Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaas026
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-11-2019
Mijn vraag

Meer dan een jaar geleden een MacBook gekocht (mijn vader heeft hem afgerekend, inclusief bedrijfsnaam).
Nu is deze kapot gegaan en krijg ik te horen dat ik moet betalen om de MacBook gerepareerd te krijgen. Heb ik geen recht op de 2 jaar garantie die Apple biedt?

Aangezien het maar een klein bedrijfje is dat mn vader heeft, heb ik dan geen recht op de reflexwet/reflexwerking in de wet, en dus recht op conusmentenrecht van 2 jaar?

reparatie wordt uitgevoerd door Microfix (Apple Premium Service Provider)

_/-\o_

Beste antwoord (via klaas026 op 06-12-2018 08:51)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
De reflexwerking is niet een concrete wet maar een voortvloeisel die is ontstaan uit eerdere jurisprudentie waarin kleine ondernemers zich theoretisch in bepaalde situaties zouden kunnen beroepen op een stukje “ontwetenheid” voor rechtshandelingen die ver buiten de gangbare handelingen ligt die zij normaal als ondernemer uitvoeren. (vaak specifieke voorwaarden of clausules waar zij vooraf geen kennis van konden hebben of inzicht in de gevolgen hiervan) Het doelbewust zakelijk aanschaffen van reguliere goederen zoals laptops, computers,mobiele telefoons etc. met beperkte voorwaarden zoals geen consumentenrecht en dus langere garantie is geen uitzonderlijke handeling en zal je niet kunnen aantonen dat de reflexwerking daarop van toepassing is

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20
De minimale 2 jaar garantie bij de winkel telt alleen voor consumenten aankopen. Jij hebt de laptop zakelijk gekocht en dan geldt het consumentenrecht niet.
Voor een zakelijke aankoop kun je wel gebruik maken van de fabrieksgarantie.Maar zover ik kan vinden geeft Apple maar 1 jaar fabrieksgarantie.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RocketKoen schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:00:
De minimale 2 jaar garantie bij de winkel telt alleen voor consumenten aankopen. Jij hebt de laptop zakelijk gekocht en dan geldt het consumentenrecht niet.
Eh, nou, dat is deels waar:
https://www.consuwijzer.n...voor-bedrijven-en-zzp-ers
http://www.wetrecht.nl/re...aken-op-consumentenrecht/
'Reflexwerking' heet dat.

@klaas026 Heb je geen AppleCare o.i.d. afgesloten?

[ Voor 83% gewijzigd door ehtweak op 05-12-2018 17:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RocketKoen schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:00:
De minimale 2 jaar garantie bij de winkel telt alleen voor consumenten aankopen.
offtopic:
Daarnaast is er niet zoiets als "2 jaar garantie", dit hangt van het product af. Bij een Macbook zou ik eerder uitgaan van 5 jaar garantie.

Maar inderdaad, dat is het geval bij consumentenrecht.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
De reflexwet heeft te maken met andere zaken,namelijk neventaken die je als bedrijf laat doen. Bijvoorbeeld een kleine camping of klein hotel dat zijn website door een ander bedrijf laat maken. Omdat 'website maken' geen kerntaak is van de camping kan de camping ondernemer dan zich beroepen op de wet mochten er problemen ontstaan.

Een zakelijke aankoop van in deze een computer valt daar dus niet onder. Dat is een nadeel van spullen als bedrijf kopen, wat uiteraard wel financiële voordelen heeft.

In deze is het dus gewoon een kwestie van reparatie betalen, tenzij je kunt bewijzen dat het product ondeugdelijk is vanaf aanschaf. Maar als bedrijf welke een MacBook gebruikt zou dit financieel gezien toch geen enkel probleem moeten zijn? Dergelijke zaken zijn toch gewoon ingecalculeerd?

[ Voor 11% gewijzigd door President op 05-12-2018 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaas026
@ehtweak , nee, helaas niet goed genoeg over nagedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaas026
Bedankt voor jullie inzichten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
*knip* Reageren doen we op de discussie, niet op de man. Een linkdrop als deze voegt werkelijk waar niets toe.

[ Voor 76% gewijzigd door Yorinn op 05-12-2018 17:39 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
De reflexwerking is niet een concrete wet maar een voortvloeisel die is ontstaan uit eerdere jurisprudentie waarin kleine ondernemers zich theoretisch in bepaalde situaties zouden kunnen beroepen op een stukje “ontwetenheid” voor rechtshandelingen die ver buiten de gangbare handelingen ligt die zij normaal als ondernemer uitvoeren. (vaak specifieke voorwaarden of clausules waar zij vooraf geen kennis van konden hebben of inzicht in de gevolgen hiervan) Het doelbewust zakelijk aanschaffen van reguliere goederen zoals laptops, computers,mobiele telefoons etc. met beperkte voorwaarden zoals geen consumentenrecht en dus langere garantie is geen uitzonderlijke handeling en zal je niet kunnen aantonen dat de reflexwerking daarop van toepassing is

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Garantie bij zakelijk gebruik
De garantietermijn kan verschillen per product. Bij de aankoop van een product voor uw bedrijf kunt u fabrieks-, leveranciers- of importeursgarantie krijgen. De termijn van deze garantie vindt u terug in de koopovereenkomst of bijvoorbeeld in de algemene voorwaarden die gelden voor de aanschaf van dat product.

Het kan voorkomen dat u na de garantietermijn tóch nog aanspraak kunt maken op de garantie. Bijvoorbeeld als er sprake is van een productiefout. U dient dan aan te tonen dat het product niet alle eigenschappen bezit die u op basis van de koopovereenkomst mag verwachten.

In sommige gevallen krijgt u bij de aanschaf van een product de keuze om de garantietermijn te verlengen tegen extra kosten. In principe is dit niet nodig. Als er sprake is van een productiefout, en u kunt dit aantonen, moet u op basis van de wet garantie krijgen. Het geeft u wel extra zekerheid. In de praktijk is het soms lastig een mankement als gevolg van een productiefout te bewijzen. En als een leverancier niet van plan is om het gebrek kosteloos te repareren,-ondanks dat er sprake is van een productiefout-, kunt u een discussie krijgen waar u zonder tussenkomst van een rechter niet uitkomt. Consumenten worden hier tegen beschermt in de consumentenwet. Van zakelijke aankoop wordt verwacht dat de koper goed weet wat hij koopt en onderhandeld over garanties.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Heel even een andere inslag. Je bent geen consument. Reflexwerking misschien.

Maar een koop door een zakelijke klant heeft wel garantie in beginsel, ligt aan de afspraken. Je valt niet onder het consumentenrecht, die rechten zijn net wat leuker. Consumenten hebben officieel geen twee jaar garantie trouwens, dat staat niet in de NL wet maar in de Europese richtlijn en veel winkels hebben besloten dat aan te houden toch. Apple heeft dat gedaan.

Als koper, niet consument, heb je de wettelijke rechten die aan koopovereenkomsten zijn verbonden. Deze staan in meerdere delen van de wet. Boek 6: je stelt de verkoper in gebreke wegens wanprestatie.

Boek 7 Koop en Ruil: artikel 17: "Er is geen vaste wettelijke garantietermijn. Uw klant moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken. U moet uw klant informeren over de eigenschappen van het product. De duur van de garantie hangt af van het merk, de prijs en de levensduur van het product. Als de garantietermijn verlopen is, heeft de klant nog steeds recht op een deugdelijk product."

Heeft Apple alle garantie uitgesloten in de voorwaarden, de bon zou dat kunnen staan? Das wel erg onredelijk en houdt denk ik geen stand onder de wet in NL. Het is onredelijk voor een duur ding te zeggen dat je als verkoper de overeenkomst niet hoeft na te komen (het leveren van een werkende computer).

Fabrieksgarantie kan je wel hebben hoor, maar in beginsel is de verkoper aansprakelijk. Je wend je dus tot de verkoper, maar die mensen in de winkel hebben hier misschien niet zoveel kennis van in huis. Niet vreemd. Bel de klantenservice Nederland?

Ik koop nooit zomaar extra garantie bij. Voor een Macbook zou Apple gewoon in moeten staan dat dat ding langer dan twee jaar mee gaat vind ik. Ook voor een consument hoor, twee jaar is ook wel beetje weinig, die dingen zijn superduur! Stel je koopt een nieuwe auto, Tesla ofzo ben je na twee jaar dan ook het haasje? Zo werkt het niet, ze gebruiken het wel natuurlijk. Bij auto's doet de fabriek gelukkig veel.

[ Voor 11% gewijzigd door LucyLG op 09-12-2018 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
LucyLG schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:39:

Heeft Apple alle garantie uitgesloten in de voorwaarden, de bon zou dat kunnen staan?
Bij de bon is het te laat, de overeenkomst is dan al gesloten. Ik kan bij de onlinewinkel van Apple niets vinden dat ze afwijken van art. 7:17 BW e.v. Zonder zo'n bepaling gelden zakelijk dezelfde rechten bij nonconformiteit als voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
GlowMouse schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:29:
[...]

Bij de bon is het te laat, de overeenkomst is dan al gesloten. Ik kan bij de onlinewinkel van Apple niets vinden dat ze afwijken van art. 7:17 BW e.v. Zonder zo'n bepaling gelden zakelijk dezelfde rechten bij nonconformiteit als voor consumenten.
In welke winkel geven ze je eerste de algemene voorwaarden? Ja ze wijken af van 7:17 en geven twee jaar dat weet ik aan consumenten. Staat wel op de bon. Bedrijven geloof ik 1 jaar. Maar dat mag allemaal best op papier staan maar bindt je niet direct omdat een Mac van hoop geld etc langer mee hoort te gaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
LucyLG schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:12:
[...]

In welke winkel geven ze je eerste de algemene voorwaarden?
Fysiek overhandigen is niet niet nodig, maar op de factuur is de ondernemer te laat, zie bv. https://fashionunited.nl/...f-toch-niet/2015100124494
Ja ze wijken af van 7:17 en geven twee jaar dat weet ik aan consumenten.
Bij consumenten kan dat helemaal niet, zie art. 7:6 lid 1 BW.
Staat wel op de bon. Bedrijven geloof ik 1 jaar. Maar dat mag allemaal best op papier staan maar bindt je niet direct omdat een Mac van hoop geld etc langer mee hoort te gaan
Op de website van de winkel op apple.nl zie ik alleen maar staan dat de garantie is beperkt tot 1 jaar, waarmee wordt afgeweken van art. 7:6a BW (verkoopvoorwaarden, garantievoorwaarden). Conformiteitsaanspraken worden nergens beperkt, zodat het regelend recht van art. 7:17 e.v. BW gewoon van toepassing is voor zakelijke kopers.

Omdat de winkel in Ierland zit, is een juridische procedure (Europese procedure voor geringe vorderingen) bijzonder simpel te starten. Kwestie van een formulier invullen en opsturen naar de rechtbank. De eerste stap is ingebreke stellen op basis van nonconformiteit, daarna ontbinden, daarna een termijn stellen voor terugbetaling van het volledige aankoopbedrag, en daarna zo'n procedure starten.

ik stop even met reageren want het lijkt erop dat de TS is 'verdwenen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
GlowMouse schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:29:
[...]

Fysiek overhandigen is niet niet nodig, maar op de factuur is de ondernemer te laat, zie bv. https://fashionunited.nl/...f-toch-niet/2015100124494

[...]

Bij consumenten kan dat helemaal niet, zie art. 7:6 lid 1 BW.

[...]

Op de website van de winkel op apple.nl zie ik alleen maar staan dat de garantie is beperkt tot 1 jaar, waarmee wordt afgeweken van art. 7:6a BW (verkoopvoorwaarden, garantievoorwaarden). Conformiteitsaanspraken worden nergens beperkt, zodat het regelend recht van art. 7:17 e.v. BW gewoon van toepassing is voor zakelijke kopers.

Omdat de winkel in Ierland zit, is een juridische procedure (Europese procedure voor geringe vorderingen) bijzonder simpel te starten. Kwestie van een formulier invullen en opsturen naar de rechtbank. De eerste stap is ingebreke stellen op basis van nonconformiteit, daarna ontbinden, daarna een termijn stellen voor terugbetaling van het volledige aankoopbedrag, en daarna zo'n procedure starten.

ik stop even met reageren want het lijkt erop dat de TS is 'verdwenen'
Ja ze geven twee jaar waar staat dat dan in 7:6a BW? Eens hoor je bent niet gevonden aan twee jaar termijn. Ik stop er ook ff mee. Vermoeiend zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
LucyLG schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:43:
[...]

Ja ze geven twee jaar waar staat dat dan in 7:6a BW? Eens hoor je bent niet gevonden aan twee jaar termijn. Ik stop er ook ff mee. Vermoeiend zo.
Apple Distribution International, gevestigd te Hollyhill Industrial Estate Hollyhill, Cork, Ierland (of diens rechtsopvolger) (“Apple”) garandeert dat hardwareproducten en accessoires met het Apple-merk in de oorspronkelijke verpakking (“Apple-product”) vrij zijn van materiaal- en fabricagefouten bij gebruik overeenkomstig de gebruikershandleidingen van Apple, technische specificaties en andere gepubliceerde richtlijnen voor het Apple-product,
valt onder
Indien in geval van een consumentenkoop in een garantie door de verkoper of de producent bepaalde eigenschappen zijn toegezegd, bij het ontbreken waarvan de koper bepaalde rechten of vorderingen worden toegekend, dan kan de koper deze uitoefenen onverminderd alle andere rechten of vorderingen die de wet de koper toekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
Samenvatting van de Nederlandse consumentenwetgeving, Apple's Beperkte Garantie, het AppleCare Protection Plan en AppleCare+

Nederlandse consumentenwetgeving Apple's Beperkte Garantie AppleCare Protection Plan of AppleCare+
Vorderingsperiode
Verwachte levensduur van het product (geen vaste duur). De verkoper moet op de hoogte worden gesteld binnen een redelijke termijn na ontdekking van het gebrek.
2 jaar na de aankoopdatum voor Apple Watch Edition 1 jaar na de aankoopdatum voor alle andere Apple producten
Tot 3 jaar na de aankoopdatum voor Mac, Apple beeldschermen en Apple Watch Tot 2 jaar

Waarom zit je in Ierland te zoeken? Voorgaande tekst staat hier
https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

[ Voor 7% gewijzigd door LucyLG op 10-12-2018 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
LucyLG schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:57:
[...]

Samenvatting van de Nederlandse consumentenwetgeving, Apple's Beperkte Garantie, het AppleCare Protection Plan en AppleCare+

Nederlandse consumentenwetgeving Apple's Beperkte Garantie AppleCare Protection Plan of AppleCare+
Vorderingsperiode
Verwachte levensduur van het product (geen vaste duur). De verkoper moet op de hoogte worden gesteld binnen een redelijke termijn na ontdekking van het gebrek.
2 jaar na de aankoopdatum voor Apple Watch Edition 1 jaar na de aankoopdatum voor alle andere Apple producten
Tot 3 jaar na de aankoopdatum voor Mac, Apple beeldschermen en Apple Watch Tot 2 jaar
Dat is een prachtige samenvatting van de Nederlandse consumentenwetgeving. Zonder andersluidende bepaling geldt een groot deel van die wetgeving ook voor zakelijke kopers. Het punt dat ik maak is dat Apple dat nergens heeft uitgesloten.
Waarom zit je in Ierland te zoeken? Voorgaande tekst staat hier
https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
De verkoper is in Ierland gevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
GlowMouse schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:01:
[...]

Dat is een prachtige samenvatting van de Nederlandse consumentenwetgeving. Zonder andersluidende bepaling geldt een groot deel van die wetgeving ook voor zakelijke kopers. Het punt dat ik maak is dat Apple dat nergens heeft uitgesloten.

[...]

De verkoper is in Ierland gevestigd.
Ja ik snap je. Nee ze sluiten niet expliciet uit geloof ik. Ik heb zakelijk gekocht bij Apple en begreep toen dat ik een jaar kreeg van hen. Ik ga dat niet op site opzoeken. Die termijnen van hen, ze schrijven maar wat ze willen. Als ik daar twee duizend sta uit te geven verwacht ik wel wat meer en NL wetgeving kan dat ook.

Ja Ierland klopt. Maar NL website is voor NL klanten, is NL recht op van toepassing en geen Ierse. Maar thanks voor je aardige reactie. Thumps up!
Pagina: 1