Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:02
Beste lezer,

Ik ben vorige maand verhuisd, mijn nieuwe huis is in 1993 gebouwd. Nu ben ik voornemens de Zuidwest zijde van mijn dak te gaan gebruiken voor zonnepanelen. De Noordoost zijde misschien in de toekomst als salderen geen optie meer is en eigen gebruik belangrijker word.

Gevoelsmatig (ook schaduw) wil ik optimizers of liefst nog micro-omvormers (lagere spanning). Ik ben bereid daar wat extra voor te betalen.

Ik ben er nog niet helemaal uit hoeveel panelen ik ga neerleggen. Ik heb 2 opties. 20 zonnepanelen een mooi vlak van 4x5 of ik leg het dak vol met 38 panelen. Er is een dakkapel aanwezig, ik blijf daar bijna een meter vandaan met de panelen. Daarnaast is er 1 zijde waar een boom staat die regelmatig schaduw zal werpen op een deel van de panelen als ik voor 38 panelen ga.

Ik heb een eigen verbruik van ca 5500kWh per jaar. Op dit moment ligt het hoger, ik moet nog wat lampen vervangen voor led. Ik overweeg ook een warmtepomp, hybride of all-electric (daar moet ik mijzelf nog verder over inlezen).

Ik heb 3 panelen op het oog:
- Trina Solar 295wp (10 jaar garantie)
- AEG 300wp glas-glas (10 jaar garantie) meerprijs 50,- per paneel
- Denim 300wp glas-glas (35 jaar garantie) meerprijs 60,- per paneel

Ik kan niet veel vinden over het merk Denim (bestaat sinds 2008 is nederlands?), 35 jaar garantie is leuk, maar dan moet dat merk nog wel 35 jaar bestaan. Daarnaast staat de techniek niet stil, wie weet wat voor panelen er over 10 jaar al weer zijn.

Wat vinden jullie:
1. 20 of 38 panelen?
2. Trina, AEG of Denim?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen. Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via evuijtert op 28-03-2019 20:37)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die 38 panelen kan je delen door 2.
19 panelen per mppt ingang. 11400 Wp?. Een SMA 12000 ?
Optitrac (SMA) lost dat prima op met de schaduw van de dakkapel.
Het is een vrij laag dak, dus schaduw bepalen van de bomen (waarvan ik niet weet hoe hoog ze zijn) is lastig.
Desnoods op te lossen met Tigo optimizers toe te voegen op enkel de probleempanelen. (indien nodig, want optitrac doet ook wel iets)

Als er al iets defect raakt, is het een optimizer. (over micro omvormers durf ik geen uitspraken te doen. Maar die extra kosten staan ook niet meer in verhouding tot een stringomvormer.....)
Panelen gaan zelden defect. (tenzij het scheuten solar is)
Wil je kwaliteit panelen, kies je voor sunpower, LG of Panasonic.
Maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.

Maar ik ben ook van mening. Huidige panelen zijn over 10 jaar achterhaald qua Wp en techniek.
(ik heb ze na 5 jaar al vernieuwd, maar dat is ook hobby)

Ook je meter is volgens mij niet geschikt voor teruglevering (tellers draaien niet terug). (heb je nog een duidelijke foto van het type nr om het zeker te weten?)

Over de groepenkast zwijg ik nog ff. :P
https://www.mupload.nl/img/eywzgafu1.jpeg

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2018 22:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kan je wat plaatjes posten?
http://mupload.nl
Eventueel een google maps plaatje erbij

Met het oog op een warmtepomp zou ik het dak maximaal vol gooien. leggen.
Waarom? Mocht salderen af lopen, ben ik van mening dat je zomer PV opbrengst, je winter WP verbruik(kosten) alsnog weg kunt strepen tegen elkaar.

Je top 3 lijstje vind ik wat raar.
glas/glas is wat je vaak ziet terugkomen in de "aanbiedingen en offertes". Er is zoveel meer te krijgen...

Eerst een totaalplaatje svp, met maten erin...(dakpannen tellen) en schaduw situatie.
Micro omvormers op elk paneel is wellicht niet nodig. Misschien kan je met een "paar" optimizers ook af, op een stringomvormer?
Er is 3-fase aanwezig neem ik aan?

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2018 21:49 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:46:

Met het oog op een warmtepomp zou ik het dak maximaal vol gooien. leggen.
Waarom? Mocht salderen af lopen, ben ik van mening dat je zomer PV opbrengst, je winter WP verbruik(kosten) alsnog weg kunt strepen tegen elkaar.
Zeker niet. De nieuwe meters houden bij wat er verbruikt wordt en teruggeleverd (opwekking hoger dan verbruik) wordt.
In de zomer heb je overschot wat op je teruglever telwerk komt. Daar krijg je straks minder voor terug (+/- 3ct minder dan een kWh die je afneemt).
In de winter wek je minder op dan je verbruik met je warmtepomp en moet je de kWh die je in de zomer teruggeleverd hebt weer terugkopen voor 3ct meer.
Tenzij: warmte pomp alleen actief als de zon actief is
of
Je nog een Ferraris hebt die netjes terugdraait.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als ik daar 21 - 3 = 18 ct voor krijg, krijg ik al meer dan ik nu krijg (10,5 ct bij vdb)
Ik teken ervoor...ook met mijn slimme meter.

Edit: ik "krijg" nu 20 euro per maand, met overschot van ruim 1500 kWh. All electric.
Uiteraard hou ik nu al rekening met zoveel mogelijk "direkt" verbruik.
Wasmachine, vaatwasser, warmtepomp zoveel mogelijk overdag.
(doorstroomverwarmer niet :+ )

Maar succes met de 20 panelen.

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2018 22:05 ]

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 16:47
Als je nu niet 1 op 1 terugbetaald krijg zit je bij de verkeerde energiemaatschappij ;)

@AUijtdehaag

Greenchoice: (zorgen dat je minder opwerkt dan je verbruikt, werkt bij ons al jaren. Per jaar nog 300kWh afrekenen maar wel 1 op 1 overschot vergoed krijgen.)

Salderen
De stroom die je niet meteen zelf nodig hebt, verkoop je aan Greenchoice. Wek je op jaarbasis in totaal minder op dan je zelf in totaal verbruikt, dan kun je salderen. Dan wordt de teruggeleverde stroom aan het net tegen hetzelfde tarief (inclusief alle belastingen en overheidsheffingen) in mindering gebracht op de stroom die je van Greenchoice geleverd krijgt.

Stroom terugleveren
Bijna alle huishoudens die zelf zonne-energie opwekken hebben jaarlijks meer stroom nodig dan ze zelf opwekken. Wek je toch meer energie op dan je verbruikt? Dan ga je netto terugleveren en daar verdien je geld mee. Greenchoice biedt tot 10.000 kWh een netto terugleververgoeding van €0,11 per kWh. Lever je meer energie terug, dan ontvang je voor het gehele netto terug levervolume het kale leveringstarief.

[ Voor 85% gewijzigd door rdfeij op 04-12-2018 22:35 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Salderen heet dat.
Maar alles wat er "over" is, krijg je geen 21 ct voor hoor. Nergens niet.
Edit: En ook geen 18.

Als je geluk hebt 11 + 4 bij powerpeers (meen ik)

Maar onbelangrijke info.
Bij 20 panelen wil je uiteindelijk dat je er 38 had gelegd...
en betaal je voor de 2e keer de installatiekosten voor de uitbreiding (behalve als je het zelf ff doet)
Ik ben ook 5 jaar geleden begonnen met 2940 Wp. Er ligt nu 7100 Wp. (zowel op zuid als noord)

[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2018 22:26 ]

• evuijtert
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/peiiz010.40.05.png
Legplan
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/batbw7d9x.png
Google maps. Negeer de rode cirkels. De blauwe cirkels geven bomen aan ongeveer.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/g158rf6d0l0sd.30.35.png
Aanzicht
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9ihdgurf4ezrh.29.29.png
Meterkast

Micro omvormers is misschien niet helemaal nodig. Dit is een beetje een gevoelsmatige keuze. Enerzijds is het iets veiliger door de parallelschakeling en een lager voltage. Daarnaast vind ik het ook een fijn gevoel dat als er 1 paneel uitvalt er niet gelijk een heleboel uitvallen. Ik ken mijzelf, ik ga de opbrengst niet iedere dag controleren.

Dit waren 3 panelen die mij het meest aantrokken. De trina vanwege de laagste prijs voor een vol zwart paneel. De AEG vanwege naamsbekendheid en goede ervaringen met het merk zelf. De Denim vanwege de garantie.

Het principe van glas-glas is mij wel duidelijk, ik denk dat het weinig uitmaakt als ik kijk over 20 jaar leveren ze uiteindelijk niet zoveel meer op. Als ik het artikel op deze site lees is de Meeropbrengst glas-glas 5,1%. (bron: https://www.zonnepanelen.net/glas-glas-zonnepanelen/

Alles wat ik extra lever na salderen levert bij Greenchoice 0,11 ct op. Ik ga ervan uit dat alle 'teveel' zonnepanelen zichzelf na 11 jaar terugverdienen als die 0,11ct niet veranderd.

[ Voor 10% gewijzigd door evuijtert op 04-12-2018 22:38 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
Het is een vrij laag dak, dus schaduw bepalen van de bomen (waarvan ik niet weet hoe hoog ze zijn) is lastig.
Desnoods op te lossen met Tigo optimizers toe te voegen op enkel de probleempanelen. (indien nodig, want optitrac doet ook wel iets)

Als er al iets defect raakt, is het een optimizer. (over micro omvormers durf ik geen uitspraken te doen. Maar die extra kosten staan ook niet meer in verhouding tot een stringomvormer.....)
Panelen gaan zelden defect. (tenzij het scheuten solar is)
Wil je kwaliteit panelen, kies je voor sunpower, LG of Panasonic.
Maar daar hangt ook wel een prijskaartje aan.

Maar ik ben ook van mening. Huidige panelen zijn over 10 jaar achterhaald qua Wp en techniek.
(ik heb ze na 5 jaar al vernieuwd, maar dat is ook hobby)

Ook je meter is volgens mij niet geschikt voor teruglevering (tellers draaien niet terug). (heb je nog een duidelijke foto van het type nr om het zeker te weten?)

Over de groepenkast zwijg ik nog ff. :P
https://www.mupload.nl/img/eywzgafu1.jpeg

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2018 22:51 ]

• evuijtert
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ncyqso.40.07.png

De schaduw van de bomen valt mee.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/3s91mlm0kc8ag.39.20.png

Alleen de achterste boom geeft schaduw op de 9-12 panelen aan de rechterzijde van de dakkapel.

Optitrac is misschien nog iets wat ik kan overwegen. Tigo optimizers zijn hetzelfde als die van Solaredge?

Wat ik zelf een voordeel van micro-omvormers vind is dat je een parallel schakeling krijgt. Lagere spanning en iets veiliger. Daarnaast hebben ze 20 jaar garantie. Of ze de meerprijs waard zijn, dat weet ik niet. Is denk ik een beetje een gevoelskwestie. Ik vind het ook een fijn idee om te kunnen zien wat ieder paneel per stuk oplevert.

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-11 11:49
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:14:
Als je geluk hebt 11 + 4 bij powerpeers (meen ik)
Met daarbij wel de kanttekening dat je die 4 cent alleen krijgt bij een kWH die je aan andere powerpeers ‘slijt’ middels het interne verrekeningsysteem. Zeker als beginnend klant heb je daar vrijwel geen profijt van omdat je nog geen afnemers (dwz andere powerpeers klanten) van je teruggeleverde energie hebt. Het is dus niet zo dat die 4 cent over je volledige teruglevering uitgekeerd wordt.

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
Met 38 panelen is Solaredge ook een optie, kost dan niet zoveel meer (vanaf de SE15K kan je twee panelen per p600 optimizer gebruiken, vanaf ca 2400 euro voor omvormer en optimizers).

Maar die SMA 12000 van AUijtdehaag voor die prijs is een betere investering (toen ik mijn set kocht waren de SMA's duurder dan de solar edge oplossing).

De extra opbrengst die ze je voor leggen (liegen) zou ik niet teveel van verwachten, beide oplossingen zullen elkaar weinig ontlopen. Ik ben wel blij met mijn SE setup (39 panelen op een SE15K), maar een SMA had ook prima gekund, zeker nadat de bomen zijn omgewaaid waar ik schaduw van had. Dus zelf zou ik naar de voordeligste oplossing gaan met goede componenten.

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• AUijtdehaag
  • Niet online
Er staat niet alleen een boom op zuid, maar ook een heel huis.
Hier zal je bij in de maanden met lagere zonstand ook last van hebben.

Nu gaat het hier niet om een pijpje of schoorsteen, maar om hele grote vlakken met schaduw.

Ik geloof niet dat een optimizer of micro omvormer daar wel iets van kan maken, dus neem je verlies (het is toch bijna winter) en ga voor een stringomvormer.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2018 06:14 ]

• evuijtert
Bedankt voor jullie input.

Kosten SMA ca 2200,-
Kosten SE met p300 ca 3000,-
Kosten SE met p600 ca 2500,-
Kosten Enphase 4500,-

Als ik puur naar garantie kijk, dan is SE een meer voordelige optie. Ik heb 2,5x langer garantie voor een relatief kleine meerprijs tov de SMA en als er nog tigo optimizers bij komen zit ik al boven de prijs van SE.

Hoe denken jullie over de zonnepanelen? Is glas-glas de meerprijs waard voor de extra opbrengst/garantie?

• 01001000
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 00:47
Als ik de berekening van https://www.zonnepanelen.net/glas-glas-zonnepanelen loslaat op 300 watt panelen dan is een meerprijs van 60 euro een slechte investering uitgaande van een waarde van 18 cent per kwh over de gehele 25 jaar levensduur (terugverdien tijd van die 60 euro extra is dan ongeveer 30-40 jaar). Hoeveel je precies terug zult krijgen is nog een raadsel, maar ik zou het uit financieel oogpunt zelf niet doen

11.7 kWp PVOutput: KwikCentrale, west-zuid-west

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-11 21:54
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:35:
Desnoods op te lossen met Tigo optimizers toe te voegen op enkel de probleempanelen. (indien nodig, want optitrac doet ook wel iets.
Ik zou de bovenste 2 rijen panelen (23) op een string gooien en de overige 15 op de 2e string.
De bovenste rijen hebben dan minder last van schaduw en zullen hogere amperes leveren.

Heb zelf 16 + 8 verdeling waar de onderste 8 in de wintermaanden last hebben van het huis van de buren. Ook een dakkapel midden op het dak met tigos op 2 panelen links en rechts van de dakkapel. Op de monitoring lijken alleen de tigos direct naast de dakkapel veel invloed te hebben, voor het 2e paneel is de invalshoek zo groot dat het toch weinig uitmaakt.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

• evuijtert
Nog bedankt iedereen!

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wj3jarmpu.jpg

Deze week zijn ze geplaatst. 38x Longi 300wp panelen icm SolarEdge systeem. Alleen de app is nog niet geinstalleerd, maar ik kan iig zien dat ze allemaal werken op de omvormer.
Pagina: 1