Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deeeemy
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-10-2023
Dag allemaal,

Mijn vader heeft tijdens Black Friday een MacBook Pro gekocht bij Apple, waar een cadeaubon van 200 euro bij zat. Mijn vader heeft deze MacBook via zijn bedrijf besteld. Echter klopt de factuur die er bij zit niet helemaal naar onze mening.

Hij heeft in toaal 1747,91 euro moeten betalen. Echter krijgt hij een factuur met het volgende:
https://imgur.com/a/m8iQnVk

Je ziet dat ze er een korting van 165,29 euro af halen. Hij heeft een apart factuur gekregen voor die cadeaubon van 200 euro. Ook zie je dat er een totaalbedrag van 1547,91 euro is betaald.

Nu wilt mijn vader de BTW terugvragen, maar dit kan niet omdat het bedrag wat er op de factuur staat niet overeenkomt met het bedrag wat er is afgeschreven van de rekening.

Iemand die hier ervaring mee gehad heeft?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:36

job

Wat klopt er dan niet aan de rekening?
165.29 plus btw = exact 200 euro.

edit: Ik probeer je topicstart te begrijpen, maar dat lukt niet.
Bij de black friday actie krijg je bij aankoop van een mac een kortingsbon van 200 euro.
https://www.onemorething....ck-friday-2018-bij-apple/

Maar ipv een bon hebben ze die 200 euro meteen in mindering gebracht? Klopt dat?

[ Voor 67% gewijzigd door job op 05-12-2018 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-01-2021
Maar de aparte factuur voor de cadeabon is een credit nota of?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Deeeemy schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:38:
Dag allemaal,

Mijn vader heeft tijdens Black Friday een MacBook Pro gekocht bij Apple, waar een cadeaubon van 200 euro bij zat. Mijn vader heeft deze MacBook via zijn bedrijf besteld. Echter klopt de factuur die er bij zit niet helemaal naar onze mening.

Hij heeft in toaal 1747,91 euro moeten betalen. Echter krijgt hij een factuur met het volgende:

Je ziet dat ze er een korting van 165,29 euro af halen. Hij heeft een apart factuur gekregen voor die cadeaubon van 200 euro. Ook zie je dat er een totaalbedrag van 1547,91 euro is betaald.

Nu wilt mijn vader de BTW terugvragen, maar dit kan niet omdat het bedrag wat er op de factuur staat niet overeenkomt met het bedrag wat er is afgeschreven van de rekening.

Je mag alleen de btw terugvragen die je hebt betaald. Dat móet op de factu(u)r(en) staan, anders had je het niet hoeven betalen en kun je het dus ook niet terugvragen. Hebben ze de btw verkeerd op de factuur staan, vraag Apple dan om een juiste factuur.

Lijkt me allemaal geen hogere wiskunde, dus of ik snap de vraag niet, of je legt de situatie niet goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Hij heeft dus een cadeaubon van €200 gekocht met een aparte factuur en heeft €1747,91 betaald plus die €200 van die cadeaubon?

Dan lijkt het alsof op die factuur van de MacBook ze gedaan hebben alsof die cadeaubon bij de aankoop van die MacBook meteen weer verzilverd is. Als dat niet zo is zou ik gewoon even dat 0800 nummer bellen dat op die factuur staat. Daar is het voor. Lijkt me dat je er met hun wel uit moet kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dag allemaal,

Heb je de factuur aan de boekhouder laten zien ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CaptJackSparrow schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:52:
Hij heeft dus een cadeaubon van €200 gekocht met een aparte factuur en heeft €1747,91 betaald plus die €200 van die cadeaubon?

Dan lijkt het alsof op die factuur van de MacBook ze gedaan hebben alsof die cadeaubon bij de aankoop van die MacBook meteen weer verzilverd is. Als dat niet zo is zou ik gewoon even dat 0800 nummer bellen dat op die factuur staat. Daar is het voor. Lijkt me dat je er met hun wel uit moet kunnen komen.
Apple heeft de rekening in tweeën gedeeld. Ipv prijs x voor de MacBook + een gratis cadeaubon hebben ze x opgedeeld in een factuur voor de MacBook van x-200 en een factuur van 200 voor de cadeaubon.

Doen ze bij dit soort acties altijd, misschien om de waarde van de bon terug te kunnen vorderen als je de laptop retourneert?

[ Voor 23% gewijzigd door fsfikke op 04-12-2018 23:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het is me niet duidelijk of die cadeaubon 'gratis' was en als korting gebruikt is bij die MacBook maar dat die cadeaubon wel met een factuur (met welke waarde?) geleverd is of dat die gekocht is met echt geld om ergens anders voor gebruikt te worden (als cadeau of zo). Het verhaal is wat onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52

[...]
Je ziet dat ze er een korting van 165,29 euro af halen. Hij heeft een apart factuur gekregen voor die cadeaubon van 200 euro.
Klopt imho perfect. Op de kadobon zit geen BTW.

Vandaar dat er 1 BTW-factuur (MacBook Pro -200 euro bruto) en 1 non-BTW factuur (200 euro) komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:13
Conclusie, met deze actie was het niet mogelijk om 200 euro uit je bedrijf naar privé te halen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11:14

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Reden hiervoor is vermoedelijk dat er op de cadeaubon geen btw zit. Met deze transactie heb je dus geen btw over het normale bedrag van de MacBook betaald, maar over het bedrag minus €200. Daarom krijg je een factuur voor het bedrag minus €200 mét btw, en een factuur voor de cadeaubon van €200 zónder btw. Wanneer je de cadeaubon gebruikt om iets te kopen, krijg je daar weer een factuur bij mét btw, en klopt het totale btw-bedrag op dat moment weer (namelijk 21% over het bedrag dat je vader daadwerkelijk uit zijn portemonnee betaald heeft).

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
@BiLLY_daKid goed gezien. Als de bon niet apart zou worden geadministreerd, zou het volle BTW-bedrag terecht komen in de BTW-aftrek en het volle bruto-deel in de afschrijving t.l.v. de ondernemingswinst. De bon zou "over" zijn en prive kunnen worden gebruikt zonder belastingheffing.

Met een aparte factuur gaat die truc niet door.

@Deeeemy Je vader kan gewoon de BTW die op de factuur staat aftrekken als voorbelasting onder 5a.
Die 200 euro die "teveel" is afgeschreven is een prive-onttrekking (de tegoedbon is dan prive te gebruiken). Je kunt de tegoedbon in de zaak houden, dan is er sprake van een zakelijke aankoop van 200 euro zonder BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:44
Dag allemaal,

Wil jouw vader misschien het bedrag vóór de korting en de BTW vóór de korting zakelijk afschrijven en de 200 euro prive gebruiken?
Pagina: 1