Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pc of game consule, welke betere keus(kwa kwaliteit en geld)

Pagina: 1
Acties:

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Hallo

ik heb een kleine dilemma.
ik heb momenteel een xbox 360 waar ik momenteel nog steeds op game.
Dit ding lijkt wel onverwoestbaar.
Nu is er ondertussen nieuwe console uitgekomen, de xbox one. (over playstation hetzelfde verhaal)
Als ik deze nieuw koop dan kost dat mij zo' n 200 a 300 euro.

Nou zat ik mij af te vragen of een nieuwe console kopen wel zo goed idee is en niet betere een game pc kan kopen. (gezien ik toch nog wel jaren blijf gamen)
Ik heb ergens gelezen dat game computers op langere termijn goedkoper uit bent, af en toe hardware updaten is goedkoper dan steeds nieuwe console te kopen. is dat waar?
Ook las ik dat je de hardware van een game computer minder vaak hoeft te updaten en dat games voor computers goedkoper zijn. ook waar?

Zelf ben ik een type gamer dat graag alleen thuis op de bank zit te gamen.
Ik verbind hem nooit aan op het internet en heel af en toe game ik met een maatje van me.

Wat ik een stuk meer problemen mee hebt is dat ik amper kennis hebt over computers.
De specificaties zeggen mij vrij weinig, en dus weet ik niet goed waar ik moet opletten bij aankoop van een game computer, en vervolgens welk hardware ik in de toekomst moet kopen om te kunnen upgraden, en wat goede/slechte merken zijn.
Met hardware sleutelen heb ik dan wel weer wat ervaring mee. (voeding vervangen of kaart verwisselen)

Stel dat ik een game computer ga aanschaffen ga ik wel de console missen maar tegenwoordig kan je die met bluetooth verbinden aan de pc?
verder ben ik niet zo van de hippe pc kasten, toetsenborden, headsets etc,

Wat raden jullie mij aan?
(als pc word aangeraden, graag dan ook een merk/type.

Nou krijg ik natuurlijk de vraag wat mijn budget is, ik weet eigenlijk niet goed wat ik hierop moet antwoorden gezien ik niet goed weet wat het allemaal kost en wat je ervoor krijgt.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Tip:
PC versus de console: ben je als gamer beter af met een Xbox One X?
https://nl.hardware.info/...ter-af-met-een-xbox-one-x

Ga dat (recente) artikel eerst eens goed lezen.

[ Voor 51% gewijzigd door CyberMania op 06-12-2018 00:07 ]

• tweakmember
bedankt voor je reactie en link.
hmm een nieuw xbox kost 500 euro (ik heb geen idee hoe ik aan 200 a 300 euro kom)
en om een vergelijkbare game computer te maken ben je zo dik 900 euro kwijt...

Dus de aanschaf van een game computer is bijna dubbel zo duur.
Maar op lange termijn dan?
Om de hoeveel jaar komt er een nieuwe console uit?
en hoeveel ben je dan kwijt om de pc weer te upgraden?
Ben je dan goedkoper uit kwa upgraden van computer versus steeds nieuwe console kopen?

• Eldiedo
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-10 20:37
Hoi! Je stelt vrij veel vragen waar we je geen antwoord op kunnen geven. Zoals; Wanneer er een nieuwe console uit komt - er is zo ver ik weet geen officiele release date voor een nieuwe console. Hoeveel je kwijt bent om de pc up te graden tegen die tijd dat jij gebottlenecked wordt ligt eraan waar hij wordt gebottlenecked en wat je eisen tegen die tijd zijn.

Zoals je ziet is het vrij lastig om iets zinnigs hierover te zeggen als we niet weten wat jouw wensen zijn, je budget, en daarnaast wat je van de pc zelf verwacht (Stil? Klein? Groot?).

Mijn advies; Probeer jezelf even in te lezen hoe en wat, en probeer te bedenken hoeveel je wilt uitgeven. Je kan een console trouwens niet aansluiten aan een monitor of desktop via bluetooth zo ver ik weet. Succes!

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
De laatste anderhalf jaar zijn er vreemde pieken geweest in de prijzen van bepaalde computeronderdelen. Eerst steeg de prijs van 8GB werkgeheugen van €30 naar €100, waarschijnlijk door kartelvorming (er lopen nu onderzoeken en aanklachten). Later steeg de prijs van een videokaart vergelijkbaar met de Xbox One X van €230 naar €450, door de bitcoin-rage en het gebruik van videokaarten voor het delven van bitcoins. Inmiddels zijn de prijzen alweer flink gezakt. Ook sinds augustus zijn ze alweer redelijk wat goedkoper geworden. Dus de prijzen van dat artikel van Hardware.info zijn niet meer up to date. Ook vraag ik me af hoe ze in godsnaam tot €900 kwamen zelfs in augustus: met de onderdelen die ze noemen kwam je ook toen een stuk lager uit.

Ik heb geprobeerd een zo goedkoop mogelijke computer samen te stellen die zoveel mogelijk lijkt op de Xbox One X en wellicht vergelijkbare prestaties levert. Ik ben uitgegaan van een processor met minstens 4 kernen, 8 GB werkgeheugen, en een RX 580, op basis van het artikel van Hardware.info. Voor de rest heb ik goedkope maar nog redelijke onderdelen genomen maar die verder lijken op wat er in de X zou kunnen zitten, omdat ik aanneem dat er in de X ook verder zoveel mogelijk bespaard is op onderdelen. Dan kom ik uit op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 79,04€ 79,04
1ASRock A320M-DGS€ 49,-€ 49,-
1Asus Radeon RX 580 4GB Dual OC GDDR5€ 195,89€ 195,89
1Toshiba P300 (Bulk), 1TB€ 38,61€ 38,61
1Zalman T2 Plus€ 24,-€ 24,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 59,-€ 59,-
1Corsair VS450 (2018)€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 480,53

Dat zit dus rond dezelfde prijs als de X. Ik heb ook nog een wat gebalanceerder lijstje gemaakt, dat meer rekening houdt met prijs-kwaliteitverhouding, deels gebaseerd op de Best Buy Guide van Tweakers. Ik heb b.v. een ca. 10% langzamere videokaart genomen, die wel 20% goedkoper is. Verder heb ik een SSD gekozen in plaats van een harde schijf, omdat je daarmee veel snellere laadtijden hebt in spellen, en ook bij niet-spellen laadt alles veel en veel sneller met een SSD:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 79,04€ 79,04
1ASRock A320M-DGS€ 49,-€ 49,-
1Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G€ 155,-€ 155,-
1Zalman T2 Plus€ 24,-€ 24,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 59,-€ 59,-
1Corsair VS450 (2018)€ 34,99€ 34,99
1Crucial BX500 240GB€ 37,49€ 37,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,52

Nog een factor is deze: je moet wellicht toch een pc hebben. Dus het geld dat je daarin investeert gebruik je ook om lekker snel te browser, programma's te openen, school/studiewerkzaamheden te doen, eventueel video's te maken en spellen te streamen, of wat je ook maar doet. Dus als je toch een pc moet hebben, moet je de volgende twee opties tegen elkaar zetten: ofwel je neemt een langzame pc (ik neem aan dat je er een hebt) plus een Xbox, ofwel je neemt een snellere pc zonder Xbox. In dat geval ben je sowieso goedkoper uit met een snellere pc zoals van het lijstje hierboven. Overigens zou ik dan nog wel voor een paar onderdelen van dit lijstje een wat betere versie nemen, als je toch bezig bent is dat wel een goede investering.

Dan de spellen zelf. Dat hangt er een beetje van af wat voor spellen je speelt. Van alle spellen die je kunt spelen op de pc is misschien wel 80% exclusief voor de pc (bestaat dus niet voor de X). Andersom heeft de X ook een aantal exclusieve spellen, maar dan zijn er natuurlijk veel en veel minder. Maar als jij toevallig een spel wil spelen dat alleen voor de Xbox bestaat, moet je dat meewegen. En als je per se Mario Kart wil spelen moet je een Nintendo nemen.

Over het algemeen zijn spellen op de pc wen een stuk goedkoper dan op de Xbox, al zijn er uitzonderingen. Het hangt er weer van af wat je wil spelen. Welke genres? Specifieke spellen? Op http://Isthereanydeal.com kun je zoeken op de goedkoopste prijs voor een pc-spel bij alle grote, 100% legale winkels. Je kunt daar ook zien wat de laagste prijs is geweest in het verleden. En je kunt een alarm instellen als een spel onder een bepaalde prijs uitkomt. Ikzelf zou denk ik honderden euro's per jaar besparen vergeleken met Xbox, en dan zouden de meeste spellen die ik wil hebben niet eens bestaan voor de Xbox.

Ik kijk even naar een random spel, Assassin's Creed Origins:
https://isthereanydeal.com/game/assassinscreedorigins/info/
pricewatch: Assassin's Creed: Origins, Xbox One
Dus €21 voor de pc, €28 Xbox. Als je goed zoekt kun je misschien ergens nog lagere prijzen vinden. En als je in het grijze circuit gaat kijken kan het nog een stuk lager natuurlijk.

Maar het verschilt zoals gezegd erg per spel en per week. Er zijn vast ook spellen die op bepaalde tijden juist goedkoper zijn op de Xbox.

Dan upgraden. Over het algemeen kun je een pc veel makkelijker upgraden. Je koopt een betere videokaart, en dan kun je weer een tijd vooruit. Een nieuwe videokaart past over het algemeen gewoon in een systeem van een aantal jaar oud zonder problemen, en dat is meestal de beste upgrade die je kunt doen. Je oude videokaart kun je dan nog verkopen, b.v. op Tweakers via Vraag & Aanbod. Werkgeheugen kun je uitbreiden, en een betere processor past een aantal jaar later ook nog wel in je moederbord. Maar zoals gezegd is meestal de videokaart de bottleneck. En als je een tweedehands videokaart koopt van een betrouwbare Tweaker kun je nog flink geld besparen. Al die dingen kunnen volgens mij niet bij consoles, behalve misschien werkgeheugen uitbreiden, maar zelfs kan vast niet altijd. En opslag.

Samenvattend denk ik dat het elkaar qua hardwareprijzen inclusief updragen niet heel veel ontloopt op het moment, maar dat kan dus fluctueren op basis van marktontwikkelingen. Maar met een pc ben je wel veel flexibeler met upgraden, betaal je meestal minder voor spellen (afhankelijk van wat je speelt, zoek maar eens wat prijzen op voor jouw spellen), en heb je heel veel meer keuze in spellen (tenzij je toch alleen maar bepaalde spellen speelt die allemaal voor de Xbox bestaan). De prijzen van geheugen en videokaarten zullen voorlopig nog wel een stuk dalen voor de pc, dus dat wordt alleen nog maar goedkoper. En als je toch een pc moet hebben, kun je beter een van €600 nemen zonder Xbox, dan een pc van €300 plus een Xbox.

[ Voor 7% gewijzigd door Cerberus_tm op 06-12-2018 05:22 ]

• tweakmember
Cerberus_tm schreef op donderdag 6 december 2018 @ 05:13:
De laatste anderhalf jaar zijn er vreemde pieken geweest in de prijzen van bepaalde computeronderdelen. Eerst steeg de prijs van 8GB werkgeheugen van €30 naar €100, waarschijnlijk door kartelvorming (er lopen nu onderzoeken en aanklachten). Later steeg de prijs van een videokaart vergelijkbaar met de Xbox One X van €230 naar €450, door de bitcoin-rage en het gebruik van videokaarten voor het delven van bitcoins. Inmiddels zijn de prijzen alweer flink gezakt. Ook sinds augustus zijn ze alweer redelijk wat goedkoper geworden. Dus de prijzen van dat artikel van Hardware.info zijn niet meer up to date. Ook vraag ik me af hoe ze in godsnaam tot €900 kwamen zelfs in augustus: met de onderdelen die ze noemen kwam je ook toen een stuk lager uit.

Ik heb geprobeerd een zo goedkoop mogelijke computer samen te stellen die zoveel mogelijk lijkt op de Xbox One X en wellicht vergelijkbare prestaties levert. Ik ben uitgegaan van een processor met minstens 4 kernen, 8 GB werkgeheugen, en een RX 580, op basis van het artikel van Hardware.info. Voor de rest heb ik goedkope maar nog redelijke onderdelen genomen maar die verder lijken op wat er in de X zou kunnen zitten, omdat ik aanneem dat er in de X ook verder zoveel mogelijk bespaard is op onderdelen. Dan kom ik uit op het volgende lijstje:

Dat zit dus rond dezelfde prijs als de X. Ik heb ook nog een wat gebalanceerder lijstje gemaakt, dat meer rekening houdt met prijs-kwaliteitverhouding, deels gebaseerd op de Best Buy Guide van Tweakers. Ik heb b.v. een ca. 10% langzamere videokaart genomen, die wel 20% goedkoper is. Verder heb ik een SSD gekozen in plaats van een harde schijf, omdat je daarmee veel snellere laadtijden hebt in spellen, en ook bij niet-spellen laadt alles veel en veel sneller met een SSD:

Nog een factor is deze: je moet wellicht toch een pc hebben. Dus het geld dat je daarin investeert gebruik je ook om lekker snel te browser, programma's te openen, school/studiewerkzaamheden te doen, eventueel video's te maken en spellen te streamen, of wat je ook maar doet. Dus als je toch een pc moet hebben, moet je de volgende twee opties tegen elkaar zetten: ofwel je neemt een langzame pc (ik neem aan dat je er een hebt) plus een Xbox, ofwel je neemt een snellere pc zonder Xbox. In dat geval ben je sowieso goedkoper uit met een snellere pc zoals van het lijstje hierboven. Overigens zou ik dan nog wel voor een paar onderdelen van dit lijstje een wat betere versie nemen, als je toch bezig bent is dat wel een goede investering.

Dan de spellen zelf. Dat hangt er een beetje van af wat voor spellen je speelt. Van alle spellen die je kunt spelen op de pc is misschien wel 80% exclusief voor de pc (bestaat dus niet voor de X). Andersom heeft de X ook een aantal exclusieve spellen, maar dan zijn er natuurlijk veel en veel minder. Maar als jij toevallig een spel wil spelen dat alleen voor de Xbox bestaat, moet je dat meewegen. En als je per se Mario Kart wil spelen moet je een Nintendo nemen.

Over het algemeen zijn spellen op de pc wen een stuk goedkoper dan op de Xbox, al zijn er uitzonderingen. Het hangt er weer van af wat je wil spelen. Welke genres? Specifieke spellen? Op http://Isthereanydeal.com kun je zoeken op de goedkoopste prijs voor een pc-spel bij alle grote, 100% legale winkels. Je kunt daar ook zien wat de laagste prijs is geweest in het verleden. En je kunt een alarm instellen als een spel onder een bepaalde prijs uitkomt. Ikzelf zou denk ik honderden euro's per jaar besparen vergeleken met Xbox, en dan zouden de meeste spellen die ik wil hebben niet eens bestaan voor de Xbox.

Ik kijk even naar een random spel, Assassin's Creed Origins:
https://isthereanydeal.com/game/assassinscreedorigins/info/
pricewatch: Assassin's Creed: Origins, Xbox One
Dus €21 voor de pc, €28 Xbox. Als je goed zoekt kun je misschien ergens nog lagere prijzen vinden. En als je in het grijze circuit gaat kijken kan het nog een stuk lager natuurlijk.

Maar het verschilt zoals gezegd erg per spel en per week. Er zijn vast ook spellen die op bepaalde tijden juist goedkoper zijn op de Xbox.

Dan upgraden. Over het algemeen kun je een pc veel makkelijker upgraden. Je koopt een betere videokaart, en dan kun je weer een tijd vooruit. Een nieuwe videokaart past over het algemeen gewoon in een systeem van een aantal jaar oud zonder problemen, en dat is meestal de beste upgrade die je kunt doen. Je oude videokaart kun je dan nog verkopen, b.v. op Tweakers via Vraag & Aanbod. Werkgeheugen kun je uitbreiden, en een betere processor past een aantal jaar later ook nog wel in je moederbord. Maar zoals gezegd is meestal de videokaart de bottleneck. En als je een tweedehands videokaart koopt van een betrouwbare Tweaker kun je nog flink geld besparen. Al die dingen kunnen volgens mij niet bij consoles, behalve misschien werkgeheugen uitbreiden, maar zelfs kan vast niet altijd. En opslag.

Samenvattend denk ik dat het elkaar qua hardwareprijzen inclusief updragen niet heel veel ontloopt op het moment, maar dat kan dus fluctueren op basis van marktontwikkelingen. Maar met een pc ben je wel veel flexibeler met upgraden, betaal je meestal minder voor spellen (afhankelijk van wat je speelt, zoek maar eens wat prijzen op voor jouw spellen), en heb je heel veel meer keuze in spellen (tenzij je toch alleen maar bepaalde spellen speelt die allemaal voor de Xbox bestaan). De prijzen van geheugen en videokaarten zullen voorlopig nog wel een stuk dalen voor de pc, dus dat wordt alleen nog maar goedkoper. En als je toch een pc moet hebben, kun je beter een van €600 nemen zonder Xbox, dan een pc van €300 plus een Xbox.
Hallo
wow, bedankt voor je (uitgebreide) antwoord! 8)
Hier kan ik wel wat mee. alleen ben ik beetje bang dat ik niet zelf in staat ben op een game computer zelf in elkaar te bouwen. Heb wel beetje ervaring in onderdelen vervangen maar 1 bouwen is beetje to much.
Dus dan moet ik kijken of ik een complete kan scoren.

Kan je mij misschien vertellen aan welke specificaties een game computer gemiddeld moet voldoen om de nieuwste games te kunnen spelen?
Of misschien kun je bepaalde merken/types adviseren?

greetz

• sven1506
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:51
tweakmember schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:51:
[...]

Hallo
Hier kan ik wel wat mee. alleen ben ik beetje bang dat ik niet zelf in staat ben op een game computer zelf in elkaar te bouwen. Heb wel beetje ervaring in onderdelen vervangen maar 1 bouwen is beetje to much.

Kan je mij misschien vertellen aan welke specificaties een game computer gemiddeld moet voldoen om de nieuwste games te kunnen spelen?

greetz
elke gek met een beetje verstand kan een pc bouwen. genoeg filmpjes op youtube en er staat bij zowat alles op je moederbord waar het stekkertje van in moet. je kan beter geen pre-assembled pc kopen want dan betaal je meer geld voor minder performance en vaak ook nog slechtere kwaliteit spullen. In jouw geval zou ik voor de pc gaan. Waarom? omdat je ook je spellen op de pc met controller kan spelen zoals jij wilt van de bank. Nog een reden is dat als je online wilt spelen het op de pc gratis is. spellen zijn 9 vd 10 x veel goedkoper en ook heb je gelijk zoals hier boven al is gezegd een snellere allerdaagse pc. Upgraden kan wel maar vaak heb je wel een nieuw moederbord nodig bij grotere upgrades omdat sockets van processors vaak veranderen. Hoe dan ook je haalt je geld er wel uit op zich. Ik meen trouwens ook hier en daar gelezen te hebben dat de ps5 (nieuwe gen consoles) begin 2020 uit komt. Natuurlijk is dit niet 100% zeker maar het zou zonde zijn als je voor een jaartje een console koopt en dan al weer outdated games kan spelen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik ben zelf geen gamer hoewel ik thuis een wii en wel eens games speel.

Maar imho wil je "probleemvrij gamen" dan ga je voor een console wil je meer met een game / andere soort game(s) bv simulatie ofzo dan zit je meer richting de pc maar de smaak is ook gebonden aan je eigen wensen paket.
prijs tja .. pc is in aanschaf relatief duur maar games+dlc meuk kunnen veel goedkoper zijn dan een console dus kosten zullen afhankelijk van jezelf gelijk waardig zijn ..

Voor een game pc heb je afhankelijk van de aantal monitoren .. en perhipihals (joystick/stuur enzv) veel / weinig nodig ..
maar de beste CPU en max ram of beste video kaart is allang niet meer zo je kan goed af met 2de/3de rang onderdelen (niet de duurste) vaak is het handiger na 2 jaar ofzo dan de videokaart te vervangen door de dan goedkopere 1ste rang van nu.

veel keuzes heb je niet en Intel/AMD CPU en/of Nvidea/AMD GPU .. :) de rest tja .. snelle SSD met bv 512 /1tb en beetje ram (16gb ofzo ?) is wel minimum ..

ps sommig webshops hebben een bouwservice voor een paar euro .. en dan installeren windows voor je en " testen" ze heb ook nog .. heb je wat meer zekerheid of de componenten goed op elkaar passen

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 06-12-2018 12:46 ]

Tja vanalles

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je zegt tussen neus en lippen in de startpost dat dat ding amper/nooit aan internet hangt.

Hoe verwacht je dan (bepaalde) games te kunnen kopen, updates te krijgen (voor games en operating system) voor je console of je PC?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• tweakmember
MAX3400 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:20:
Je zegt tussen neus en lippen in de startpost dat dat ding amper/nooit aan internet hangt.

Hoe verwacht je dan (bepaalde) games te kunnen kopen, updates te krijgen (voor games en operating system) voor je console of je PC?
mijn xbox hangt nooit aan het internet. (tot nu toe nooit gehoeven in mijn ogen)
Als ik een game computer krijg gaat die vast aan het internet maar dan alleen voor de updates.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik geen interesse hebt in online gaming of streaming.
[b]vso in "pc of game consule, welke betere keus(kwa kwaliteit en geld)"..

Voor een game pc heb je afhankelijk van de aantal monitoren .. en perhipihals (joystick/stuur enzv) veel / weinig nodig ..
Hier heb ik allemaal geen interresse in.
ik game momenteel gewoon met zo ' nstandaard console van xbox en die is aan de tv aangesloten.
Als ik een game computer aanschaf wil ik gewoon hetzelfde doen. Geen extra beeldschermen of andere meuk.
ik speel meestal alleen one person shooter games dus voor mij is deze instelling genoeg.

• MAX3400

MAX3400

tweakmember schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:28:
[...]

mijn xbox hangt nooit aan het internet. (tot nu toe nooit gehoeven in mijn ogen)
Als ik een game computer krijg gaat die vast aan het internet maar dan alleen voor de updates.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat ik geen interesse hebt in online gaming of streaming.
Je begrijpt wel/niet dat veel games alleen nog maar op internet te koop zijn? En dat sommige games een continue verbinding eisen zelfs als je alleen single-player speelt?

Je gaat wel heel makkelijl voorbij aan het niet gebruiken van internet; vraag me dan ook een beetje af of & hoe up-to-date uberhaupt jouw thuisomgeving is incl. je modem, switches, OS, firmwares, etc.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:58
Eens met @MAX3400 Daar moet je wel op letten

Maar een goede prebuilt kopen met dit budget zou ik zeker niet doen.

Als je wil kan ik de PC wel in elkaar zetten voor je (ik heb uiteraard ervaring)

Of je bouwt het zelf aan de hand met guides/filmpjes (wellicht heb je een vriend of familie, die verstand heeft van PC's bouwen?)

[ Voor 7% gewijzigd door iCore op 06-12-2018 12:36 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• tweakmember
MAX3400 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:34:
[...]

Je begrijpt wel/niet dat veel games alleen nog maar op internet te koop zijn? En dat sommige games een continue verbinding eisen zelfs als je alleen single-player speelt?
ik heb nog een laptop naast de xbox waarmee ik dagelijks op het internet zit.
De laptop blijft gewoon.

• MAX3400

MAX3400

tweakmember schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:07:
[...]

ik heb nog een laptop naast de xbox waarmee ik dagelijks op het internet zit.
De laptop blijft gewoon.
Reageer je nou omdat je wil reageren of omdat je echt niet begrijpt wat ik zeg? Hoe ga je met je laptop een game op een Xbox zetten als de Xbox niet aan internet hangt? Hoe ga je met je laptop een hotfix van Steam downloaden als je game-PC niet aan internet mag?

• tweakmember
iCore schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:35:
Eens met @MAX3400 Daar moet je wel op letten

Als je wil kan ik de PC wel in elkaar zetten voor je (ik heb uiteraard ervaring)
aan je geboortedatum te zien ben je nu 118 jaar oud, ik weet niet of ik dat aan je toe kan vertrouwen :9

Daarnaast woon je niet om de hoek maar bedankt voor je aanbod.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakmember op 06-12-2018 13:11 ]

• tweakmember
MAX3400 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:10:
[...]

Reageer je nou omdat je wil reageren of omdat je echt niet begrijpt wat ik zeg? Hoe ga je met je laptop een game op een Xbox zetten als de Xbox niet aan internet hangt? Hoe ga je met je laptop een hotfix van Steam downloaden als je game-PC niet aan internet mag?
Hoezo moet ik met een laptop een game op mijn xbox zetten?
een game koop ik altijd via een webshop of mp.
Dat is zo' n ronde schijf die je dan in je xbox drukt.
Je hebt geen internet nodig om dan games te kunnen spelen.
Zelfs de xbox one en ps4 maakt gebruik van deze ronde schijfjes. ;)

ik zeg trouwens ook niet dat ik het persee niet wil dat de spelcomputer/console aan het internet hangt.
Maar tot de dag van vandaag heeft dit nooit gehoeven met de nieuwste xbox 360 games gezien ik toch alleen maar single player speel.

[ Voor 14% gewijzigd door tweakmember op 06-12-2018 13:18 ]

• MAX3400

MAX3400

Laat ook maar... Succes met je beslissing & aankoop. Je komt er dan vanzelf wel achter wat ik vandaag duidelijk probeerde te maken.

• energydrank
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-11 07:52
tweakmember schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:15:
[...]

Tegenwoordig is dat helaas niet altijd meer zo.
je hebt reteveel games die tegenwoordig de basis op de disc hebben en om te kunnen spelen nog extra bestanden van het internet moeten downloaden omdat bijvoorbeeld de game te groot is om op een disc te komen.

Daarnaast lijkt het mij voor jou makkelijker/Handiger als je maar gewoon bij de Consoles blijft. begrijp me niet verkeerd maar gezien de manier hoe je hier op sommige dingen reageert is het redelijk duidelijk dat je er niet heel erg veel van snapt en gewoon je games wil kunnen spelen. dus ik zou zeggen haal een Xbox one (of een ps4).

Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:23

Louw Post

Cerenas

tweakmember schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:15:
[...]

ik zeg trouwens ook niet dat ik het persee niet wil dat de spelcomputer/console aan het internet hangt.
Maar tot de dag van vandaag heeft dit nooit gehoeven met de nieuwste xbox 360 games.
Zijn punt was dat sommige games echter wel verplicht een internet verbinding nodig hebben, ondanks dat het misschien een singleplayer game is. Als het verder geen probleem is om hem aan het internet te hangen kun je dat negeren natuurlijk.

Als je nu blij met je Xbox 360 zou ik voor een Xbox One S gaan, die kun je vaak rond de 200€ krijgen inclusief een aantal games. Plus je kan in sommige gevallen je Xbox 360 games blijven spelen (backwards compatibility).

[ Voor 4% gewijzigd door Louw Post op 06-12-2018 13:21 ]

• sven1506
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:51
Louw Post schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:20:
[...]

Zijn punt was dat sommige games echter wel verplicht een internet verbinding nodig hebben, ondanks dat het misschien een singleplayer game is. Als het verder geen probleem is om hem aan het internet te hangen kun je dat negeren natuurlijk.

Als je nu blij met je Xbox 360 zou ik voor een Xbox One S gaan, die kun je vaak rond de 200€ krijgen inclusief een aantal games. Plus je kan in sommige gevallen je Xbox 360 games blijven spelen (backwards compatibility).
dit dus. Je kan er tegenwoordig niet meer omheen. Met je 360 misschien nog wel maar je zal toch echt internet nodig hebben bij de meeste games. Ook met ''schijfjes'' zoals je ze noemt. zo te horen snap je helemaal niks van technologie en dat geeft ook niks maar blijf dan maar inderdaad gewoon bij een console. al zou ik persoonlijk nog even wachten omdat 400 euro voor jou veel geld is blijkbaar en dus de nieuwe gen binnen 1-2 jaar wel uit komt en je systeem dan weer outdated is.

• energydrank
sven1506 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:32:
[...]

dit dus. Je kan er tegenwoordig niet meer omheen. Met je 360 misschien nog wel maar je zal toch echt internet nodig hebben bij de meeste games. Ook met ''schijfjes'' zoals je ze noemt. zo te horen snap je helemaal niks van technologie en dat geeft ook niks maar blijf dan maar inderdaad gewoon bij een console. al zou ik persoonlijk nog even wachten omdat 400 euro voor jou veel geld is blijkbaar en dus de nieuwe gen binnen 1-2 jaar wel uit komt en je systeem dan weer outdated is.
Ik denk dat het outdated niet zo een groot probleem is als hij nu nog op een 360 zit te spelen :P

• tweakmember
MAX3400 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:19:[...]Laat ook maar... Succes met je beslissing & aankoop. Je komt er dan vanzelf wel achter wat ik vandaag duidelijk probeerde te maken.
sven1506 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:32:
[...]

*knip* aub niet op de man

Vandaar de ronde schijfjes.
Maar als jij hier bent om alleen maar mensen te beledigen.*knip* aub niet op de man, ik negeer je vanaf nu.
Louw Post schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:20:[...]Als het verder geen probleem is om hem aan het internet te hangen kun je dat negeren natuurlijk.
Dat is precies wat ik nu ga doen ;-)

[ Voor 43% gewijzigd door br00ky op 06-12-2018 13:58 ]

• energydrank
tweakmember schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:46:
[...]
ik was bang dat jij het niet zou snappen als ik dvd's zou zeggen.
gezien je niet helemaal snapt dat gamen niet altijd internet verreisd*knip* aub niet op de man

Vandaar de ronde schijfjes.
Maar als jij hier bent om alleen maar mensen te beledigen. G*knip* aub niet op de man
en als je nou even de andere reacties leest voordat je zelf een medetweaker gaat beledigen kom je erachter dat er tegenwoordig (bijna) altijd wel een internet verbinding nodig is.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 06-12-2018 13:58 ]

• MAX3400

MAX3400

energydrank schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:49:
[...]

...kom je erachter dat er tegenwoordig (bijna) altijd wel een internet verbinding nodig is.
En dat DVD's bijna helemaal geen spelletjes meer bevatten want games zijn dusdanig groot dat de One en PS4 een BD-speler hebben.

En dat sommige spelletjes helemaal niet meer willen starten als je OS niet up to date is, waar ook weer internet voor nodig.

Of dat DRM-checks inderdaad ook via internet verlopen.

En dat (gratis / verplichte) DLC voor de consoles ook niet op Marktplaats te koop is.

Ach, ik speel pas 35 jaar games online maar ongetwijfeld heb ik inderdaad geen idee hoe een console werkt...

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:25
Persoonlijke voorkeur: PC, helemaal te bouwen naar hoe je het zelf wilt.

Voor jouw beste keuze: Consloe.
Gezien jezelf geen idee hebt, koop alsjeblieft een console. De games zijn er precies op ingesteld dat ze er goed op draaien, hoef je nergens over na te denken. Enkel schijfje er in en gaan. 1x per maand aan het internet hangen, haalt ie updates binnen. Als een game niet draait zonder internet zal die dat wel aangeven.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• Cerberus_tm
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
tweakmember schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:51:
[...]

Hallo

greetz
Het is wel een beetje lastig te zeggen, omdat er zoveel mogelijkheden zijn. En omdat het ervan afhangt op welke resolutie/frame rate (fps)/qualiteit je wil spelen. Als je vanaf de bank speelt op een console is waarschijnlijk een resolutie van 1080p genoeg (door de afstand), en ben je gewend aan 30 fps (frames per second). Dat is redelijk bescheiden. Wat je zou kunnen doen is de bovenstaande onderdelen uit mijn "gebalanceerde" lijstje bestellen bij webwinkel Azerty. Daarmee zou je bij de meeste nieuwe spellen flink meer dan dat moeten kunnen halen op medium of high quality-instellingen.
https://tweakers.net/pric...cts=4&maxshops=1#shoplist
Dan kun je de computer door Azerty in elkaar laten zetten en testen voor €70 extra:
https://azerty.nl/7517
Niet goedkoop, maar hoef je zelf niets te monteren en zij controleren alles. En dan krijg je een veel betere prijs-qualiteitverhouding dan wanneer je normaliter ergens een kant-en-klare computer koopt. Kom je in totaal uit op € 540 inclusief assemblage. Ik noem Azerty omdat dat een bekende winkel is en ik weet dat ze assemblage doen. Windows moet je dan zelf regelen, op Ebay is dat goedkoop te krijgen en installatie is makkelijk. Beeldscherm, toetsenbord en muis heb je denk ik al, je moet maar kijken wat je daarmee wil. Zijn ook goed tweedehands te krijgen.

Bij Hardwarewebwinkel kost assemblage €40, maar die hebben volgens mij minder onderdelen, dus dan is het misschien moeilijker alles te vinden en moet je wat onderdelen veranderen. Maar als je alles vindt wat je nodig hebt is het een idee.
https://www.hardwarewebwi...systeem.html#tab_shipping
Je kunt ook even zoeken of er nog meer winkels met groot aanbod en goede score zijn die assemblage doen. Of bij een lokale, fysieke winkel in de buurt binnenlopen met je lijstje en vragen of zij aan assembleren doen.

Verder kun je natuurlijk een oproep op Tweakers doen, of iemand voor jou de onderdelen wil bestellen, in elkaar zetten, en het geheel opsturen. Maar ik vraag me af of een particulier dat voor minder zou doen dan Azerty, en bij een webwinkel krijg je ook nog een jaar garantie dat het geheel werkt (naast de normale garantie op de onderdelen). Tweaker iCore biedt het aan in deze draad, klinkt op zich wel interessant.

Je kunt ook een tweedehands compleet systeem kopen van een betrouwbare Tweaker. Het is een beetje lastig te zeggen wat je dan zou moeten hebben. Maar 1080p/30fps/medium_quality moet denk ik goed te halen zijn met de nieuwste spellen als je de volgende minimumeisen hanteert (dit is een beetje een gok, misschien zijn andere mensen het hier niet mee eens en hebben ze betere ideeën):
- Minimaal 4 processorkernen.
- Ofwel AMD Ryzen 3/5/7, ofwel Intel i3 met modelnummer van vier cijfers beginnende met het cijfer 8 of hoger, b.v. i3-8100, ofwel Intel i5/i7 van vier cijfers beginnende met 4 of hoger (denk ik). Bij Intel mag er geen letter achter de cijfers staan, behalve eventueel K of C. Bij i5 of i7 zou je eigenlijk het modelnummer liever met cijfer 6 of hoger willen laten beginnen voor ietsje toekomstbestendigheid.
- Videokaart: AMD RX 470, RX 570, RX 480, RX 580; Nvidia GTX 970, 980, 1060, 1070. Als je wat langzamer dan de Xbox One X ook oké vindt kun je ook gaan voor een GTX 960 of 1050 Ti. Ik zou wel voor minimaal 3 GB videogeheugen gaan i.v.m. toekomstbestendigheid. Eigenlijk het liefste 4.
- SSD: minimaal 120 of 250 GB (hangt beetje van je voorkeur af).
- Werkgeheugen: minimaal 8 GB.
- Acceptabele voeding. B.v. van merken Corsair, Seasonic, Be Quiet, EVGA, Silverstone, Bitfenix, Thermalake, Cooler Master, Antec, Fractal Design, maar ook het modelnummer nog even opzoeken qua recensies, want sommige modellen zijn ook van deze merken niet goed. Maar sommige mensen overdrijven ook weer: een voeding hoeft niet super goede qualiteit te zijn voor een gemiddelde gebruiker, als hij maar niet echt slecht is.
Vermogen van 400W is ruim voldoende, tenzij je van plan bent in de toekomst een supersnelle (en dure, en veel stroom kostende) videokaart erbij te kopen. Maar dan is de vraag of je processor nog wel snel genoeg is om zo'n videokaart bij te houden.

Tweedehands zou je toch wel honderden euro's moeten kunnen besparen ten opzichte van nieuw. Als de verkoper garantie biedt is dat helemaal mooi. De videokaart is altijd wel makkelijk tot ver in de toekomst up te graden / vervangen als je b.v. over twee jaar toch een heel zwaar nieuw spel wil spelen of met een snellere frame rate (fps), maar de processor vaak niet. Werkgeheugen kun je overal nog wel bij upgraden/bijprikken. De rest van de onderdelen hoef je in principe niet up te graden.

Als je een Ryzen-processor en -moederbord koopt, kun je over meer jaren de processor nog upgraden, omdat een betere processor in de toekomst nog wel op het moederbord zal passen. Met Intel i3/i5/i7 + moederbord kun je vanaf cijfer 8000 (b.v. i3-8100 of i5-8400) nog wel enige tijd upgraden (maar vermoedelijk minder lang dan met Ryzen). Overigens zijn nieuwe Intels op dit moment bovenmatig duur.

Je kunt ook een goedkope tweedehands computer kopen die geen of een langzame videokaart heeft, of geen SSD, en die dan erbij kopen (tweedehands of nieuw). Videokaart en SSD kun je namelijk makkelijk vervangen. Maar processor/moederbord is dus lastiger later te vervangen. Soms heb je bij nieuwe processor niet alleen nieuw moederbord nodig, maar ook nieuw werkgeheugen, namelijk als je van DDR3 naar DDR4 gaat: dat is bij Intel vanaf cijfer 6000.

Ik heb hier een paar advertenties gevonden die misschien wel interessant zouden kunnen zijn, afhankelijk van wat je wil en wat je bereid bent uit te geven. Ik zie wel vaak dat mensen gehecht zijn aan een systeem dat ze ooit zelf gebouwd hebben en in mijn ogen de waarde een beetje overschatten vergeleken met nieuwbouw. Aan de andere kant is het wel een getest goed werkend systeem (mits je de verkoper vertrouwt).

V&A aangeboden: Mooie i5 game pc
Zou je € 300 of €350 voor kunnen bieden, aangezien je voor €540 al een nieuwe, snellere en volledig geassembleerde computer bij Azerty kunt bestellen (zie boven) die goed upgradebaar is, hangt ervan af hoeveel je over hebt voor garantie en upgradebaarheid. Deze processor is te oud om nog substantieel up te kunnen graden maar zou spellen voorlopig denk ik nog aan moeten kunnen. GTX 1050 Ti is een stuk minder snel dan RX 570, maar met 1080p/30fps kun je de nieuwste spellen voor nu nog wel spelen. Aardig, klein kastje. Hij noemt alleen model voeding niet. Verkoper heeft geen eerdere beoordelingen.

V&A aangeboden: Budget Gaming PC Compact, RX 480, I5-4460, 8GB, 250GB SSD, 1T...
Zou je €350 of €400 voor kunnen bieden. Het is ook een mooi klein kastje. Processor is wel oud, net als vorige. RX 480 is een stukje sneller dan RX 570. Noemt ook model voeding niet. Verkoper heeft 1 (goede) beoordeling.

V&A aangeboden: Complete PC hobby inclusief bureau en stoel
Zou je €450 voor kunnen bieden. GTX 970 is ongeveer even snel als RX 570/580. Eventueel zelf grotere SSD bijplaatsen (b.v. MX500, kost €70 of zo voor 500GB). Weer geen model voeding.

V&A aangeboden: desktop Gamepc PC i5 6400 8GB ddr4 GTX 1060 6GB NZXT S340
Zou je €450 voor kunnen bieden en zelf SSD plaatsen of aan verkoper vragen. GTX 1060 6GB is een stukje sneller dan de RX 570 en heeft 6 GB videogeheugen, terwijl de goedkoopste versies van de RX 570 4 GB hebben. Verkoper heeft geen beoordelingen.

V&A aangeboden: Shark GAMING PC - GTX1060 - i5 4570 - 8GB1600Mhz - 240GB SSD
Zou je €350 voor kunnen bieden. Processor is te oud om nog substantieel up te kunnen graden maar zou spellen voorlopig denk ik nog aan moeten kunnen. GTX 1060 3GB heeft niet alleen minder geheugen dan GTX 1060 6GB, maar is ook langzamer. Maar nog steeds beetje sneller dan RX 570. Goede voeding. Verkoper heeft veel goede beoordelingen.

V&A aangeboden: High End Custom Build Workstation/Gaming PC
Zou je €600 of €650 voor kunnen bieden. Deze is weer een stuk beter dan mijn "gebalanceerde" lijstje, heeft ook zeer goede voeding. Zeer nieuwe onderdelen allemaal. Verkoper heeft alleen weer geen beoordelingen.

V&A aangeboden: Ryzen 1600X, RX570 build
Zou je €550 voor kunnen bieden, behoorlijk nieuwe en goede qualiteit onderdelen. Processor een stuk sneller dan in mijn "gebalanceerde" lijstje (al zal het nog een tijd duren voordat je die kracht zou kunnen benutten met spellen), en 16 GB werkgeheugen (wederom voor de toekomst). En verkoper heeft goede beoordelingen.

Als je een specifieke kast mooi vindt zou je iets meer kunnen bieden (maar je zou natuurlijk ook bij een nieuwe computer bij Azerty een mooiere kast kunnen uitzoeken voor een paar tientjes meer (zorg dan wel dat alles erin past) ).

Nog een algemene overweging: veel opslag is prettig. 120 GB kan wel, maar dan moet je steeds spellen weer deïnstalleren wanneer je een nieuw wil installeren. Je kunt ook spellen op een hard drive (dus niet ssd) installeren: dat werkt prima, alleen zullen laadtijden vaak langer zijn. Ik heb zelf net een nieuwe computer gebouwd voor €730 en heb voor een SSD van 500 GB gekozen.

[ Voor 15% gewijzigd door Cerberus_tm op 08-12-2018 05:02 ]

• smv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-11 14:49

smv

Console is langer termijn goedkoper.

Nadeel is: loopt sneller achter op grafisch gebied/ontwikkeling.

Pc is duurder op langer termijn.
voordeel is: je kan continue opgraden voor het grafische pracht wat je op scherm ziet.
Pagina: 1