Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bij een koude start dan valt PC soms uit of rebooten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:21
Bij een koude start komt het regelmatig voor dat mijn PC bij de bootlogo soms eventjes blijft hangen en na een seconde of 15 valt hij opeens uit. Of dat hij dan gaat rebooten. Vervoglens start hij gewoon netjes op.
Alles werkt voor de rest perfect.
Ik heb het niet kunnen reproduceren en komt enkel voor bij een koude start.
Het is heel irritant als je even haast hebt en wat wilt printen of wat snel iets moet doen.

Dit probleem heb ik langer dan een jaar en kan mij niet herinneren wanneer het begonnen is.

Tevens is dit ook een gevalletje "Bij de loodgieter lekt het thuis". Graag wil ik weten hoe ik dit probleem kan opsporen.

Setup:
Intel I7 4790K
MSI Z97 Krait
2x Samsung 830 128GB in RAID0
1x Hitachi 2TB HDD
2x 8gb Kingston HyperX DDR3
MSI RTX 2070
Windows 10
XFX XTR 750w voeding 80 plus Gold
Corsair H100iv2 cooling

Mogelijk kan het komen door de Raid0, die heb ik alleen maar om 1 schijf van 256GB te hebben.
Alle drivers en BIOS zijn up to date. De windows is wel een installatie van 2 jaar oud.

[ Voor 2% gewijzigd door com2,1ghz op 05-12-2018 11:17 . Reden: Voeding toegevoegd ]

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Koude start problemen hebben vaak als oorzaak een brakke of instabiele voeding. Welke heb je erin hangen?

Graag merk, type en wattage :)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• com2,1ghz
nelizmastr schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:13:
Koude start problemen hebben vaak als oorzaak een brakke of instabiele voeding. Welke heb je erin hangen?

Graag merk, type en wattage :)
Heb hem toegevoegd aan de OP. Er zit een XFX XTR 750W 80 Plus Gold voeding in.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je voeding is geen hoogvlieger en je hebt (waarschijnlijk) nog fabrieksgarantie (5j)
Schijnt nog goede voeding te zijn, gebaseerd op Seasonic G-Series en daar ook gefabriceerd
http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story3&reid=434

[ Voor 53% gewijzigd door Hackus op 05-12-2018 11:33 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• com2,1ghz
Hackus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:18:
Je voeding is geen hoogvlieger en je hebt (waarschijnlijk) nog fabrieksgarantie (5j)
Kan je dit beargumenteren?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat kun je zelf ook opzoeken, oa al in de link die je post. Beetje zelf initiatief is wel van belang.
Buiten om dat kan elke voeding defect raken

[ Voor 8% gewijzigd door Hackus op 05-12-2018 11:23 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-11 21:19
Lees de reviews maar eens.

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 09:09
Zit er een oc op?

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52

Deathchant

Don't intend. Do!

Even wat geks: kan het niet ook zo zijn dat er een switch of jumper op het mobo is die bij elke restart checkt of het geheugen nog goed werkt? Soort van memok - training?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• com2,1ghz
Ik heb niet veel aan zo n antwoord, als je wat concreter wilt zijn.

In de pricewatch zijn er welgeteld 3 reviews en ook niet echt significant. Voor de rest lees ik vrij weinig slechts erover. Op amazon staan er 140 en ze zijn vrijwel allemaal wel positief.

Ik kan het eventueel proberen met een Cooler Master Silent Pro 1000w die ik nog heb liggen.
Sinds 2 weken wel ja, maar daarvoor kwam het probleem ook voor.
Deathchant schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:22:
Even wat geks: kan het niet ook zo zijn dat er een switch of jumper op het mobo is die bij elke restart checkt of het geheugen nog goed werkt? Soort van memok - training?
Dat moet ik even controleren. Volgens mij zit dit in de bios.

[ Voor 44% gewijzigd door com2,1ghz op 05-12-2018 11:30 ]

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-11 21:19
Hackus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:21:
[...]

Dat kun je zelf ook opzoeken, oa al in de link die je post. Beetje zelf initiatief is wel van belang.
@com2,1ghz Dit bedoelde ik met mijn reactie.

Je beschrijft de huidige situatie, prima. "Wat heb ik geprobeerd", "wat heb ik al uitgesloten" en dergelijke vragen horen in je topicstart te staan.

• com2,1ghz
vegetoot schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:30:
[...]

@com2,1ghz Dit bedoelde ik met mijn reactie.

Je beschrijft de huidige situatie, prima. "Wat heb ik geprobeerd", "wat heb ik al uitgesloten" en dergelijke vragen horen in je topicstart te staan.
Ik vermeld erbij dat ik het niet heb kunnen reproduceren. Het gebeurt willekeurig bij een koude start. Ik kan pas problemen uitsluiten als ik het kan reproduceren. Daarom vraag ik jullie ook in welke richting ik moet kijken zodat ik het een en ander kan proberen en kan uitsluiten.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Hackus schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:21:
[...]

Heb ik gedaan. Welgeteld 1 review gevonden waarbij met goede apparatuur getest is en daar kwam deze voeding prima uit. Mag ook wel voor een 80+gold, een certificatie die je met rommel niet haalt.

Maar iedere voeding kan natuurlijk kapot, daar heb je wel gelijk in.
Pagina: 1