Aankoop eerste NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gameplayer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik zoek een?
NAS om met 2 bestaande harde schijven (WD Blue) mijn films en series te kunnen streamen via Plex naar m'n tv. Momenteel zitten deze harde schijven in m'n pc en dient deze dus als server maar ik wil binnenkort overschakelen op een Mac mini dus wil via een NAS m'n media gaan delen. Nadeel is nu immers dat de pc ingeschakeld moet zijn om te streamen. De opstelling in de NAS zal jbod worden (1 schijf films, 1 schijf series).

Wat is je budget?
Ik wil me beperken tot een 2bay NAS om met Plex te werken dus ik vermoed dat dit eerder in de richting van 200 à 300 euro gaat.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik las al wel wat goeds over Synology maar moet bekennen dat ik een leek ben op het gebied van NAS systemen. Mijn oog viel vooral op de Synology DS218play. Vooral omdat deze sedert kort officieel Plex ondersteund.

Mijn vraag is, zit ik juist in mijn zoektocht en is de DS218play geschikt voor wat ik wil doen? Zal 4K probleemloos kunnen worden gestreamd? Vormen de WD Blue schijven een probleem? Werkt de NAS dan als server en kan dit direct streamen naar de tv (Sony Smart tv met Plex app)?

Alle reacties

• SaiKoTiK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-04-2021
Gameplayer schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:53:Nadeel is nu immers dat de pc ingeschakeld moet zijn om te streamen.
een nas zal ook moeten aan staan om er van te kunnen streamen hoor, dus wat dat betreft geen verschil.

als je overschakeld, bedoel je dan er bij nemen of ga je stoppen met die pc te gebruiken?

als je die pc niet meer gaat gebruiken kan je net zo goed je pc als nas gebruiken, dan hoef je geen kosten te doen aan aankoop van een nas, en ben je quasi zeker van de performance (de goedkoopste kant en klare nas systemen zijn immers niet heel erg performant om bv plex transcoding met hoge bitrate of resolutie probleemloos aan te kunnen, als ze al kunnen transcoden, maar dit is geen issue als je niet hoeft te transcoden).

• jpiwf
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

jpiwf

licenced pepernootaddict

Ik gebruik de DS218+ voor dit doel, omdat die net iets betere CPU had voor de transcoding. 1080P content daarmee streamen is geen probleem, ook niet met transcoding naar m'n mobieltje ofzo. 4K content heb ik niet op m'n Plex staan, kost me teveel opslag. Kan ik dus niets over zeggen.

member of Los Alcoholicos ban dhmo

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 20:58
NAS om met 2 bestaande harde schijven (WD Blue) mijn films en series te kunnen streamen via Plex naar m'n tv
Heb je nu op de twee disken al je films staan? Zo ja hou er rekening mee dat je deze niet 1-1 over kan zetten naar je nas omdat de disken geformatteerd worden / een Linux indeling krijgen i.p.v Windows.

Cloud ☁️

• Gameplayer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
een nas zal ook moeten aan staan om er van te kunnen streamen hoor, dus wat dat betreft geen verschil.
daar was ik me van bewust, alleen (correct me if i’m wrong) dacht ik dat een nas altijd kan aan staan en ook in hibernate kan gaan (een pc ook uiteraard maar die trekt wel wat meer stroom en is nogal ‘aanwezig’)

als je overschakeld, bedoel je dan er bij nemen of ga je stoppen met die pc te gebruiken?
ik zal de pc niet meer gebruiken (i5 3570k en geforce 970 waarbij ik niet langer wil upgraden maar eerder naar mac mini kijk)

En ik kijk momenteel inderdaad ook uit naar een extra externe schijf omdat ik me (gelukkig) bewust ben dat de schijven zullen geformateerd worden (maar toch bedankt voor de tip!).

Het gaat me meer over het gemak omdat de pc steeds ‘aanwezig’ moet aanstaan om te streamen. Ik heb momenteel ook een Raspberry ertussen hangen waarop ik plex draai (dus gebruik niet de plex van m’n smart tv). Kan de raspberry (model 2b) helpen om te transcoden? zodat deze taak van de nas wordt overgenomen?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:23
Heb al jaren een NAS voor dit doeleinde. Staat natuurlijk 24/7 aan, maar is daar natuurlijk voor gemaakt.
Oh, geen verstand van plex hier; nooit gebruikt, nooit nodig gehad.

• SaiKoTiK
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-04-2021
als je pc integrated graphics heeft kan je de geforce er uit halen, dan verbruikt die pc al niet veel meer dan een nas meer, behalve de veel krachtigere cpu maar die is dan weer een voordeel voor het transcoden (ok, een pentium is ook krachtig genoeg voor transcoding maar de i5 heb je al). en die kan inderdaad ook altijd aan of met wake-on-lan aangezet worden vanuit je luie zetel.

een raspberry pi is niet krachtig genoeg voor transcoding. of je transcoding nodig hebt hangt af van het apparaat waarop je afspeelt, als die de bestanden zonder transcoden kan afspelen heb je transcoding niet nodig.

je kan altijd transcoding in je huidige plex eens uitschakelen en dan je films/series eens proberen af te spelen om te zien of het zonder ook overal werkt.

je kan ook een nas os installeren op je pc zodat die via een web-interface in te stellen is. bv https://www.openmediavault.org/

je moet hier voor jezelf uitmaken of de kostenbesparing van hergebruik van je pc opweegt tegen het beetje stroom dat je bespaart en dat beetje minder tijd die je er in moet steken om hem te configureren.

een synology die kan transcoden zit namelijk >300€, en ja die heeft een kleiner kastje maar is dan ook niet meer uitbreidbaar, dat is je pc wel nog natuurlijk.
Pagina: 1