Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

normale radiator als lage temperatuur radiator gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• ymaenhout
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16:20
In onze nieuwbouw woning, oplevering medio mei worden laag temperatuur radiatoren geplaatst welke verwarmd worden met een intergas HRE 28/24 A ketel.
Het project is van 2012, dus vandaar nog gewoon verwarming op gas. Wel hebben we koken op gas eruit gedaan en komt er inductie :)

Nu worden er de volgende type radiatoren geplaatst:
Radson CLD paneelradiatoren. Dit zijn normale radiatoren (75/65/20) welke, volgens de fabrikant, ook als LTV kunnen dienen.
(https://www.purmo.com/pub...20-%20NL.pdf&locale=nl-NL)

Voor de woonkamer wordt een kamertemperatuur van 20 graden gegarandeerd.
Inhoud woonkamer is: 137 m3.
Afgaande van wat ik op internet kan vinden wat je aan watt nodig hebt om een woonkamer op 20 graden te krijgen/houden vind ik op meerdere sites een 85 watt per m3. Dit komt dus voor onze woonkamer op: 11.645 watt.

Als we met de radiatoren, op lage temperatuur (45/35/20), gaan stoken, kunnen de 3 radiatoren (afgaande op de bouwtekeningen heb ik de afmetingen van de radiatoren), maximaal +/- 2300 watt opbrengen.

Afgaande op wat er benodigd is aan watt volgens de berekening kom ik dus flink wat vermogen te kort.
Ik zie vast het een en ander over het hoofd |:(

Kan het wel, aanvoer temperatuur 45 graden en dan met 'normale' radiatoren, die gedimensioneerd zijn alsof er met 75 graden aanvoer temperatuur gevoed wordt of is dit onbegonnen werk?

• Codeoranje
  • Registratie: september 2014
  • Nu online
Naar mijn idee kun je elke radiator gebruiken als lage temperatuur radiator . Maar alles draait om verschil in temperatuur en afgifteopperflakte .

Bij een temperatuur van 60 graden is het verschil 40 en als je op 35 graden stookt slechts 15. Je kan je voorstellen dat je dan trager verwarmt en als je warmteverlies groter is als de op opbrengst/afgifte dan wordt het geen 20 graden. Als het net aan is wordt het wel warm maar duurt het heel lang als je een paar graden moet verhogen . Trouwens de warmtebehoefte hangt van veel zaken af en is per woning verschillend. Isolatiewaarde , inhoud , luchtdichting etc spelen allemaal een rol.

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:39
85 watt per m3 is wel redelijk veel voor een goed geisoleerd nieuwbouwhuis

voor een indicatie kijk onder het kopje: Een andere methode (waarbij al rekening wordt gehouden met de mate van isolatie)

http://www.joostdevree.nl...teit_cv_en_radiator.shtml

twain4me wijzigde deze reactie 05-12-2018 22:09 (3%)

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:45
twain4me schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:08:
85 watt per m3 is wel redelijk veel voor een goed geisoleerd nieuwbouwhuis
Klinkt me ook als erg veel in de oren. Misschien voor een ouder huis maar niet voor nieuwbouw. Ik stook hier ook met een temperatuur van 45 graden max. met gewone radiatoren en dat gaat prima zo lang je met de langere aanwarmtijd kunt leven.

• Evink
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16-08 14:11
Zoals hierboven omschreven is de benodigde warmte afhankelijk van diverse punten:
Transmissie
Ventilatie
Opwarmtoeslag

Heb je bijvoorbeeld WTW ventilatie dan is 85 wel erg veel, 40 of minder is dan realistischer.

Om dit moment verwarmen wij complete villa's met een warmtepomp van 7-8kW

• ymaenhout
Evink schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:57:
Zoals hierboven omschreven is de benodigde warmte afhankelijk van diverse punten:
Transmissie
Ventilatie
Opwarmtoeslag

Heb je bijvoorbeeld WTW ventilatie dan is 85 wel erg veel, 40 of minder is dan realistischer.

Om dit moment verwarmen wij complete villa's met een warmtepomp van 7-8kW
de transmissie berekening krijgen we binnenkort via de aannemer van de installateur.
Ventilatie: er komt een renovent excellent 300 WTW te hangen :)

Weet niet wat opwarmtoeslag betekend :?

• Evink
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 16-08 14:11
Opwarmtoeslag is de extra warmte welke benodigd is om je huis te opwarmen, dus als je nachtverlaging heb van 18 graden en je wilt het opwarmen naar 20 graden.
Bij warmtepomp installaties laat ik deze vervallen omdat wij er vanuit gaan dat we geen nachtverlaging toepassen.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 20:37
11kW voor een woonkamer in een nieuwbouwwoning? Dan heeft de ontwerper of bouwer van het huis een paar hele grove fouten gemaakt.

Dat soort waardes zijn getallen uit het tijdperk van doorzonwoningen met enkel glas en spouwmuren zonder isolatie. Wanneer die doorzonwoningen inmiddels voorzien zijn van dubbel glas en hier en daar een beetje isolatie is een warmtebehoefte van rond 10kW voor de hele woning een goede richtlijn. Bij geïsoleerde nieuwbouw zul je voor de hele woning op 5 tot 7 kW uitkomen, waarvan net iets minder dan de helft voor de woonkamer zal zijn. Voor de woonkamer zul je dus op 2-3 kW uitkomen.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• ymaenhout
De eerste informatie van de installateur komt binnen. Er gaat verwarmd worden met 55 aanvoer en 45 graden retour.

Vraag me af of deze waardes onder 'laag temperatuur' verwarming vallen en of dan een warmtepomp wel effectief gaat zijn.

• ASW1
Echt laag is het niet, zeker niet voor een warmtepomp. Ik neem aan dat dat betekent dat de radiatorgrootte is uitgerekend voor die temperaturen. In de praktijk gaat je ketel natuurlijk moduleren en zal de temperatuur meestal lager zijn.
De uiteindelijke test zou zijn om te kijken of je het bij een temperatuur van pakweg -10 nog steeds warm genoeg krijgt wanneer je de maximale aanvoertemperatuur lager instelt.

• ymaenhout
ASW1 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:34:
Echt laag is het niet, zeker niet voor een warmtepomp. Ik neem aan dat dat betekent dat de radiatorgrootte is uitgerekend voor die temperaturen. In de praktijk gaat je ketel natuurlijk moduleren en zal de temperatuur meestal lager zijn.
De uiteindelijke test zou zijn om te kijken of je het bij een temperatuur van pakweg -10 nog steeds warm genoeg krijgt wanneer je de maximale aanvoertemperatuur lager instelt.
De berekening van de radiatorgrootte krijgen we nog van de aannemer/installateur.
Wat ik alleen raar vind is dat in het bouwbestek wat wij hebben staat er dat de woning verwarmt wordt middels laag temperatuur radiatoren, maar de radiatoren die geplaatst gaan worden zijn die van het type Radson CLD paneelradiatoren. Dit zijn gewone radiatoren, die ook wel wat verwarmen bij een aanvoer van 45 graden natuurlijk
Maar ik wil geen comfort inleveren, stel de temperatuur 's nachts wordt, bijv, op 18 graden gezet, dan wil ik, als ik 's ochtends uit bed kom, ik de temperatuur op 20 zet, dit binnen afzienbare tijd ook geregeld is.

In mijn huidige, vrijstaande franse kap bj 1940, met alleen de bovenverdieping voorzien van goede isolatie (afgelopen jaar door ons zelf gedaan) overal wel dubbelglas, maar dit valt niet onder hr++ :P , gaat het zo;
Als ik uit bed kom, zet ik de thermostaat op 20 graden, ga douchen en zodra ik aan mijn ontbijt zit is het 20 graden.

• ASW1
ymaenhout schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:11:

Maar ik wil geen comfort inleveren, stel de temperatuur 's nachts wordt, bijv, op 18 graden gezet, dan wil ik, als ik 's ochtends uit bed kom, ik de temperatuur op 20 zet, dit binnen afzienbare tijd ook geregeld is.
Dat gaat je sowieso nooit lukken met een warmtepomp. Of je stookt dan continu door zonder significante nachtverlaging, of je accepteert dat de aanwarmtijd lang is.
In mijn huidige, vrijstaande franse kap... gaat het zo;
Als ik uit bed kom, zet ik de thermostaat op 20 graden, ga douchen en zodra ik aan mijn ontbijt zit is het 20 graden.
Dat is inefficient omdat je ketel dan op hoge temperatuur gaat stoken. Wanneer je een klokthermostaat neemt gaat die tijdig aanwarmen op lagere temperatuur. Wanneer je een voorspelbaar ritme hebt kun je daarmee gas besparen.
Zoals ik hierboven al aangaf heb ik zelf de maximumtemperatuur van het cv-water hier op 45 graden ingesteld, en dan kan het best 1~1,5 uur duren voor het van 18 naar 20 is in de morgen. De ketel begint dan te stoken terwijl ik nog lig te slapen, dus dat hindert verder niet.

• ymaenhout
ASW1 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:27:
[...]

Dat gaat je sowieso nooit lukken met een warmtepomp. Of je stookt dan continu door zonder significante nachtverlaging, of je accepteert dat de aanwarmtijd lang is.
Dat klopt, met een warmtepomp gaat me dit niet lukken, wil ook niet met een warmtepomp op deze manier. Maar de situatie straks gaat zijn: hr cv-ketel icm radiatoren. Mijns inziens moet dit met een veel modernere ketel, veel betere isolatie toch ook comfortabel en vlot te verwarmen zijn ?
Mochten we te zijner tijd een warmtepomp nemen zal de temperatuur ook een stuk constanter gehandhaafd moeten worden, daar ben ik me zeker van bewust.
[...]
Dat is inefficient omdat je ketel dan op hoge temperatuur gaat stoken. Wanneer je een klokthermostaat neemt gaat die tijdig aanwarmen op lagere temperatuur. Wanneer je een voorspelbaar ritme hebt kun je daarmee gas besparen.
Zoals ik hierboven al aangaf heb ik zelf de maximumtemperatuur van het cv-water hier op 45 graden ingesteld, en dan kan het best 1~1,5 uur duren voor het van 18 naar 20 is in de morgen. De ketel begint dan te stoken terwijl ik nog lig te slapen, dus dat hindert verder niet.
Een voorspelbaar ritme hebben we niet, ik werk in ploegen, mijn vrouw in dagdienst, vandaar dat we dit op de hand doen.

• ASW1
Ik zie geen probleem. Een nieuwbouwwoning zal dusdanig goed geïsoleerd zijn dat nachtverlaging sowieso bijna geen voordeel oplevert. Wanneer je geen vast ritme hebt kun je dan het beste de temperatuur constant houden, dan voorkom je dat je op hoge temperatuur moet aanwarmen.
Dus continue doorstoken op lage temperatuur. Je kunt natuurlijk zelf bepalen wat je als maximumtemperatuur op de cv instelt. Wanneer je die op 80 graden zet kun je alsnog de boel snel warmstoken, al is het enige scenario daarvoor na een week op vakantie in de winter of iets dergelijks. Op 55 graden gaat het vermoedelijk nog steeds redelijk snel, maar misschien niet zo snel als je nu gewend bent.
Waar ben je precies bang voor?
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True