Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerkapparatuur in meterkast of op zolder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• martinomenko
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-11 21:21
Dag tweakers,

Afgelopen week ben ik verhuisd naar mijn nieuwe woning en dit is een uitstekend moment om een goed basisnetwerkje neer te leggen. Mijn internet/tv provider is KPN (note: VDSL, dus GEEN glasvezel) en nu wil ik graag gelijk bij binnenkomst VLAN4 en VLAN6 splitten voor de experiabox (IPtv) en mijn eigen router(VPN). Hiervoor (en voor andere wensen) heb ik redelijk wat apparatuur nodig.

Het zou dus erg makkelijk zijn als ik alle nodige apparaten op zolder kon plaatsen (experiabox/router/switches/nas/etc.) in plaats van in de meterkast. Dit om de simpele redenen dat ik: in de meterkast minder ruimte heb, nog geen wandcontactdoos heb en bang ben voor vocht.

Het is mij alleen onduidelijk of het qua signaalverlies een groot verschil gaat maken. Twee vragen komen bij mij op:

1. Kan ik zonder problemen (signaalverlies) de dsl kabel naar boven verlengen? (met behoud van IS/RA punt in meterkast)? Dan zou ik namelijk alles op zolder kunnen regelen.

2. Is het makkelijker/efficienter om de dsl kabel in de meterkast te splitten, waar dan de experiabox (IPtv) komt te staan en het VLAN6 verkeer door een cat6 kabel naar boven te sturen waar de router staat?

3. Of zijn er andere opties die ik compleet over het hoofd zie? :)

Ik gebruik:

Experiabox KPN - VDSL
router (tbd)
switches (tbd)
access points (tbd)
domotica

Hoop dat jullie me wat tips kunnen geven!

Beste antwoord (via martinomenko op 05-12-2018 21:15)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 11:38
martinomenko schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:49:

Het is mij alleen onduidelijk of het qua signaalverlies een groot verschil gaat maken. Twee vragen komen bij mij op:

1. Kan ik zonder problemen (signaalverlies) de dsl kabel naar boven verlengen? (met behoud van IS/RA punt in meterkast)? Dan zou ik namelijk alles op zolder kunnen regelen.
Nee, dit moet je niet doen. De kabel van het Isra naar de Experiabox moet zo kort mogelijk zijn.
2. Is het makkelijker/efficienter om de dsl kabel in de meterkast te splitten, waar dan de experiabox (IPtv) komt te staan en het VLAN6 verkeer door een cat6 kabel naar boven te sturen waar de router staat?
Ik weet niet wat je bedoeld met splitten, maar in mijn situatie heb ik de Experiabox in de meterkast staan. Kabel van de TV naar de meterkast en rechtstreeks op de Experiabox. Vanaf de Experiabox een kabel (Cat5e) naar boven waar al m'n andere apparatuur staat en op is aangesloten.
Waarom zou je de TV via een apart VLAN willen? Die kan toch net zo makkelijk rechtstreeks op de Experiabox?
Eventueel zou je een eigen router kunnen gebruiken, deze op zolder zetten en hier al je andere apparatuur op aansluiten. Deze router zal dan als DMZ in de Experiabox gezet kunnen worden zodat al het binnenkomende verkeer 1 op 1 wordt doorgezet naar je eigen router. Je hebt dan precies hetzelfde, alleen de TV zit rechstreeks op de Experiabox, ik zie daar geen nadelen in, maar misschien jij wel.

Je krijgt dan:

Experiabox KPN - VDSL --> TV
Experiabox KPN - VDSL --> router (tbd)
router (tbd) --> switches (tbd)
switches (tbd) --> access points (tbd)
switches (tbd) --> domotica

[ Voor 5% gewijzigd door Ora et Labora op 05-12-2018 15:57 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Ora et Labora
martinomenko schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:49:

Nee, dit moet je niet doen. De kabel van het Isra naar de Experiabox moet zo kort mogelijk zijn.
Ik weet niet wat je bedoeld met splitten, maar in mijn situatie heb ik de Experiabox in de meterkast staan. Kabel van de TV naar de meterkast en rechtstreeks op de Experiabox. Vanaf de Experiabox een kabel (Cat5e) naar boven waar al m'n andere apparatuur staat en op is aangesloten.
Waarom zou je de TV via een apart VLAN willen? Die kan toch net zo makkelijk rechtstreeks op de Experiabox?
Eventueel zou je een eigen router kunnen gebruiken, deze op zolder zetten en hier al je andere apparatuur op aansluiten. Deze router zal dan als DMZ in de Experiabox gezet kunnen worden zodat al het binnenkomende verkeer 1 op 1 wordt doorgezet naar je eigen router. Je hebt dan precies hetzelfde, alleen de TV zit rechstreeks op de Experiabox, ik zie daar geen nadelen in, maar misschien jij wel.

Je krijgt dan:

[ Voor 5% gewijzigd door Ora et Labora op 05-12-2018 15:57 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
het is gebruikelijk om het in de meterkast te doen en eigenlijk komt iedereen wel uit met de ruimte daar. Zelf heb ik de andere keuze gemaakt omdat mijn domotica ook op zolder staat. Heb vanaf de plek waar kabel en dsl binnenkomt 2x utp naar zolder getrokken. Modem staat bij mij in bridge (Ziggo) en router staat boven. vanaf de switch naar 24p switch en daar hangt dan alles aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 05-12-2018 16:21 ]

• martinomenko
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-11 21:21
Ora et Labora schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:55:
[...]

[...]

Je krijgt dan:

Bedankt voor de snelle en uitgebreide reactie!

Goede tip om de router in de DMZ te zetten, ik denk dat dit voor mij oplossing genoeg is, daar ik dan ook nog de mogelijkheid hou om een VPN verbinding van buitenaf op te zetten. De enige bedenkingen die ik had voor het splitten van tv/internet is belasting van het netwerk door multicast. Maar als de router in DMZ staat kan ik wellicht daar of in de switch IGMP snooping aan zetten (mocht dat in de experiabox al niet worden gedaan) en is dat ook verholpen.

Ik heb weer wat te doen!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met een DMZ doe je nog steeds dubbel natten, volgens sommigen hier niet goed (geloof met games) persoonlijk zie ik er geen bezwaar in. Alleen waarom DMZ en geen specifieke port forwarding voor wat je nodig hebt. Hiermee creeer je toch weer een extra stukje veiligheid.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Ora et Labora
Frogmen schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:18:
Met een DMZ doe je nog steeds dubbel natten, volgens sommigen hier niet goed (geloof met games) persoonlijk zie ik er geen bezwaar in. Alleen waarom DMZ en geen specifieke port forwarding voor wat je nodig hebt. Hiermee creeer je toch weer een extra stukje veiligheid.
In mijn geval is dat gemakzucht.
Ik heb best wel een reeks poorten en protocollen die ik door moet zetten, deze administratie zou ik dan in 2 routers moeten doen, nu maar in 1, m'n eigen.
Tevens, als ik wissel van provider, wat vaak ieder jaar aantrekkelijk is, hoef ik verder niets opnieuw in te stellen, alleen m'n eigen router weer als DMZ instellen.

Dus puur gemakzucht.

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Of koop een leuke MikroTik (RB3011 ofzo) en vervang daarmee de Experiabox, want dat zijn sowieso pokkedingen.
Enige netwerk kennis is wel handig als je dat gaat doen, die RB3011 is een klein compact ding die je in elke meterkast wel kwijt kan.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Frogmen schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:18:
Dubbel NAT is niet handig, maar kan ook niet zo heel veel kwaad.
Je moet dan rekening houden met dubbele portforwarding ( als modem in DMZ staat niet zo heel veel - ik had op mijn Experia port 1 - 60000 doorgezet naar mijn router )

Daarachter deed mijn eigen router de rest van het werk, alleen de TV-ontvangers stonden nog op de Experia aangesloten
Maar meer omdat dat zo uitkwam met de (bestaande) bedrading.

Alleen sommige games deden inderdaad moeilijk, omdat ze te veel hops leken te zien.
Bierkameel schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:15:
Of koop een leuke MikroTik (RB3011 ofzo) en vervang daarmee de Experiabox, want dat zijn sowieso pokkedingen.
Enige netwerk kennis is wel handig als je dat gaat doen, die RB3011 is een klein compact ding die je in elke meterkast wel kwijt kan.
Mikrotiik is superspul, maar dan moet TS geen gebruik maken van de telefoonlijn, anders moet de Experia alsnog blijven
Pagina: 1