB Primair) geeft foutmelding "We kunnen geen nieuwe systeempartitie maken of een bestaande partitie vinden."

Verder nog een alternatieve installatie geprobeerd met een diskpart script. Dat gaat goed.....tot het opnieuw opstarten. Dan wordt geen bootmedia gevonden.

Tenslotte nog een verse installatie op 2.5" gedaan en die geloond naar de 960 Pro. Ook geen boot.

Resumé: Intel 545S M.2 SATA wordt helemaal niet gezien. Samsung 960 Pro M.2 NVMe wordt -behalve in BIOS- herkend, echter ervan booten kan niet.

Vraag die overblijft: Hoe krijg ik Windows 10 bootend vanaf een (en welke???) M.2 SSD :?

[ Voor 53% gewijzigd door Kees030 op 08-12-2018 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashHouse
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 20:01
Uiteindelijk nog opgelost?

Macoholic & Mavic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
Nee, HP G2 PC gekocht; die werkt wel normaal met NVMe ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• AlexC_01
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-08 12:05
De Elitedesk 800 G1 DM ondersteunt standaard niet het booten van de m.2 nvme ssd.
Dit komt omdat de nvme driver mist in de bios.

In deze post wordt uitgelegd hoe je de bios kan "uitbreiden" met nvme drivers.

Als je dat gedaan hebt dan kan je wel booten vanaf de nvme ssd.

Ik heb dit zelf ook succesvol gedaan.

https://www.win-raid.com/...ort-info-for-ssd-M-3.html

Voor wie er nog wat aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees030
Kan zeker nog nuttig zijn als iemand naar dit probleem zoekt. Prettig dan dat er een oplossing bijstaat :)
Pagina: 1