Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 09:50
Ik wilde vandaag mijn nieuwe SSD (MX500 500GB) in mijn computer doen, maar tot mijn schrik op het moment dat ik alle kabels in de SSD had gedaan en de pc opstartte, begon mijn SSD te roken aan de connectoren waardoor ik zo snel mogelijk de computer weer uitdeed. Het plastic is op de koperen verbinding gesmolten en denk dat hij helemaal kapot is. Hiervoor zat in deze SATA kabel en voedingskabel een HDD, die zonder problemen heeft gewerkt, maar te traag voor mij is geworden, dus ik betwijfel dat het aan de kabels en voeding ligt. De SATA connector aan mijn Mobo is ook gesmolten omdat de SATA kabel aan beide kanten gesmolten is, dus die is nu sws onbruikbaar. Ik heb met alle onbelangrijke onderdelen eruit de pc weer proberen op te starten en in de BIOS gekeken of er iets verder aan de hand is. Uiteindelijk heb ik weer stukje bij beetje alles aangesloten buiten de connector van de nieuwe SSD/HDD. Alles lijkt te werken maar ik hou het met mijn PC even voor gezien want wil niet voor meer schade zorgen. Ik vermoed dat het niet de PSU is omdat hij vrij nieuw is (Seasonic M12II Evo 620W) en de andere onderdelen veel ouder, het moederbord is bijvoorbeeld een ASRock Z77 Extreme6.

Mijn vraag is dus, waar moet ik naar kijken wat de oorzaak is, en hebben jullie een vermoeden welk onderdeel het is?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

foto? O-) Als je verder geen verloop stekkertjes gebruikt (molex to sata loose your data) lijkt het meest logische dat de SSD de oorzaak van het defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Hier zijn afbeeldingen, geen molexkabel gebruikt

PSU connectorhttps://ibb.co/przhc23
SATA 1/2 https://ibb.co/zbBNLpM
SATA 2/2 kanthttps://ibb.co/zPbFp50
SSD https://ibb.co/PWD4cCx

[ Voor 3% gewijzigd door frankspijker op 05-12-2018 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
Ik maak overigens ook geen gebruik van verloopstekkers. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Het suffe is dat alle zwaar aangerande pinnen aan de kant van de ssd massa zijn.
De gesmolten stekkers in ieder geval niet meer gebruiken.

Als de gebruikte stekker voorheen op een hdd prima werkte zou de ssd intern kortgesloten zijn.
Hoe heb je de ssd gemonteerd gehad?
Te lange schroeven er in en hij verbind 12v met de metalen behuizing van de ssd=massa, door de coating van de kast zal de 12v sluiting via de stekkers gaan ipv de kast zelf...

[ Voor 13% gewijzigd door rdejongjr op 05-12-2018 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankspijker
rdejongjr schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:22:
Het suffe is dat alle zwaar aangerande pinnen aan de kant van de ssd massa zijn.
De gesmolten stekkers in ieder geval niet meer gebruiken.

Als de gebruikte stekker voorheen op een hdd prima werkte zou de ssd intern kortgesloten zijn.
Hoe heb je de ssd gemonteerd gehad?
Te lange schroeven er in en hij verbind 12v met de metalen behuizing van de ssd=massa, door de coating van de kast zal de 12v sluiting via de stekkers gaan ipv de kast zelf...
Ik had m nog niet gemonteerd. Had m los in de kast gedaan om te testen. Dus vermoed dat de SSD toch de dader is, wat raar. Wist niet dat dit zo makkelijk met SSD's kon, nja even de verkoper maar morgen contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:29

rdejongjr

Gnome

Goed vermelden dat de gebruikte kabel ook daadwerkelijk van een werkende schijf af kwam
.
8/10 keer dat deze onzin voorbij komt is het een gebruiker die een "passende"kabel van een andere voeding gebruikt heeft(met een andere pinout, poef).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(jarig!)
Iets te 'lomp' het stekkertje aangesloten ?
Ondersteboven erop gedrukt, zodat het allemaal andersom aangesloten raakte ?

De foto van de sata-power is beschadigd op de buitenkant, waar 'normaal' de inkeping zou zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:29

D4NG3R

kiwi

:)

Let er wel op dat de kans groot is dat er meer kapot is gegaan dan enkel wat connectoren. Kortsluiting doet rare dingen met electronica, zeker het moederbord zou ik als afgeschreven beschouwen.

Het gaat hier om een modulaire voeding. Heb je de kabel (welke eerst dus in een HDD zat) er aan de PSU kant niet uit gehad? Geen idee of je de originele kabel gebruikt en/of die überhaupt in een andere aansluiting kan, maar ik heb al eens eerder gezien dat er vrolijk 12 volt door een 5 volt lijn werd geknald.

Indien dat ook niet het geval is is er waarschijnlijk iets verbogen toen je de kabel(s) van de HDD hebt gehaald.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 14:43
Alleen alle ground pinnen van beide connectors zijn er helemaal uitgebrand. Ik denk dat de metalen behuizing van je ssd tegen de 3.3/5/12V aangehangen heeft ergens op je moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:17
Heeft de behuizing van de SSD misschien een 5V of 12V voedingsrail geraakt?? @Egoh: je was me net voor ;)

[ Voor 16% gewijzigd door base_ op 05-12-2018 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

Als je een multimeter hebt zou je kunnen doormeten of voltage pinnen van de SSD intern ergens kortsluiting maken met de ground. Wel apart trouwens dat de beveiliging van de voeding niet aansloeg.

[ Voor 24% gewijzigd door -36- op 06-12-2018 01:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
-36- schreef op donderdag 6 december 2018 @ 00:27:
Wel apart trouwens dat de beveiliging van de voeding niet aansloeg.
Single Rail voeding met slechte beveiliging, is op zich wel in de lijn der verwachtingen. Je hebt een hoge kortsluitstroom nodig voordat de voeding het werkelijk als kortsluiting ziet en hoge stroom gaat niet door een SATA connector en dus gaat de boel smelten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1