Temperatuur trein rem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik doe een project met betrekking tot treinen en hun remweg. Ik vroeg me af wat voor temperatuur de remmen van een passagierstrein kunnen bereiken, wanneer deze afremt om te stoppen bij een station? Ik heb al wat onderzoek gedaan en kan vooral dingen vinden over temperaturen van de air brakes van auto's, maar niet zozeer van treinen. Ook zou de cooldown tijd interessant zijn. Is er iemand die hier wat meer kennis over heeft? :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ProRail of NS contacteren via Facebook / telefonisch?

Of je moet geluk hebben dat iemand van ProRail / NS hier werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wellicht weet @EDIT dit, die is treinmachinist :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Wat heb je zelf al gedaan? Als ik google kom ik al meerdere onderzoeken tegen waar het in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
dit is nogal een specifieke vraag, waarbij je zelf al kennis moet hebben van hoe de warmte ontstaat, en wat de factoren zijn die je zelf kunt uitzoeken. er zijn daarnaast best al wat variabelen te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat een snelle reacties! Een trein machinist kan er wellicht meer van weten ja.

Ik heb zelf een hoop literatuur onderzoek gedaan, maar zoals ik zei gaat dit voornamelijk over auto's of air brakes in het algemeen. Ik moet het specifiek weten voor treinen en ik weet niet of de algemene informatie van air brakes valt toe te passen op treinen. Als je wel iets trein specifieks hebt gevonden zou het fijn zijn als je het wil delen!

Contact opnemen met NS is ook een optie, maar daar gaat meestal wat tijd overheen..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:05
Een goede vraag, die ik helaas niet met concrete temperaturen kan beantwoorden.
Het is namelijk van zoveel factoren afhankelijk, zoals type trein, het type remblok (van welk materiaal is het gemaakt), hoe hard de machinist remt, wat de snelheid is ten tijde van het inzetten van de remming, of het een moderne reizigerstrein is (deze remmen namelijk vrijwel alleen op de motoren af, dus daar worden de remblokken alleen voor de laatste meters gebruikt in normale omstandigheden) en meer van die dingen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
emnich schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:16:
Wat heb je zelf al gedaan? Als ik google kom ik al meerdere onderzoeken tegen waar het in staat.
Zeg dan niets...
De TS heeft er meer aan als je dat onderzoek dat je gevonden hebt, hier zou delen...

Blijkbaar heb je die moeite zelf al wel genomen, maar enkel om de TS op zijn "fouten" te wijzen.

Deze reacties zijn zoooo vermoeiend altijd.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

dfrenner schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:42:
[...]

Zeg dan niets...
De TS heeft er meer aan als je dat onderzoek dat je gevonden hebt, hier zou delen...

Blijkbaar heb je die moeite zelf al wel genomen, maar enkel om de TS op zijn "fouten" te wijzen.

Tja, een beetje eigen inzet mag best op Tweakers. Op z'n minst zou TS kunnen zeggen wat ie al wel geprobeerd heeft en waarom dat niet lukt. Het is wel de meest basale zoekopdracht dit dit naar boven brengt. We zijn toch geen zoekdienst...

@Verwijderd Als ik zoek op 'maximum temperature brake train' dan kom ik o.a. dit tegen:
http://www.tribology.fink.rs/journals/2003/1-2/3.pdf
http://cdn.intechopen.com.../InTech-Train_braking.pdf
https://download.atlantis-press.com/article/3246.pdf
https://www.idc-online.co...ysis-High-Speed-Train.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door emnich op 04-12-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@emnich Thanks, hier zaten idd wat artikelen bij die ik nog niet had bekeken!

@EDIT De temperatuur is inderdaad afhankelijk van vele factoren. Het remmen op de motor is ook interessant, daar ga ik ook naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

@AW_Bos misschien nog ideën?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik zie eigenlijk niet helemaal in wat de relevantie van deze vraag is?

De meeste (alle?) Nederlandse passagierstreinen hebben gewoon schijfremmen. Die zullen ongetwijfeld gewoon van staal zijn. En dus dezelfde werktemperaturen hebben als andere stalen remschijven, zoals van een auto, brommer of windmolen. Een andere factor is er eigenlijk niet, want de ontwerper past het ontwerp van de rem zo aan dat deze met de benodigde remenergie precies binnen zijn maximale werktemperatuur blijft.

Als je het hebt over treinen met blokremmen (zoals de meeste vrachttreinen), wordt het een ander verhaal natuurlijk. Want voor het ontwerpen van een treinwiel gelden hele andere kritische ontwerpfactoren dan voor een dedicated remschijf.

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 04-12-2018 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Hoe warm kan ik niet precies zeggen, maar afgaand op de geur van heet metaal kunnen ze behoorlijk warm worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:39
Je zou ook een mailtje kunnen sturen naar Siemens, AnsaldoBreda, Alstom en/of een andere treinenbouwer. Die zullen vast hele specsheets hebben over hun producten, en anders is er vast een ingenieur die het antwoord even uit z'n mouw schudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:35

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Geen idee. Ik ga wel met treinkenner @EDIT mee. :)
Ik kan wel wat zeggen, maar ik denk dat ik dan mijn vingers eraan kan branden, en dat wil niet. Zo heet zal een dergelijke rem zijn ;)
O88088 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:26:
Je zou ook een mailtje kunnen sturen naar Siemens, AnsaldoBreda, Alstom en/of een andere treinenbouwer. Die zullen vast hele specsheets hebben over hun producten, en anders is er vast een ingenieur die het antwoord even uit z'n mouw schudt.
Ansaldobreda? Doe maar tegenwoordig Hitachi! (Zal ik even een grap met Fyra en Ansaldobreda inkoppen? :+)
Stadler en Bombardier is ook een goede keuze hoor. Ik weet dat Stadler regelmatig wel eens spec-sheets verspreidt. Zoals deze KISS-trein, of onze bekende NS-Flirt. of deze Zwitserse FLIRT. Maar ook Finse FLIRT's hebben een mooie specification lijst.

[ Voor 73% gewijzigd door AW_Bos op 04-12-2018 16:38 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:05
Een treinfabrikant ontwikkelt weliswaar treinen, maar gebruikt daarvoor vaak componenten van andere fabrikanten. Ik gok zomaar dat je eerder resultaat zou kunnen krijgen bij fabrikanten als bijvoorbeeld Knorr Bremse of één van de andere fabrikanten van remsystemen.

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 04-12-2018 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
dfrenner schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:42:
[...]

Mijns inziens niet minder vermoeiend dan topics waaruit niet blijkt dat de TS ook maar enige voorwerk heeft gedaan. ;)

@TS:
Mijn eerste hit google:

Sill the main problem is that friction interface between the brake pads and disc must not
exceed temperatures of 350...3750C, else severe and sudden wear of pads occurs

http://cdn.intechopen.com.../InTech-Train_braking.pdf

Kheb het document niet uitvoerig gelezen maar wellicht dat je er wat aan hebt.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik vroeg me ook af of er iets met deze warmte wordt gedaan, misschien weet @EDIT dat? Het zou een interessante energiebron kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Niet met de mechanische rem. Dat is sowieso meer een noodrem geloof ik.

In normaal bedrijf remmen (passagiers)treinen voornamelijk op de motor. Sommige treinen leveren de energie die daarbij vrijkomt terug aan de bovenleiding. Andere treinen hebben remweerstanden op het dak waar ze het in warmte omzetten.

edit:
Bij een ouderwetse sprinter (SGM) kun je ze goed zien zitten, de "buizen" boven de 2e klas coupe:
Afbeeldingslocatie: https://www.neverdullmoments.nl/wp-content/uploads/2017/03/20455786042_1351ede5b3_b.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door mcDavid op 05-12-2018 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:51

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mcDavid schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:00:
Niet met de mechanische rem. Dat is sowieso meer een noodrem geloof ik.

In normaal bedrijf remmen (passagiers)treinen voornamelijk op de motor. Sommige treinen leveren de energie die daarbij vrijkomt terug aan de bovenleiding. Andere treinen hebben remweerstanden op het dak waar ze het in warmte omzetten.
De ICD (en ander getrokken materieel) gebruikt die schijfremmen echt wel, is geregeld heel goed te ruiken in de tunnel van station Schiphol.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Pagina: 1