Fritzbox NAS performance: ntfs vs ext3?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eezacque
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-03-2022
Ik gebruik een FB 7490 als armeluis-NAS, ideaal zal het nooit worden, maar kosten en baten meegerekend lijkt het vooralsnog de beste manier een schijf aan het netwerk te hangen. De schrijfsnelheid blijft steken op 13 MB/s, en ik hoop nog een manier te vinden dit op te krikken. Een upgrade naar FB 7581 is een mogelijkheid.

Nu lees ik op https://maxwireless.de/2017/avm-fritzbox-7590-7490-vergleich dat het nogal wat uitmaakt of de usb-schijf geformatteerd is als NTFS of EXT3, maar dit is de enige bron die in die richting wijst. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36
Als ik naar het artikel kijk zit je redelijk tegen het limiet aan van de fritzbox, Voor zowel ext3 als voor NTFS zijn de snelheden onder de 20 MB/s.

Gezien de fritzbox op een linux kernel draait zal de implementatie van ext3 (native linux) wel wat beter kunnen werken dan de NTFS (extra licensed microsoft driver).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:06

lier

MikroTik nerd

Ik denk dat als je zoekt op performance van filesystems op Linux dat je meer informatie kan vinden. Volgens mij heb je voor NTFS extra drivers nodig (die niet in de kernel zitten) waardoor NTFS trager is. Ik zou persoonlijk nooit een Microsoft filesystem kiezen op een Linux (achtig) systeem, tenzij het echt niet anders kan.

Net als wat @Aragnut zegt :)

[ Voor 5% gewijzigd door lier op 04-12-2018 11:45 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:50
Het is tamelijk onverstandig om de zeer beperkte CPU capaciteit van je router te gebruiken voor Nas doeleinden.
Die functionalieit is hooguit bruikbaar om eens ad-hoc een usb stick in te stoppen voor het delen van een bestandje en niet als Nas.

Je zult merken dat las je een flinke file naar je Nas overzet je ineens routerings capaciteit tekort komt of je wifi eruit valt.

En of je nu NTFS of EXT3 gebruikt de performance blijft bagger.

PS Voor NTFS is geen licentie van microsoft benodigd, dat is simpelweg een open specificatie.
Er is gewoon een opensource driver beschikbaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 08:32
Op marktplaats zijn voor enkele tientjes nog wel oudere synology’s te krijgen. Die zijn er voor ontworpen. Zelfs een basic ds111 draait nog op de laatste firmware. Die ondersteuning zal wel een keer ophouden, maar zolang het alleen benaderbaar is in je eigen netwerk, zou ik daar niet zo wakker van liggen.
De arme luis heeft immers al een schijf, hoef je alleen het “kassie” op de kop te tikken.