Vicieuze vs. virtueuze cirkel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@arnoudwokke

reviews: Oostenwind op smartphonemarkt - Chinese makers nemen telefoonmarkt over
De vicieuze cirkel van stijgende verkopen en meer ontwikkelingsbudget hebben we in het afgelopen jaar in volle glorie aan het werk gezien. De Chinese fabrikanten stonden vooraan bij veel hardwarematige vernieuwingen.
Vicieuze cirkel wordt doorgaans gebruikt in de context van een _neerwaartse_ spiraal. Er is een zichzelf versterkende ongunstige ontwikkeling.

In dit geval is het juist iets positief. Mijn voorstel is om dan de term "virtueuze" cirkel te gebruiken, of omschrijven als 'opwaartse spiraal'. In ieder geval, om de negatieve connotatie van 'vicieus' te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

Keypunchie schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:01:
@arnoudwokke

reviews: Oostenwind op smartphonemarkt - Chinese makers nemen telefoonmarkt over

[...]

Vicieuze cirkel wordt doorgaans gebruikt in de context van een _neerwaartse_ spiraal. Er is een zichzelf versterkende ongunstige ontwikkeling.

In dit geval is het juist iets positief. Mijn voorstel is om dan de term "virtueuze" cirkel te gebruiken, of omschrijven als 'opwaartse spiraal'. In ieder geval, om de negatieve connotatie van 'vicieus' te vermijden.
Doorgaans ja, maar zeker niet exclusief. Het is een zichzelf versterkend effect, ongeacht positief of negatief. Zie bijvoorbeeld ook: Wikipedia: Vicieuze cirkel

Kudos voor de creatieve oplossing. Maar het is natuurlijk een non-probleem. Maar gezien taal altijd in ontwikkeling is, kan je het natuurlijk zelf prima blijven gebruiken. Misschien weten we over 10 jaar niet beter ;) . Maar of de tweakersredactie het voortouw hierin moet nemen betwijfel ik.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:18

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De term "virtueuze cirkel" wordt in wikipedia ook genoemd (is er 6 jaar geleden in gekomen). Maar ik had er ook nog nooit van gehoord.

Signatures zijn voor boomers.