Laminaat leggen; welke ondervloer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuyt
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-04 20:14
Beste Tweakers, binnenkort ga ik een nieuwbouw woning huren van 3 verdiepingen. Het huis is gebouwd bovenop een parkeergarage. Op de begane grond en 1e verdieping is vloerverwarming, op de 2e verdieping radiatoren.

Op alle verdiepingen ga ik laminaat leggen. Als ondervloer had ik Maclean Isotherm 1.5 op het oog, voor de verdiepingen met vloerverwarming. Op de bovenste verdieping dacht ik aan de bekende groene platen.

Is het daarnaast ook nodig om een folie onder mijn ondervloer te gebruiken voor optrekkend vocht? En is dat nodig op enkel de begane grond, of op alle verdiepingen?

Dank voor jullie hulp!

Beste antwoord (via stuyt op 06-12-2018 12:34)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-03 14:38

-36-

Trust me. I'm an amateur

Pagina 40 http://houtvanhout.nl/wp-...roductschap-ambachten.pdf

Quote van andere site:
Wel of geen dampdichte ondervloer gebruiken

Bij het plaatsen van een vloerbedekking is het allereerst van belang welke eisen de fabrikant stelt aan de ondervloerconstructie. Neem dus altijd de legvoorschriften van de producent door alovorens de vloer te gaan plaatsen.

Zo is het bij laminaatvloeren en PVC klikvloeren vrijwel altijd een garantievoorwaarde dat de ondervloerconstructie dampdicht is. Dit betekent dat op beton of zandcement ondervloeren altijd een dampdichte ondervloer geplaatst dient te worden (ook op een verdiepingsvloer). Dit kan een folie in combinatie met zachtboard zijn of een ondervloer met geïntegreerde dampdichte laag. Ook bij een houten ondergrond met ontluchting dient een dampdichte laag geplaatst te worden, alleen houten constructies die al tegen vocht geïsoleerd zijn aan de onderzijde mag juist geen dampdichte ondervloer gebruikt worden omdat dan het hout aan twee zijden afgesloten wordt en gaat verstikken.

Als de vloer helemaal droog is zal het misschien niet altijd noodzakelijk zijn, maar voor die paar euro liever safe dan sorry

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Lijjkt me een goede keuze, en ja op beton altijd eerst een folie leggen

edit: Evt voor de woonkamer/leefgedeeltes een nog iets dikkere folie voor een beter geluid nemen

[ Voor 55% gewijzigd door -36- op 06-12-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:01
Wij hebben er voor gekozen om geen groene platen te nemen maar een rubberen ondervloer. Deze zorgt voor demping van het contactgeluid waardoor je (geruisloos) over je vloer kan lopen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:37
Folie is tegen bouwvocht, maar dat heb je alleen de eerste maanden na oplevering. Als het ouder dan dat is, is folie overbodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-04 14:18

Saven

Administrator

-36- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:27:
Lijjkt me een goede keuze, en ja op beton moet je altijd eerst een folie leggen
ASW1 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:50:
Folie is tegen bouwvocht, maar dat heb je alleen de eerste maanden na oplevering. Als het ouder dan dat is, is folie overbodig
Inderdaad, nog nooit van gehoord. Voor de vloerverwarming zo dun mogelijke ondervloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:49
Laminaat zitten wel wat voorwaarden aan. Je ondervloer en laminaat moeten geschikt zijn om de warmte zo veel mogelijk door te laten.
https://www.laminaatenparket.nl/laminaat-en-vloerverwarming/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Pagina 40 http://houtvanhout.nl/wp-...roductschap-ambachten.pdf

Quote van andere site:
Wel of geen dampdichte ondervloer gebruiken

Bij het plaatsen van een vloerbedekking is het allereerst van belang welke eisen de fabrikant stelt aan de ondervloerconstructie. Neem dus altijd de legvoorschriften van de producent door alovorens de vloer te gaan plaatsen.

Zo is het bij laminaatvloeren en PVC klikvloeren vrijwel altijd een garantievoorwaarde dat de ondervloerconstructie dampdicht is. Dit betekent dat op beton of zandcement ondervloeren altijd een dampdichte ondervloer geplaatst dient te worden (ook op een verdiepingsvloer). Dit kan een folie in combinatie met zachtboard zijn of een ondervloer met geïntegreerde dampdichte laag. Ook bij een houten ondergrond met ontluchting dient een dampdichte laag geplaatst te worden, alleen houten constructies die al tegen vocht geïsoleerd zijn aan de onderzijde mag juist geen dampdichte ondervloer gebruikt worden omdat dan het hout aan twee zijden afgesloten wordt en gaat verstikken.

Als de vloer helemaal droog is zal het misschien niet altijd noodzakelijk zijn, maar voor die paar euro liever safe dan sorry
Pagina: 1