Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Goedendag, ik heb op freenas een gebruiker aangemaakt, voorbeeld Piet,

Dan heb ik een share aangemaakt ook met de naam Piet, op het moment dat ik hem toevoeg als netwerkschijf kan ik geen nieuwe map aanmaken heb er geen rechten voor, wie weet het verschil tussen unix en windows rechten voor freenas wie kan mij helpen

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
Het zit ietwat weggestopt, maar op de Freenas website is er een Resource gedeelte, met daarin enkele uitstekende tutorials. Voor bestandsdeling met SMB (dat gebruik je toch?) raad ik deze filmpjes aan: http://forums.freenas.org...-smb-permissions-video.8/ .

Helpen die je wat verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie,
Ik heb nog een andere vraag stel ik heb 2 mappen aan gemaakt user1 en user2 hoe kan ik er voor zorgen dat user1 niet bij de bestanden kan van user2, nu op dit moment kan ik overal in elke map komen.
Dit lijkt mij niet de bedoeling, onwijs bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-08 11:04
Beste Dave,

Het is het handigst om verschillende shares aan te maken. Je kan in een share dacht ik niet aangeven van iemand heeft toegang tot map x en niet map y. Als je verschillende shares aanmaakt kan je wel aangeven dat een gebruiker toegang heeft tot share x maar geen toegang heeft tot share y terwijl dit bij een andere gebruiker andersom kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
Ik dacht wel dat het mogelijk is om in een share met permissies te werken, al kan het afhangen van het type share (ik ga nog altijd van SMB uit), en indien het SMB is kan het nog afhangen van de instellingen in Freenas (als je de dataset op type "Windows" zet gaat het wel dacht ik).

Het tweede filmpje in mijn link legt volgens mij een en ander uit, ik dacht dat het in grote lijnen neerkomt op het aanmaken van users en toegange geven tot de share via Freenas. En vervolgens de mappen aanmaken en toegang regelen via een Windows PC (al zal dat met een Linux PC ook wel gaan), net zoals je toegang tot mappen kan regelen bij een map op de PC zelf.

Je kan ook nog nadenken over datasets, dan kan je per dataset een share opzetten en in Freenas al toegang geven of weigeren. Het voordeel van datasets is dat je zaken als snapshots of compressie (al zou ik compressie gewoon altijd en overal aan laten staan) kan regelen per dataset. Zo maak ik zelf veel vaker snapshots van mijn documenten dan van mijn multimedia dataset. Ook de toegang tot de multimedia is vrijer dan de toegang tot de documenten. Maar van de andere kant is de multimedia (nog) niet toegankelijk met een SMB share, en zijn de documenten dat wel. En dan heb ik nog een share dataset waar iedereen alles naar hartelust mag doen (op het lokale netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks ga eens aan de gang met de datasets,
Ik denk dat ik 3 data sets maak voor 3 gebruikers,
Even een vaag de snapshots, is dat nou echt een backup va de documenten en is dit makkelijk terug te zetten als iemand iets verwijderd uit een map

Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gebruiker aangemaakt user1

op het moment dat ik verbinding wil maken met de netwerkschijf en ik het gebruikersnaam en wachtwoord opgeef zegt hij dat gebruikersnaam of wachtwoord niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
Beste Dave,

Je zal hem waarschijnlijk niet de rechten hebben gegeven om de service te gebruiken die je wilt gebruiken (SMB, FTP enz.)

Op jouw andere vraag. Wat heb je verder zelf al gezocht? Dit zijn namelijk vragen die op internet terug te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Jerjer bedankt, ik ga nog even kijken op internet voor de snapshot, ik ga er vanavond wel even rustig voor zitten bedankt alvast

Dave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerjer
Beste Dave,

Geen punt! Voor de volgende keer een tip: Ga eerst zelf even opzoek voordat je gelijk een forum topic gaat starten. Mocht je er dan niet uitkomen is t natuurlijk geen punt om hier een topic te starten maar ga eerst zelf even opzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freenas is nu zichtbaar in het netwerk is dit uit te zetten (verbergen) omdat niet iedereen hoeft in te loggen erop.
Heb het gezocht op internet maar geen goed antwoord gevonden
Hoop dat jullie een oplossing weten
Pagina: 1