Mensen met een Dell Inspiron 3800: KIJK UIT!

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:39
Oke, waar zal ik beginnen. Het begon allemaal vorige week. Ik dacht, laat ik eens een nieuwe BIOS in mijn notebook gooien, want die bios zit er al vanaf het begin erin. Dus ik naar de Dell site om een nieuwe bios voor m'n Inspriron 3800 te halen. Ik heb 'm er direct ingeflashed, en het leek allemaal perfect te gaan.
Vorige week vrijdag wilde ik windows 2000 erop zetten, omdat dat lekker stabiel is, en omdat ik een flinke geheugenuitbreiding heb gemaakt. van 64 naar 192 MB, dus dat draait nu wel goed.
Dus ik installeren, en het liep allemaal lekker vlotjes. Maar nadat ik hem een tijdje had gebruikt begon hij raar te doen. De muis begon alle kanten op te springen, en bij het afsluiten en suspend tot disk kreeg ik een blauw scherm.

Ik dacht dat dat een foutje was in windows2000, nadat ik de drivers voor m'n Logitech Desktop Pro heb geinstalleerd.

Dus ik de hele zooi er opnieuw opgooien, en tijdens de installatie ging het al behoorlijk fout. Blauwe schermen. Dus ik de foutmelding opgeschreven, en op de tweakers-forum geknald.

Daar kwam iemand langs die zei dat hij dezelfde foutmelding heeft gekregen, maar dan nadat hij z'n cpu stevig heeft zitten overklokken.

En toen begon het balletje te rollen. Ik had namelijk al gemerkt dat de notebook behoorlijk warm werd, en ik had de ventilator ook al niet meer gehoord sinds de nieuwe bios.

DUs ik ging naar de Dell site om te kijken wat er aan de hand is. En ja hoor, het forum van Dell stond stampvol met boze mensen die hun Inspiron 3800 bijna hebben weg zien roken nadat de nieuwste bios erin is gezet! Er zit gewoon een hele vette bug in de bios! De ventilator wordt namelijk nooit aangesproken, dus de hele zooi wordt hardstikke heet!

En dat was dus de foutmelding in w2k: het zooitje is te heet en w2k heeft er geen zin meer in.

Dus ik dacht even slim te zijn door een oude bios er weer in te flashen. Dus ik een oude bios ophalen, en geproberd te flashen, maar helaas: oudere biossen dan de bios die er al in zit krijg je er met geen mogelijkheid in. Soort van beveiliging ofzo? Nou, wat een beveiliging: mijn notebook oververhit, en nu zit ik achter een brakke Pentium II 233 MHz. Ik ben blij dat er 384 MB geheugen in zit

Maar Inspiron 3800 gebruikers: Zet NOOIT, maar dan ook NOOIT bios V13 in je flashrom! Als je dit wel wilt doen, sluit dan direct een goeie brandverzekering af!

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
ok, dank je wel.., kan je niet de garantie inschakelen als je die heb, of Dell aansprakelijk stellen..zal gewoon tot de bittere eind door zeuren voor een nieuwe laptop of gewoon een oplossing...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Zow das scary shit.. :(
Whaa.. bij mijn Lattitude gign het fannetje juist vaker aan met nieuwe updates, maar thx voor the warning!! :)

En succes.. hopen dat ie niet af fikt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik heb het zelfde probleem met een inspiron 3700. Maar daar had ik de problemen met de ventilator al VOOR dat ik de bios geflashed had (V6). af en toe wil hij nog wel eens aan staan, als er niets in de pcmcia sloten zitten of iets dergelijks.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Dr.Q
  • Laatst online: 18-07 16:21
je kan wel van die koeler voor in je pcmcia sloten kopen! gebruik er daar eentje van.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Op zaterdag 21 juli 2001 21:49 schreef BoKToR het volgende:
Oke, waar zal ik beginnen. Het begon allemaal vorige week. Ik dacht, laat ik eens een nieuwe BIOS in mijn notebook gooien, want die bios zit er al vanaf het begin erin. Dus ik naar de Dell site om een nieuwe bios voor m'n Inspriron 3800 te halen. Ik heb 'm er direct ingeflashed, en het leek allemaal perfect te gaan.
Vorige week vrijdag wilde ik windows 2000 erop zetten, omdat dat lekker stabiel is, en omdat ik een flinke geheugenuitbreiding heb gemaakt. van 64 naar 192 MB, dus dat draait nu wel goed.
Dus ik installeren, en het liep allemaal lekker vlotjes. Maar nadat ik hem een tijdje had gebruikt begon hij raar te doen. De muis begon alle kanten op te springen, en bij het afsluiten en suspend tot disk kreeg ik een blauw scherm.

Ik dacht dat dat een foutje was in windows2000, nadat ik de drivers voor m'n Logitech Desktop Pro heb geinstalleerd.

Dus ik de hele zooi er opnieuw opgooien, en tijdens de installatie ging het al behoorlijk fout. Blauwe schermen. Dus ik de foutmelding opgeschreven, en op de tweakers-forum geknald.

Daar kwam iemand langs die zei dat hij dezelfde foutmelding heeft gekregen, maar dan nadat hij z'n cpu stevig heeft zitten overklokken.

En toen begon het balletje te rollen. Ik had namelijk al gemerkt dat de notebook behoorlijk warm werd, en ik had de ventilator ook al niet meer gehoord sinds de nieuwe bios.

DUs ik ging naar de Dell site om te kijken wat er aan de hand is. En ja hoor, het forum van Dell stond stampvol met boze mensen die hun Inspiron 3800 bijna hebben weg zien roken nadat de nieuwste bios erin is gezet! Er zit gewoon een hele vette bug in de bios! De ventilator wordt namelijk nooit aangesproken, dus de hele zooi wordt hardstikke heet!

En dat was dus de foutmelding in w2k: het zooitje is te heet en w2k heeft er geen zin meer in.

Dus ik dacht even slim te zijn door een oude bios er weer in te flashen. Dus ik een oude bios ophalen, en geproberd te flashen, maar helaas: oudere biossen dan de bios die er al in zit krijg je er met geen mogelijkheid in. Soort van beveiliging ofzo? Nou, wat een beveiliging: mijn notebook oververhit, en nu zit ik achter een brakke Pentium II 233 MHz. Ik ben blij dat er 384 MB geheugen in zit

Maar Inspiron 3800 gebruikers: Zet NOOIT, maar dan ook NOOIT bios V13 in je flashrom! Als je dit wel wilt doen, sluit dan direct een goeie brandverzekering af!
Verkeerd geheugen in je laptop geduwt ?
Compaq wilt graag zijn eigen geheugen hebben, niet ander merk, veel compaq systemen hebben last van blue screens, zodra er iets aan de original config is veranderd. Daarom koop ik geen compaq </flammetje>
Anyway, haal nieuwe geheugen eruit en testen maar.

http://mrfloris.com

Verwijderd

Op zaterdag 21 juli 2001 23:31 schreef xiphoid het volgende:

[..]

Compaq wilt graag zijn eigen geheugen hebben, niet ander merk, veel compaq systemen hebben last van blue screens, zodra er iets aan de original config is veranderd. Daarom koop ik geen compaq </flammetje>
helemaal juist, echter 1 klein dingetje:

HIJ HEEFT EEN DELL!!!!!

En hij heeft geen probleem dat opgelost kan worden, in zijn nieuwe bios zit geen werkende fan-aanstuuring, en terug flashen kan ook niet.

enige oplossing is w88 op een nieuwe versie van dit bios (zal snel komen, zodra dell van dit probleem hoort)

(of natuurlijk er een nieuwe bios chip in raggen, maar dat is bij laptops bijna niet te doen)

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Dit is natuurlijk een slechte zaak van Dell -ookal maken ze zeer stabiele laptops- .Maar het schijnt tegenwoordig de algemene trend te zijn om software op de markt de dumpen zonder te testen |:( helaas gaat dit ook steeds meer voor Firmware gelden :( Het aantal apparaten waarvan Firmware versie 1.00 gewoon bugvrij en goed was wordt helaas een stuk minder.
Laat dit trouwens in het algemeen een waarschuwing zijn voor het vernieuwen van firmware van apparaten:

Zolang er geen rede is om de firmware te vervangen, doe het dan ook niet ;) Het is niet de eerste keer dat ik hoor/meemaak dat er in de "nieuwere" versie dikke bugs zitten of niet compatible zijn met de oude firmware (instellingen). Het flashen zelf kan natuurlijk ook altijd mis gaan: dag apparaat.

Experimenteren met firmware kan je beter laten als je geen tools (lees programmer) tot je beschikking hebt om het recht te zetten. Met laptops biedt zelfs een progger geen uitkomst voor een verkeerd geflashte rom: SMD is niet zo makkelijk van het systemboard te halen :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• JeroenTheStig
Op zaterdag 21 juli 2001 23:31 schreef xiphoid het volgende:

[..]

Ik heb inderdaad geen geheugen bij Dell besteld, want dat kostte iets van 250 gulden, tegen 80 gulden wat ik nu moest betalen. Het spul komt bij Dane-elec vandaan, lekker goedkoop, maar toch Hyundai-chippies.
Of hoe je dat ook maar schrijft.

Maar dit is het probleem niet. Want ik heb dat er ook direct weer uitgetrokken na de blauwe schermen, en ze bleven! Ik heb mijn systeem zo gemaakt zoals ik hem vorig jaar ook kreeg. Toen deed hij het wel met w2k, nu niet.

Maar ik heb even een oudere bios-versie opgehaald, en als je die uitpakt, knalt hij iets op een diskette. Er wordt dan een programma 'update.exe' gedraaid, en die kijkt wat voor bios je er al in hebt zitten. Dat werkt dus niet. Maar de biosflash zelf staat ook in een exe-bestand, dus die heb ik gerund, en hij heeft nu wel geflashed. Dus nu moet ik maar even afw88 of mijn fan nu wel gaat draaien. Ik heb hem nu net aan, dus hij is nu nog te koud.

Maar één ding is zeker: als het gebakje koud is, dan doet hij het prima

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

aanklagen die zooi, als er veel mensen zijn die datzelfde mee hebben gemaakt, heb je best kans dat je een nieuwe kan krijgen

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:58

Richard

Kuru Kuru Kururin

Als je nou harde feiten hebt dat dit een fout is van de BIOS, en DELL geeft dit toe, dan is het een goede zaak om effe als nieuws te posten op www.tweakers.net zelf i.p.v hierp op GOT.

20*350ZO45°

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
heb je nu nog garantie??

• JeroenTheStig
ja, ik heb hem in augustus vorig jaar gekocht, dus ik heb nog garantie.

En als het kan koop ik nog een jaar garantie erbij

Verwijderd

FF bellen met de storingsdienst, heb dit vaker gezien ook op een 3700. DELL gaat je helpen dat is zeker..
Over dat geheugen: Als je de DELL modules had besteld waren ze enkel approved by DELL bestickerd (na test?) want ik heb ook gewoon een Dane_Elec in mijn Latitude zitten (en die kwam met haar 256 MB intern direct bij meneer DELL vandaan) dus je hebt het juiste geheugen (? is het precies ende exact het juiste type ?) gekozen voor je DELL

storings nummer is terug te vinden in je garantiezooi en op de site...suuk6

Verwijderd

ff offtopic:

Ik heb zelf een compaq met dane elec geheugen en draait prima. geen enkel probleem.

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 09:46
Lijkt me ook heel redelijk als ze er garantie op geven maar staat er bij 't downloaden van je nieuwe BIOS versie op internet niet dat Dell niet aansprakelijk is voor schade die veroorzaakt wordt door evt fouten in de nieuwe bios file?

• JeroenTheStig
ja, dat staat er wel. Maar als ze daar een biosversie hebben staan, en honderden mensen flashen dat ding in hun systeem, dan zijn er dus vele notebooks die naar de tering gaan door een hele domme bug in de bios!
Zo kunnen ze ook wel een nieuwe biosversie op de site knallen die de volle 12 volt op de cpu laat staan, zodat die wegsmelt, en honderden bakjes gerepareerd moeten worden --> kassa voor Dell

Of niet dan?

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 09:46
Ja tuurlijk helemaal mee eens, maarja, daar zullen ze wel als eerste mee gaan schermen dan natuurlijk he, zovan...had je maar goed moeten lezen voor je download.

• JeroenTheStig
tja.. maar ze hebben gewoon een selfdestruction bios erop gegooid. Dat is toch niet normaal?

Dat kunnen ze daar bij Dell toch niet maken? Tuurlijk, een bios kan fouten bevatten, maar dit slaat alles. Een ventilator die niet meer werkt... tsk..

Dus iedereen die dit ding download heeft en even niet oplet, kan zijn notebook nog smeulend en rokend terugvinden? Dat lijkt me toch niet de bedoeling van een bios-update
Pagina: 1