Autonoom rijden & wagenziekte

Pagina: 1
Acties:

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21:24
We weten allemaal dat autonoom rijden hoogst waarschijnlijk slechts een kwestie van tijd is.
Maar iets waar velen waarschijnlijk niet bij stil staan is dat dit een impact zal hebben op mensen met wagenziekte.

Ikzelf heb er al heel mijn leven last van. Na een dik half uur (hang af van de bestuurder en wegen) word ik ziek. Eens ik zelf mijn rijbewijs had gehaald ging een nieuwe wereld voor me open.
Als bestuurder heb je geen last van wagenziekte omdat je de volledige controle hebt op de bewegingen van de wagen. Je hersens weten wat ze kunnen verwachten.
Waar autoritjes voordien iets waren die ik ontweek had ik plots de vrijheid om overal naar toe te gaan.

Eens autonoom rijden de norm zal zijn, en uiteindelijk misschien ook wel verplicht word. Zal ik plots weer gelimiteerd worden in mijn mogelijkheden. Dat is zeker niet its waar ik naar uit kijk!

Ik zie deze topic zelden voorbijkomen (heb deze eigenlijk nog geen enkele keer gezien) maar ik ben zeker dat er genoeg mensen zijn met wagenziekte. Laat jullie horen _/-\o_

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:41
Als je met het openbaar vervoer gaat of met de trein heb je er dan ook last van?
Autonoom rijdende auto's rijden vast een stuk beter dan de andere chauffeurs die je 'wagenziekte' veroorzaken.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Goed punt...

Ik heb er gelukkig niet zo erg last van als jij, maar je hebt helemaal gelijk dat het onmogelijk is om wagenziek te worden als je zelf rijdt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 16:37

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

boyette schreef op woensdag 5 december 2018 @ 06:19:
Als je met het openbaar vervoer gaat of met de trein heb je er dan ook last van?
Autonoom rijdende auto's rijden vast een stuk beter dan de andere chauffeurs die je 'wagenziekte' veroorzaken.
Het gevoel dat er nog iets ''menselijks'' achter het stuur zit, kan voor vele een heel ander gevoel geven dan het sturen door een ''computer'' over te laten.

Ik ben nooit wagenziek geweest, en vind dit soort technische hoogstandjes echt enorm gaaf om mee te maken, maar het autonoom laten rijden is een enorme gewenning en geeft je toch wel een heel raar gevoel van binnen.

Het is een kwestie van wennen, en ik denk dat vele er wel overheen zullen komen :)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-11 12:28
Ik denk dat het voor een deel van de mensen lastig wordt.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:22
Elk bewegend voertuig waar ik geen controle over heb, maakt mij wagenziek.
Ik regelmatig zelfs last in een stilstaande trein. Mijn brein kan zelfs dat als een schommelschip interpreteren.

Gelukkig voor mij blijft het qua verschijnselen vaak wel alleen bij wat lichte misselijkheid en lichte tot middelmatige dakzeer. Echt overgeven of iets in die trant heb ik nog nooit gehad.

Ik zal er wellicht weer mee moeten leren leven dat ik straks zelf geen controle meer heb over de auto. Gelukkig is me dat 18 jaar lang met niet al te groet ergernis gelukt en kom ik hier ook wel weer overheen.

Ik zie gelukkig veel meer voordelen autonoom rijden.

tijd voor wat klusjes!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Eens autonoom rijden de norm zal zijn, en uiteindelijk misschien ook wel verplicht word.
Enorme aanname. En als je je er nu al zorgen over maakt & de wetgeving over enige vorm van autonoom rijden nog ver te zoeken is, heb je dus nu alle tijd om er alvast iets aan te gaan doen.

Uiteindelijk kan dat eindigen in een uitspraak van de VN en de rechten van de mens dat eenieder nog immer de vrijheid zou moeten hebben om zelf te bepalen wat er gebeurt.

Succes!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• s0ulmaster
MAX3400 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:36:
[...]

Enorme aanname. En als je je er nu al zorgen over maakt & de wetgeving over enige vorm van autonoom rijden nog ver te zoeken is, heb je dus nu alle tijd om er alvast iets aan te gaan doen.

Uiteindelijk kan dat eindigen in een uitspraak van de VN en de rechten van de mens dat eenieder nog immer de vrijheid zou moeten hebben om zelf te bepalen wat er gebeurt.

Succes!
Waar aan doen? Wagenziekte? Want ik heb letterlijk echt bijna alles geprobeerd waar geen ingreep van een art voor nodig is...... :X

tijd voor wat klusjes!

• MAX3400

MAX3400

Nee, wetgeving. Topicstarter doet de aanname dat we zometeen altijd overal zonder enige eigen wil maat autonoom MOETEN rijden en "dus" wagenziek worden.

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-11 10:24
Tegen de tijd dat autonoom rijden de enige optie is om de weg op te MOGEN, moet jij je al om andere dingen gaan druk maken dan je wagenziekte. Zoals: Past mijn rollator wel in de kofferbak? Waar kun je elke 15 minuten stoppen om te plassen? Heeft die winkel wel een parkeerplaats op 20 meter vanaf de voordeur? Zal ik die garage wel ingaan als ik daarna nog 3 verdiepingen met de trap moet?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:09
Volgens mij kan je er ook niet volledig van af komen, net als misselijk worden in achtbanen. Voorin heb ik er niet snel last van, alleen als iemand wild rijdt. Achterin krijg ik er zelf ook snel last van. Wel merk ik dat het door mensen die er geen last van hebben regelmatig makkelijk wordt gebagatelliseerd.

Overigens kan je dan altijd nog een motor overwegen, lijkt mij zeer moeilijk om die autonoom te maken.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:56
Divak schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:16:
Tegen de tijd dat autonoom rijden de enige optie is om de weg op te MOGEN, moet jij je al om andere dingen gaan druk maken dan je wagenziekte. Zoals: Past mijn rollator wel in de kofferbak? Waar kun je elke 15 minuten stoppen om te plassen? Heeft die winkel wel een parkeerplaats op 20 meter vanaf de voordeur? Zal ik die garage wel ingaan als ik daarna nog 3 verdiepingen met de trap moet?
Dit soort dingen zijn dan juist geen probleem. Je auto haalt en zet je récht voor de winkél af en zoekt daarna autonoom een parkeerplek. Zodra je de winkel uit loopt hoef je slechts kort op je auto te wachten of staat je auto al weer klaar. :P

_@/'

• s0ulmaster
Ben het er mee eens dat het een lange tijd gaat duren voordat het volledige wegverkeer (auto's maar ook zeker bijv motoren) verplicht. Wagenziekte is een erg vervelend iets en ik kan uren alter nog dakzeer ervan hebben, maar ik zie niet heel veel grote problemen hierdoor ontstaan omdat er ruim genoeg andere situaties zijn waarin ik er ook geen invloed op heb. Het feit dat zelf rijden het (grotendeels) verhelpt is fijn, maar voor mij persoonlijk geen ramp als het zou verdwijnen.

Daarnaast vraag ik me zoals meerderen af hoe lang het nog gaan duren voor autonome auto's gemeengoed zijn. Laat staan 100% verplicht.

tijd voor wat klusjes!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

s0ulmaster schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:27:
Ben het er mee eens dat het een lange tijd gaat duren voordat het volledige wegverkeer (auto's maar ook zeker bijv motoren) verplicht. Wagenziekte is een erg vervelend iets en ik kan uren alter nog dakzeer ervan hebben, maar ik zie niet heel veel grote problemen hierdoor ontstaan omdat er ruim genoeg andere situaties zijn waarin ik er ook geen invloed op heb. Het feit dat zelf rijden het (grotendeels) verhelpt is fijn, maar voor mij persoonlijk geen ramp als het zou verdwijnen.

Daarnaast vraag ik me zoals meerderen af hoe lang het nog gaan duren voor autonome auto's gemeengoed zijn. Laat staan 100% verplicht.
Wellicht licht offtopic; dakzeer is achterhoeks voor hoofdpijn? Zelfs een googlesearch levert geen hits op :P

7400 Wp op het dak

• s0ulmaster
Theo schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:45:
[...]

Wellicht licht offtopic; dakzeer is achterhoeks voor hoofdpijn? Zelfs een googlesearch levert geen hits op :P
dakzeer is door s0ulmaster geintroduceerd als vervanging voor hoofdpijn idd (zit er iets te goed ingebakken) en heeft zijn oorsprong in Twente en niet in de Achterhoek :+

tijd voor wat klusjes!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
s0ulmaster schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:41:
[...]

Waar aan doen? Wagenziekte? Want ik heb letterlijk echt bijna alles geprobeerd waar geen ingreep van een art voor nodig is...... :X
Werken anti-zeeziekte pilletjes niet ertegen? Ik heb goede ervaring ermee. Ook wordt er onderzoek gedaan naar apparaten die tijdelijk je evenwichtsorgaan scramblen, dan zou je er ook geen last van moeten hebben.

• s0ulmaster
Sissors schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:07:
[...]

Werken anti-zeeziekte pilletjes niet ertegen? Ik heb goede ervaring ermee. Ook wordt er onderzoek gedaan naar apparaten die tijdelijk je evenwichtsorgaan scramblen, dan zou je er ook geen last van moeten hebben.
als je mijn evenwichtsorgaan zou scramblen val ik wss om :+
maar die pilletjes helpen om de een of andere reden geen ene biet ;(

tijd voor wat klusjes!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:03

Metalfreak

Hoije woh!

Sissors schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:07:
[...]

Als ik naar mijn vriendin kijk, soms werken die anti-zeeziekte pilletjes wel, soms niet. Maar ze maken je ook enorm suf, dus echt goed functioneren doe je erna ook niet helemaal. Ook niet geheel praktisch dus als je naar je werk gaat met je autonome auto dus.

Het enige wat bij haar enigszins werkt zijn de Acustrap bandjes die je om je pols doet en door middel van acupressuur een invloed hebben op je evenwichtsorgaan. Ze geloofde er niets van dat het kon werken, maar het blijkt voor haar echt te werken.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• s0ulmaster
Dat is mijn probleem met die pilletjes wellicht ook. Ik wordt enorm suf van vervoer, ook zonder die pilletjes. Dus met die pilletjes zullen wellicht sommige symptomen zich verwisselen met nog meer sufheid

tijd voor wat klusjes!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wagenziekte heb ik geen last van, maar tijdens m'n eerste vliegles moest ik wel ff kotsen. Dat lag er vooral aan dat het een introductieles was, waar m'n instructeur vooral stuurde. Daarnaast was ik wat foto's aan het schieten en keek daardoor vooral op het cameraschermpje en niet naar buiten.

Om zeeziekte / wagenziekte / luchtziekte te voorkomen moet je vooral naar buiten kijken richting de horizon. Je hersenen kunnen het verschil tussen je evenwichtsorgaan en wat je ziet beter "syncen". Gember / pilletjes met gember schijnen ook goed te werken en maken je niet slaperig zoals andere middelen. (Anti-zeeziekte pilletjes of alcohol.)

Wagenziekte is wel iets wat je kan trainen. Sinds ik vlieg heb ik een veel hogere tolerantie voor snelle bewegingen. (Zoals turbulent vliegweer met veel thermiek of achtbanen.) Achtbanen van bijvoorbeeld Walibi vind ik zelfs wat saai worden. De eerste paar vlieglessen had ik er nog last van, maar dit is helemaal goed gekomen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-11 16:40
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core i7 3930K @ 4.8Ghz: https://valid.x86.fr/68cp00 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hm hier heb ik eigenlijk nooit over nagedacht. Ik word ook snel wagenziek, minder erg als ik voorin zit tov achterin, maar nog steeds wel. Als chauffeur nooit. Ben wel benieuwd hoeverre autonoom rijdende auto's hier invloed op gaan hebben. Ergens ja, de auto rijdt jou, maar je stelt het neem ik aan nog steeds zelf in dus hebt meer controle dan wanneer je passagier bent.

I have stability. The ability to stab.

• nightgold
Met bussen evenveel als met de auto. In de trein krijg ik hoofdpijn en duizeligheid.

• nightgold
MAX3400 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:36:
[...]

Succes!
Ik wil een mogelijk probleem naar voren brengen. Of het nu gebeurd binnen 20, 50 of 100 jaar dat veranderd niets aan het feit dat een groep mensen hier problemen mee kan hebben. (wagen ziekte)

• MAX3400

MAX3400

nightgold schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:31:
[...]

Ik wil een mogelijk probleem naar voren brengen.
En ik geef je een mogelijke oplossing...

Ieder persoon ter wereld, kan een zaak starten als je denkt dat de vrijheid (zoals besloten in de statuten van de VN) beperkt wordt. Een autonome auto beperkt jouw vrijheid om zelf te rijden. Start een zaak??

• nightgold
Bl@ckbird schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:22:
Wagenziekte heb ik geen last van, maar tijdens m'n eerste vliegles moest ik wel ff kotsen. Dat lag er vooral aan dat het een introductieles was, waar m'n instructeur vooral stuurde. Daarnaast was ik wat foto's aan het schieten en keek daardoor vooral op het cameraschermpje en niet naar buiten.

Om zeeziekte / wagenziekte / luchtziekte te voorkomen moet je vooral naar buiten kijken richting de horizon. Je hersenen kunnen het verschil tussen je evenwichtsorgaan en wat je ziet beter "syncen". Gember / pilletjes met gember schijnen ook goed te werken en maken je niet slaperig zoals andere middelen. (Anti-zeeziekte pilletjes of alcohol.)

Wagenziekte is wel iets wat je kan trainen. Sinds ik vlieg heb ik een veel hogere tolerantie voor snelle bewegingen. (Zoals turbulent vliegweer met veel thermiek of achtbanen.) Achtbanen van bijvoorbeeld Walibi vind ik zelfs wat saai worden. De eerste paar vlieglessen had ik er nog last van, maar dit is helemaal goed gekomen.
Met ouder worden is het zeker beter geworden maar weg gaat het niet. Vooral niet wanneer er agressief gereden word of de wegen bochtig zijn. Zo'n berg wegen bijvoorbeeld zijn een verschrikking, daar hou ik het geen 10 minuten uit. Op de autostraat kan het dan makkelijk meer dan een uur duren voor ik er last van krijg.

• boyette
nightgold schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:26:
[...]

Met bussen evenveel als met de auto. In de trein krijg ik hoofdpijn en duizeligheid.
Ik denk dat je een probleem hebt met je vertigo.
Je doet er goed aan eens naar een arts te gaan om dat te laten onderzoeken.

Dit topic gaat niet over wagenziekte maar over een aandoening die je hebt. (Labyrintitis)

• nightgold
boyette schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:25:
[...]

Ik denk dat je een probleem hebt met je vertigo.
Je doet er goed aan eens naar een arts te gaan om dat te laten onderzoeken.

Dit topic gaat niet over wagenziekte maar over een aandoening die je hebt. (Labyrintitis)
De topic gaat duidelijk over het probleem dat autonoom rijden zou kunnen geven voor mensen met wagen ziekte. Anders had ik enkel geschreven over mijn persoonlijke problemen met reizen en niet het mogelijke probleem van autonoom rijden voor mensen met wagen ziekte aangekaart.
En labyrintitis is al helemaal uit de lucht gegrepen geen idee hoe je daar bij komt.

[ Voor 12% gewijzigd door nightgold op 06-12-2018 03:23 ]

• boyette
De klachten die jij beschrijft komen niet alleen voor in de auto maar ook in de bus en trein.
De combinatie van deze klachten en de ernst ervan komen zeer zelden voor zonder dat hiervoor een onderliggende aandoening aan ten grondslag liggen.

Het topic gaat daarmee dan ook niet over de gevolgen van autonoom rijden maar over de klachten die jij persoonlijk ervaart bij welk middel van vervoer dan ook.

• nightgold
boyette schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:35:
De klachten die jij beschrijft komen niet alleen voor in de auto maar ook in de bus en trein.
De combinatie van deze klachten en de ernst ervan komen zeer zelden voor zonder dat hiervoor een onderliggende aandoening aan ten grondslag liggen.

Het topic gaat daarmee dan ook niet over de gevolgen van autonoom rijden maar over de klachten die jij persoonlijk ervaart bij welk middel van vervoer dan ook.
Als je de reacties leest kan je zien dat anderen met reis ziekte dezelfde klachten ervaren.
Mijn broer en moeder hebben ook veel last van reis ziekte. Het zit in de familie.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Is jouw misselijkheid het waard dat er 2000 mensen dood gaan per jaar?

Want dat is nu de afweging. Autonoom rijden gaat mensenlevens redden, dat is een gegeven. Wij zijn de domste dieren die er bestaan in zo'n ding, we kunnen niet opletten, reageren verkeerd, zijn afgeleid door andere zaken en rijden constant tegen elkaar op.

Wat jij dus eigenlijk wil zeggen: Stop met autonoom autorijden, want dan kan ik lekker doodgereden worden.

blup

• nightgold
Bezulba schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:47:
Is jouw misselijkheid het waard dat er 2000 mensen dood gaan per jaar?

Want dat is nu de afweging. Autonoom rijden gaat mensenlevens redden, dat is een gegeven. Wij zijn de domste dieren die er bestaan in zo'n ding, we kunnen niet opletten, reageren verkeerd, zijn afgeleid door andere zaken en rijden constant tegen elkaar op.

Wat jij dus eigenlijk wil zeggen: Stop met autonoom autorijden, want dan kan ik lekker doodgereden worden.
Dat is weer heel kort door de bocht. Als de grote meerderheid volledig autonoom rijd en een paar enkelingen semi-autonoom (manueel maar de auto grijpt in bij bepaalde situaties net als de autonome auto zou doen) zou dat perfect werken. Desnoods een hogere verzekerings kost voor mensen die niet volledig autonoom willen rijden.
Pagina: 1