Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Hoi medeTweakers,

Mijn ouders thuis kijken vaak film en houden van muziek luisteren.
Ze hebben nu een (in mijn ogen) niet echt ideale oplossing wat het geluid betreft.
Momenteel zit de tv en laptop aangesloten aan een speakersetje wat eigenlijk voor een computer is bedoelt. Echter klinkt dit niet super goed en begint ook tegen zijn einde aan te lopen, dus ik ben gaan kijken naar een home cinema set. Ik vond een mooie van Sony. Echter zie ik even door de bomen het bos niet meer (of door de kabels de aansluitingen niet meer...)

De soundbar die ik voor ogen had, is de Sony HT-RT3. Deze heeft de volgende aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1160435

De TV, (Panasonic Viera TX-37LZD70F) heeft de volgende aansluitingen:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/a334bd2ba07f4abe810d1c1d2f6f17e6.png

De laptop is gewoon met een normale kabel met audiojack verbonden aan de huidige speakerset. De tv is ook met een audiojack verbonden aan de speakerset, maar deze kabel zit "vast" aan de subwoofer. De nieuwe soundbar die ik wil gaan kopen heeft alleen de 3 bovenstaande aansluitingen, en ik krijg het dus niet goed aangesloten zo ver ik weet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit praktisch aan kan sluiten? Moet ik het met andere kabels doen, denk ik te moeilijk, moet er een omvormer tussen?

Beste antwoord (via GiannoezNL op 10-12-2018 19:36)

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

fluidified schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:53:
[...]

Enige punt is dat TS niet weet of zijn TV ook ARC ondersteund.
Dan gebruik je de 3,5mm jack voor de TV, en sluit je de laptop via Bluetooth aan? Ben je gelijk van de kabelsmurrie verlost.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die soundbar heeft HDMI ARC, dat ARC staat voor audio return vhannel. Oftewel, er kan via dat kanaal ook audio van de TV terug naar de home cinema. Dus zou met een HDMI kabel gewoon moeten gaan werken.

Having said that: hoe zit de laptop nu aangesloten op de TV? Dat kan (maar hoeft niet) van invloed zijn op wat voor geluid je naar je soundbar kunt krijgen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
The Eagle schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:50:
Die soundbar heeft HDMI ARC, dat ARC staat voor audio return vhannel. Oftewel, er kan via dat kanaal ook audio van de TV terug naar de home cinema. Dus zou met een HDMI kabel gewoon moeten gaan werken.

Having said that: hoe zit de laptop nu aangesloten op de TV? Dat kan (maar hoeft niet) van invloed zijn op wat voor geluid je naar je soundbar kunt krijgen.
De laptop heeft alleen de audio aangesloten aan de huidige speakerset (voor de muziek).

De TV heeft maar 2 HDMI aansluitingen en zo ver ik weer ondersteunen ze geen ARC... Tevens zijn ze beide al bezet, de ene door de Chromecast (en als ik dus iets stream naar de Chromecast, wil ik ook het geluid daarvan over de speakers krijgen), en de andere HDMI daar zit de Horizon Mediabox op aangesloten van Ziggo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Ik zie zo snel niet of de tv ARC heeft. Volgens het plaatje betreft het alleen een input. De enige manier is dan een jack naar tulp kabel gebruiken vanaf de audio out van de tv naar de analog in van de Sony. Er van uit gaande dat de laptop met HDMI is aangesloten.
Enige nadeel is dat de tv dan ook aan moet staan bij alleen muziek luisteren.
Tenzij de laptop een optical out heeft. Tevens kan je dan ook een 5.1 signaal uitsturen

[ Voor 6% gewijzigd door Mikayu op 04-12-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Mikayu schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:54:
Ik zie zo snel niet of de tv ARC heeft. Volgens het plaatje betreft het alleen een input. De enige manier is dan een jack naar tulp kabel gebruiken vanaf de audio out van de tv naar de analog in van de Sony. Er van uit gaande dat de laptop met HDMI is aangesloten.
Enige nadeel is dat de tv dan ook aan moet staan bij alleen muziek luisteren.
Tenzij de laptop een optical out heeft. Tevens kan je dan ook een 5.1 signaal uitsturen
Zover ik weet moet er dan ARC bij staan toch? Op de tv zelf is het in ieder geval niet te vinden.

Even voor de duidelijkheid, de laptop zit niet op de tv aangesloten. De laptop wordt alleen gebruikt voor de muziek, en die zit dus met een lange audiokabel aangesloten op de input van de speakers. De kabel die aan de speakers vast zit, zit aan de tv aangesloten om zo het geluid van de tv "over te nemen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die soundbar gaat alleen maar analoog op de TV aangesloten kunnen worden. Dus de TV audio out naar de analog in van de soundbar.

Verder zou je de laptop via de optisch digitale aansluiting kunnen aansluiten, of misschien via bluetooth. Of je zou er een simpel mengpaneeltje tussen moeten zetten om te wisselen tussen de TV en de laptop op die ene analoge ingang.

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 04-12-2018 21:55 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
JvS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:55:
Die soundbar gaat alleen maar analoog op de TV aangesloten kunnen worden. Dus de TV audio out naar de analog in van de soundbar.

Verder zou je de laptop via de optisch digitale aansluiting kunnen aansluiten, of misschien via bluetooth. Of je zou er een simpel mengpaneeltje tussen moeten zetten om te wisselen tussen de TV en de laptop op die ene analoge ingang.
Zou ik ook een jack splitter kunnen kopen en die aan de analoge ingang van de soundbar kunnen hangen? En daaraan een kabel van tv naar splitter en laptop naar splitter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee dat werkt niet. Je kan alleen een bron splitten naar twee ontvangers, niet andersom.

Echt spannend is het niet. Dit kan je ook gebruiken: https://www.allekabels.nl...rca-audio-schakelaar.html

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 04-12-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
JvS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:56:
Nee dat werkt niet. Je kan alleen een bron splitten naar twee ontvangers, niet andersom.

Echt spannend is het niet. Dit kan je ook gebruiken: https://www.allekabels.nl...rca-audio-schakelaar.html
Dankje voor de link! Ik zal er eens naar kijken.

Ik vraag me stiekem wel af wat ervoor zorgt dat je niet 2 bronnen naar 1 ontvanger kunt krijgen? Werkt zo'n splitter als het ware maar een kant op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heeft met weerstanden (eigenlijk impedantie)s te maken. De output heeft een lage weerstand van maximaal 600ohm. De input een hoge weerstand van minimaal 10.000ohm. Als je er parallel nog een output (met lage weerstand) op aansluit (dat doe je met een y splitter), zal het signaal van de ene output de weg van de laagste weerstand zoeken (naar de andere output) en zal er geen (of eigenlijk amper) signaal van de output naar de input gaan en simpelweg werkt het niet. Mogelijk gaat de input zelfs stuk, maar dat denk ik eerlijk gezegd niet.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 05-12-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Is het een optie om dit te gebruiken?
https://www.kabelsenmeer....r-digitale-audio-omvormer
Dat de tulp van de tv naar deze omvormer gaat, en spdif vanuit de omvormer naar de soundbar.
De laptop zal dan via 1 kabel aangesloten worden op de analoge jack aansluiting van de soundbar.

Als ik het goed heb blijf je zo wel het voordeel houden dat je vanuit de bank met de afstandsbediening van de soundbar de input kan switchen, en dat kan niet met een kastje met knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Dat gaat werken ja.
Vergeet dan niet om een toslink en tulp kabeltje mee te bestellen, mocht dat niet bij de soundbar zijn inbegrepen.

Hou er ook rekening mee dat sommige soundbars geen input selectie hebben, die detecteren het automatisch en geven altijd prioriteit aan de digitale variant. Dan moet je alsnog elke keer de dac uitzetten als je analoog wil gaan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Waarom doen we allemaal zo moeilijk?

Ik heb die soundbar (eigenlijk is het een soundbar + sub + achterspeakers) hier staan. Je ramt er een HDMI kabel in voor alles via de TV, sluit die laptop aan met een 3,5 mm kabel, en je streamt muziek via bluetooth vanaf je telefoon.

Klaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluidified
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-10 12:58
Jeroenneman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:50:
Waarom doen we allemaal zo moeilijk?

Ik heb die soundbar (eigenlijk is het een soundbar + sub + achterspeakers) hier staan. Je ramt er een HDMI kabel in voor alles via de TV, sluit die laptop aan met een 3,5 mm kabel, en je streamt muziek via bluetooth vanaf je telefoon.

Klaar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

fluidified schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:53:
[...]

Dan gebruik je de 3,5mm jack voor de TV, en sluit je de laptop via Bluetooth aan? Ben je gelijk van de kabelsmurrie verlost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Jeroenneman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:54:
[...]

Dit kan natuurlijk ook nog :) .
Ik heb verder niet zoveel ervaring met bluetooth audio op een laptop maar werkt dat wel een beetje goed?
Stoort dat niet teveel met de wifi oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Jeroenneman schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:54:
[...]

Ik heb op deze manier wel een soort delay van het geluid van de Sony set.. Hoe verhelp ik dit? Ik heb wat dingen gevonden maar het geluid klinkt daar ook gelijk heel anders door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

GiannoezNL schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:35:
[...]

Ik heb op deze manier wel een soort delay van het geluid van de Sony set.. Hoe verhelp ik dit? Ik heb wat dingen gevonden maar het geluid klinkt daar ook gelijk heel anders door..
Even in je TV zoeken naar de optie Audio Delay? Die stond bij mijn Philips eerst ook verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Jeroenneman schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 13:14:
[...]

Even in je TV zoeken naar de optie Audio Delay? Die stond bij mijn Philips eerst ook verkeerd.
In de handleiding en in de TV kan ik deze optie dus helemaal nergens vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Hmm, apart. Geen enkele optie op de TV om het geluid te beïnvloeden? Het hoeft niet perse Delay te heten.

Anders zou je nog eens kunnen proberen om de input op de RT3 te wisselen, gewoon met de afstandsbediening.

Pagina: 1