Goedemiddag Tweakers,
Ik heb een obstakel waar ik niet uit kom en nog geen ervaring mee heb.
Mijn functie is Systeembeheerder in dit verhaal.
Voor een DTP bureau zijn we opzoek naar een Windows server met snelle opslag, er werken 3 man tegelijk op de opslag.
Het gaat specifiek om het opslag obstakel waar ik moeite mee heb.
Er wordt regelmatig gewerkt met 20 GB InDesign en Photoshop bestanden, deze staan centraal op de (oude) server.
Dagelijks werken met zulke grote bestanden komt nog niet vaker voor in mijn klantenportfolio.
Het gehele netwerk is voorzien van Gigabit en elk werkstation is uitgerust met SSD.
We gebruiken op dit moment een verouderde HP Proliant server waar de bottleneck duidelijk is; opslag.
Deze doet maximaal 150 MB/s, we willen vanaf heden schijven die de Gigabit verbinding vol kunnen trekken.
Normale SATA SSD's zitten op maximaal 500 MB/s, daarom lijkt het mij verstandig om voor m.2 SSD's te kiezen.
(of kan ik ook met dikke SATA schijven en RAID 5 ook dit vol krijgen ..?)
Nu lijkt onderstaande kaart mij een goede oplossing, heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.asus.com/nl/M...ories/HYPER-M-2-X16-CARD/
Hierin zou ik dan 4x 2 TB m.2 SSD's in kunnen stoppen.

Laat ik voorop stellen dat ik open sta voor input, ook voor andere oplossingen.
FAQ.
Waarom niet kiezen voor een NAS?
Op de Windows server willen we ook graag wat lichte MSSQL applicaties draaien.
Hoe zijn de backups geregeld?
Er is een 500/500 lijn aanwezig, de eerste backup methode is doormiddels een online backupdienst.
Daarbij wordt dagelijks een externe HDD gewisseld, die dagelijks keurig wordt geback-upt.
Inclusief logging en dagelijkse controle.
Waarom geen 10 Gigabit Ethernet?! Anders komen de m.2 SSD's niet tot hun volle potentie.
Dit is voor de huidige situatie overkill, nadat de huidige server is vervangen, ga ik dit zeker in 2019 realiseren.
Ik heb een obstakel waar ik niet uit kom en nog geen ervaring mee heb.
Mijn functie is Systeembeheerder in dit verhaal.
Voor een DTP bureau zijn we opzoek naar een Windows server met snelle opslag, er werken 3 man tegelijk op de opslag.
Het gaat specifiek om het opslag obstakel waar ik moeite mee heb.
Er wordt regelmatig gewerkt met 20 GB InDesign en Photoshop bestanden, deze staan centraal op de (oude) server.
Dagelijks werken met zulke grote bestanden komt nog niet vaker voor in mijn klantenportfolio.
Het gehele netwerk is voorzien van Gigabit en elk werkstation is uitgerust met SSD.
We gebruiken op dit moment een verouderde HP Proliant server waar de bottleneck duidelijk is; opslag.
Deze doet maximaal 150 MB/s, we willen vanaf heden schijven die de Gigabit verbinding vol kunnen trekken.
Normale SATA SSD's zitten op maximaal 500 MB/s, daarom lijkt het mij verstandig om voor m.2 SSD's te kiezen.
(of kan ik ook met dikke SATA schijven en RAID 5 ook dit vol krijgen ..?)
Nu lijkt onderstaande kaart mij een goede oplossing, heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.asus.com/nl/M...ories/HYPER-M-2-X16-CARD/
Hierin zou ik dan 4x 2 TB m.2 SSD's in kunnen stoppen.

Laat ik voorop stellen dat ik open sta voor input, ook voor andere oplossingen.
FAQ.
Waarom niet kiezen voor een NAS?
Op de Windows server willen we ook graag wat lichte MSSQL applicaties draaien.
Hoe zijn de backups geregeld?
Er is een 500/500 lijn aanwezig, de eerste backup methode is doormiddels een online backupdienst.
Daarbij wordt dagelijks een externe HDD gewisseld, die dagelijks keurig wordt geback-upt.
Inclusief logging en dagelijkse controle.
Waarom geen 10 Gigabit Ethernet?! Anders komen de m.2 SSD's niet tot hun volle potentie.
Dit is voor de huidige situatie overkill, nadat de huidige server is vervangen, ga ik dit zeker in 2019 realiseren.