Zoals al is gezegd: FreeBSD als desktop is stoer

Maar ja da's niet het belangrijkste kriterium...
Ik heb zelf FreeBSD als server en Linux als desktop.
Ik zal de keuze ff motiveren...
Linux vs. FreeBSD als server OS is een eeuwige discussie. Dat is een persoonlijke keuze. De reden waarom ik het als server heb, zal ik niet op in gaan, want dan wordt het offtopic.
Linux heb ik als desktop, waarom?
Slackware lijkt veel op FreeBSD.
In beide gevallen moet je veel zelf doen en regelen.
Er zijn 2 hoofdredenen.
1. Niet open-source software is er wel voor Linux en niet voor FreeBSD.
Programma's als RealPlayer en JDK zijn er alleen voor Linux. Natuurlijk ondersteunt FreeBSD Linux binaries dmv. Linux-emulatie, maar waarom zou je dat doen als je ook gewoon Linux kunt draaien?
2. Installeren van programma's is gemakkelijker
Als je FreeBSD als server gebruikt, hoef je maar een paar programma's te installeren. Bijvoorbeeld Apache en Samba.
Maar als werkstation heb je ook een desktop. Niet alles compileert direct goed onder FreeBSD, dat is mooi opgelost met de ports collectie. Maar ja als een programma net uit is, duurt het nog een tijdje voordat er een port beschikbaar is. Al moet ik zeggen dat het maar enkele dagen zijn.
Verder zit je nog wel eens met irri dependencies met die ports. Je hebt bv. XFree 3.3.6 nodig voor elk XFree programma. Dat ding gaat zeiken om die XFree 3.3.6 ook al heb je keurig XFree 4.1.0 er op staan.
Da's irri, dus moet je weer allerlei truucjes doen.
Onder Linux heb je dat gedonder niet, je compileert gewoon rechtstreeks. Zo'n beetje al dat open source spul werkt gelijk onder een recente Linux distro, omdat het zoveel gebruikt wordt.
Dus bespaar je zelf moeite en gebruik Linux als mooi werkstation. Er zijn verder geen technische redenen om FreeBSD als werkstation te gebruiken.
Oh ja... voor heen had ik FreeBSD als zowel werkstation als server. Ik ben namelijk eerder met FreeBSD begonnen als Linux. De aanleiding om Linux te nemen op mijn werkstation was dat ik het onder FreeBSD op geen enkele manier voor elkaar kreeg om op mijn Netware server te komen

Toen maar Slackware geprobeerd en dat ging met Netware gelijk goed. Onder FreeBSD nog pogingen gedaan, maar het lukt gewoon niet.
Nu heb ik alweer een hele poos Linux als werkstation, en dat bevalt uitstekend

En FreeBSD al webserver, internet router/firewall, ftp-server, Macintosh fileserver en primaire domain controller voldoet ook uitstekend