tweakmember schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:51:
[...]
Hallo
wow, bedankt voor je (uitgebreide) antwoord!
Hier kan ik wel wat mee. alleen ben ik beetje bang dat ik niet zelf in staat ben op een game computer zelf in elkaar te bouwen. Heb wel beetje ervaring in onderdelen vervangen maar 1 bouwen is beetje to much.
Dus dan moet ik kijken of ik een complete kan scoren.
Kan je mij misschien vertellen aan welke specificaties een game computer gemiddeld moet voldoen om de nieuwste games te kunnen spelen?
Of misschien kun je bepaalde merken/types adviseren?
greetz
Het is wel een beetje lastig te zeggen, omdat er zoveel mogelijkheden zijn. En omdat het ervan afhangt op welke resolutie/frame rate (fps)/qualiteit je wil spelen. Als je vanaf de bank speelt op een console is waarschijnlijk een resolutie van 1080p genoeg (door de afstand), en ben je gewend aan 30 fps (frames per second). Dat is redelijk bescheiden. Wat je zou kunnen doen is de bovenstaande onderdelen uit mijn "gebalanceerde" lijstje bestellen bij webwinkel Azerty. Daarmee zou je bij de meeste nieuwe spellen flink meer dan dat moeten kunnen halen op medium of high quality-instellingen.
https://tweakers.net/pric...cts=4&maxshops=1#shoplist
Dan kun je de computer door Azerty in elkaar laten zetten en testen voor €70 extra:
https://azerty.nl/7517
Niet goedkoop, maar hoef je zelf niets te monteren en zij controleren alles. En dan krijg je een veel betere prijs-qualiteitverhouding dan wanneer je normaliter ergens een kant-en-klare computer koopt. Kom je in totaal uit op € 540 inclusief assemblage. Ik noem Azerty omdat dat een bekende winkel is en ik weet dat ze assemblage doen. Windows moet je dan zelf regelen, op Ebay is dat goedkoop te krijgen en installatie is makkelijk. Beeldscherm, toetsenbord en muis heb je denk ik al, je moet maar kijken wat je daarmee wil. Zijn ook goed tweedehands te krijgen.
Bij Hardwarewebwinkel kost assemblage €40, maar die hebben volgens mij minder onderdelen, dus dan is het misschien moeilijker alles te vinden en moet je wat onderdelen veranderen. Maar als je alles vindt wat je nodig hebt is het een idee.
https://www.hardwarewebwi...systeem.html#tab_shipping
Je kunt ook even zoeken of er nog meer winkels met groot aanbod en goede score zijn die assemblage doen. Of bij een lokale, fysieke winkel in de buurt binnenlopen met je lijstje en vragen of zij aan assembleren doen.
Verder kun je natuurlijk een oproep op Tweakers doen, of iemand voor jou de onderdelen wil bestellen, in elkaar zetten, en het geheel opsturen. Maar ik vraag me af of een particulier dat voor minder zou doen dan Azerty, en bij een webwinkel krijg je ook nog een jaar garantie dat het geheel werkt (naast de normale garantie op de onderdelen). Tweaker iCore biedt het aan in deze draad, klinkt op zich wel interessant.
Je kunt ook een tweedehands compleet systeem kopen van een betrouwbare Tweaker. Het is een beetje lastig te zeggen wat je dan zou moeten hebben. Maar 1080p/30fps/medium_quality moet denk ik goed te halen zijn met de nieuwste spellen als je de volgende minimumeisen hanteert (dit is een beetje een gok, misschien zijn andere mensen het hier niet mee eens en hebben ze betere ideeën):
- Minimaal 4 processorkernen.
- Ofwel AMD Ryzen 3/5/7, ofwel Intel i3 met modelnummer van vier cijfers beginnende met het cijfer 8 of hoger, b.v. i3-8100, ofwel Intel i5/i7 van vier cijfers beginnende met 4 of hoger (denk ik). Bij Intel mag er geen letter achter de cijfers staan, behalve eventueel K of C. Bij i5 of i7 zou je eigenlijk het modelnummer liever met cijfer 6 of hoger willen laten beginnen voor ietsje toekomstbestendigheid.
- Videokaart: AMD RX 470, RX 570, RX 480, RX 580; Nvidia GTX 970, 980, 1060, 1070. Als je wat langzamer dan de Xbox One X ook oké vindt kun je ook gaan voor een GTX 960 of 1050 Ti. Ik zou wel voor minimaal 3 GB videogeheugen gaan i.v.m. toekomstbestendigheid. Eigenlijk het liefste 4.
- SSD: minimaal 120 of 250 GB (hangt beetje van je voorkeur af).
- Werkgeheugen: minimaal 8 GB.
- Acceptabele voeding. B.v. van merken Corsair, Seasonic, Be Quiet, EVGA, Silverstone, Bitfenix, Thermalake, Cooler Master, Antec, Fractal Design, maar ook het modelnummer nog even opzoeken qua recensies, want sommige modellen zijn ook van deze merken niet goed. Maar sommige mensen overdrijven ook weer: een voeding hoeft niet super goede qualiteit te zijn voor een gemiddelde gebruiker, als hij maar niet echt slecht is.
Vermogen van 400W is ruim voldoende, tenzij je van plan bent in de toekomst een supersnelle (en dure, en veel stroom kostende) videokaart erbij te kopen. Maar dan is de vraag of je processor nog wel snel genoeg is om zo'n videokaart bij te houden.
Tweedehands zou je toch wel honderden euro's moeten kunnen besparen ten opzichte van nieuw. Als de verkoper garantie biedt is dat helemaal mooi. De videokaart is altijd wel makkelijk tot ver in de toekomst up te graden / vervangen als je b.v. over twee jaar toch een heel zwaar nieuw spel wil spelen of met een snellere frame rate (fps), maar de processor vaak niet. Werkgeheugen kun je overal nog wel bij upgraden/bijprikken. De rest van de onderdelen hoef je in principe niet up te graden.
Als je een Ryzen-processor en -moederbord koopt, kun je over meer jaren de processor nog upgraden, omdat een betere processor in de toekomst nog wel op het moederbord zal passen. Met Intel i3/i5/i7 + moederbord kun je vanaf cijfer 8000 (b.v. i3-8100 of i5-8400) nog wel enige tijd upgraden (maar vermoedelijk minder lang dan met Ryzen). Overigens zijn nieuwe Intels op dit moment bovenmatig duur.
Je kunt ook een goedkope tweedehands computer kopen die geen of een langzame videokaart heeft, of geen SSD, en die dan erbij kopen (tweedehands of nieuw). Videokaart en SSD kun je namelijk makkelijk vervangen. Maar processor/moederbord is dus lastiger later te vervangen. Soms heb je bij nieuwe processor niet alleen nieuw moederbord nodig, maar ook nieuw werkgeheugen, namelijk als je van DDR3 naar DDR4 gaat: dat is bij Intel vanaf cijfer 6000.
Ik heb hier een paar advertenties gevonden die misschien wel interessant zouden kunnen zijn, afhankelijk van wat je wil en wat je bereid bent uit te geven. Ik zie wel vaak dat mensen gehecht zijn aan een systeem dat ze ooit zelf gebouwd hebben en in mijn ogen de waarde een beetje overschatten vergeleken met nieuwbouw. Aan de andere kant is het wel een getest goed werkend systeem (mits je de verkoper vertrouwt).
V&A aangeboden: Mooie i5 game pc
Zou je € 300 of €350 voor kunnen bieden, aangezien je voor €540 al een nieuwe, snellere en volledig geassembleerde computer bij Azerty kunt bestellen (zie boven) die goed upgradebaar is, hangt ervan af hoeveel je over hebt voor garantie en upgradebaarheid. Deze processor is te oud om nog substantieel up te kunnen graden maar zou spellen voorlopig denk ik nog aan moeten kunnen. GTX 1050 Ti is een stuk minder snel dan RX 570, maar met 1080p/30fps kun je de nieuwste spellen voor nu nog wel spelen. Aardig, klein kastje. Hij noemt alleen model voeding niet. Verkoper heeft geen eerdere beoordelingen.
V&A aangeboden: Budget Gaming PC Compact, RX 480, I5-4460, 8GB, 250GB SSD, 1T...
Zou je €350 of €400 voor kunnen bieden. Het is ook een mooi klein kastje. Processor is wel oud, net als vorige. RX 480 is een stukje sneller dan RX 570. Noemt ook model voeding niet. Verkoper heeft 1 (goede) beoordeling.
V&A aangeboden: Complete PC hobby inclusief bureau en stoel
Zou je €450 voor kunnen bieden. GTX 970 is ongeveer even snel als RX 570/580. Eventueel zelf grotere SSD bijplaatsen (b.v. MX500, kost €70 of zo voor 500GB). Weer geen model voeding.
V&A aangeboden: desktop Gamepc PC i5 6400 8GB ddr4 GTX 1060 6GB NZXT S340
Zou je €450 voor kunnen bieden en zelf SSD plaatsen of aan verkoper vragen. GTX 1060 6GB is een stukje sneller dan de RX 570 en heeft 6 GB videogeheugen, terwijl de goedkoopste versies van de RX 570 4 GB hebben. Verkoper heeft geen beoordelingen.
V&A aangeboden: Shark GAMING PC - GTX1060 - i5 4570 - 8GB1600Mhz - 240GB SSD
Zou je €350 voor kunnen bieden. Processor is te oud om nog substantieel up te kunnen graden maar zou spellen voorlopig denk ik nog aan moeten kunnen. GTX 1060 3GB heeft niet alleen minder geheugen dan GTX 1060 6GB, maar is ook langzamer. Maar nog steeds beetje sneller dan RX 570. Goede voeding. Verkoper heeft veel goede beoordelingen.
V&A aangeboden: High End Custom Build Workstation/Gaming PC
Zou je €600 of €650 voor kunnen bieden. Deze is weer een stuk beter dan mijn "gebalanceerde" lijstje, heeft ook zeer goede voeding. Zeer nieuwe onderdelen allemaal. Verkoper heeft alleen weer geen beoordelingen.
V&A aangeboden: Ryzen 1600X, RX570 build
Zou je €550 voor kunnen bieden, behoorlijk nieuwe en goede qualiteit onderdelen. Processor een stuk sneller dan in mijn "gebalanceerde" lijstje (al zal het nog een tijd duren voordat je die kracht zou kunnen benutten met spellen), en 16 GB werkgeheugen (wederom voor de toekomst). En verkoper heeft goede beoordelingen.
Als je een specifieke kast mooi vindt zou je iets meer kunnen bieden (maar je zou natuurlijk ook bij een nieuwe computer bij Azerty een mooiere kast kunnen uitzoeken voor een paar tientjes meer (zorg dan wel dat alles erin past) ).
Nog een algemene overweging: veel opslag is prettig. 120 GB kan wel, maar dan moet je steeds spellen weer deïnstalleren wanneer je een nieuw wil installeren. Je kunt ook spellen op een hard drive (dus niet ssd) installeren: dat werkt prima, alleen zullen laadtijden vaak langer zijn. Ik heb zelf net een nieuwe computer gebouwd voor €730 en heb voor een SSD van 500 GB gekozen.
[
Voor 15% gewijzigd door
Cerberus_tm op 08-12-2018 05:02
]