Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:19
Ik heb sinds enkele dagen een nieuwe Samsung Ultrawide monitor en sluit deze voor het eerst aan met een Display Port kabel aan mijn AMD 290x videokaart (crossfire setup). Voorheen sloot ik mijn monitor altijd aan via HDMI en dat ging altijd zonder problemen.

Als ik nergens aanzit werken zowel beeld als geluid goed, op de juiste resolutie, maar zodra ik de beeld verversing van 60hz op 120hz zet merk ik op dat sporadisch (om de paar minuten) het beeld wegvalt voor een seconde of zo. Ik wil natuurlijk wel gebruik maken van de mogelijkheid om deze op 120hz te laten staan dus ben op zoek naar advies hoe ik het probleem kan debuggen/oplossen.

Ik maak gebruik van de monitor- en stroomkabels die met de monitor zijn meegeleverd, ik had namelijk gelezen dat dit anders een probleem zou kunnen veroorzaken. Verder heb ik de kabels nagelopen of deze goed bevestigd zitten in de contacten, dit lijkt wel het geval te zijn. Als ik in mijn monitor de DP versie geforceerd op 1.1 (ipv 1.2) zet dan is het probleem opgelost maar tevens heb ik dan niet meer de mogelijkheid om de refresh-rate op 120 hz te zetten :(

Ik heb geen idee of de oorzaak zit bij de monitor, de kabel, de videokaart of de software (drivers). Iemand ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44
Als ik in de Pricewatch kijk, zie ik geen enkele 21:9 Samsung monitor met een refreshrate van 120 Hz. Welk scherm heb je precies gekocht? Is het niet gewoon zo dat deze geen 120 Hz ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
UTwizard schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:34:
Als ik in de Pricewatch kijk, zie ik geen enkele 21:9 Samsung monitor met een refreshrate van 120 Hz. Welk scherm heb je precies gekocht? Is het niet gewoon zo dat deze geen 120 Hz ondersteunt?
https://www.samsung.com/n...ltra-wide-monitor-c43j89/

(staat ook gelinked boven mijn topic :))

[ Voor 5% gewijzigd door Simkin op 04-12-2018 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Ah vandaar dat ik hem niet vond, het is geen 21:9 scherm :)

Zaken als game-mode staan op de monitor allemaal uitgeschakeld?

Je hebt verder niet de mogelijkheid om ergens even een andere kabel te lenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Game mode staat niet aan en ik heb op dit moment nog geen andere DP kabel in mijn bezit. In de monitor handleiding benoemen ze ook dat je het beste de meegeleverde kabel kan gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
Helaas heb je zelfs bij de meegeleverde kabel niet de zekerheid dat het altijd probleemloos werkt. Als je gaat Googlen, zie je dat verschillende mensen bij hun schermen problemen hebben als ze 100, 120 of 144 hz proberen te kiezen. Een andere kabel lost het daar vaak op.

Ik zou dat in ieder geval als eerste proberen, zoals gezegd, eventueel even een kabel proberen te lenen van familie / vrienden / ICT afdeling op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Ga ik zeker proberen, bedankt voor je input. Wie weet heeft mogelijk iemand anders nog een aanvulling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simkin
Ik heb op aanraden maar een nieuwe DP kabel gekocht (v1.4 van Club3d) die helaas het probleem niet oplost. 60hz en 100 hz gaat goed. 120 hz geeft nog steeds problemen. Begin te vermoeden dat het aan de 290x ligt, software of hardware.

Mocht iemand nog een idee hebben dan hoor ik het graag.
Pagina: 1