Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1149215

Topicstarter
Hallo

Ik ben een aantal jaar geleden gediagnoseerd met ASS, en heb kort daarna een wajong gekregen. Nu een aantal weken geleden via mijn orthopedagoog, die weet dat ik erg van programeren houdt, te horen gekregen van een dagbesteding die mensen met autisme misschien kunnen helpen wat meer structuur in mijn programeer-werk te krijgen.

Via een online formulier heb ik mij daar aangemeld en mijn liefde voor python en programeren verklaard en kreeg diezelfde dag nog een email met dat ze wel in gesprek wilde met mij.

Daar aangekomen op een afgelegen industrie terein werd mij uitgelegt wat ze daar konden betekenen voor mij in drie "trajecten". In het eerste traject kijken ze dan of je programeren leuk vind om te doen, in het tweede traject maak je een jaar lang onbetaald 24 uur per week django-/web- apps en in het derde ga je met hun kijken naar betaald werk. Eigenlijk zou ik voor games willen programeren maar je neemt wat je krijgt.

Toen ik vroeg op wat voor soort plekken hun clienten terecht kwamen konden ze me niet echt beantwoorden omdat ze nog maar 2 jaar bestonden en dus nog niemand aan werk hadden gekregen. Wel konden ze al wat voorbeelden geven van apps die hun clienten daar gemaakt hadden met de belofte dat als ik kon bewijzen dat ik dat zou kunnen maken ik ongetwijfeld enorm gewild op de arbeidsmarkt zou zijn. Maar ook dat ze aan het kijken waren om een nieuw bedrijf te starten en clienten daarvoor aan te nemen.

Na een rondleiding en een belofte er overna te zullen denken weer naar huis vertrokken. Omdat ik vrienden heb die met django hebben gewerkt weet ik dat daar een aardig centje mee te verdienen is en vroeg me in de bus al af wie daar de vruchten van plukt. Diezelfde avond heb ik ze nog gemaild met deze vraag en kreeg 30 minuten later te horen dat alle winst word geinvesteerd in hun eigen groei.

Daarna hun opgezocht bij bedrijveninzicht.nl en zag dat 1 van hun handelsnamen 1 van de apps was die ze lieten zien. Dus ik mail terug met dat ik wel een dagje wil meelopen met de voorwaarde dat alle projecten waar ik aan werk in traject 2 de GPL3 licentie krijgt, zodat zij niet de enige zijn die ervan kunnne profiteren. Twee dagen later krijg ik te horen dat het niet mogelijk is onder licentie aan hun projecten te werken.

Ik krijg hier toch een beetje een raar gevoel over. Is het normaal dat er zoveel winst word gemaakt door een bedrijf wat ook dagbesteding-geld van de gemeente en mijn eigen bijdrage ontvangt? En dan zichzelf als enige de eigenaar van alle code wilt noemen? Is dat niet gewoon gratis arbeid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:04 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 10:05
Is dit wel dagbesteding? Dit klinkt eerder als re-integratie. Dat is helemaal niet erg maar daar zit een verschil tussen jezelf bezighouden met behoud van uitkering en je helpen met doel: het vinden van werk.

Het is helemaal aan jezelf of je dit wel aanspreekt. Heb je de oude WAJONG of WAJONG 2010? Met Wajong 2010 kan je bijvoorbeeld ook kijken om voor jezelf te beginnen of regulier werk (voor een aantal uur per werk) met aanvulling van uitkering en eventueel een jobcoach die de UWV je betaald.

Een veelgehoorde advies is om gewoon eens het UWV te bellen via het nieuwe gratis/lokaal tarief 088 nummer. Contact nemen met je ardbeidsdeskundige kan ook, dan stuur je degene een bericht via werk.nl. Je legt je situatie uit en vraagt aan het UWV wat het beste is in jouw situatie.

Vebreed je eens goed wat er allemaal kan. In ieder geval binnen WAJONG 2010 is best veel mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door polopolo150 op 04-12-2018 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Dat een bedrijf de eigenaar wordt van de code die jij voor hen schrijft, is normaal. Anders zou jij hen later het gebruik van de code kunnen ontzeggen, of mogen zij de code niet bewerken. Net zoals het niet openbaar kunnen maken van code die aan klanten wordt geleverd, vanwege mogelijke bedrijfsgeheimen of plagiaat door concurrenten. Stel bijvoorbeeld dat een bedrijf zich wil onderscheiden met een goede klantervaring in een web-portal, en een concurrent kan die code daarna overnemen, er een likje verf overheen doen en weg USP.

Echter ben ik het met je eens dat het enkel investeren in zichzelf, niet uitbetalen aan de ontwikkelaars, en de punten die je beschrijft niet prettig overkomen en ik zou er zelf dan ook niet verder mee willen. Zeker omdat ze juist mikken op mensen die het al wat lastiger hebben op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Het ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe het georganiseerd is. Als je daar alleen komt om zelfstandig te werken dan is het raar. Als er intensieve begeleiding bij is, vind ik het niet zo heel vreemd.

Maar goed, de alarmbelletjes beginnen wel te rinkelen als ze na 2 jaar nog niemand aan een baan hebben kunnen helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polopolo150
emnich schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:24:
Maar goed, de alarmbelletjes beginnen wel te rinkelen als ze na 2 jaar nog niemand aan een baan hebben kunnen helpen.
Dat dus. Een bedrijf dat ik ken die wel qua succes bekend staat met programmeren en autisme is: https://itvitae.nl/

Als jij HBO vooropleiding heb gehad dan kunnen ze je helpen leren programmeren of iets anders in de ICT en je detacheren. Mocht de dagbesteding in TS je toch aanspreken. Wel kan je hier vergeten on GPL V3 te programmeren, dit is namelijk programmeren onder betaald werktijd.

[ Voor 9% gewijzigd door polopolo150 op 04-12-2018 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

edit: wat dingen niet goed gelezen
Dus ik mail terug met dat ik wel een dagje wil meelopen met de voorwaarde dat alle projecten waar ik aan werk in traject 2 de GPL3 licentie krijgt, zodat zij niet de enige zijn die ervan kunnne profiteren. Twee dagen later krijg ik te horen dat het niet mogelijk is onder licentie aan hun projecten te werken.
Raakt jouw code ook nog aan bestaande code? Zo ja, dan betekent dat, afhankelijk van de licentie, dat ze praktisch de hele codebase open moeten gooien. En zelfs al is dat niet zo, ze heel goed moeten gaan administreren wat er wel en niet open staat, met risico's dat er ineens iets open staat wat niet de bedoeling was, of juist andersom. En als ze die code willen blijven gebruiken zitten ze daar 10 jaar mee.

Of het redelijk is ligt dus aan of het aan bestaande code raakt, en of ze het willen/mogen blijven gebruiken om op verder te programmeren.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 04-12-2018 14:35 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Opzicht hoeft ASS niet te betekenen dat je gelijk een Wajong uitkering hoeft te krijgen, dat ten eerste. Ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw verhaal hierin is, want het besluit om Wajong uitkering aan te vragen doe je niet zomaar :)

* Falcon niks niet nieuwsgierig :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Er is een enorm tekort aan ontwikkelaars en een relatief groot deel van de programmeurs is sowieso koekoek.

Ga desnoods solliciteren om parttime te werken en ik denk zomaar dat je binnen een paar maanden een betaalde Python baan hebt.

PS
Ik heb ook een ASS diagnose. Ik werkte al 10 jaar fulltime als programmeur voordat ik die diagnose überhaupt kreeg... in die tijd heb ik mensen ontmoet op mijn werk die typischer zijn dan ik. Als iedereen dat onderzoek zou doen, zijn er nog wel wat meer autistisch :+

[ Voor 38% gewijzigd door Lethalis op 04-12-2018 15:09 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Het bedrijf wat jou in dienst neemt krijgt geld van de gemeente omdat je waarschijnlijk extra begeleiding nodig hebt (vanwege je achtergrond; wajong krijg je niet voor niets) ten opzichte van een werknemer zonder die achtergrond. Wat ze vervolgens doen met de opbrengst van die werkzaamheden is geheel aan het bedrijf em staat los van bovenstaande. Ook is er genoeg informatie te vinden over het claimen van eigendom op code/software welke geschreven is door de werknemer. Zelfs als dit in eigen tijd gebeurt! De werkgever trekt in dit geval aan het langste eind.

Meer praktisch; wat weerhoud je ervan om te gaan solliciteren naar een reguliere baan? Gezien je skillset zou dat ook moeten kunnen, al weet ik niet wat ASS precies inhoud en welke impact dit heeft op het uitvoeren van je werk, maar dan komen we weer terug in paragraaf 1 van mijn reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Firestorm schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:12:
Meer praktisch; wat weerhoud je ervan om te gaan solliciteren naar een reguliere baan? Gezien je skillset zou dat ook moeten kunnen, al weet ik niet wat ASS precies inhoud en welke impact dit heeft op het uitvoeren van je werk, maar dan komen we weer terug in paragraaf 1 van mijn reactie.
"Autisme Spectrum Stoornis (ASS) is de verzamelnaam voor de verschillende vormen van autisme"

Het is alleen wel erg breed en omvat het hele spectrum... van iemand die op zijn 20ste nog een luier aan heeft, tot en met mensen waar je het amper aan merkt dat ze het hebben. Dus het maakt nogal veel uit waar je precies op het spectrum zit.

Ik heb bijvoorbeeld Asperger en kan daarmee redelijk normaal functioneren. Mijn grootste belemmering is dat ik - bovengemiddeld - vaak last heb van spanning. Dit kan zich in de kleinste dingen uiten. Zo kan ik mij gespannen voelen wanneer ik door een supermarkt loop, simpelweg omdat er veel dingen tegelijk gebeuren en ik niet meteen kan vinden wat ik nodig heb.

Natuurlijk raken veel mensen dan geïrriteerd in zo'n supermarkt, maar bij mij uit zich dat dan ook in lichamelijke klachten, zoals misselijkheid. Dus als ik naar de supermarkt ga, ben ik vaak misselijk.

Heel fijn, dat soort shit.

Maar alsnog weerhoudt het mij er niet van om al 15 jaar lang als programmeur te werken... zeker in een kleine organisatie leer je de mensen snel kennen en na een aantal weken / maanden ben ik gewend aan de situatie. Op dat moment gaat die spanning dus grotendeels over.

En het grootste deel van de dag verstop ik mij toch achter mijn scherm :)

Dus afhankelijk van waar TS op het spectrum zit, zou hij wellicht ook gewoon kunnen werken als hij maar een baan uitzoekt die bij hem past (kleine organisatie waar je meestal elke dag dezelfde mensen ziet, kan dus helpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Lethalis schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:27:
[...]

"Autisme Spectrum Stoornis (ASS) is de verzamelnaam voor de verschillende vormen van autisme"

...
Helder, wat TS ook zou kunnen doen is het traject in kunnen gaan in het kader van werkervaring en dan met die bagage verder solliciteren. Hierbij ga ik er wel vanuit de TS uiteindelijk streeft naar een reguliere baan zonder uitkering(en bijbehorende voorwaarden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polopolo150
Firestorm schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:47:
[...]

Hierbij ga ik er wel vanuit de TS uiteindelijk streeft naar een reguliere baan zonder uitkering(en bijbehorende voorwaarden).
Het ding met het krijgen van een WAJONG uitkering is dat je bent beoordeeld dat je niet zelfstandig het minimumloon kan verdienen. Mocht TS een baan willen krijgen waarbij hij meer dan minimumloon kan verdienen dan kan hij dat proberen. Echter heeft het UWV degene beoordeeld dat dit hem/haar (zelfstandig) niet zou lukken.

Ik zit ook in de WAJONG en daaruit geprobeerd naar een volledige baan te werken in de ICT. Helaas niet gelukt in fulltime verband. Dan zegt het UWV dan ook "Ja maar dat hoeft toch ook helemaal niet? Want we hebben al gekeurd dat je dit niet (zelfstandig) kan. Probeer iets anders of part-time."

Wat je vaak zit in de re-integratie wereldje is beginnen met een aantal uur in de week en van daaruit opbouwen. Dan kijk je vanzelf maar hoe ver je komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
polopolo150 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:09:
[...]
Het ding met het krijgen van een WAJONG uitkering is dat je bent beoordeeld dat je niet zelfstandig het minimumloon kan verdienen.
Wat verschrikkelijk zonde is als TS kan programmeren en daarmee vrij snel meer dan 100 keer zijn leeftijd per maand kan verdienen tot z'n 50ste ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:40

Zenix

BOE!

Lethalis schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:34:
[...]

Wat verschrikkelijk zonde is als TS kan programmeren en daarmee vrij snel meer dan 100 keer zijn leeftijd per maand kan verdienen tot z'n 50ste ongeveer.
Klopt. Maar daarom zou ik ook niet vermelden dat je Wajong hebt tijdens het solliciteren. Het label blijft negatief. Terwijl tegenwoordig genoeg subsidies en regelingen zijn die het wel aantrekkelijk maken voor de werkgever. Verder zijn ook genoeg werkgevers die misbruik maken van de regeling(loondispensatie) en daar wil je juist niet werken.

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 07-12-2018 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
@Anoniem: 1149215 Is het echt niet mogelijk om normaal te solliciteren bij een werkgever? Ik heb zoveel vreemde snuiters zonder een label gezien dat het volgens mij best moet lukken als programmeur.

Een kennis van mij werkt op therapeutische basis als python developer (helaas 100% afgekeurd), bij een "normale" werkgever.
Pagina: 1