Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-07 13:17
Beste lezers,

Excuseer de opzet van mijn post, ik ben nooit echt actief op forums en weet daarom niet wat een praktische layout is.

Equipment:
Canon 40d.
CF kaart 8GB 233X

Probleem:
Heb een canon 40d gekocht met een defect/loop op de CF kaart. Bij het gebruiken van een CF kaart zegt de camera dat de kaart geformatteerd moet worden met de camera. Ga ik naar het menu om te formatteren, dan communiceert de camera dat hij de kaart niet kan formatteren en dat ik deze moet verwisselen. Foutmeldingen die ik krijg zijn:
1. CF error door de zoeker.
2. Err CF op het zwart wit display
3. En de hierboven beschreven formatteer error op het kleurenscherm.

Sluit ik de camera aan en start ik de utility software, dan kan ik foto's nemen middels de pc maar alleen als de CF kaart niet in de camera zit.

Wat heb ik geprobeerd?:
1. Gekeken of CF drive pins intact waren.
2. Formatteren CF kaart in FAT32 om de 8gb te kunnen gebruiken.
3. Formatteren CF kaart in FAT16 D.m.v. diskpart.
4. Formatteren CF kaart in NTFS en exFAT(niet dat ik dacht dat dat überhaupt zou werken, maar je moet het maar geprobeerd hebben).
5. Programma genaamd SD card formatter geprobeerd.
6. Andere CF kaarten geprobeerd, bij de fotografiewinkel.

Na stap 1, 2, 3 & 4 heb ik getracht de kaart weer te formatteren in de camera, tevergeefs.

Mijn vraag: Ik zoek een directe oplossing voor dit probleem of een creatieve oplossing voor verder gebruik van de camera(bijvoorbeeld timelapsing met de laptop eraan, een andere externe geheugendrager om de CF te skippen)

Alvast dank voor het lezen en mogelijk reageren. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Volgens mij mis ik in ieder geval één belangrijke stap in bovenstaand verhaal:

Heb je ook een ander merk/type CF kaart geprobeerd?
En/of je een echte low level format van de betreffende CF kaart via je PC hebt gedaan? Bijvoorbeeld met HDD LLF?

BTW: zoek maar eens op " Canon 40d faulty CF card " en zie wat je wel en niet zelf kunt doen daaraan...

[ Voor 47% gewijzigd door ehtweak op 05-12-2018 09:38 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
ehtweak schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:19:
Volgens mij mis ik in ieder geval één belangrijke stap in bovenstaand verhaal:

En/of je een echte low level format van de betreffende CF kaart via je PC hebt gedaan? Bijvoorbeeld met HDD LLF?
Alleerst dank voor je reactie.

1. Ja, ik heb verschillende kaarten geprobeerd, maar niet persé per kaart dezelfde stappen doorlopen.
2. Nee dat heb ik nog niet, als ik thuis ben zal ik mij hier aan wagen. Kan je een tool/workflow aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Burkle schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:33:
[...]

Kan je een tool/workflow aanraden?
Zoals ik zei: HDD LLF (google dat maar eens) ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:46

4POX

Everybody is wired

Als je CF slot stuk is, dan is deze camera nog niet afgeschreven. Je kan prima met een lange USB kabel en de canon software foto's maken. De foto's komen meteen op jouw computer te staan. Erg fijne functie die ik in het verleden regelmatig heb gebruikt.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:33

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Mocht je een zoekterm nodig hebben voor fotograferen verbonden aan een PC: dat heet tethered shooting. Kan zijn dat je je camera dan in moet stellen dat fotograferen zonder CF-kaart mogelijk is (is vaak geblokkeerd).

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Wat ik nergens terug vind of de stap 6, een andere kaart, nou werkte of niet :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
ehtweak schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:19:

BTW: zoek maar eens op " Canon 40d faulty CF card " en zie wat je wel en niet zelf kunt doen daaraan...
Eerste punt: heb verschillende kaarten nu geprobeerd inclusief LLF format. Heeft niet mogen baten, helaas.

BTW punt: uiteraard heb ik eerst zelf onderzoek gedaan en zie alleen maar de dezelfde resultaten voorbij komen namelijk "bent pins", "format CF", "corrupt card". Alle drie zijn het niet en vandaar dat ik naar dit forum kwam. ;)

Desalniettemin dank voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Welke firmware versie heb je? Misschien helpt het om via een USB kabel en EOS Utility de firmware opnieuw te flashen.

http://web.canon.jp/imagi...0d/eos40d-firmware-e.html (zie vanaf stap 4.1). Klik onderaan de pagina op agreed om firmware 1.1.1 te kunnen downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:51

Garyu

WW

Burkle schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:12:
[...]

Eerste punt: heb verschillende kaarten nu geprobeerd inclusief LLF format. Heeft niet mogen baten, helaas.

BTW punt: uiteraard heb ik eerst zelf onderzoek gedaan en zie alleen maar de dezelfde resultaten voorbij komen namelijk "bent pins", "format CF", "corrupt card". Alle drie zijn het niet en vandaar dat ik naar dit forum kwam. ;)

Desalniettemin dank voor de reacties.
Lijkt me inderdaad dat het CF slot stuk is, en niet het kaartje. Misschien dat er een pinnetje afgebroken is o.i.d.? Maar dat heb je al gecontroleerd zeg je. Er kan natuurlijk van alles stuk zijn.

Wat je zou kunnen proberen is een ander type kaartje met een andere interface + adapter, zie hier:
https://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=586363

[ Voor 16% gewijzigd door Garyu op 06-12-2018 09:28 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
Garyu schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:26:
[...]
Wat je zou kunnen proberen is een ander type kaartje met een andere interface + adapter, zie hier:
https://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=586363
Gisteren in de kringloop winkel wat oude CF kaarten weten te vinden. Deze zijn ook zonder succes. Ik ben nu in dubio of ik misschien een CF slot onderdeel van aliexpress koop. Het lijkt me een leuk project om mijzelf mee te houden, maar het risico is misschien te groot dat ik de camera helemaal verziek.

Overigens heb ik geen verloopadapter geprobeerd. Het lijkt me ook niet dat dat het probleem gaat verhelpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Burkle op 06-12-2018 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Burkle schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:40:
[...]

Gisteren in de kringloop winkel wat oude CF kaarten weten te vinden. Deze zijn ook zonder succes. Ik ben nu in dubio of ik misschien een CF slot onderdeel van aliexpress koop. Het lijkt me een leuk project om mijzelf mee te houden, maar het risico is misschien te groot dat ik de camera helemaal verziek.

Overigens heb ik geen verloopadapter geprobeerd. Het lijkt me ook niet dat dat het probleem gaat verhelpen.
Tja, ik zie ze op marktplaats voor 70 euro voorbij komen. Zou je niet gewoon een werkend exemplaar op de kop tikken en je tijd gebruiken om lekker te gaan fotograferen? Als je dan echt wil gaan knutselen, kun je altijd nog proberen deze te repareren, maar dan zit er ook wat minder druk op.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Als het geen hardware is (kapot pinnetje), dan is het software. Misschien dat er iets is opgetreden waardoor de camera de kaart niet goed oppakt. Heb je al een factory reset gedaan? En had je mijn eerdere post over het opnieuw flashen van je firmware gelezen. Probeer dat eens zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-07 15:41
Burkle schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:11:
Wat heb ik geprobeerd?:
1. Gekeken of CF drive pins intact waren.
Aangezien dit met stip de belangrijkste oorzaak is van je genoemde probleem en je er niet bij vertelt hoe je dit bekeken hebt en wat je gezien hebt: gecontroleerd met goed licht en een vergrootglas? Ook nagekeken of alle pinnen nog aanwezig zijn? (mocht er eentje afgebroken zijn ziet dat er niet zo 'defect' uit als een verbogen pin).

Daarnaast kan het natuurlijk ook een defecte CF controller chip op het moederbord zijn. Denk niet dat dat nog fixbaar is gezien de leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Wat voor een CF controller chip zit er dan op het moederbord? Ik dacht dat bij CF de controller in de kaart zelf zat (vergelijkbaar met een HDD)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Garyu schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:05:
Wat voor een CF controller chip zit er dan op het moederbord? Ik dacht dat bij CF de controller in de kaart zelf zat (vergelijkbaar met een HDD)?
Correct, gebaseerd op de ATA standaard ook nog. Dus kapotte controller op eht MB is eht neit want die zit er niet maar inderdaad in het kaartje.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

sapphire schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:55:
[...]

Correct, gebaseerd op de ATA standaard ook nog. Dus kapotte controller op eht MB is eht neit want die zit er niet maar inderdaad in het kaartje.
ESD schade of corrosie aan de pcb kan natuurlijk sowieso. Daar zie je van buiten weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
Ik ben me bewust van de risico's, maar ik heb deze camera als hobby project gekocht. Ik heb zelf nog een werkende 60D + accessoires. Ik was alleen benieuwd of het tweakers forum uiteindelijk met dezelfde antwoorden zouden komen als ze op buitenlandse fora al beschreven, zoals:

Pins bent/broken (overigens nog niet met vergrootglas, dat ga ik nog wel proberen)
Corrosie
Kapotte controllers.

Ik denk dat ik voor nu wel genoeg weet, dank jullie wel allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
... ik heb nu al 2x gevraagd of je je firmware had gecontroleerd. Beetje jammer |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
guillaumemay schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 09:18:
... ik heb nu al 2x gevraagd of je je firmware had gecontroleerd. Beetje jammer |:(
En hoe had je die willen updaten dan, mocht het een oudere versie zijn?

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Burkle schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:39:
Ik ben me bewust van de risico's, maar ik heb deze camera als hobby project gekocht. Ik heb zelf nog een werkende 60D + accessoires. Ik was alleen benieuwd of het tweakers forum uiteindelijk met dezelfde antwoorden zouden komen als ze op buitenlandse fora al beschreven, zoals:

Pins bent/broken (overigens nog niet met vergrootglas, dat ga ik nog wel proberen)
Corrosie
Kapotte controllers.

Ik denk dat ik voor nu wel genoeg weet, dank jullie wel allemaal.
Tsja, hopelijk wel zou je haast denken ;). Het zijn gewoon de meest typische vormen van schade aan een electronisch systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
Om firmwire te updaten moet je geheugendrager & geheugenslot werken, anders kan je hem niet installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

@Burkle Heb je de camera gereset? Eventueel i.c.m. het tijdelijk verwijderen van de CR2016 batterij die zorgt dat settings bewaard blijven zonder accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burkle
@Anoniem: 677216 Afzonderlijk van elkaar heb ik geprobeerd, maar nog niet in combinatie. Een die ik vanmiddag probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Oke, dan verwacht ik er niet te veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-07 16:11
Het moge duidelijk zijn dat het kaartslot gewoon stuk is. Move on ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:46

4POX

Everybody is wired

Ventieldopje schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:34:
Het moge duidelijk zijn dat het kaartslot gewoon stuk is. Move on ;)
Mijn DSLR is ook een 40D. Nu tien jaar oud. Die camera's zijn gebouwd als een tank. Bediening is snel en simpel. Je kan helaas zien in beeldkwaliteit dat ze toch aardig beginnen achter te lopen. Maar met het juiste licht en bewerkingen zien de foto's er nog goed uit.

Een kleine homage aan dit geweldige toestel. Altijd jammer als er weer eentje stuk gaat.

AKA Rinkel weblog

Pagina: 1