Uitblijven levering besteld product

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41
Een flinke periode geleden heb ik in een winkel een product besteld (precies tijdstip weet ik niet, zal voorjaar zijn geweest). De verkoper vertelde toen al dat het product in backorder stond en dat de levertijd onbekend was. Daarmee ben ik akkoord gegaan. In juni bleek een aftermarket product beschikbaar die ook nog eens beter bij mijn wensen paste. Omdat het nog steeds niet duidelijk was wanneer het originele product geleverd kon worden heb ik de winkel gevraagd om mijn eerste bestelling te annuleren en het nieuwe product te leveren (per whatsapp/mail). Dit was geen probleem en was in juni.

In oktober heb ik gevraagd hoe het ermee staat omdat ik nog steeds niks gehoord heb en kreeg te horen dat het product nog steeds niet geleverd is. Tevens is er nog steeds geen levertijd bekend. Er werd een tegenvoorstel gedaan door een product van een oudere generatie te leveren samen met wat andere frutsels wat in mijn ogen geen gelijkwaardig alternatief is. Daarmee ben ik niet akkoord gegaan, afmetingen zijn anders wat aantoonbaar een probleem is. Toen is het tegenvoorstel gekomen om de levering van half november af te wachten waarmee ik stilzwijgend akoord ben gegaan. Je raadt het al, nog steeds niks bekend.

Omdat ik het erg druk had heb ik het even laten liggen tot ik vorige week werd gebeld waarom ik een factuur niet had betaald. Ik heb nooit een factuur ontvangen en zat achter de computer. Dus gevraagd wanneer het verstuurd was en door wie. Eerst vanaf emailadres 1, niet ontvangen, toen zou het van adres 2 verstuurd zijn, ook niet natuurlijk, toen van 3, ook niet natuurlijk en daarna kreeg ik het dan maar doorgestuurd wat een paar minuten druk typen duurde. Maw, het leek er heel sterk op dat ze het ad-hoc verstuurde.

Heb geweigerd om te betalen en kreeg toen te horen dat het speciaal voor mij besteld is en dat ik moet betalen. De bedrijfsjurist zou anders ingeschakeld worden. Heb herhaald dat ik weiger te betalen voor een product waar ik eerst niet vooruit voor hoefde te betalen, wat nu al ruim een half jaar niet geleverd kan worden, er geen acceptabel alternatief geboden kan worden en waar nog steeds geen levertijd voor afgegeven kan worden. Samen met dat ik de hele bestelling wil annuleren. Daarmee gaan zij niet akkoord.

Volgens mij heb ik ze alle gelegenheid gegeven om met een oplossing te komen en sta ik in mijn recht om de bestelling definitief te annuleren. Ik hoor graag als dit zo is en hoe ik dit het beste kan communiceren naar ze. En zo niet wat ik dan kan doen om deze situatie op een nette manier tot een eind te brengen.

Wat misschien belangrijk is, de algemene voorwaaders op hun website die ik nooit heb getekend (geen offerte en pas vorige week out of the blue een factuur). Daarin staat het volgende:
2. Productlevering: De producten die wij leveren zijn overeenkomstig het bestelde zoals opgegeven door de koper. Mocht het om welke reden dan ook het niet mogelijk zijn het product van het bestelde merk te leveren dan wordt een alternatief product geleverd. Voorwaarde is echter dat het alternatief dezelfde kwaliteit en dezelfde of een lagere prijs heeft. Indien het geleverde product voldoet aan dezelfde kwaliteit en prijs, heeft de koper niet het recht de ontvangst of de betaling van het product te weigeren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-09 15:32
Als het artikel een generiek product is en er niet zakelijk gekocht is de WKOA gewoon van toepassing.
Gewoon vriendelijk mailtje sturen dat je bij naderinzien afziet van de koop.
De rest is ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:19
Kun je aangeven wat voor artikel het (ongeveer) is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die winkel mag blij zijn dat je zoveel geduld hebt getoond. Ze kunnen niet leveren, dus gewoon annuleren. Er geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen, met eventueel nog wat verlenging als er vertraging is: https://www.consumentenbo...tijd/levertijd-bestelling

Maar een half jaar is absurd. Ik zou enkel melden dat je wilt ontbinden op basis van het niet kunnen leveren en het daarbij laten. Ze gaan hier echt geen bedrijfsjurist opzetten, tenzij het een bijzondere situatie zou zijn (en gezien jouw verhaal lijkt me dat echt niet het geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
Ikke_niet schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:27:
Als het artikel een generiek product is en er niet zakelijk gekocht is de WKOA gewoon van toepassing.
Gewoon vriendelijk mailtje sturen dat je bij naderinzien afziet van de koop.
De rest is ruis.
De initiele bestelling is dus fysiek in de winkel geweest. Daarna is deze bestelling dus via internet omgezet naar een ander product. Geldt WKOA in deze situatie?

@titan1901 het gaat hier om een set remschijven.

@TERW_DAN dank voor je reactie. Ik denk ook dat ik heel redelijk ben geweest. De reden is dat ik een niet veel gebruikte motor heb waardoor het aantal werkplaatsen beperkt is. Maw, zij zijn de enige binnen een uur rijden en hou ze graag te vriend. Maar op een gegeven moment houdt het op.

Dan ga ik een mail opstellen waarin ik duidelijk aangeeft af te zien van aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik vind maar 1 site met die specifieke voorwaarden, dus ik gok iets met auto-onderdelen.

Maar daar staan nog wel meer in wat nu aardig tegenstrijdig is met jouw verhaal.
Overschrijding van de levertijd geeft de koper niet het recht de ontvangst of betaling van de producten te weigeren of een vergoeding van ons te vragen.
Zo ook je stuk over betaling zonder levering
Het netto factuurbedrag kan worden voldaan door middel van een vooraf overschrijving op onze bankrekening, Ideal, PayPal of contante betaling bij het ophalen van de producten, tenzij anders is overeengekomen.
Je kan het nog gooien op het eerste principe (origineel of gelijkwaardige alternatief), iedereen kan wel een standaard rondgooien van WKOA en consumentenrecht, jij houd je poot stijf en mag het uit gaan vechten met de bedrijfsjurist, dat kan nog wel eens de andere kant op schieten.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

xos schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:46:
[...]

De initiele bestelling is dus fysiek in de winkel geweest. Daarna is deze bestelling dus via internet omgezet naar een ander product. Geldt WKOA in deze situatie?
Volgens mij niet, maar volgens mij is de WKOA hier niet eens nodig, ze kunnen gewoon niet leveren. Je mag ze houden aan de levering, dat kunnen ze niet. Dan maakt het niet uit hoe je besteld hebt. Ook bij een aankoop in de winkel ipv online heb je natuurlijk gewoon rechten.
@TERW_DAN dank voor je reactie. Ik denk ook dat ik heel redelijk ben geweest. De reden is dat ik een niet veel gebruikte motor heb waardoor het aantal werkplaatsen beperkt is. Maw, zij zijn de enige binnen een uur rijden en hou ze graag te vriend. Maar op een gegeven moment houdt het op.

Dan ga ik een mail opstellen waarin ik duidelijk aangeeft af te zien van aankoop.
Ik snap dat je ze te vriend wilt houden en het netjes wilt doen. Maar aan de andere kant lijkt het me dat zij daar een stuk minder moeite voor willen doen door je gewoon een factuur te sturen.
Je zou altijd nog kunnen aangeven dat je weinig ziet in vooruitbetalen, omdat je al zo lang moet wachten op je product dat je niet het idee hebt dat ze dit überhaupt nog kunnen leveren. Maar persoonlijk zou ik dat achterwege laten, geeft alleen maar stof tot discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Ik kwam deze tegen: https://www.gca.nl/actuee...mag-niet-verplicht-worden

Hierin staat: Samenvattend mag je als ondernemer consumenten in beginsel niet verplichten om de volledige koopprijs vóór levering te betalen. Je mag aan consumenten hooguit een vooruitbetaling van de helft van de koopprijs vragen. Dit is anders als de consument voor de koop uitdrukkelijk heeft ingestemd met vooruitbetaling.

Afgaande op deze informatie lijkt de leverancier niet sterk te staan, aangezien jij al aangaf niet akkoord te zijn gegaan met betaling vooraf. Ik vind het sowieso raar om een aanbetaling te vragen voor een product dat al lange tijd niet geleverd kan worden.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Voelt een beetje aan als een cashflow probleem van hun kant, en dat ze op zoek zijn naar geld?
Alleen maar meer reden om niet vooruit te betalen wat mij betreft.

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
@SinergyX wat is er precies tegenstrijdig?

Er is geen levertijd afgesproken noch indicatie afgegeven, het initiele product stond in backorder en bij de wijziging van de bestelling is tevens geen levertijd afgegeven. Maar na een half jaar lijkt het mij dat een redelijke verwachtings termijn wel verstreken is. Zeker omdat ik ze nog eens een maand de tijd heb gegeven na contact in oktober wat een voorstel van hun is geweest.

Bedoel je met je tweede quote dat ik nog niet heb betaald terwijl ze het product al wel besteld hadden? Ik heb al langer een relatie met het bedrijf. De bestelling is dus een kwestie geweest van een setje velgen afgeven voor montage nieuwe lagers en bespreken wat er mogelijk is voor de remmen waarna ik huiswaards ben gegaan in goed vertrouwen. Ze hebben de motor in kwestie geleverd en het onderhoud ook uitgevoerd, dus er was sprake van wederzijds vertrouwen en met het innemen van de velgen als onderpand denk ik dat ze het risico dat ik niet zou betalen wel afgedekt heb.

Er is dus niet gesproken over prijzen en levertijden e.d. Er is ook geen factuur/offerte opgesteld. Die factuur kwam pas boven tafel toen ze half november nog steeds niet konden leveren en ik van de koop af wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2pc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

J2pc

UT Tux Edition

Even voor de duidelijkheid, de factuur is _alleen_ voor de remschijven die (nog) niet geleverd zijn? De uitgevoerde werkzaamheden (motor,lagers etc.) zijn al betaald neem ik aan?

"The computer is incredibly fast, accurate, and stupid. Man is unbelievably slow, inaccurate, and brilliant. The marriage of the two is a challenge and opportunity beyond imagination." © Stuart G. Walesh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:28
Zover ik weet heeft de winkel standaart 30 dagen te tijd om te leveren. Kunnen ze dit niet. Dan kan je de koop ontbinden. Dit staat los van herroepings recht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een snelle google levert dit op:
http://rn-motoren.nl/algemene-voorwaarden/

Als je als consument bestelt, hebben deze voorwaarden geen enkele waarde. Dus: ben je consument?

Zo ja: gezien de houding zou ik terugsturen dat hun voorwaarden niet conform wetgeving zijn, je geen vertrouwen meer hebt en de bestelling als geannuleerd beschouwt met bijpasend wensen van succes met het inschakelen van hun niet bestaande bedrijfsjurist.

Too much? :+

Zo niet, vergeet niet te melden bij autoriteit consument en markt zodat dit soort 'bedrijven' worden aangepakt. De voorwaarden zijn zooooo erg en tegen de wet, dat als je ze gelezen had je sowieso met een grote boog er omheen had moeten lopen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Verwijderd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:17:
Een snelle google levert dit op:
http://rn-motoren.nl/algemene-voorwaarden/

Als je als consument bestelt, hebben deze voorwaarden geen enkele waarde. Dus: ben je consument?

Zo ja: gezien de houding zou ik terugsturen dat hun voorwaarden niet conform wetgeving zijn, je geen vertrouwen meer hebt en de bestelling als geannuleerd beschouwt met bijpasend wensen van succes met het inschakelen van hun niet bestaande bedrijfsjurist.

Too much? :+

Zo niet, vergeet niet te melden bij autoriteit consument en markt zodat dit soort 'bedrijven' worden aangepakt. De voorwaarden zijn zooooo erg en tegen de wet, dat als je ze gelezen had je sowieso met een grote boog er omheen had moeten lopen ;)
Vergeet alleen niet dat het om een bestelling gaat die IN de winkel is geplaatst en per mail is gewijzigd naar een ander model/type. Ik weet niet of dat veel uitmaakt?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In dit geval niet, de levertermijn is ver verstreken. Maar het is natuurlijk wat lastiger als een deel van de afspraken wel is uitgevoerd is en de velgen daar nog zijn.

Theorie en praktijk. Maar deze winkel heeft wel een opvoedkundig lesje nodig in recht. Ze stellen bijvoorbeeld dat ze naar eigen inzicht iets goedkopers kunnen leveren en de klant dat maar te accepteren heeft, dat er geen enkele garantie of aansprakelijkheid is. Tsja... Dit is gewoon volgeschreven toiletpapier en helaas is het niet voor het eerst dat we dat zien bij auto onderdelen...

Blijkbaar is de wetskennis in die markt onder de maat met het idee dat als je het maar in AV zet het ook realiteit is.

In redelijkheid moet TS ook betalen voor de wel geleverde diensten, maar of deelfacturatie afgedwongen kan worden? De gehele afspraak is nog niet geleverd. Gaat de winkel akkoord met annuleren van het resterende is het geleverde sowieso opeisbaar.

https://www.consuwijzer.n...g-levertijd-door-verkoper

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
@J2pc ik ben consument.

In de factuur staat een opsomming van de reeds geleverde werkzaamheden/producten en dus de remschijven apart. Het is geen probleem om voor de uitgevoerde werkzaamheden te betalen al levert dat mij nog steeds geen bruikbaar eindresultaat op. Maar ik krijg die dingen of alsnog OEM schijven alsnog wel. Op internet zijn er ook partijen die ze inmiddels op voorraad hebben.

Heb de vraag bij het juridisch loket neergelegd en die melden dat de koop "in principe" niet is te ontbinden en verwijzen naar de algemene voorwaardes dat daar mogelijk iets in staat waardoor de koop te ontbinden is. Ik had een link opgenomen naar die voorwaardes maar die hebben ze dus niet eens bekeken. Tot zover het juridisch loket. Die passage over het leveren van een goedkoper alternatief had ik ook gezien en is niet serieus te nemen.

Ik wacht nog even de reactie van de winkel af die een deze dagen zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Wat een horror zeg. In plaats van kijken welke punten niet kloppen, kun je beter zoeken naar een punt die wél klopt!

Heb het maar even getipt bij de ACM, want dit slaat echt nergens meer op. Jammer voor de waarschijnlijk vele mensen die zich al door deze AV in een hoekje gedreven voelden en er in mee zijn gegaan..

@xos vervelend dat ze je velgen nog hebben, dat maakt de situatie er niet makkelijker op..

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.consumentenbo...tijd/levertijd-bestelling

"Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen.
Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven, bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling."

Al vind ik wel dat TS tot dusverre laconiek is geweest en er kennelijk nooit een probleem van heeft gemaakt. Maar los van dat: is er inmiddels al wel een leverdatum bekend? Zo niet, dan zou ik op grond daarvan de koop ongedaan maken. Heb je al wel een aanbetaling gedaan? Of zelfs dat nog niet? Zo niet, dan heeft de winkel sowieso geen poot om op te staan. Zij houden zich niet aan de wettelijke levertermijn van 30 dagen, jij hebt ze daarna meerdere keren meerdere weken gegeven aan extra levertijd en nog steeds komen zij niet over de brug.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
xos schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:13:
Er is dus niet gesproken over prijzen en levertijden e.d. Er is ook geen factuur/offerte opgesteld. Die factuur kwam pas boven tafel toen ze half november nog steeds niet konden leveren en ik van de koop af wil zien.
Wut? 8)7 Wat nou als ze nu wel leveren en je er de hoofdprijs and then some voor berekenen?
Een specificatie artikel, geen prijs afspraak geen levertijd geen WKOA... |:(
Hoe had je bedacht dat dit wel even goed zou gaan?
Pagina: 1