Rookmachine modden om remote te besturen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hey Tweakers,

Met Oud & Nieuw heb ik thuis een feestje met een groep vrienden, dus om dat wat op te leuken heb ik een rookmachine & lasers besteld, tja, je moet wat haha.
De Rookmachine is kwestie is een BeamZ S500 : https://www.bol.com/nl/p/...mz-s500/9200000040978230/

Leuk dingetje met remote, en werkt prima, maar wil hem graag vanaf mijn telefoon kunnen bedienen. En aangezien hij geen DMX heeft is dat wat lastiger.
Dus ik wil het eigenlijk automatiseren via een Raspberry / ESP8266. Maar ik heb geen idee hoe ik dat precies moet doen. Een ESP8266 programmeren / aansturen lukt me wel, maar ik weet niet precies hoe ik dat moet schakelen zodat ik hem kan aansluiten op die remote.

Iemand die me daarover kan adviseren toevallig?

Alvast enorm bedankt! 8)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-09 18:58
Zoek eens naar Relais. Daarmee kan je via de rPi makkelijk de rookmachine uit en aan zetten.

Moet je de remote vervangen omdat een relais geen oplossing is, dan kan je aan de slag met een IR-Ledje (aanname dat de remote met IR werkt). Alleen daarmee heb ik nul-ervaring icm een rasPi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:39
om met een IR led te werken, zal je eerst hiervoor een ontvanger moeten aanschaffen. Hiermee kan je de afstandsbediening uitlezen. Vervolgens kan je met een IR led de data sturen vanaf een ESP32 bijvoorbeeld, of een ESP8266.

EDIT:

Ik zie dat die afstandsbediening bedraad is. dan kun je draadjes solderen aan de draadjes naar de juiste knop, en die aan een relais aansluiten. De relais kan je schakelen met de ESP8266. Hier zijn kant en klare boardjes voor maar je kan het ook zelf maken met een transistor en wat weerstanden.

[ Voor 40% gewijzigd door jctjepkema op 04-12-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Marber schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:43:
Zoek eens naar Relais. Daarmee kan je via de rPi makkelijk de rookmachine uit en aan zetten.

Moet je de remote vervangen omdat een relais geen oplossing is, dan kan je aan de slag met een IR-Ledje (aanname dat de remote met IR werkt). Alleen daarmee heb ik nul-ervaring icm een rasPi
Thanks voor je snelle reactie.

De remote is niet met IR, remotes bij rookmachines werken meestal met een kabel. Deze heeft dat dus ook!

Voor dat relais : Is dit bijvoorbeeld wat ik dan zoek ? https://www.kiwi-electron...41m7-PP1GHWIaAkuTEALw_wcB

[ Voor 16% gewijzigd door DennusB op 04-12-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
DennusB schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:46:
[...]

Thanks voor je snelle reactie.

De remote is niet met IR, remotes bij rookmachines werken meestal met een kabel. Deze heeft dat dus ook!

Voor dat relais : Is dit bijvoorbeeld wat ik dan zoek ? https://www.kiwi-electron...41m7-PP1GHWIaAkuTEALw_wcB
Jup exact dat ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
En dan? Kabeltje van de ene kant van de remote er in en andere kant van remote er in? En dan klaar? Dat klinkt vrij makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
DennusB schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:49:
[...]

En dan? Kabeltje van de ene kant van de remote er in en andere kant van remote er in? En dan klaar? Dat klinkt vrij makkelijk!
Dat zou het wel ongeveer moeten zijn ja.
Hou rekening met de Normally Open(NO) en de Normally Closed(NC) contacten van de relais. Dit boardje wil met 5v gevoed worden maar kan je wel schakelen met 3.3V van de ESP. Dus zorg dat je een 5V voeding aan boord hebt.

Ik heb zelf dit geinstalleerd op mijn ESP:
https://github.com/Gruppio/Sonoff-Homekit

en nu kan ik hem bedienen via mijn iPhone. Mocht je een iPhone hebben kan je dat eventueel ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jctjepkema schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:51:
[...]

Dat zou het wel ongeveer moeten zijn ja.
Hou rekening met de Normally Open(NO) en de Normally Closed(NC) contacten van de relais. Dit boardje wil met 5v gevoed worden maar kan je wel schakelen met 3.3V van de ESP. Dus zorg dat je een 5V voeding aan boord hebt.

Ik heb zelf dit geinstalleerd op mijn ESP:
https://github.com/Gruppio/Sonoff-Homekit

en nu kan ik hem bedienen via mijn iPhone. Mocht je een iPhone hebben kan je dat eventueel ook doen.
Cool! Ik heb thuis ook wat Sonoff's en heb er Tasmota op draaien, maar dat werkt niet, want als ik dat relay aan m'n rookmachine hang dat vlamt ie er 220v doorheen op t moment dat ik hem op zet, dus dan moet ik een ESP hebben met een 5v/3.3V relais? Right?

(Sorry voor m'n noobheid op dit vlak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
never apologize for learning. Ik ben in een ander vakgebied een noob. Hier een iets mindere noob.

Ik neem aan dat je rookmachine gewoon een 220v stekker heeft? En als je die rode knop indrukt en je doet dan de stekker erin, komt er dan meteen ook rook uit of moet hij eerst opwarmen o.i.d.?

Want als hij meteen rook geeft, kan je natuurlijk die knop standaard al kortsluiten en met de sonoff de 220v toevoer kunnen regelen.

Ik weet niet of die rookmachine nog een opstart nodig heeft of moet voorverwarmen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jctjepkema schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:20:
never apologize for learning. Ik ben in een ander vakgebied een noob. Hier een iets mindere noob.

Ik neem aan dat je rookmachine gewoon een 220v stekker heeft? En als je die rode knop indrukt en je doet dan de stekker erin, komt er dan meteen ook rook uit of moet hij eerst opwarmen o.i.d.?

Want als hij meteen rook geeft, kan je natuurlijk die knop standaard al kortsluiten en met de sonoff de 220v toevoer kunnen regelen.

Ik weet niet of die rookmachine nog een opstart nodig heeft of moet voorverwarmen oid.
Hij moet inderdaad opwarmen. De remote heeft ook een eurostekker aansluiting zoals hier te zien :

Afbeeldingslocatie: https://www.tronios.com/media/catalog/product/cache/2/image/1000x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/6/160436_back.jpg
De lampjes op de remote + de knop worden via die kabels aangestuurd, dus ik ga er vanuit dat er 1 pin is voor de "activeer rook"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
ja daar ga ik ook van uit. Dit kan je zeer gemakkelijk met de multimeter nameten. In de Ohm/Weerstand stand zetten en pinnen proberen. Moment dat de weerstand 0 is weet je die pinnen zijn het. Vervolgens een neurostekker pakken en die aan de Normally Open Stand op het relais boardje aansluiten.

Wanneer de ESP de pin hoog maakt die naar het relais baardje gaat maakt zet hij de relais aan en die zet de rookmachine aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:09

Hoicks

Techno!

Je kunt ook dat ding aan een klik aan klik uit setje hangen en die via domoticz aansturen?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Hoicks schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:33:
Je kunt ook dat ding aan een klik aan klik uit setje hangen en die via domoticz aansturen?
Nee dat gaat dus niet, dan schakel je de hele rookmachine en niet de knop om rook te genereren (want voorverwarmen enzo)
jctjepkema schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:22:
ja daar ga ik ook van uit. Dit kan je zeer gemakkelijk met de multimeter nameten. In de Ohm/Weerstand stand zetten en pinnen proberen. Moment dat de weerstand 0 is weet je die pinnen zijn het. Vervolgens een neurostekker pakken en die aan de Normally Open Stand op het relais boardje aansluiten.

Wanneer de ESP de pin hoog maakt die naar het relais baardje gaat maakt zet hij de relais aan en die zet de rookmachine aan.
Hmm oke, of ff zoeken of ik ergens een schematische tekening kan vinden voor die rookmachine!
Edit : Hier staat wel wat interessante informatie ook : http://www.modd3d.com/art...k-on-lite-fx-fog-machines

[ Voor 7% gewijzigd door DennusB op 04-12-2018 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jctjepkema
DennusB schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:42:
[...]

Nee dat gaat dus niet, dan schakel je de hele rookmachine en niet de knop om rook te genereren (want voorverwarmen enzo)

[...]

Hmm oke, of ff zoeken of ik ergens een schematische tekening kan vinden voor die rookmachine!
Edit : Hier staat wel wat interessante informatie ook : http://www.modd3d.com/art...k-on-lite-fx-fog-machines
Die schematische tekening heb je niet nodig met een multimeter. Het knopje verbind twee draden, dus dat zou je zo al moeten kunnen nameten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jctjepkema schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:47:
[...]

Die schematische tekening heb je niet nodig met een multimeter. Het knopje verbind twee draden, dus dat zou je zo al moeten kunnen nameten
Of nog slimmer, ik trek die remote open en zet tussen de 2 draadjes van de schakelaar de esp8266? Dan kan de remote ook gewoon 'netjes' blijven. Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marber
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-09 18:58
DennusB schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:48:
[...]

Of nog slimmer, ik trek die remote open en zet tussen de 2 draadjes van de schakelaar de esp8266? Dan kan de remote ook gewoon 'netjes' blijven. Toch?
Dat kan zeker, wel even met een multimeter nameten welk voltage er door de schakelaar heen gaat, zodat je niet je esp8266 opblaast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Heb de rookmachine binnen en de remote even opengeschoefd. Dit zie ik :

https://tweakers.net/ext/f/1sVZ73qpUvm4xYqJV4QCQ3Og/full.jpg

Wat is nu het makkelijkst om er achter te komen hoe en wat? De remote heeft 2 LED's (rood voor als hij aan het opwarmen en groen voor als hij warm is) en de knop!

Deze tutorial ziet er goed te doen uit : https://www.electronicshub.org/use-5v-relay-arduino/ maar is dit ook alles wat k nodig heb? (Zonder de hardware knop voor aan de Arduino dan, want ik ga het via een webinterfaceje laten lopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:32
Kun je ook een foto van de andere kant van het bordje plaatsen?
De remote schakelt in ieder geval een 230V signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
teaser schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:05:
Ben wel benieuwd hoe je zo kan zien dat ie 230V schakelt? En dus een 5V relay niet genoeg is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Dat 5v relais is prima, die 5V is de ingang.

Zo'n bordje kan meestal 230V tto een amp of 5 schakelen, dat is stukken meer dan die schakelaar aankan.

Ik verwacht dat de schakelaar direct de pomp bediend, die is inderdaad 230V.

Wel rekening mee houden dat de draden uit het relais die op netspanning staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:32
DennusB schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:21:
[...]
Ben wel benieuwd hoe je zo kan zien dat ie 230V schakelt? En dus een 5V relay niet genoeg is!
Dikte en kleur van de draden en breedte van de stroombanen.
En is eigenlijk ook best logisch: dat hele toestel werkt op netspanning, veel elektronica zal er ook niet inzitten. Moest die knop geen 230V schakelen dan zou je een klikje in het toestel moeten horen, een relais dus, maar de rookmachines die ik al bediend heb in het verleden hadden dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
SA007 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 12:43:
Wel rekening mee houden dat de draden uit het relais die op netspanning staan.
Wat bedoel je precies met dat?

Verder : Thanks allemaal voor de tips en info :) Ik ga maar eens een ESP8266 met een 5V Relais bestellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:20
DennusB schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:06:
[...]

Wat bedoel je precies met dat?

Verder : Thanks allemaal voor de tips en info :) Ik ga maar eens een ESP8266 met een 5V Relais bestellen!
Dat je die niet moet aanraken als de stekker in het stopcontact zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
TereZz schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:11:
[...]

Dat je die niet moet aanraken als de stekker in het stopcontact zit.
Haha, ja goede. Was sowieso niet echt de bedoeling :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:17
teaser schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:05:
Als dit zo is, wat niet abnormaal voor een rookmachine is, is het levensgevaarlijk dat er, wanneer de afstandbediening niet aangelsoten is, pinnen aan te raken zijn waar 230V op staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kihLgEC8w5AqDT0dlbwZAwbc/thumb.jpg

Laat maar. De afstandsbediening zit vast aan de rookmachine en is dus niet los te koppelen zoals bij bijv. een antarie. Opdruk daarintegen is wel wat onduidelijk gezien de tekst voor de remote dichter bij de voedingsingang staat dan bij de kabel erboven.

[ Voor 33% gewijzigd door raze88 op 05-12-2018 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
raze88 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:42:
[...]

Als dit zo is, wat niet abnormaal voor een rookmachine is, is het levensgevaarlijk dat er, wanneer de afstandbediening niet aangelsoten is, pinnen aan te raken zijn waar 230V op staat.

[Afbeelding]

Laat maar. De afstandsbediening zit vast aan de rookmachine en is dus niet los te koppelen zoals bij bijv. een antarie. Opdruk daarintegen is wel wat onduidelijk gezien de tekst voor de remote dichter bij de voedingsingang staat dan bij de kabel erboven.
Jep, ik was ook in de war door die tekst. Maar hij zit er echt aan vast inderdaad. Dus gok dat er wel 230V doorheen loopt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:17
Al met al als ik zo lees wat je wil een niet al te lastig projectje. Schakelaar overnemen met een relais zoals je al van plan bent. Daarnaast zou ik ook de statussen van de ledjes proberen uit te lezen om zo aan te kunnen geven op je telefoon wanneer de rookmachine aan het opwarmen is of dat hij gereed voor gebruik is.
Je zou de esp kunnen proberen in de rookmachine te plaatsten. Hier zal ruimte genoeg zijn en kun je ook mooie een voeding plaatsen voor je esp en relaybordje. Enige waar ik dan een vraagteken bij heb is of de behuizing het wifi signaal volledig zal blokkeren ivm kooi van faraday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:47:
De remote heeft ook een eurostekker aansluiting zoals hier te zien :
Nee, dat heeft die niet. Het apparaat heeft een 230V aansluiting, de afstandsbediening niet.

Wat je kunt doen: behuizing open maken, relais parallel over de remote aansluiten, kijken of er in de behuizing ruimte is voor een RPi met relaisbordje en die aansluiten op de juiste spanning. (beetje krap misschien om er ook nog een 230V naar 5V adapter in kwijt te kunnen)

Je hebt het apparaat dan draadloos én bedraad waarbij ze deze 2 elkaar niet bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Ondertussen zijn we wat stapjes verder ! Ik heb een Wemos D1 Mini liggen met een Relay Shield.
Headers heb ik er zelf opgesoldeerd en dat lijkt goed te werken, nu probeer ik het aan te sluiten en aan te sturen.

Het relay bord heeft 5v, gnd & D1 (als aansturing). Op de Wemos sluit ik het relay bord dus aan op 5v, gnd & D4, als ik hem dan inplug gaan op zowel de Wemos als het relay bord het LED'je branden, maar krijg ik dit te zien in de seriele monitor :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zJp2Rujh72Tscglp3g1VD9nC/medium.png

Als ik het relay bord loskoppel start de Wemos wel gewoon op. Wat kan er nou mis gaan? Iemand enig idee?

Denk dat ik het heb gevonden : GPIO2 (D4) is volgens mij de output van het LED'je, op GPIO0 werkt ie wel!

[ Voor 7% gewijzigd door DennusB op 11-12-2018 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorismathijssen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-07 12:03
Hey DennusB! Ik ben heel toevallig bezig met het zelfde projectje. Heb je nog wat handige tips/tricks of aanvulling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
jorismathijssen schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 21:03:
Hey DennusB! Ik ben heel toevallig bezig met het zelfde projectje. Heb je nog wat handige tips/tricks of aanvulling?
Hey! Niet heel erg, zorgen dat je de relay kan aansturen vanaf je Wemos en in de controller van de rook machine gewoon de “geef rook” knop overbruggen door de relay heen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorismathijssen
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-07 12:03
Klinkt nog simpel! Bedankt!
Pagina: 1