Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148915

Topicstarter
Hi Tweakers,

Een vraagje inzake de eigen bijdrage voor een leaseauto.

Via het werk mag ik een leaseauto uitzoeken en dit heb ik gedaan.
Het betreft een auto van 40.000 euro en nu komen ze met een eigen bijdrage van €400,- (1% van de waarde)
Deze eigen bijdrage brengen ze dus maandelijks in rekening.

Heb via de site berekenhet de rekentool voor "bijtelling auto van de zaak" gebruikt en netto gaat de auto mij dan €564,- kosten! Dit lijkt mij persoonlijk een absurd bedrag.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-05 16:52

Gé Brander

MS SQL Server

Ik neem aan dat je wist wat de voorwaarden waren voordat je een auto ging bestellen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 23:19
Om wat voor auto gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De auto is nog niet besteld, maar ik heb vandaag het voorstel ontvangen en moet dus nog akkoord gaan of er tegenin gaan.

Het gaat om een Mercedes A200 business solution (met wat opties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Komen ze achteraf met een dergelijke eigen bijdrage? Dat zou ik zomaar accepteren, dit bedrag is namelijk belachelijk hoog of is het wel in de voorwaarden terug te vinden. Overigens mag je Volgens mij maar een bepaalde percentage eigen bijdrage betalen die weer aftrekbaar is van de bijtelling. Kom je hier overheen dan is dit deel niet aftrekbaar, als ik mij goed kan herinneren.
Anoniem: 1148915 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:25:
De auto is nog niet besteld, maar ik heb vandaag het voorstel ontvangen en moet dus nog akkoord gaan of er tegenin gaan.

Het gaat om een Mercedes A200 business solution (met wat opties)
Dan zou ik eerst eens de lease voorwaarden opvragen en deze eens gaan bekijken, tenzij jij akkoord wilt gaan met een dergelijk bedrag.

[ Voor 36% gewijzigd door _Dune_ op 03-12-2018 23:27 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Anoniem: 1148915 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:20:
Het betreft een auto van 40.000 euro en nu komen ze met een eigen bijdrage van €400,- (1% van de waarde)

Iemand hier ervaring mee?
Als je een wagen van 40K mag uitzoeken heb je meestal ook wel een salaris waarbij je die € 564 bijtelling en eigen bijdrage gemakkelijk van kunt betalen. Is dat bij jou niet het geval dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:25:
Komen ze achteraf met een dergelijke eigen bijdrage? Dat zou ik zomaar accepteren, dit bedrag is namelijk belachelijk hoog of is het wel in de voorwaarden terug te vinden. Overigens mag je Volgens mij maar een bepaalde percentage eigen bijdrage betalen die weer aftrekbaar is van de bijtelling. Kom je hier overheen dan is dit deel niet aftrekbaar, als ik mij goed kan herinneren.

[...]

Dan zou ik eerst eens de lease voorwaarden opvragen en deze eens gaan bekijken, tenzij jij akkoord wilt gaan met een dergelijk bedrag.
Ja, dit kwam er achteraf ineens bij. Uiteraard ga ik dit ook niet accepteren. Echter heb ik geen idee wat normaal is qua eigen bijdrage, maar ik denk zelf aan max. 200€. (op het internet lees ik dat de meesten zo rond 100-200€ eigen bijdrage betalen voor soortgelijke auto)

Bedankt voor je reactie ik ga eens uitzoeken hoe dat zit met het aftrekbare percentage eigen bijdrage. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:47
Anoniem: 1148915 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:35:
[...]

Ja, dit kwam er achteraf ineens bij. Uiteraard ga ik dit ook niet accepteren. Echter heb ik geen idee wat normaal is qua eigen bijdrage, maar ik denk zelf aan max. 200€. (op het internet lees ik dat de meesten zo rond 100-200€ eigen bijdrage betalen voor soortgelijke auto)

Bedankt voor je reactie ik ga eens uitzoeken hoe dat zit met het aftrekbare percentage eigen bijdrage. :)
Ik denk dat het wel meevalt, met een C4 Cactus van 24k betaal je tegenwoordig ook al 160-180 euro eigen bijdrage netto.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
400€ Bruto salaris inleveren is niet raar, dit komt neer op 200€ netto salaris he. Tel hier je bijtelling, wegenbelasting, verzekering en verwacht brandstofverbruik bij en je weet wat de auto je totaal kost. Denk je dat je hier zelf elke 4 jaar een nieuwe A klasse voor kan uitzoeken? Dan moet je het niet doen. Anders wel.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lopen bijtelling en eigen bijdrage hier door elkaar?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ebia schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:34:
[...]

Als je een wagen van 40K mag uitzoeken heb je meestal ook wel een salaris waarbij je die € 564 bijtelling en eigen bijdrage gemakkelijk van kunt betalen. Is dat bij jou niet het geval dan?
Ik kan het ook wel betalen, maar dat neemt niet weg dat ik het fors vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-06 16:42
Hoeveel kilometer ga je ongeveer rijden per jaar. En mag je (onbeperkt) prive rijden? Wie betaald de brandstof?
Ik had een lease budget van € 625,- (ex brandstof/35000km pj) en rij daarvan in een Renault Kadjar van bijna 40K, bij een eigen bijdrage van € 400,- zou ik dus bijna 2/3 van het lease bedrag zelf moeten ophoesten! Gelukkig is mijn eigen bijdrage nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik vind een eigen bijdrage van 400 Euro p/m wel erg fors. Uiteraard komt er ook nog brandstof/verzekering/belastingen bij, maar bij een 'normale' lease-termijn van 48 maanden kom je dan uit op een eigen bijdrage van bijna 20.000 Euro wat dus de helft is van de cataloguswaarde. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dronium schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:45:
Hoeveel kilometer ga je ongeveer rijden per jaar. En mag je (onbeperkt) prive rijden? Wie betaald de brandstof?
Ik had een lease budget van € 625,- (ex brandstof/35000km pj) en rij daarvan in een Renault Kadjar van bijna 40K, bij een eigen bijdrage van € 400,- zou ik dus bijna 2/3 van het lease bedrag zelf moeten ophoesten! Gelukkig is mijn eigen bijdrage nihil.
Per jaar: 50.000km
Privé hebben ze op 10.000 per jaar gezet
Brandstof betaald het bedrijf (tankpas)

Dank voor je input daar kan ik zeker wat mee!
Dat is ook precies waar ik tegenaan loop, het moet wel voordelig blijven en dat is het in dit geval niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:22
Anoniem: 1148915 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:42:
[...]

Hoezo vind je het fors? Kom nou even met wat meer informatie over de brug, zoals is het netto of bruto? En zet voor jezelf even alles op een rijtje:
LeaseKopen
Brandstofkosten=0?
(tenzij buitenland niet meetelt of andere voorwaardes)
Verwachte randstofkosten
BijtellingAfschrijving auto
Misgelopen salaris = 200€ netto
(uitgaande van hoogste schaal)
Verwacht onderhoud
(nihil als je elke 4 jaar nieuwe auto koopt)
Verzekeringskosten = 0Verzekeringen
Wegenbelasting = 0Wegenbelasting

Zo zie je precies de totale kosten van beide voorstellen. En reken uit waar je beter mee af bent. Zitten ook een paar dingetjes niet bij natuurlijk, zoals leasen geeft wel een "lekker gevoel" als je onbeperkt mag rijden kost elke extra kilometer niks. En het is zorgeloos. Echter moet je wel weer elke 4 jaar onderhandelen voor een nieuwe auto en lever je keuzevrijheid in.

Edit: oke, prive max 10.000 km. Dit zou ik gewoon rekenen als onbeperkt, tenzij je echt een sluitende rittenadministratie moet bijhouden is dit slechts een theoretische restrictie. Tenzij je al je collega's vertelt dat je 5x in het jaar naar Spanje gaat met de auto misschien :P

[ Voor 9% gewijzigd door nino_070 op 03-12-2018 23:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frankinho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-06 00:45
Ik denk dat je eerst even het een en ander op een rijtje moet zetten, alle termen worden hier lukraak door elkaar gebruikt en iedereen gaat er vervolgens mee aan de haal.
Je hebt normaliter te maken met 4 zaken: normleasebedrag, leasebedrag, eigen bijdrage en bijtelling.
Normleasebedrag is het bedrag waar jouw werkgever van zegt hiervoor mag jij leasen.
Leasebedrag is het bedrag wat het kost om de auto te leasen.
Eigen bijdrage is een bedrag wat de werkgever in kan stellen wat jij netto moet betalen voor privé gebruik van de auto.
Bijtelling is een wettelijk bepaald percentage over de cataloguswaarde van de auto wat bruto bij je jaarloon wordt opgeteld (tegenwoordig meestal 22%).

Om te kijken wat je maandelijkse kosten zijn bereken je de bruto bijtelling (ie 22% van 40000, dus 8800 per jaar, delen door 12 is 733 euro per maand).
Daar haal je het (positieve) verschil tussen Leasebedrag en Normleasebedrag vanaf (ie 800-750 is 50) en de eigen bijdrage haal je hier ook vanaf (ie 75 euro).
Dan kom je op 733 min 50 min 75 is 605. Van dat bedrag bereken je je netto belasting druk (ie 40,85% bij een jaarsalaris tot 68k, maakt 247 euro)
Vervolgens tel je hier de eerder genoemde bedragen weer bij op (247 + 75 + 50 = 372 euro).

Ik hoop dat dat je helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:58

bert pit

asdasd

Je vraagt wat redelijk is. Ik heb een stuk of 8 leaseauto's gehad bij verschillende bedrijven. Er waren bedrijven die geen enkele interne bijtelling vroegen, maar ook die dat wel deden. Bij kleinere bedrijven is het vaak onderhandelbaar. Ook heb ik een contract gehad waarbij ik bij uit dienst treding de auto moest overnemen.

Bij de laatste lease auto moest ik 5% van de aanschafwaarde betalen, per jaar.
Kijk eens goed in je contract of die ene procent van jouw ook niet per jaar is? Als dat per maand is, is dat erg hoog.

Gemiddeld den ik dat ik bij de bedrijven die wel een interne bijtelling vroegen tussen de 80 en 150 Euro betaalde, in het gulden tijdperk ook die bedragen in guldens.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bert pit schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 00:04:
Je vraagt wat redelijk is. Ik heb een stuk of 8 leaseauto's gehad bij verschillende bedrijven. Er waren bedrijven die geen enkele interne bijtelling vroegen, maar ook die dat wel deden. Bij kleinere bedrijven is het vaak onderhandelbaar. Ook heb ik een contract gehad waarbij ik bij uit dienst treding de auto moest overnemen.

Bij de laatste lease auto moest ik 5% van de aanschafwaarde betalen, per jaar.
Kijk eens goed in je contract of die ene procent van jouw ook niet per jaar is? Als dat per maand is, is dat erg hoog.

Gemiddeld den ik dat ik bij de bedrijven die wel een interne bijtelling vroegen tussen de 80 en 150 Euro betaalde, in het gulden tijdperk ook die bedragen in guldens.
Correct dat wil ik graag weten.
Helder verhaal en nee, ik moet echt 1% per maand betalen. Ze hebben tevens een proforma loonstrook laten uitdraaien zodat ik kan inzien wat voor effect het heeft.

5% van de aanschafwaarde per jaar lijkt mij overigens een prima regeling. ik ga dit eens aankaarten intern. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Anoniem: 1148915 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:42:
[...]

Absoluut met je eens. Zeker met de huidige bijtellingsregels is daar bovenop nog een eigen bijdrage best een dure grap.

Geldt deze 1% regel bijvoorbeeld ook als je een auto van 25K uitzoekt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:36

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Let op allen, verwar de belastingbijelling niet met een eigenbijdrage die de werkgever oplegt ! Dat zjn twee heel verschillende dingen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:38

drooger

Falen is ook een kunst.

Neem echt goed de autoregeling/leasevoorwaarden door.
Als de eigen bijdrage een verrassing voor je was, dan zal je die wel niet gelezen hebben en zullen er mogelijk nog wel meer verrassingen voor je op de loer liggen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-06 21:37
Let op dat als je akkoord mocht gaan, dat de eigen bijdrage in het leasereglement is aangemerkt als bijdrage voor privégebruik. Alleen als dat zo is, kun je de bijdrage namelijk in mindering brengen op de bijtelling (of loop je risico op een naheffing als het onterecht is gebeurd).

Berekenhet.nl kan niet weten of dat in je reglement staat of niet, maar gaat er wel vanuit in de berekening die uitkomt op 564,- netto. Zonder die passage en aftrek kost het je 762,- netto in de maand.

Verder vind ik de regeling op mijn overkomen als een sigaar uit eigen doos. Kun je de auto ook zakelijk rijden zonder eigen bijdrage en bijtelling? Voor bovenstaande bedragen kun je prima op andere manieren die 10K privé per jaar rijden.

Trouwens veel reacties met desinformatie die zaken compleet door elkaar halen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
12% per jaar als eigen bijdrage bij deze suto lijkt er op dat je de afschrijving van se auto betaald voor het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Je bijtelling is 22% over 40k minus je eigen bijdrage van 12x400. 4000 euro.

Je betaalt dus netto 400 eigen bijdrage plus belasting over de bijtelling, die 560 euro per maand klopt wel.

Is die 400 euro normaal? Toen ik nog voor een baas werkte was mijn laatste leaseauto een 118d van 33k met 200 EB. Als ik een 318d of 320d had gekozen van ~40k dan zou mijn eigen bijdrage ook rond de 350 of 400 zijn geweest denk ik.

400 is ongeveer 30% van de totale lease en brandstof schat ik zo in.

Meestal heb je een vast budget en is de eigen bijdrage alles wat je eroverheen gaat. Dan kun je flink besparen door iets goedkoper te leasen. Met een vaste 1% blijft er zelfs op een Polo van 20k nog 200 eigen bijdrage staan. Dat vind ik noet heel fair.

Kun je de eigen bijdrage omzeilen door de auto alleen zakelijk te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Je eigen bijdrage wordt weer afgetrokken van je bijtelling. Dit mag over het jaar heen geen negatieve bijtelling worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Had ik al becijferd, zie boven.

Maar met een netto kosten van nog altijd 560 per maand, en slechts 10.000 privékilometers, is de beste vraag of die auto niet zonder privégebruik kan. TS betaalt nu 67 cent per kilometer.

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 04-12-2018 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:22
Wat is je lease budget? Eigen bijdrage is toch leasebedrag - budget?
Ik heb dezelfde auto maar betaal zeker geen 400 eigen bijdrage. Uit mijn hoofd kostte die iets van 600 per maand, dan betaal jij dus 2/3 zelf. Kijk ook eens wat je directe collega's rijden, dat geeft wel een idee of je qua keuze een beetje in het goede segment zit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
romon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 06:50:
Let op dat als je akkoord mocht gaan, dat de eigen bijdrage in het leasereglement is aangemerkt als bijdrage voor privégebruik. Alleen als dat zo is, kun je de bijdrage namelijk in mindering brengen op de bijtelling (of loop je risico op een naheffing als het onterecht is gebeurd).

Berekenhet.nl kan niet weten of dat in je reglement staat of niet, maar gaat er wel vanuit in de berekening die uitkomt op 564,- netto. Zonder die passage en aftrek kost het je 762,- netto in de maand.

Verder vind ik de regeling op mijn overkomen als een sigaar uit eigen doos. Kun je de auto ook zakelijk rijden zonder eigen bijdrage en bijtelling? Voor bovenstaande bedragen kun je prima op andere manieren die 10K privé per jaar rijden.

Trouwens veel reacties met desinformatie die zaken compleet door elkaar halen..
Ja, de eigen bijdrage staat wel aangemerkt als bijdrage privégebruik dus dat is wel goed geregeld...
Zo komt het inderdaad ook op mij over. Uiteraard is het mogelijk om de auto alleen zakelijk te rijden, maar dan moet er een kilometeradministratie bijgehouden worden waar ik eigenlijk ook niet op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:44:
Je bijtelling is 22% over 40k minus je eigen bijdrage van 12x400. 4000 euro.

Je betaalt dus netto 400 eigen bijdrage plus belasting over de bijtelling, die 560 euro per maand klopt wel.

Is die 400 euro normaal? Toen ik nog voor een baas werkte was mijn laatste leaseauto een 118d van 33k met 200 EB. Als ik een 318d of 320d had gekozen van ~40k dan zou mijn eigen bijdrage ook rond de 340 of 400 zijn geweest denk ik.

400 is ongeveer 30% van de totale lease en brandstof schat ik zo in.

Meestal heb je een vast budget en is de eigen bijdrage alles wat je eroverheen gaat. Dan kun je flink besparen door iets goedkoper te leasen. Met een vaste 1% blijft er zelfs op een Polo van 20k nog 200 eigen bijdrage staan. Dat vind ik noet heel fair.

Kun je de eigen bijdrage omzeilen door de auto alleen zakelijk te gebruiken?
Ik ga er vanuit dat voor 7K verschil in cataloguswaarde je EB niet verdubbelt?
Ja, welke auto ik ook kies ze willen 1% eigen bijdrage in rekening brengen dus ook bij een Polo van bijvoorbeeld 22K, betaal ik 220 euro eigen bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bij de meeste leaseregelingen hebben een budget en dan betaal je alles daarboven. Zo kan een Golf Bluemotion gratis zijn (op de bijtelling na natuurlijk) en een 1-serie 200 kosten en een V60 400 euro. In dit voorbeeld zijn de leasekosten 800, 1000, 1200 euro met een budget van 800.

Het afwijkende van jullie regeling is het ontbreken van "vrije ruimte". Zelfs een VW Up! kost je 100 euro eigen bijdrage.

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 04-12-2018 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Anoniem: 1148915 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:42:
[...]
Ik ga er vanuit dat voor 7K verschil in cataloguswaarde je EB niet verdubbelt?
Ja, welke auto ik ook kies ze willen 1% eigen bijdrage in rekening brengen dus ook bij een Polo van bijvoorbeeld 22K, betaal ik 220 euro eigen bijdrage.
Da's bijzonder. Heb je een functie waarbij een leaseauto gebruikelijk is? (Detachering, etc.)
Of is het puur een leuk extratje maar zit je iedere dag op hetzelfde kantoor je werk te doen?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 19:06

Theo

moederbord

nino_070 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:52:
[...]

Hoezo vind je het fors? Kom nou even met wat meer informatie over de brug, zoals is het netto of bruto? En zet voor jezelf even alles op een rijtje:

Zo zie je precies de totale kosten van beide voorstellen. En reken uit waar je beter mee af bent. Zitten ook een paar dingetjes niet bij natuurlijk, zoals leasen geeft wel een "lekker gevoel" als je onbeperkt mag rijden kost elke extra kilometer niks. En het is zorgeloos. Echter moet je wel weer elke 4 jaar onderhandelen voor een nieuwe auto en lever je keuzevrijheid in.

Edit: oke, prive max 10.000 km. Dit zou ik gewoon rekenen als onbeperkt, tenzij je echt een sluitende rittenadministratie moet bijhouden is dit slechts een theoretische restrictie. Tenzij je al je collega's vertelt dat je 5x in het jaar naar Spanje gaat met de auto misschien :P
Je vergeet 1 grote kostenpost in je lijst; met een privéwagen krijg je (bijna altijd) reiskostenvergoeding; met een leasebak niet.
In mijn geval is de jaarlijkse km vergoeding hoog genoeg om zo'n beetje alle kosten uit je lijstje te betalen..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het klinkt haast of je de leaseauto zelf betaald, waarbij je werkgever alleen de reiskosten vergoeding verrekend.

Uiteindelijk betaalt iedereen zn leaseauto zelf, maar meestal is het vastgelegd voordat je brutosalaris bepaald is. Bijvoorbeeld werknemer A verdiend 35.000 p/j en heeft een leasebudget en werknemer B verdiend 40.000 p/j, maar krijgt een reiskostenvergoeding.

Het klinkt als jij werknemer B bent, die nu een lease auto heeft gevraagd en deze eigenlijk niet nodig heeft voor het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:15:
Bij de meeste leaseregelingen hebben een budget en dan betaal je alles daarboven. Zo kan een Golf Bluemotion gratis zijn (op de bijtelling na natuurlijk) en een 1-serie 200 kosten en een V60 400 euro. In dit voorbeeld zijn de leasekosten 800, 1000, 1200 euro met een budget van 800.

Het afwijkende van jullie regeling is het ontbreken van "vrije ruimte". Zelfs een VW Up! kost je 100 euro eigen bijdrage.
Dat is inderdaad het grote probleem, maar ben dit momenteel aan het aankaarten dus ik ben benieuwd wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:27:
[...]

Da's bijzonder. Heb je een functie waarbij een leaseauto gebruikelijk is? (Detachering, etc.)
Of is het puur een leuk extratje maar zit je iedere dag op hetzelfde kantoor je werk te doen?
Account manager buitendienst, nu tijdelijk met een pool auto gereden. We zijn actief in de Benelux dus de 30.000 ga ik zeker halen op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Deveon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:38:
Het klinkt haast of je de leaseauto zelf betaald, waarbij je werkgever alleen de reiskosten vergoeding verrekend.

Uiteindelijk betaalt iedereen zn leaseauto zelf, maar meestal is het vastgelegd voordat je brutosalaris bepaald is. Bijvoorbeeld werknemer A verdiend 35.000 p/j en heeft een leasebudget en werknemer B verdiend 40.000 p/j, maar krijgt een reiskostenvergoeding.

Het klinkt als jij werknemer B bent, die nu een lease auto heeft gevraagd en deze eigenlijk niet nodig heeft voor het werk.
Daar heb je gelijk in heb het al diverse keren nagerekend daar ik het eigenlijk eerst niet geloofde, maar het is helaas wel zo...

Zo klinkt het inderdaad en het grote probleem is dat ik die auto wel nodig ben daar ik ook daadwerkelijk veel moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Anoniem: 1148915 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:00:
[...]

Account manager buitendienst, nu tijdelijk met een pool auto gereden. We zijn actief in de Benelux dus de 30.000 ga ik zeker halen op jaarbasis.
Is er KM vergoeding voor een eigen auto?

[ Voor 8% gewijzigd door Axente op 04-12-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:29

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 1148915 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:40:
Uiteraard is het mogelijk om de auto alleen zakelijk te rijden, maar dan moet er een kilometeradministratie bijgehouden worden waar ik eigenlijk ook niet op zit te wachten.
Een km-registratie is nou ook weer niet een hele moeilijke opgave. Alleen kan je er dan niet echt prive mee rijden. Daar zal je dan iets anders op moeten vinden.
Of je neemt geen leasebak en regelt een goede vergoeding vanuit de werkgever voor je eigen koop auto of privelease. Met dat bedrag kan je ook best wat leuks prive uitzoeken namelijk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 05-06 13:53
t_captain schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:15:

Dit is wel zo geweest in alle leaseregelingen die ik heb gehad, vind de standaard eigen bijdrage van 1% per maand wel heel verwonderlijk. Ik zou er niet mee akkoord gaan als je zo uitgeknepen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
[...]

Dan ga je dus zakelijke km's voor je werkgever betalen.
Dit soort onserieuze constructies kennen we in Dld. ook. Ik zou er afstand van nemen. 67ct/km voor je 10k-prive-km's is namelijk teveel voor die niet bijzonder dure auto.

Hoe lang werk je bij dit bedrijf?
Hoe lang rijd je met een "pool auto"?
Had je voorheen een andere (binnendienst) functie bij deze werkgever?
Hoe hoog is de km-vergoeding bij gebruik van een eigen auto?

[ Voor 4% gewijzigd door Vanoverdegrens op 04-12-2018 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hankie0412 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:07:
[...]
Dit is wel zo geweest in alle leaseregelingen die ik heb gehad, vind de standaard eigen bijdrage van 1% per maand wel heel verwonderlijk. Ik zou er niet mee akkoord gaan als je zo uitgeknepen wordt.
Dat dus. In genoemde functie lijkt me een leaseauto niet meer dan een logisch onderdeel. Een eigen bijdrage is dan op zijn minst opmerkelijk, tenzij je boven het vastgestelde redelijke leasebudget gaat zitten. Dan is het logisch.

Gebruikelijk is een bepaald leasebedrag (of zelfs een bepaalde auto) bij een bepaalde functie, met een optiepakket. Wil je meer, betaal je het verschil, wil je minder, krijg je mogelijk meer salaris maar zit je voordeel hoe dan ook in een lagere bijtelling.

Een baas die zelfs bij het meest basismodel auto een eigen bijdrage verwacht vind ik apart. (Of we horen niet het hele verhaal, dat kan ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ik vind het ook fors. Budget verschilt per bedrijf maar er is altijd wel een bepaalde vrije ruimte in mijn ervaring. Natuurlijk ga je erboven meer betalen. Maar als ik 400 euro zelf zou bij leggen dan rij ik echt een superdikke auto niet normaal. Nee, vrije ruimte en eventueel een eigen bijdrage van max 100 a 150 euro lijkt mij reëler. Gebruikelijk is dat een lease-auto een secundaire arbeidsvoorwaarde is maar in jouw geval lijkt dat totaal niet het geval.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
JT schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:10:
Ik vind het ook fors. Budget verschilt per bedrijf maar er is altijd wel een bepaalde vrije ruimte in mijn ervaring. Natuurlijk ga je erboven meer betalen. Maar als ik 400 euro zelf zou bij leggen dan rij ik echt een superdikke auto niet normaal. Nee, vrije ruimte en eventueel een eigen bijdrage van max 100 a 150 euro lijkt mij reëler. Gebruikelijk is dat een lease-auto een secundaire arbeidsvoorwaarde is maar in jouw geval lijkt dat totaal niet het geval.
Vaak is de eigen bijdrage ook nog vastgesteld op een percentage. Waardoor je met een budget van 600 bijv max 720 kan leasen en niet 1200. Die eigen bijdrage kun je weer aftrekken van de bijtelling waardoor de bijtelling stuk lager wordt.

Vraag het leaseregelement op en ga daarna zoeken wat er exact in staat, als je echt 1% moet gaan betalen per maand zou ik het niet gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Wow, dan is het gewoon gereedschap. Je zou hooguit een eigen bijdrage hoeven betalen voor het privé gebruik, dus niet de bijtelling maar brandstof voor prive kilometers plus de verhoogde afschrijving/onderhoud door deze extra kilometers en de BTW heffing (2,7% van cataloguswaarde per jaar). Spoiler, dat is nooit 1% van de cataloguswaarde per maand. Normaal is 0 tot uiterlijk 100 uitgaande dat je niet boven je budget leased.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:20
Dat is wel een absurde eigen bijdrage, helemaal als je de auto nodig hebt voor je werk! Zo'n constructie heb ik tot nu toe alleen gezien bij kantoorbanen, waar de auto als "extraatje" aangeboden werd.

Wanneer je een auto nodig hebt om je werk uit te voeren, vind ik dat een eigen bijdrage enkel reëel is wanneer je over je budget heen gaat (omdat je een luxere auto wilt rijden). Als ze aan die absurde eigen bijdrage vast houden, zou ik toch eens achter m'n oren gaan krabben of ik daar zou blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:58
Wow! 400 euro eigen bijdrage. De auto kost je netto bij salarisschaal van 42% 308 euro. En dan met eigen bijdrage van 400 euro bruto ga je naar 476 euro netto. Let op nogmaals. Dit zijn netto bedragen. Met dit netto bedrag kan je eigenlijk een 3 serie leasen. Of als je bij Mercedes wil blijven een C klasse ;)

Nee... ik zou hier niet zomaar mee akkoord gaan. De verhouding is zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

What's next.
Dat je werkgever je een eigen bijdrage vraagt voor je laptop, omdat je die ook privé mag gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Je moet bij je salarisadministratie gewoon even een proforma berekening laten doen wat een bepaalde leaseauto uiteindelijk doet op je loonstrookje. En is anders een goedkopere auto geen optie? Bij Mercedes betaal je gewoon de hoofdprijs (al is het maar een A). Een Seat Ibiza of Skoda Octavia is ws. stukken goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 18:36
Snap niet dat iedereen hier zo van schrikt. Hij hoeft geen auto van 40k uit te zoeken, met 1 van 24k kan ie ook uit de voeten.

Logischerwijs is er een leasebudget alles wat er aan duurdere auto wordt gekozen moet worden bijbetaald. Zo werkt het bij de werkgevers die ik ken tenminste.

Kies je voor een duurdere auto, betaal je meer bij, lijkt me niet gek hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:20:
What's next.
Dat je werkgever je een eigen bijdrage vraagt voor je laptop, omdat je die ook privé mag gebruiken?
Ik betaal ook eigen bijdrage voor mijn leaseauto, omdat ik een duurdere auto heb genomen dan het normbedrag. Dat is gewoon een eigen keuze. Ik wilde nl, een iets leuker model dan de standaarduitvoering met wieldoppen en en eco-motor. Echter voor veel mensen voldoet dat prima en ben je goedkoper uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Lexo schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:23:
Snap niet dat iedereen hier zo van schrikt. Hij hoeft geen auto van 40k uit te zoeken, met 1 van 24k kan ie ook uit de voeten.

Logischerwijs is er een leasebudget alles wat er aan duurdere auto wordt gekozen moet worden bijbetaald. Zo werkt het bij de werkgevers die ik ken tenminste.

Punt is, er is niet eens een vrijgesteld leasebedrag. Dat is opmerkelijk.

Daarbij is TS accountmanager benelux, met 30.000 zakelijke kilometers per jaar. Die auto is zijn gereedschap, zonder dat kan hij zijn functie niet uitvoeren.

Het meest rare vind ik hier dat er dus geen vrijgesteld bedrag is behorende bij zijn functie, waarbij enkel daarboven een eigen bijdrage gevraagd word. TS word dubbel genaaid. Én een forse eigen bijdrage én bijtelling. Voor dat geld rijd 'ie zelf een prima auto privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412

Dat is het juist niet, voor die 24 k is het ook 240 euro per maand extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Als 93 van de TS op zijn geboortejaar staat, heeft ie misschien een te dure auto uitgekozen? Je kan met die eigen bijdrage een leuke 1 serie in private lease rijden en de zakelijke auto niet privé gebruiken. Voor 400 eigen bijdrage/maand ging ik wel km's schrijven. Let wel op of die EB dan ook vervalt of dat je die altijd moet betalen. En welk bedrag er vrijgesteld is. De meest basic C-segmenter kost je dan al over de 200/maand anders.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:43
Palomar schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:25:
[...]

Ik betaal ook eigen bijdrage voor mijn leaseauto, omdat ik een duurdere auto heb genomen dan het normbedrag. Dat is gewoon een eigen keuze. Ik wilde nl, een iets leuker model dan de standaarduitvoering met wieldoppen en en eco-motor. Echter voor veel mensen voldoet dat prima en ben je goedkoper uit.
Daar is hier toch helemaal geen sprake van. Een auto in deze klasse met deze hoeveel kilometers kost ongeveer 750-800 euro per maand in de lease. Daar wil de werkgever ruim de helft van in rekening brengen bij de werknemer!

Wat denk je te kunnen leasen voor EUR 350 per maand (750-400)? Uitgaande van 50k per jaar, dan mag je blij zijn met een Peugot 108 als je daar al zoveel KM mee mag rijden van de LM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
BasvanS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:30:
[...]

Daar is hier toch helemaal geen sprake van. Een auto in deze klasse met deze hoeveel kilometers kost ongeveer 750-800 euro per maand in de lease. Daar wil de werkgever ruim de helft van in rekening brengen bij de werknemer!
Precies, zoals ik hierboven al schreef: de werkgever wil de TS laten meebetalen voor bedrijfskosten!!!
Kosten ~50-50 en de kilometers 75-80% zakelijk en slechts 20-25% privé.
Hondsbrutale grap, die op het duitse "motortalk.de" waar ik af en toe meelees meermaals voorbij is gekomen. Niets nieuws onder de zon dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Señor Sjon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:30:
Als 93 van de TS op zijn geboortejaar staat, heeft ie misschien een te dure auto uitgekozen? Je kan met die eigen bijdrage een leuke 1 serie in private lease rijden en de zakelijke auto niet privé gebruiken. Voor 400 eigen bijdrage/maand ging ik wel km's schrijven. Let wel op of die EB dan ook vervalt of dat je die altijd moet betalen. En welk bedrag er vrijgesteld is. De meest basic C-segmenter kost je dan al over de 200/maand anders.
Mja, TS zou rond de 25 moeten zijn.

Zo'n leeftijd zou ik eerder een VW Polo of VW Golf of iets in die orde van grootte bij verwachten. Die kosten tussen de 18 en 28K voor een luxere uitvoering. 40K is dan inderdaad best fors.

Dus ja, bij dát bedrag snap ik een eigen bijdrage wel. Wat ik niet snap, is dat er altijd een eigen bijdrage word verwacht die als ik het zo in schat, best hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Even kort door de bocht via directlease een A200 Business AMG DTC doet voor 4j/40kkm 689.
Vier jaar 50kkm kan niet eens, want dan ga je over de 150.000km heen en dat willen ze nooit.
Bij drie jaar scheelt 't 42 euro excl. brandstof. (€741/40.000km vs €783 / 50.000km)

Tel daar 80 euro peut per maand bij op (1:15) en je zit op 122 euro per maand excl. btw wat het je werkgever ongeveer kost om jou 10.000km te laten rijden privé....stof tot nadenken....
En als je minder KM's maakt, dan krijgt HIJ geld terug van de LM.

[ Voor 6% gewijzigd door PROnline op 04-12-2018 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 11:15
Wat een rare regeling van de eigen bijdrage. Bij ons krijg je een leasebuget van een X bedrag. Alles wat jij er boven gaat is je eigen bijdrage. Met de regeling van de TS ben je standaard een eigen bijdrage kwijt, zelfs al ga je een upje rijden. :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:58
Precies...wat @Piet_Piraat7 zegt.

[ Voor 10% gewijzigd door CarJunkyXL op 04-12-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
PROnline schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:04:
Even kort door de bocht via directlease een A200 Business AMG DTC doet voor 4j/40kkm 689.
Vier jaar 50kkm kan niet eens, want dan ga je over de 150.000km heen en dat willen ze nooit.
Bij drie jaar scheelt 't 42 euro excl. brandstof. (€741/40.000km vs €783 / 50.000km)

Tel daar 80 euro peut per maand bij op (1:15) en je zit op 122 euro per maand excl. btw wat het je werkgever ongeveer kost om jou 10.000km te laten rijden privé....stof tot nadenken....
En als je minder KM's maakt, dan krijgt HIJ geld terug van de LM.
Goede berekening. Alleen niet de BTW-correctie privegebruik vergeten. Die komt op 90 euro per maand.

Dus de werkgever betaalt voor het privegebruik:

* extra leasekosten ~40 a 50
* extra brandstofkosten: ~45 a 85 (vooral afhankelijk diesel / benzine)
* BTW-correctie 90

Totale kosten ~200 euro.

De eigen bijdrage gaat dus voor pakweg de helft op aan het prive rijden en de andere helft aan de wat luxe auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Lees eerst het topic goed, dan had je geweten dat er helemaal geen ruimte is waar binnen hij geen eigen bijdrage doet.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 16:37

LankHoar

Langharig tuig

Lijk me handig wanneer TS de post van @Frankinho eens doorneemt en dan alle kosten op een rijtje zet. Op dit moment klinkt het niet als een voordelige regeling, echter kun je dat alleen zeker stellen door privè vs. lease naast elkaar te zetten, alle kosten daarin meegenomen.

En het zou ook fijn zijn wanneer TS stopt met dubbel/tripple posten :X

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties. Het is mij wel duidelijk dat deze eigen bijdrage fors te hoog is.
Heb het inmiddels bespreekbaar gemaakt en krijg al direct de reactie dat er zeker mogelijkheden zijn om de eigen bijdrage te verminderen. (er werden al bedragen van 200-250 euro genoemd)

Maandag a.s. heb ik een gesprek, dus dan weet ik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Controleer en laat zwart op wit stellen dat deze eigen bijdrage ook als mindering op de bruto bijtelling wordt meegenomen. Anders kost het je nog enorm veel meer.

€381 (kale leaseprijs)
€477 (€200 eigen bijdrage)
€573 (€400 eigen bijdrage)

(uitgaande van 52% belasting)

[ Voor 26% gewijzigd door Equator op 04-12-2018 12:44 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
BasvanS schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:30:
[...]

Wat denk je te kunnen leasen voor EUR 350 per maand (750-400)? Uitgaande van 50k per jaar, dan mag je blij zijn met een Peugot 108 als je daar al zoveel KM mee mag rijden van de LM.
Ja ok, dat je altijd een eigen bijdrage hebt is idd wel gek/ongebruikelijk. Maar goed, wij kunnen ook niet kijken in de arbeidsvoorwaarden van de TS. Misschien is bij dit bedrijf zijn salaris wel hoger dan bij een ander bedrijf waar je wel zonder eigen bijdrage een leaseauto krijgt. Het gaat er natuurlijk om wat je inclusief leaseauto onder de streep elke maand op je rekening krijgt gestort.

En anders rij je de auto alleen zakelijk, dan kost het je niks. Kennelijk biedt het bedrijf je dan gewoon geen leaseauto als secundaire arbeidsvoorwaarde, waardoor je privé-gebruik altijd zelf moet betalen. Als je een leaseauto erg belangrijk vindt kun je ook ergens anders gaan werken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1148915 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:22:
Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties. Het is mij wel duidelijk dat deze eigen bijdrage fors te hoog is.
Heb het inmiddels bespreekbaar gemaakt en krijg al direct de reactie dat er zeker mogelijkheden zijn om de eigen bijdrage te verminderen. (er werden al bedragen van 200-250 euro genoemd)

Maandag a.s. heb ik een gesprek, dus dan weet ik meer.
Wow! Dus als je er over klaagt, kan het opeens wel voor minder?

Ben wel benieuwd of de veronderstelling dat je rond de 25 bent klopt en waarom je dan een wagen van 40K wil rond rijden. Prima als dat je ding is natuurlijk, maar zo'n wagen is zeker niet standaard voor iemand van 25. Da's eerder iets in de orde van grootte van een VW Polo en als je geluk hebt, een Golf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:56:
[...]

Wow! Dus als je er over klaagt, kan het opeens wel voor minder?

Ben wel benieuwd of de veronderstelling dat je rond de 25 bent klopt en waarom je dan een wagen van 40K wil rond rijden. Prima als dat je ding is natuurlijk, maar zo'n wagen is zeker niet standaard voor iemand van 25. Da's eerder iets in de orde van grootte van een VW Polo en als je geluk hebt, een Golf.
Ja, direct reactie dat er voldoende mogelijkheden zijn. Dus dat is enigszins positief.

Correct ik ben inderdaad 25 jaar.
Het is financieel gemakkelijk haalbaar (zeker met een normale eigen bijdrage), daarbij hou ik ook wel van comfort en luxe wanneer ik onderweg ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Anoniem: 1148915 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:22:
[...]
Ja, direct reactie dat er voldoende mogelijkheden zijn. Dus dat is enigszins positief.

Het is financieel gemakkelijk haalbaar (zeker met een normale eigen bijdrage), daarbij hou ik ook wel van comfort en luxe wanneer ik onderweg ben :)
Fair enough. Persoonlijk zou ik er niet zo veel om geven. Ik reed in een VW Polo, terwijl al mijn collega's in een Golf reden. Zelfde functie. Ik vond een Golf gewoon overkill. Baalde alleen dat ik geen Variant mocht rijden.

De dag dat ik 'm inleverde stapte ik in mijn eigen 205 en reed ik dolgelukkig weg. 205 is stiekem tóch wat meer auto dan zo'n saai duits blik. (Maar verder wel van alle ongemakken voorzien. Geen airco, geen cruise control, geen airbags, etc. Yet, om te rijden, hoewel onveiliger, een veel leukere auto.)

Realiseer je iig dat een auto van 40K absoluut geen standaard blik is voor iemand van 25. 30.000Km per jaar is ook weer niet zó extreem veel. Dat deed ik al toen ik in Emmeloord gedetacheerd zat en in de buurt van Utrecht woonde. Ruim. (40K per jaar bij 200 dagen) Ridderkerk-Brussel is zelfs goed voor bijna 60.000 per jaar. Ook zeker 6 maanden volgehouden. Dat deed ik in een Focus. (Emmeloord deed ik in mijn privé 205 trouwens.)

Kortom, denk even heel goed na of zo'n behoorlijk dure bak het je allemaal waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:02
unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:27:
[...]

Realiseer je iig dat een auto van 40K absoluut geen standaard blik is voor iemand van 25.
Met alle respect, wat heeft z'n leeftijd hier nu mee te maken. Hoe oud moet je zijn dat het wel "standaard blik" is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ascension schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:34:
[...]
Met alle respect, wat heeft z'n leeftijd hier nu mee te maken. Hoe oud moet je zijn dat het wel "standaard blik" is?
Leeftijd heeft hier net zo veel mee te maken als dat de gemiddelde 25 jarige een lager salaris heeft dan de gemiddelde 35 jarige, daarmee een kleiner huis kan kopen, privé een kleinere auto kan rijden, etc, etc, etc.

Waarom? Werkervaring, carrière, etc.

De meeste mensen hebben op hun 35e meer ervaring en zijn meer waard voor een bedrijf dan de meeste 25 jarigen, daar past een andere beloning en dus ook een andere leaseauto bij. (Als die leaseauto, zoals in dit geval, onderdeel is van die beloning.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 15:37
Denk dat we dan eerst het loon van TS moeten weten en wat voor baan hij heeft. Dan kan het maar net zo goed dat deze auto heel erg bij hem past.

Ik zou zelf ook liever gaan voor een A180 dan de C1 waar ik nu in rijd. Alleen de C1 betaal ik maar iets van 20 euro bijtelling voor 50k per jaar ( met privé ). Maar ik verdien op dit moment dan ook heel erg weinig ivm dat ik nog studeer.

Normaal gesproken is het rond de 80 euro voor een auto van 12k ( ongeveer ) en dat is bij ons met tankpas erbij. Doordat mijn salaris onder het minimum ligt betaal je dus ook automatisch minder belasting wat dan de 20euro per maand verklaart

Andere collega's met een A180 met opties en cataloguswaarde van ronde de 40k ( iets meer dacht ik ) betalen ook rond de 350 per maand bijtelling ( 50k per jaar, tankpas, plus privé ) Dus 400 vind ik niet bijster veel in dit geval. Als je kijkt naar privé dan ben je ook zo 100 per maand kwijt voor verzekeringen en 100 per maand apart houden voor eventuele reparaties en onderhoud. Dan moet je nog benzine betalen en de afschrijving van de auto ( over 4 jaar is die oude zo 60% minder waard )

kortom zakelijke lease is bijna altijd goedkoper

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
hollandnick schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:53:
Denk dat we dan eerst het loon van TS moeten weten en wat voor baan hij heeft. Dan kan het maar net zo goed dat deze auto heel erg bij hem past.

Ik zou zelf ook liever gaan voor een A180 dan de C1 waar ik nu in rijd. Alleen de C1 betaal ik maar iets van 20 euro bijtelling voor 50k per jaar ( met privé ). Maar ik verdien op dit moment dan ook heel erg weinig ivm dat ik nog studeer.

Normaal gesproken is het rond de 80 euro voor een auto van 12k ( ongeveer ) en dat is bij ons met tankpas erbij. Doordat mijn salaris onder het minimum ligt betaal je dus ook automatisch minder belasting wat dan de 20euro per maand verklaart

Andere collega's met een A180 met opties en cataloguswaarde van ronde de 40k ( iets meer dacht ik ) betalen ook rond de 350 per maand bijtelling ( 50k per jaar, tankpas, plus privé ) Dus 400 vind ik niet bijster veel in dit geval. Als je kijkt naar privé dan ben je ook zo 100 per maand kwijt voor verzekeringen en 100 per maand apart houden voor eventuele reparaties en onderhoud. Dan moet je nog benzine betalen en de afschrijving van de auto ( over 4 jaar is die oude zo 60% minder waard )

Klopt maar dit voorbeeld gaat over een extra eigen bijdrage naast de bijtelling. dus 400 bruto + bijtelling.

Ik ben benieuwd wat het reglement precies vermeld daar zou de TS toch inzage in moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hollandnick schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:53:
Dat heeft TS allang aangegeven...

Accountmanager Buitendienst Benelux, waar hij verwacht 30.000km per jaar zakelijk voor te rijden.

Da's te kort door de bocht. Vaak kost het je salaris, in dit geval ook nog eens een eigen bijdrage én je fiscale bijtelling. Lease kan goedkoper zijn, als je privé een exact gelijke auto zou rijden maar is dat zeker niet altijd. In de praktijk ben je privé met een 2e hands aauto, vaak goedkoper uit dan met een leaseauto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
[...]

Sorry, maar een account manager die een eigen bijdrage moet betalen voor een leaseauto slaat helemaal nergens op. Het is je werk. Vraag gewoon hoeveel het budget is (stel 650 euro per maand). Regel daar een leaseauto bij en betaal niks extra! Het is gewoon slecht werkgeverschap. Kijk ik snap wel dat als je als "junior" accountmanager een bmw 3 serie wil gaan rijden, dat je dan een eigen bijdrage betaald omdat die ruim boven je budget gaat, maar er moet wel een alternatief zijn. Kun je ook een auto weigeren en gewoon prive rijden met km vergoeding? (niet dat je dat wil, maar gaat erom dat er wel een keuze moet zijn).

Ik zou echt gaan voor 0 euro eigen bijdrage bij een standaard auto en mocht je toch een luxere/andere auto willen, omdat je zoveel kilometers maakt, reken dan met het verschil van de maandelijkse leaseprijs - leasebudget. 1% van catalogus bedrag heeft niks te maken met de maandelijkse kosten die het bedrijf betaald. Soms hebben leasemaatschappijen of fleet managers namelijk fikse kortingen op het maand bedrag (stel het hele bedrijf rijdt een Ford en jij wil iets anders, dan gaat je maandtermijn flink omhoog, omdat fleet manager X% korting krijgt op een Ford).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:42

3DDude

I void warranty's

Joh TS
het is heel simpel of je wilt een veel te dure wagen rijden (zo'n A200 is toch al ongeveer 40k catalogus prijs en als je moet leasen voor 50k per jaar --> is duur).
Of je lease voorwaarden zijn niet zo geweldig.

Lees als je het budget van een Polo'tje hebt moet je niet een wagen die 2 polo's kost gaan rijden :P

Anders post je is even wat je
Leasebudget en leasevoorwaarden zijn zodat het voor iedereen helder is.

Bij het ene bedrijf is het budget incl brandstofvoorschot en het andere is het zonder.
Hoeveel KM's moet je leasen ? 50k is aanzienlijk duurder dan 25k voor diezelfde wagen..

enz enz.

Zoveel vragen, te weinig glazen bollen?

[ Voor 19% gewijzigd door 3DDude op 04-12-2018 15:42 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy.nl
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-06 13:25
TS.
Als je op je 25e een 40k auto mag uitzoeken dan lijkt het mij dat het beklag over de eigen bijdrage verkeerd is.
Ik betaal ook eigen bijdrage voor de leaseauto, plus verhoging omdat de auto is gekozen boven het normbedrag.
Auto van de zaak is een luxe en de keuze om niet privé te rijden is aan jou...

Een Clio of een Polo is voor een 25 jarige een 'modale' auto.

Snap best dat het netto redelijk veel geld is, maar minder is ook een keuze toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redfox314
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 08:27
[...]

Ik vind dat minder positief. Je werkgever heeft een poging gedaan om je te naaien, in de hoop dat jij zou zwijgen en slikken. Dat roept de vraag op wat het volgende wordt. Een onredelijk hoog eigen risico bij schade, een tankpas die maar bij heel weinig stations werkt, een wurg niet concurrentie beding,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
De EB van 400 euro lijkt me niet onredelijk.

De onmogelijkheid om een goedkopere auto te kiezen en deze EB te vermijden, vind ik wel onredelijk.

Als ik TS was, zou ik een deal sluiten met de baas om een Golfje te rijden zonder privegebruik en zonder eigen bijdrage. De baas bespaart flink op lease, brandstof en BTW (goedkopere auto en minder kilometers) dus het laten vallen van de EB zou geen punt mogen zijn.

Met de vrijgekomen 560 euro per maand zou ik iets leuks doen. Een MX-5 rijden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

t_captain schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:37:
De EB van 400 euro lijkt me niet onredelijk.

De onmogelijkheid om een goedkopere auto te kiezen en deze EB te vermijden, vind ik wel onredelijk.

Als ik TS was, zou ik een deal sluiten met de baas om een Golfje te rijden zonder privegebruik en zonder eigen bijdrage. De baas bespaart flink op lease, brandstof en BTW (goedkopere auto en minder kilometers) dus het laten vallen van de EB zou geen punt mogen zijn.

Met de vrijgekomen 560 euro per maand zou ik iets leuks doen. Een MX-5 rijden ofzo.
Zelfs een Golf is al een vrij stevige auto.
Niets mis met een VW Polo of vergelijkbaar.

Even gekeken naar die A200, maar pfff, ik word d'r niet echt heel wild van. Los van de naam "Mercedes" ziet het er vooral uit als een duur soort Polo. Waarom zo'n ding 40K moet kosten is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik ook niet, voor mij zijn de A, B, CLA en wat er nog meer voor varianten van zijn een beetje Renaults met een Ster in de grille. Maar dat mist het punt van dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 15:37
unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:09:
[...]

Dat heeft TS allang aangegeven...

Accountmanager Buitendienst Benelux, waar hij verwacht 30.000km per jaar zakelijk voor te rijden.
Zo duidelijk was het nou ook weer niet aangegeven....Tevens stond er ook nergens een salaris vermeld, dus dan moeten we maar uitgaan van google.....
Hankie0412 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:56:
[...]

Klopt maar dit voorbeeld gaat over een extra eigen bijdrage naast de bijtelling. dus 400 bruto + bijtelling.

Ik ben benieuwd wat het reglement precies vermeld daar zou de TS toch inzage in moeten hebben?
Hmm denk dat ik dat verschil nog maar eens moet opzoeken dan. Waarom zou je ooit akkoord gaan met een extra bijtelling? kan je net zo goed privé leasen of kopen en de reiskosten vergoeding opstrijken

[ Voor 28% gewijzigd door hollandnick op 05-12-2018 08:57 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

hollandnick schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:53:
[...]
Zo duidelijk was het nou ook weer niet aangegeven....Tevens stond er ook nergens een salaris vermeld, dus dan moeten we maar uitgaan van google.....
Niet duidelijk?
[...]
Ik denk dat je een post gemist hebt. :)

Salaris heb ik alleen niet zo snel kunnen vinden, maar ik gok zo ergens rond de €2500 mogelijk exclusief bonussen.

Pagina: 1