Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ryzen/Nvidia] Onbekend probleem

Pagina: 1
Acties:

• -Floris-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-02-2022
Ik heb reeds een PC voor een vriend samengesteld en in elkaar gezet. Nadat ik alles in elkaar had gezet heb ik een bootable Windows (via "Windows Media Creation Tool") USB gemaakt en de Windows installatie procedure onderlopen zonder enig probleem. Na de installatie dacht ik dat alles goed werkte maar na een paar minuten flickerde het scherm even zwart. Ik dacht dat dit normaal was, omdat Windows automatisch de GPU drivers installeert. Na een aantal keer flickeren van zwart scherm naar desktop kreeg ik opeens een zwartscherm zonder dat die weer terug naar de desktop sprong. Tijdens dit zwartescherm kreeg de monitor geen input en gingen de lichtjes van de muis en het toetsenbord uit, ook ging het lichtje van het moederbord uit. Na een aantal seconden start de computer zich automatisch weer opnieuw op maar dan met de mededeling van Windows dat er een opstartfout is opgetreden en dat je kunt kiezen tussen geavanceerde opties en om de computer gewoon opnieuw op te starten. Nou... Ik heb beide opties geprobeerd. Met de computer normaal opnieuw opstarten komt het zelfde probleem voort. Als ik de computer in safemode boot dan heb ik geen last van het geflicker. Ik heb hierna Windows opnieuw geïnstalleerd maar dit keer gelijk na de installatie de Nvidia GeForce experience drivers geïnstalleerd. Dit keer hield hij het iets langer vol maar bleef het flickeren naar een zwartscherm nog steeds niet opgelost te zijn. Weer een permanent zwartscherm alles gaat uit en de computer start zichzelf opnieuw op. Ik heb al uren lopen googlen en allerlei dingen geprobeerd, maar ik kom er maar niet uit.

Dit zijn de specs:
CPU: AMD - Ryzen 5 2600 3.4 GHz 6-Core Processor
Motherboard: MSI - B450-A PRO ATX AM4 Motherboard
Memory: Corsair - Vengeance LPX 8 GB (2 x 4 GB) DDR4-3000 Memory
Storage: Samsung - 830 Series 256 GB 2.5" Solid State Drive
Video Card: MSI - GeForce GTX 1060 6GB 6 GB GAMING X Video Card
Power Supply: be quiet! - Pure Power 10 CM 400 W 80+ Silver Certified Semi-Modular ATX Power Supply

De link voor alle onderdelen:
https://pcpartpicker.com/list/nxznMZ

Bedankt voor het lezen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Vriendelijke groet
- Floris

- Floris

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Met behulp van Display Driver Uninstaller (DDU) even alle Nvidia troep verwijderen en dan van de Nvidia site een oudere driver downloaden en installeren.
Installeer NIET die Geforce Experience rotzooi, maar alleen de drivers en kijk of het probleem zich dan nog steeds voordoet.
Dikke kans dat de laatste driver op sommige systemen problemen geeft.

Edit:
Heb je wel alle AMD chipset drivers geïnstalleerd, ook niet geheel onbelangrijk namelijk ;)
Stroomkabel(s) videokaart er goed in, evenals videokaart zelf in PCI-e slot?

[ Voor 19% gewijzigd door DaLoona op 03-12-2018 23:47 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Lijkt me sterk dat GeForce Experience voor deze problemen zorgt. Heb je alle kabels al een keer nagelopen? Heb je geen andere grafische kaart liggen? Voeding is voldoende? Lijkt me persoonlijk een hardwarematig probleem.

[ Voor 34% gewijzigd door NotSoSteady op 03-12-2018 23:58 ]

• -Floris-
DaLoona schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:43:
Met behulp van Display Driver Uninstaller (DDU) even alle Nvidia troep verwijderen en dan van de Nvidia site een oudere driver downloaden en installeren.
Installeer NIET die Geforce Experience rotzooi, maar alleen de drivers en kijk of het probleem zich dan nog steeds voordoet.
Dikke kans dat de laatste driver op sommige systemen problemen geeft.

Edit:
Heb je wel alle AMD chipset drivers geïnstalleerd, ook niet geheel onbelangrijk namelijk ;)
Stroomkabel(s) videokaart er goed in, evenals videokaart zelf in PCI-e slot?
Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb al eens geprobeerd om alleen de driver te installeren zonder de Nvidia experience rotzooi, maar hierbij kreeg ik hetzelfde probleem. Dit was bovendien wel met de allernieuwste drivers. Ik zal proberen om wat oudere drivers te installeren en te kijken of die werken. Ik had niet de AMD chipset drivers geïnstalleerd. Dat zal ik ook nog wel proberen. Alles is goed aangesloten en de videokaart zit goed vast in de PCI-e slot.
NotSoSteady schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:49:
Lijkt me sterk dat GeForce Experience voor deze problemen zorgt. Heb je alle kabels al een keer nagelopen? Heb je geen andere grafische kaart liggen? Voeding is voldoende? Lijkt me persoonlijk een hardwarematig probleem.
Ik heb de kabels inderdaad nog een keer nagelopen maar alles is goed aangesloten. De computer heeft ongeveer 300 watt nodig en ik gebruik een voeding van 400 watt, dus dit lijkt me geen probleem. Ik heb geen andere grafische kaart liggen helaas.

- Floris

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Draai je de meeste recente BIOS versie op je moederbord?

Daarnaast, welke build van Windows draai je? 1809 of 1803?

• -Floris-
McFastFood schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:55:
Draai je de meeste recente BIOS versie op je moederbord?

Daarnaast, welke build van Windows draai je? 1809 of 1803?
Bedankt voor de reactie en nee, ik heb niet de meest recente BIOS versie geinstalleerd. Ik heb 2018-06-26 en de laatste is 2018-11-08. Ik ga alles nog een keer proberen met de nieuwste moederbord drivers. Ik zal een reactie sturen met nieuwe informatie.

Hier wat meer informatie over de versie van Windows:
Edition: Windows 10 Home
Version: 1809
Installed on: 02/12/2018
OS build: 17763.107

Wat informatie over de BIOS:
MB: B450-A PRO (MS-7B86)
BIOS Ver: E7B86AMS.A00
BIOS Build Date: 06/26/2018

- Floris

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Dan zou ik de bios eens updaten naar de meest recente versie en Windows 10 1803 installeren i.p.v. 1809. De 1809 build is nog verre van stabiel ( hij wordt ook nog niet aangeboden in de Windows update en is alleen handmatig te installeren)en zie ik tegenwoordig veel problemen er mee. Build 1803 is nog steeds te downloaden. Weliswaar, wel via een andere manier maar, wel 100% legaal en stabiel. Doe me daarvoor maar een pm, dan stuur ik je de link.
Pagina: 1