Budget gaming desktop

Pagina: 1
Acties:

• Proxi
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Om te kijken of het wat is, wil m'n vriendin graag een PC aanschaffen. Ze zal hier voornamelijk games zoals Rocket League en Diablo 3 op spelen op 1080p. Ze wil graag nieuwe componenten, behalve als er een héle goede deal is op V&A.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€400/€500 inclusief verzendkosten. Ik assembleer de pc, dus de componenten kunnen wat mij betreft van 7 verschillende webshops komen :+.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er is al een monitor, toetsenbord, muis en Xbox One controller aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dit is de build die ik momenteel heb samengesteld, voornamelijk gebaseerd op de BBG van vorige maand. Ze twijfelt nog over de behuizing (vandaar dat er twee behuizingen in de build staan), maar die keuze heb ik bij haar neergelegd. Eventuele adviezen zijn welkom over welke behuizing en componenten stiller/beter zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 79,04€ 79,04
1ASRock A320M-DGS€ 49,-€ 49,-
1Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G€ 155,-€ 155,-
1Cooler Master MasterBox E500L Zilver (window)€ 42,85€ 42,85
1Cooler Master MasterBox MB600L (zonder 5,25" bay) Zilver€ 40,65€ 40,65
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 60,50€ 60,50
1be quiet! Pure Power 11 400W€ 51,-€ 51,-
1Kingston A400 240GB€ 36,56€ 36,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,60

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een zo stil mogelijke en zuinige pc. Ze wil graag een zijpaneel van glas, zodat ze later eventueel lichtgevende fans kan toevoegen. Mocht men hier nog tips over hebben, dan hoor ik het graag. Is het met dit moederbord mogelijk om meerdere fans aan te sluiten? Zo ja, welke? Klopt het dat ik met dit moederbord naast de CPU-fan maar één casefan kan aansluiten?

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik vraag van jullie om te kijken of het nog goedkoper kan, zonder veel performance te verliezen. Daarnaast vraag ik jullie om antwoorden op de eerder gestelde vragen.

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 05:28

nAffie

...

Met die games zou ik dan voor de Ryzen 5 2400G gaan met geïntegreerde gpu. Zo kan je later altijd nog een GPU toevoegen als er zwaardere games gaan worden gespeeld.

meh.

• TeTeman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-01 10:16
Ik vind het idee van @nAffie zeker geen slecht idee!
Het liefst een zo stil mogelijke en zuinige pc.
Wellicht de overweging waard om dan een aftermarket koeler te gebruiken ipv stock koeler.
Is het met dit moederbord mogelijk om meerdere fans aan te sluiten? Zo ja, welke?
Dit moederbord heeft naast een CPU fan header nog twee chassis fan headers, waarvan 1 PWM header. (4pin header. PWM fans kunnen gebruik maken van een variabel toerental). Een non-PWM/reguliere fan (3pin) kan wel gewoon aangesloten worden op een PWM header. Je mist dan alleen de mogelijkheid tot variabele toeren. Als je een zo stil mogelijke PC wilt, is een PWM fan een overweging waard.

Je zou altijd nog een fan splitter toe kunnen voegen.
.... zodat ze later eventueel lichtgevende fans kan toevoegen.
Houd er met dit moederbord dan wel rekening mee dat er geen (A)RGB headers op zitten, dus dat je voor LED fans met meerdere kleuren bent aangewezen op RGB controllers als NZXT Hue of van de Case zelf als die dat heeft.

Met het oog op de toekomst en een krachtigere videokaart/cpu, zou je nog kunnen overwegen om een 550W PSU te nemen.

• Proxi
Bedankt voor jullie reacties! Ik vind het toch een beetje kantje boord om voor een APU te gaan, @nAffie. Die video van Diablo is niet echt representerend, op hogere niveaus gebeurt er veel meer op het scherm en zijn er een stuk meer particles en effecten. Ik zie dat hij soms zakt naar de 65fps en eigenlijk wil ik niet onder de 60fps komen. Wel kom ik onder de €400,- te zitten, maar ik heb hier nog geen aftermarket koeler bij gevonden. Moet ik er een dikke Mugen in knallen of is een goedkopere ook prima? Omdat een APU build ook het overwegen waard is, heb ik er maar wel een lijstje voor opgesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 147,50€ 147,50
1ASRock A320M-DGS€ 49,-€ 49,-
1Cooler Master MasterBox MB600L (zonder 5,25" bay) Zilver€ 40,50€ 40,50
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 60,-€ 60,-
1Kingston A400 240GB€ 36,56€ 36,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,56

M'n vriendin kwam trouwens ook aanzetten met deze behuizing:

#ProductPrijsSubtotaal
1Sharkoon TG4 (RGB leds)€ 61,39€ 61,39

Ik vind het eigenlijk iets té, maar ja, 't is haar keuze. Ze is zich ervan bewust dat dit het geluid niet ten goede komt. Mocht ze voor deze kast kiezen, dan lijkt het mij wel mooi als de LED-kleuren kunnen worden aangestuurd door het moederbord (via het OS). Volgens de handleiding zit er een addressable RGB controller in de case. Ik moet zeggen dat ik hier niet echt in thuis ben. Dus is het dan goedkoper om zo'n NZXT Hue (zo ja, welke?) aan te schaffen of moet er een ander moederbord komen (zo ja, welke?). @TeTeman, heb je toevallig alternatieven voor ogen? Ik kon bij de Pricewatch geen filter vinden voor (A)RGB headers.
TeTeman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:30:
Met het oog op de toekomst en een krachtigere videokaart/cpu, zou je nog kunnen overwegen om een 550W PSU te nemen.
Dit is een goed idee, gebaseerd op de uiteindelijke keuzes zal ik een krachtigere PSU aanraden.

• TeTeman
Moet ik er een dikke Mugen in knallen of is een goedkopere ook prima?
Denk dat je met een budget koeler ook al een heel eind komt hoor. Cooler Master Hyper 212, Arctic Freezer 33, Gelid Tranquillo.
M'n vriendin kwam trouwens ook aanzetten met deze behuizing:
Afgaande op de manual zit er inderdaad een hardware ARGB controller op die je kunt cyclen met de reset knop op de case. Aangezien dit al op de case zit, is dit verreweg de goedkoopste optie (versus ander moederbord of extra rgb controller.

Mocht je het toch graag via moederbord (en dus software) willen aansturen; de goedkoopste mobo's met ARGB header zijn al snel €90,- duurder dan wat je nu hebt uitgezocht, dus weet niet of dat dan uberhaupt een optie is. Je huidige keuze voor mobo is ook wel het meest basic van basic. Het kan, maar wees je er bewust van O-)

• Proxi
Bedankt voor je reactie en suggesties, @TeTeman! Ik ga naar de koelers kijken.

Ik heb het internet even afgestruind en kwam deze tegen: pricewatch: ASRock B450M Pro4. Volgens de website zit er een Addressable LED Header op met support voor "a total up to 5V/3A, 15W LED Strip". Is dat voldoende voor die Sharkoon TG4? Ik kan het gebruik van die fans in de kast nergens vinden. Mis ik iets, of heb ik per toeval een moederbord gevonden die maar €15 duurder is, ipv €90 en daarnaast geschikt is?

En nog even over die PSU, is die 400W voor nu voldoende of is gelijk een 550W aan te raden?

• TeTeman
Verrek, je hebt gelijk. I stand corrected! :F

Ik wist niet van het bestaan van dit bordje af. Deze heeft inderdaad een RGB en ARGB header. Ik denk dat het met deze combinatie van mobo en case sowieso wel moet lukken, want die RGB controller trekt zijn stroom (voornamelijk) uit SATA. Dus je sluit 1 kabel aan van je mobo ARGB header aan op de RGB controller van de case, SATA power aan de controller vast en dan die vier ARGB fan headers erop gooien. Als het goed is, zou je ze dan via software moeten kunnen aansturen.

Met de setup die je in je openingspost hebt geplaatst en daarbij dan dus een RGB controller en 4 RGB fans, kom je wel dicht in de buurt van 400W (power supply calculator). Dus zou ik toch wel aanraden 550W te kiezen. Ik ben niet heel erg thuis in de PSU markt. Ik weet wel dat de Seasonic Focus Plus serie een goede is.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 22:23
Als je er 2 lampen van 100W in zet, kom je misschien aan de 400W.
Processor verbruikt zo'n 65w, gpu (570) 120w. Dan nog de ssd, geheugen en moederbord, zal je aan de 200-225W zitten. Paar lampjes verbruiken ook niets, zeg 250W totaal.

Gaat makkelijk met een 400W voeding.

Power supply calculators zijn gewoon bullshit.
Hoe een processor van 65W, videokaart van 120W, en een paar ledjes 400W kunnen verbruiken is me een heel groot raadsel.
Hoe kom jij eigenlijk bij dat getal? Als ik het invoer komt het constant rond de 300W uit. (nog steeds ongeveer 100 te veel, maar goed)

Voor de rest weinig op te merken, alleen dat een quadcore tegenwoordig toch wel krap word. Maar als het bevalt kan je die natuurlijk ook makkelijk upgraden, dus dat is uiteindelijk ook niet zo gek belangrijk.

[ Voor 80% gewijzigd door WEBGAMING op 08-12-2018 09:05 ]

• TeTeman
Een rx570 kan een peak load van 225W trekken, dus je komt in deze configuratie wel degelijk boven de 300W total max load uit. Daar wil je altijd met een goeie marge boven zitten, dus 400W is dan wel een 'minimum'. En dat gaat dan ook prima met 400W, maar met het oog op toekomstig upgraden, is een sterkere PSU wenselijk.

• Proxi
Bedankt voor jullie adviezen. Ik heb er nog even over nagedacht en dit is de uiteindelijke build geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 71,95€ 71,95
1ASRock B450M Pro4€ 73,95€ 73,95
1Gigabyte Radeon RX 570 Gaming 4G€ 155,-€ 155,-
1Sharkoon TG4 (RGB leds)€ 58,-€ 58,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 58,50€ 58,50
1Kingston A400 240GB€ 34,99€ 34,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 503,39

Toen m'n vriendin alles had besteld, bedacht ik me dat ik beter voor dual channel geheugen had kunnen gaan, gezien dit moederbord 4 slots heeft. Achja, het geheugen is nu geklokt op 3GHz, dus lijkt me snel genoeg. Het heeft haar uiteindelijk €522,84 gekost inclusief verzendkosten. Het budget is iets verhoogd omdat ze graag RGB-dingen wilde. Dus ja, permanent disco hier :+ :

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/oyQlvafvIsS3mZeMRp/giphy.gif
Pagina: 1