Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb een i7-8700K met Dark Rock Pro 4 koeler. Momenteel draait deze op 5Ghz 1.37v stabiel volgens Prime95. Temperatuur idle is 32gr.

Nu heb ik een delid set besteld en uiteraard even op YT gekeken hoe alles te werk gaat zodat ik meteen aan de slag kan wanneer het binnen komt.

Dus ik kijk een filmpje van iemand die eenzelfde processor delid en post vervolgens zijn resultaten welke als volgende zijn

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/5014b8dD/delid-8700-K.png

En wat schept mijn verbazing. Zijn delidded CPU is idle ook tussen de 30-32gr. Dus nu vraag ik mij natuurlijk af of het delidden bij mij nog wel zin heeft aangezien mijn CPU al idle 33gr is op 5Ghz. Zie onderstaande

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0QdpyG6S/mystats.png

Zou ik nog enorm veel winst maken als ik hem delid of kan ik de overclock op 5.1Ghz of 5.2Ghz krijgen? Of kan ik juist nog de Vcore omlaag krijgen met een delid? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

Eigenlijk is alleen de temp onder load interessant. Idle is ook erg afhankelijk van omgevingstemperatuur.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:37

HugoBoss1985

Xenotech

Ik denk dat delidden w.b.t. idle weinig uit maakt.
Juist voor de load temperatuur wel.

Wel grof hoeveel verschil het uitmaakt bij het plaatje wat je post.

[ Voor 28% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-12-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Zijn kamertemp is 22gr, bij mij altijd 21gr. En onder load zorgt Prime95 voor een temp van rond de 60gr. Ik kan me haast niet voorstellen dat een delid voor een temp van 45gr kan zorgen met Prime95.

Kan ik met een delid ook de vcore omlaag schroeven of heeft dat er eigenlijk weinig mee te maken?

Aida64 system stability test komt uit op 60-65gr. Dat zou dus met delidden een stuk koeler moeten zijn. Ben benieuwd.

[ Voor 16% gewijzigd door Yzord op 03-12-2018 23:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, dat wil ik zien, een uurtje load op 5Ghz, P95 small FFT's @ 1,37v en dan 60c? Op een dark rock pro zonder delid? Een screenshot graag met cpu-z/realtemp/prime95.

En nee, ik ga ervan uit dat je geen 60c haalt, maargens bovenin de 80 minstens.. En nee, idle doet er totaal niet toe, al snap ik dat je idle wil checken als we t over zulke OC's hebben :+ Zelfs met delid zijn temps van 60c lastig @ 5Ghz, en die aida stability test is geen echte stability test natuurlijk.

Prime stabiel is 8u Blend onder de 90c. Testen met small fft's voor alleen de cores (uurtje) en dan blend (cores +ram+controller) voor 8uur. Je kan ook IBT, CCCT of LinX gebruiken, minimaal 5uur stabiel. En dan kom je hier terug met:

2600k @ 4800mhz 12u+ prime95

of met

5ghz 6uur linx

En dan gaan we praten, eerder lees ik een hoop beweringen en een 'loze' vraag over idle temps. Ik vraag mij af waar dit heen gaat..

[ Voor 54% gewijzigd door millman op 04-12-2018 06:47 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Ik heb gewoon Prime95 met twaalf workers laten draaien een nacht om te kijken of het systeem stabiel is en smorgens draaide hij nog steeds met gemiddelde temp van 60gr met hier en daar uitschieters naar 67gr per thread. En zolang mijn cpu load 100% is ga ik er van uit dat Prime zijn werk aan het doen is.

Je hoeft me niet te geloven hoor. Ik heb gewoon een vraag of delidden dan nog veel uitmaakt en jij komt dat ik met allemaal screens moet komen.

[ Voor 13% gewijzigd door Yzord op 04-12-2018 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Waarom zou je een dellid willen,als je op load nog deze temps haalt.Je verliest ten eerste de garantie op de cpu en je haalt nu al zulke lage temperaturen.

Enigste waarom ik het zou doen is als je echt de max overclock wilt opzoeken.

Alhoewel ik me daarover ook verbaas,dat je deze temps haalt,met dat voltage

[ Voor 21% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2018 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:47

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Yzord schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:42:
Ik heb gewoon Prime95 met twaalf workers laten draaien een nacht om te kijken of het systeem stabiel is en smorgens draaide hij nog steeds met gemiddelde temp van 60gr met hier en daar uitschieters naar 67gr per thread. En zolang mijn cpu load 100% is ga ik er van uit dat Prime zijn werk aan het doen is.
Small FFTs? Want dat is onwaarschijnlijk laag voor een 8700k met die speeds en voltages. Waarschijnlijk draai je dan non-AVX p95, of in blend, of je moederbord throttlet je clockspeeds.

Om terug te komen op de vraag uit je openingspost. Met een delid houd je de temperaturen onder load lager, wat er soms voor kan zorgen dat je ook met een lager voltage wegkomt.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb deze guide gebruikt om hem bijna 12 uur te laten draaien

https://overclocking.guide/stability-testing-with-prime-95/

Heb eerst de 30min test gedaan en toen ingesteld voor de volle test, maar na ruim 11 uur heb ik hem uitgezet omdat ik het wel geloofde. Ik wilde BFV spelen, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Je hebt een mooie CPU, maar om Millman te overtuigen kan je wat screenshots maken.

Wij kunnen je beter helpen als je screenshots onder load maakt, geef zo veel mogenlijk info.

Als je niet weet hoe je een screenshot maakt kijk even in de Linx stable club.

En Millman ouwe brombeer wees eens lief...:_)

Anders kom ik al je bier opzuipen....

[ Voor 6% gewijzigd door undeepdiver op 04-12-2018 16:40 ]

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Dit is na ruim 30min Prime95 op 1344K

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sxp91xcB/30min1344k.png

https://postimg.cc/1V3Nj9bP

[ Voor 63% gewijzigd door Yzord op 04-12-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:04

DukeBox

loves wheat smoothies

@Yzord die afbeelding is niet te zien, postimg laat het niet toe te pinchen :?

edit:
@Yzord
offtopic:
Op een pc lukt het wel maar mobiel/tablet niet

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 04-12-2018 20:21 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
DukeBox schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:12:
@Yzord die afbeelding is niet te zien, postimg laat het niet toe te pinchen :?
Vreemd, ik kan er op klikken en vervolgens op het plaatje klikken om hem te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
ik ook,plaatje is wel klikbaar,wel kleine letters in prime dan,temp is goed zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
freaky35 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:28:
ik ook,plaatje is wel klikbaar,wel kleine letters in prime dan,temp is goed zichtbaar
Moet je even "download original image" doen als je alles goed wilt zien. Is namelijk 2x4k scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
core voltage is volgens cpu z maar 1.260,geen wonder dat de temp zo laag is,je hebt een golden exemplaar,als die op dat voltage stabiel is op 5ghz.

die Vid is niet de core voltage

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2018 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:56

KneoK

Not in a million lightyears

Ik zie in de link die je postte, dat daar wordt gezegd dat je een custom torture test moet uitvoeren met Prime95, maar daarmee bereik je niet de load en temperaturen die zo belangrijk zijn om je overclock en koeling te testen. Als je Prime95 opstart en kiest voor de bovenste optie (Small FTT's) in plaats van custom, dan zul je zien dat je temperaturen enorm veel hoger zijn, dat kan 20+ graden Celsius schelen op elke core.

Daarmee toon je ook meteen het nut van delidden aan, want als dat goed uitgevoerd wordt, dan zal de temperatuur van elke core drastisch lager zijn met small FTT's testen.

Als ik mijn 8086K op 5,1GHz test op 1344K, dan zit ik na 5 minuten op zo'n 71 graden op de heetste core. Doe ik een small FTT test, dan zit ik binnen enkele seconden al op 86 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Hij kijkt naar de verkeerde voltages,zijn 8700k is blijkbaar al stabiel op 1.260(zie cpu z in het screenshot) op 5ghz,vandaar die lage temps.

Dus blijkbaar heeft ie mazzel en heeft ie een top exemplaar te pakken :)

[ Voor 32% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2018 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Da's wat er overblijft na LLC, in de BIOS zal hij ongetwijfeld 1,37V hebben ingesteld. Ik heb 1,36V BIOS nodig wat onder load uiteindelijk zakt naar 1,296V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Dan nog is die goed,anders had ie allang fouten gegeven als die voltage drop gebeurd.

Maar met zo'n grote voltage drop ,staat de LLC echt te laag

[ Voor 29% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Daarom moet 'ie ook even Small FTT's gaan testen, dan pas zie je of die drop invloed heeft op de stabiliteit. De kans is aanwezig dat er workers gaan uitvallen, of zijn pc vastloopt omdat het voltage toch te weinig is voor het echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Gefeliciteerd, je hebt de sillicon lottery gewonnen :)

Gezien de temps die je nu al haalt zou ik de moeite niet nemen om te delidden en lekker de settings en clockspeed te laten voor wat ze zijn. Ik kan me alleen voorstellen dat Prime 95 met small FFTs wel uit de klauwen gaat lopen.

Mijn delidded 8700k heeft 1.37 vcore nodig voor 5Ghz en een p95 small FFT run trekt dan vrolijk 195W.

[ Voor 15% gewijzigd door Kanarie op 04-12-2018 19:15 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
In de BIOS heb ik de vcore op 1.37v staan. Alles eronder en Prime workers stoppen bij een test. Sowieso zijn al die apps verschillend. HWmonitor zegt dat ik rond de 1.39v zit, terwijl cpu-z zegt dat ik op 1.26v zit. Dus wie moet ik nu geloven?

Ik ben begonnen met 1.3v in bios en pas bij 1.37v heb ik een stabiele Prime95 test.

EDIT: ah lees nu dat VID niet de juiste waarde is. Maar hoe kan het dan dat Prime95 workers stoppen bij een lager ingestelde vcore?

[ Voor 16% gewijzigd door Yzord op 04-12-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Yzord schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:15:
In de BIOS heb ik de vcore op 1.37v staan. Alles eronder en Prime workers stoppen bij een test. Sowieso zijn al die apps verschillend. HWmonitor zegt dat ik rond de 1.39v zit, terwijl cpu-z zegt dat ik op 1.26v zit. Dus wie moet ik nu geloven?

Ik ben begonnen met 1.3v in bios en pas bij 1.37v heb ik een stabiele Prime95 test.

EDIT: ah lees nu dat VID niet de juiste waarde is. Maar hoe kan het dan dat Prime95 workers stoppen bij een lager ingestelde vcore?
CPU-Z toont de juiste waarde (Vcore). VID is niet hetzelfde als Vcore. Je hebt blijkbaar een behoorlijke voltage droop. Dit kun je corrigeren met LLC. (En dan kun je vcore in bios weer wat lager zetten dan 1.37v).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik kan je screenshot niet lezen... Ff grote thumbnail maken en een screeny onder full load ben echt nieuwsgierig of we te maken hebben met een golden sample?

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
undeepdiver schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:43:
Ik kan je screenshot niet lezen... Ff grote thumbnail maken en een screeny onder full load ben echt nieuwsgierig of we te maken hebben met een golden sample?
Je kan het originele plaatje downloaden als je op het plaatje klikt.
Kanarie schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:43:
[...]
CPU-Z toont de juiste waarde (Vcore). VID is niet hetzelfde als Vcore. Je hebt blijkbaar een behoorlijke voltage droop. Dit kun je corrigeren met LLC. (En dan kun je vcore in bios weer wat lager zetten dan 1.37v).
Ik neem aan dat we het dan hebben over
CPU Vcore Loadline Calibration en/of
VAXG Loadline Calibration
Deze heb ik beide op Auto staan en ik kan ze aanpassen naar Standard, Turbo en Extreme. Maar ik heb me ook laten vertellen dat ik deze beter op Auto kon laten staan. Wat is jullie advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Wie zegt dat?LLC zorgt er voor dat de cpu op idle juist met lagere voltage af kan.

Dat is een voordeel,minder slijtage op die manier aan de cpu..

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 04-12-2018 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:23
hwuid en cpu-z en coretemp geven compleet andere waarden zowel kwa temps als vid/vcore.

Als je cpu je lief is zou ik toch iets minder enthousiast zijn met voltage erin gooien degrade loert op die voltages zeker om te hoek.

Daarnaast welk moederbord gebruik je?
Zal niet de eerste keer zijn dat readouts compleet verprutst worden en mensen daarmee onbedoeld hun cpu frituren. Gigabyte/msi/asus allemaal hebben ze wel een bordje gehad met deze problemen.

Vaak op te lossen doormiddel van een bios update oid.

Probeer eerst maar eens vast te stellen of je waardes ook daadwerkelijk kloppen sterker nog met voltages van rond de 1.35v zou ik persoonlijk toch eerst ergens een voltage pad op het bord opzoeken en deze nameten met een multimeter voordat ik daarmee 24/7 zou draaien.

Leuk om een keer te benchen met een hoge vcore maar als je cpu je lief is zou ik hier toch iets voorzichtiger mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Het is niet mijn bedoeling om "zo graag" met een hoge vcore te benchen. Ik gebruik het liefst zo min mogelijk watt :) maar om mijn bench in Prime stabiel te krijgen moest ik in stapjes omhoog tot 1.37v. Dus als de vcore omlaag kan, heel erg graag zelfs.

Ik gebruik een Gigabyte Z370 Aorus Ultra Gaming Wifi bord met laatste bios versie.

Afijn, getriggerd door de LLC met ik er een beetje mee gaan spelen omdat de huidige settings bij een 8K bench 2 workers liet stoppen en uiteraard ook de temp flink op liep. Dus ik heb LLC nu op Turbo staan en de vcore terug geschroefd naar 1.3v (ook 1.28v geprobeerd, maar dat was te weinig).

1344K bench blijft om en nabij de 60gr zitten, maar een 8K bench begint bij 80gr en loopt op naar 90gr en na een tijd hangt de pc. Dus helaas geen loterij gewonnen :)

Dus toch delidden dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Niet om het een of ander maar waarom perse die 5ghz ik zou persoonlijk kiezen voor een 4.8 op 1.25 dan een 5.0 op 1.35 niet alleen je verbruik neemt met 30% toe ofzo maar ook je vrm krijgt flink op zijn kloten.

En waarvoor een miezerige 3% meer performance waarbij je over bf5 praat ? Tenzij je een 2080ti hebt en op 1080p low speelt om 200+ fps te halen heeft het werkelijk totaal geen meerwaarde.

Ga nou eens een stabiele overclock zoeken voor 24/7 al die mensen die 5ghz bla bla bla doen moet je gewoon vergeten zoals @millman ook al zei dat zijn gewoon brakke overclocks.

Op de golden samples na maar dat is echt maar 3% van de chips ofzo de kans dat die uitkomt bij een overclocker is misschien wel 0,3 omdat een groot gedeelte van de kopers niet eens overclocked.

De meeste 5.0 en hoger dailys zijn gebinned er zijn mensen die werkelijk 10 van deze cpus kopen en testen voor de beste.

Dus zet die 5 GHz gewoon uit je kop en kijk waarmee je op een fatsoenlijke vcore kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Afijn, getriggerd door de LLC met ik er een beetje mee gaan spelen omdat de huidige settings bij een 8K bench 2 workers liet stoppen en uiteraard ook de temp flink op liep. Dus ik heb LLC nu op Turbo staan en de vcore terug geschroefd naar 1.3v (ook 1.28v geprobeerd, maar dat was te weinig).

1344K bench blijft om en nabij de 60gr zitten, maar een 8K bench begint bij 80gr en loopt op naar 90gr en na een tijd hangt de pc. Dus helaas geen loterij gewonnen :)
I hate being right :P .. Je bent in ieder geval eerlijk over hoe je test, en komt er achter dat het toch minder stabiel en stukken warmer is dan eerder aangegeven. Respect! Verder lijkt een Delid mij een goede optie om je mogelijkheden te vergroten. Daarnaast raad ik aan je LLC zodanig in te stellen dat wat je instelt in bios ook enigszins overeen komt met Load voltage, uitgelezen in Cpu-Z (dus niet je ViD).

Ik vraag overigens niet voor niets om een screenshot en verstrekken van juiste informatie, iemand die tijd in zijn topic steekt, krijgt doorgaans 3x die tijd terug van mij. Daar mag ik toch wel wat accurate informatie voor verwachten toch :D

Ik vraag dan ook om een standaard wat we stabiel noemen, zodat ik precies weet waarover we spreken. 'Aida stabiel' kan ik nergens op inschalen. Als je 10 8700k's hebt die op 5Ghz 1,25v nodig hebben voor aida stabiel, zegt dat niets over het benodigde voltage voor echte stabiliteit of hoe warm het allemaal werkelijk wordt.

Voor 8u prime stabiliteit kan het zijn dat je zelfs 2-300Mhz terug moet, maar dan weet je dat het in ieder geval een echt stabiel startpunt is en informatie waar ik iets mee kan. Omdat hogere clocks te zwaar zijn voor prime, kan je er dan voor kiezen om de laatste 2-300Mhz te testen met aida, maar dat echt stabiel noemen is dus anders ;)

PS: dat aida truukje doe ik ook, maar weet dat ik eigenlijk hogere voltages nodig heb voor de hogere clocks @ prime. in de zomer staat ie sowieso op het prime stabiele profiel met lagere clocks.)
undeepdiver schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:29:
Je hebt een mooie CPU, maar om Millman te overtuigen kan je wat screenshots maken.

Wij kunnen je beter helpen als je screenshots onder load maakt, geef zo veel mogenlijk info.

Als je niet weet hoe je een screenshot maakt kijk even in de Linx stable club.

En Millman ouwe brombeer wees eens lief...:_)

Anders kom ik al je bier opzuipen....
Jij mag altijd mn bier op komen zuipen hoor :(:)
...
...
...
(pssstt, ik drink niet en heb geen bier)

[ Voor 32% gewijzigd door millman op 04-12-2018 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Allereerst respecteer ik iedereen zijn mening en opmerkingen. Daarbij heeft het voor mij geen nut om te liegen over wat ik doe. Het is gewoon het tweakers gedrag om iets te willen overclocken.

@TRAXION zegt me dat ik beter 5Ghz uit mijn hoofd kan zetten, maar wees eens eerlijk...waarom uit het hoofd zetten als het kan? Want laten ik wel wezen, de Prime tests zijn natuurlijk loads die je never nooit met middelmatig gebruik haalt.

Ik heb 5Ghz nu al een week draaien (op mijn oude settings) en een Intelburntest op very high (10x) overleefd hij 'makkelijk met een max temp van 85gr. En als delidden mij +/- 15gr voordeel levert, waarom dan uit mijn hoofd zetten. Dat is het irritante van overclocken bij mij.

https://postimg.cc/yg23mJzg

Dus wellicht ben ik wel eigenwijs en ja geef ik wat componenten op hun donder, maar die 5Ghz moet gewoon te halen zijn. Maar ik neem wel jullie advies van harte tot me. Dus bij deze mijn dank voor alle informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRAXION
Yzord schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:18:
Allereerst respecteer ik iedereen zijn mening en opmerkingen. Daarbij heeft het voor mij geen nut om te liegen over wat ik doe. Het is gewoon het tweakers gedrag om iets te willen overclocken.

@TRAXION zegt me dat ik beter 5Ghz uit mijn hoofd kan zetten, maar wees eens eerlijk...waarom uit het hoofd zetten als het kan? Want laten ik wel wezen, de Prime tests zijn natuurlijk loads die je never nooit met middelmatig gebruik haalt.

Ik heb 5Ghz nu al een week draaien (op mijn oude settings) en een Intelburntest op very high (10x) overleefd hij 'makkelijk met een max temp van 85gr. En als delidden mij +/- 15gr voordeel levert, waarom dan uit mijn hoofd zetten. Dat is het irritante van overclocken bij mij.

https://postimg.cc/yg23mJzg

Dus wellicht ben ik wel eigenwijs en ja geef ik wat componenten op hun donder, maar die 5Ghz moet gewoon te halen zijn. Maar ik neem wel jullie advies van harte tot me. Dus bij deze mijn dank voor alle informatie.
Omdat 5ghz voor de e-peen is verschil tussen 4.8 en 5.0 is niet merkbaar kwa prestaties maar wel kwa degradatie en verbruik.

En zoals ik al aangaf kwa gaming is het al helemaal zinloos beter kijk je dan of je je ram hoger/strakker kan clocken waar je veel meer uit zal halen dan die laatste 200mhz op 5000mhz.

Vroeger toen je nog met elke mhz winst had in game was het interessant tegewoordig is of de bottleneck de gpu of het beeldscherm met deze generatie cpus vs GPU's.

En in rendering zal het verschil 1 sec zijn op 1 minuut verwaarloosbaar naar mijn idee.

*edit
Ik zie daar ook weer een vid staan van bijna 1.5.
Daarnaast zou ik je toch met klem adviseren je eerst verder te verdiepen in de materie voordat het echt stuk gaat vooral na een Delid erg naar omdat je garantie geweigerd kan worden.

*edit2
Je zal je flink vergissen in de load die je bf5 op je cpu zal zetten al vaak genoeg oc's eruit zien klappen in 64mp games omdat mensen het wel best vonden na een uurtje primen.

Idem dito met een game als overwatch waar hele volksstammen crashen omdat ze mem overclock hebben of gpu factory overclocked hebben, ikzelf heb het mogen ervaren met een gtx970 stabiel met elk spel maar zodra ik overwatch speelde ging deze op zijn plaat.

Maar als je de kans op een crash wil toe nemen is er niemand die je tegenhoudt.
Ik kan iig zeggen dat mijn huidige systeem met 1000 uur bf1 1x is gecrashed waarbij ik een engine fout schuldig houdt.

[ Voor 20% gewijzigd door TRAXION op 04-12-2018 23:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals ik aangeef hoef je die 5Ghz helemaal niet uit je hoofd te zetten. integendeel, met een delid, goed testen en common sense ga je er vast en zeker komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Temps zijn na 30 min p95 dik 65° tot 71° C op 1.260.
Is niet slecht maar zeker geen "golden sample"

Edit: Vcore onder load gaat hoger. Er staat 1.415

[ Voor 20% gewijzigd door 5erveD op 05-12-2018 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Mocht je nog twijfelen over de delid, ik heb vanavond mijn 8086K laten delidden en de resultaten liegen er niet om. Eerder zat ik op 5,1GHz met 1,36V bios vcore, en zat dan in Prime95 Small FTT's na 2 minuten op ongeveer 94 graden op de heetste core. Nu draai ik 5,2GHz met 1,4V bios vcore (blijft zo'n 1,344V van over) en zit na 19 minuten Small FTT's op 76 graden heetste core.

Nog een voordeel, de cores wijken qua temperatuur nu nauwelijks meer af, er zit tussen de heetste en koelste 3 graden verschil tijdens een torture test.

Idle scheelt het een graad of 4 ten opzichte van voor het delidden. Zit nu op 33 graden heetste core, wat met de hogere vcore en clockspeed ook nog best netjes is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mwah, je kan met deze best goede chip naar mijn mening twee keuzes maken.

Pak iets wat functioneel snel is. Test even in de apps / games die je belangrijk vindt waar je moet uitkomen. Misschien is er wel geen verschil in jouw Sony Vegas gebruik en Game X & Game Y tussen 5Ghz en 4.6Ghz. En kan je prima 4.6Ghz op 1.224V draaien, nadat je de juiste LLC settings hebt gevonden. Dan draai je echt op 60C met een dergelijke koeler.

Of je kan em Delidden met alle risico van dien. Nahjah, valt wel mee als je het goed doet. Ik heb zelf uit PETG voor intel een voetje geprint toen de tijd voor Ivy / Haswell / Skylake chips. (3 pasvormjes, één shell). Koste alles bij elkaar nog geen €15. Chip erin, in de bankschroef, 3 minuten aandraaien en zweten en pop, open. 30 minuten boenen en voila, schone chip.

Heb zelf nooit chips weer dicht gelijmd overigens. En slechts éénmaal Liquid Metal gebruikt, MX4 of Noctua NT-H1 werkte ook al prima, core temps gelijk getrokken en 10-15C eraf, of 20C in het geval van LM. Dus nee, niet zo'n record temperatuur drop als sommigen hebben. In één geval ook even schuurpapiertje tegen de IHS gehouden, want hij was nogal scheef / bol. En dat was weer 4C eraf in nog geen 5 min werk.

En na al die moeite, kan je dan waarschijnlijk je 5Ghz op 1.37v of hoeveel je ook nodig hebt draaien. Maar disclaimer, sommige chips die met heel weinig vcore en goede tune al 4.9Ghz halen, hebben soms ook na delid en onder een waterblock nog steeds teveel stroom nodig, of worden bij die voltages ondanks alle moeite nog steeds te heet.

Zo b.v. een 7700K. HeatKiller III waterblock, gelapt (blok ook bij gepolijst), delid met LCP ertussen maar helaas. 5Ghz ging al voor delid bij 1.37v, maar 5.1 en hoger ging zelfs met 1.45V niet. Nahjah, met 1.45V kon 5.1 of 5.2 dus wel, maar na 10+ min small FTT werd alsnog ~95C gehaald en uiteindelijk ging na nog iets langer de throttling erop.

Case in point; ook na delid en met de beste koeling, is de kans er heel erg dat je weinig extra "utility" uit je CPU haalt. Maar na delid en met DR pro koeler, moet 5Ghz toch wel stabiel te krijgen zijn. De vraag is of je die 2 uur werk er extra in wil steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
djunicron schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:00:

Case in point; ook na delid en met de beste koeling, is de kans er heel erg dat je weinig extra "utility" uit je CPU haalt. Maar na delid en met DR pro koeler, moet 5Ghz toch wel stabiel te krijgen zijn. De vraag is of je die 2 uur werk er extra in wil steken.
We hangen niet voor piet snot nog op Tweakers. Mag dan wel Abraham ergens in de verte zien, maar het "verneuken" en "vertiefen" van hardware blijft er een beetje in zitten hoor.

Bedankt voor je mening
TRAXION schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:55:

*edit2
Je zal je flink vergissen in de load die je bf5 op je cpu zal zetten al vaak genoeg oc's eruit zien klappen in 64mp games omdat mensen het wel best vonden na een uurtje primen.
Heb er net een anderhalf uur BFV opzitten en met de huidige settings (5Ghz@1.3v 1440p en in een 64mp game) geraakt de cpu volgens Tempcore max op 77gr.

Dus ik vind hem al redelijk stabiel draaien op 5Ghz, maar op deze settings hangt mijn pc wel bij een 8K bench. Dus ik ben zeer benieuwd wat mijn delid tool gaat doen.

En dankzij dit topic heeft de delidtool veel meer nut gekregen voor mij. Dankzij jullie ben ik me meer gaan verdiepen in de benches en is mijn knowledge ook vergroot en weet ik ook waar ik nu naar moet kijken of kan verwachten (of niet).

Mijn dank daarvoor.

[ Voor 44% gewijzigd door Yzord op 06-12-2018 00:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Zo delidden succesvol. 8K prime blijft de warmste core op 80gr en met IBT kreeg ik er gratis 10GFlops bij.
Hier een paar sceens voor degene die me op weg hebben geholpen

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jS14Rdbp/delid-8700-K.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ncRv1cCX/prime8K.png

https://postimg.cc/9rGNrVS2

Mijn dank is groot en als er nog tips zijn hoor ik ze graag :)

[ Voor 12% gewijzigd door Yzord op 06-12-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Netjes hoor. Gefeliciteerd met je delid en veel plezier met je lagere temps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Nog even Intelburntest op max gezet en laten lopen, duurde wel ff

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/L47M6FyK/final.png

ding is retestabiel op 5Ghz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Topwerk, mooi voltage en temperatuur! Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Maar met welk voltage kom je er nu?

Als ik kijk in je plaatjes en de gegevens zie zijn ze idle maar berekening naar stress zou je toch rond de 1.4 uitkomen.

Lees toch overal dat rond de 1.35 de max is voor 24/7 als je langer dan 2 jaar wilt draaien.

Hoop iig dat mocht je de chip verkopen dat je naar dit topic wijst ik zou geen chip willen doorverkopen die al 2 jaar tegen zijn max hangt.

[ Voor 42% gewijzigd door TRAXION op 09-12-2018 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 16:52
TRAXION schreef op zondag 9 december 2018 @ 08:48:
Maar met welk voltage kom je er nu?

Als ik kijk in je plaatjes en de gegevens zie zijn ze idle maar berekening naar stress zou je toch rond de 1.4 uitkomen.

Lees toch overal dat rond de 1.35 de max is voor 24/7 als je langer dan 2 jaar wilt draaien.

Hoop iig dat mocht je de chip verkopen dat je naar dit topic wijst ik zou geen chip willen doorverkopen die al 2 jaar tegen zijn max hangt.
Lekker laat maar was dit topic aan het doorlezen omdat ik ook bezig ben met mijn 8700K.

Die 1.4 wat jij ziet is de vid die op max 1.4 staat maar dat is niet de ingevoerde vcore toch?

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
RBN026 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:24:
[...]

Lekker laat maar was dit topic aan het doorlezen omdat ik ook bezig ben met mijn 8700K.

Die 1.4 wat jij ziet is de vid die op max 1.4 staat maar dat is niet de ingevoerde vcore toch?
Vid is wat de cpu vraagt en zoals je ziet in hardware info gaat zijn vid al ruim over de 1.42 dit topic ging over met alle geweld 5 GHz halen als je zorgt dat je vcore niet boven de 1.35 uitkomt en een max temp van 75/80 graden zit je prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
TRAXION schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:56:
[...]

Vid is wat de cpu vraagt en zoals je ziet in hardware info gaat zijn vid al ruim over de 1.42 dit topic ging over met alle geweld 5 GHz halen als je zorgt dat je vcore niet boven de 1.35 uitkomt en een max temp van 75/80 graden zit je prima.
De reden dat ik dit vraag is omdat ik ook bezig met het vinden van een stabiele oc.

Ik heb een vcore ingevoerd van 1.350 voor 5.1Ghz. Echter zie ik dat deze soms piekt naar 1.390. En mijn VID ook over de 1.4 gaat.

Op dit moment is mijn test bezig zie foto:
8700k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
RBN026 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:07:
[...]

De reden dat ik dit vraag is omdat ik ook bezig met het vinden van een stabiele oc.

Ik heb een vcore ingevoerd van 1.350 voor 5.1Ghz. Echter zie ik dat deze soms piekt naar 1.390. En mijn VID ook over de 1.4 gaat.

Op dit moment is mijn test bezig zie foto:
[Afbeelding: 8700k]
Beste kan je cpu-z aanhouden deze geeft over het algemeen de juiste waarde als je langer je cpu wilt laten leven hou je hem het best onder de 1.35 verschil tussen 5 of 5.1 is toch nihil zou daar geen .xx Vc voor opofferen.

Zie dat je vcore en vid bij hwinfo en cpu-z hetzelfde zijn dat betekend dat je zelfs 1.4 onder stress aantikt.

[ Voor 7% gewijzigd door TRAXION op 17-08-2019 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
Maar hoe kan het zijn dat wanneer ik handmatig 1.35 op vcore heb staan dat deze onder stres stijgt naar 1.39. Een lichte afwijking soms naar boven of soms beneden was ik bekend mee maar dit vind ik wel een groot verschil.

Ik was eigenlijk ook altijd van mening dat de temperatuur de levensloop van de cpu bepaalt. Ik had al eerder gelezen dat dit toch wordt bepaald door de voltage ook al koel je de cpu nog zo goed, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
RBN026 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 18:20:
Maar hoe kan het zijn dat wanneer ik handmatig 1.35 op vcore heb staan dat deze onder stres stijgt naar 1.39. Een lichte afwijking soms naar boven of soms beneden was ik bekend mee maar dit vind ik wel een groot verschil.

Ik was eigenlijk ook altijd van mening dat de temperatuur de levensloop van de cpu bepaalt. Ik had al eerder gelezen dat dit toch wordt bepaald door de voltage ook al koel je de cpu nog zo goed, correct?
Het is een combinatie van beiden lagere temps geven iets meer ruimte kwa afgeven van meer vermogen maar de limit ligt in deze toch op de spanning.

En het verschijnsel dat de spanning omhoog gaat is loadline calibratie deze kan je in de bios veranderen zodat de spanning niet zo hoog komt.

De huidige cpu's vragen een bepaalde spanning bij een bepaalde load als jij de cpu hoger clocked en de load vergroot wil de cpu meer juice hebben.

Ikzelf vind een 5ghz al meer dan genoeg sterker nog een all core OC van 4.8 is al super fijn en is eigenlijk genoeg voor elke game die je ertegen aan knalt gaat het je om renderen etc had je beter kunnen kijken naar een cpu met meer cores zoals de 9700/9900 of een amd 8 core of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
TRAXION schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 19:06:
[...]

Het is een combinatie van beiden lagere temps geven iets meer ruimte kwa afgeven van meer vermogen maar de limit ligt in deze toch op de spanning.

En het verschijnsel dat de spanning omhoog gaat is loadline calibratie deze kan je in de bios veranderen zodat de spanning niet zo hoog komt.

De huidige cpu's vragen een bepaalde spanning bij een bepaalde load als jij de cpu hoger clocked en de load vergroot wil de cpu meer juice hebben.

Ikzelf vind een 5ghz al meer dan genoeg sterker nog een all core OC van 4.8 is al super fijn en is eigenlijk genoeg voor elke game die je ertegen aan knalt gaat het je om renderen etc had je beter kunnen kijken naar een cpu met meer cores zoals de 9700/9900 of een amd 8 core of hoger.
Tuurlijk komt dat door de LLC, deze ingesteld op Turbo was ik werkelijk even vergeten. Hoe hoger de clock hoe hoger het verschil natuurlijk.

Het enige wat ik doe is een beetje gamen en bechmarken. Heb deze cpu nu een maand en gister voor het eerst zelf een delid gedaan. Vandaar dat ik nu even wil kijken hoever ik kom met een stabiele oc. Mijn vorige cpu 6700k kreeg ik op 4,7 maar uiteindelijk met een veel lagere vcore op 4.5 gezet dat zal ik met deze cpu ook doen.

Bedankt voor ze info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
@TRAXION

Toch nog even een vraag, als je het niet erg vindt ;).

Ik ben nu bezig met een test op 5.0 GHz met een vcore van 1.275. Een stuk lager dan de vorige test maar toch komt mijn VID in het begin al boven de 1.4?

oc2

1.275 volt is niet extreem hoog maar op basis van jouw advies zou ik deze dan toch nog meer naar beneden moeten brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
@RBN026 Kijk even goed in cpu-z wat de vcore is vid is wat de cpu vraagt vcore in cpu-z is wat hij daadwerkelijk gelevert.

Als ik het zo zie dan heb je daar 1 V verschil tussen zitten dus de max in hwinfo is tegen de 1.3 aan dit is een prima voltage wat je ook terug ziet aan je coretemp van max 69.

Voor mijn eigen builds hou ik ook rond de 70 graden aan.

Meeste 8700k met een redelijk moederbord doen ook wel 5ghz.
Pagina: 1