Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp bij gerootte telefoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn ex verzamelt obsessief informatie, vooral over mij. Nu zag ik dat hij op de telefoon van onze dochter SU super user heeft vervangen door ‘Magisk Manager’. De app was verborgen, doch niet onvindbaar. Ik heb foto’s gemaakt van alle apps die op deze telefoon door Magisk worden aangestuurd. Dit zijn er heel veel. Een ervan heet ‘keylogger’. Ook heb ik foto’s gemaakt van de logbestanden. De tijden waarop Magisk actief wordt, indiceren een handmatig aansturing.

Ik heb veel vragen. Is er iemand die me kan/wil helpen met het duiden van de informatie en de vragen die ik heb?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Android telefoon, Standaard router van Ziggo

Alle reacties

Verwijderd

Wellicht aangifte doen? hoe weet je overigens zo zeker dat het je ex is? en hoe ben je er zelf achtergekomen dat jullie dochter haar mobiel geroot is?

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zou de telefoon apart leggen en een ander ongeroote telefoon halen. En als het op gerechtelijke stappen aankomt er dan evt een expert naar laten kijken. Hoewel volkomen ongepast en nogal creepy vraag ik me af of het illegaal is wat je ex doet (er vanuit gaande dat hij (gedeeltelijke) voogdij heeft en je dochter minderjarig is)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties. Ik ben nu eerst op zoek naar meer info voor ik bepaal wat te doen. Rooten vd telefoon ve minderjarig kind is discutabel. Het maakt heel veel privacyschendingen mogelijk, maar dat hoeft niet perse te gebeuren. De geïnstalleerde apps en het gelogde gedrag kunnen denk ik deze vraag beantwoorden. Daarom mijn vraag om meer info. En die telefoon mocht ik natuurlijk even inzien, zo doen privacy bewuste ouders dat ;-).

Dochter kende de app niet. Ze had hem niet zelf geïnstalleerd. En op haar leeftijd heeft ze nog maar een handige it man in haar leven (papa). Installatie moet dus bij hem vandaan komen.

Verwijderd

Topicstarter
-36- schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:37:
Hoewel volkomen ongepast en nogal creepy vraag ik me af of het illegaal is wat je ex doet (er vanuit gaande dat hij (gedeeltelijke) voogdij heeft en je dochter minderjarig is)
Keyloggers en microfoons open zetten zijn de wettelijke grenzen voorbij lijkt me.
Ook zal hij mijn WiFi pw moeten hebben om zelf toegang te kunnen nemen tot de telefoon van mijn dochter wanneer zij bij mij is. En hij dus thuis informatie over ons binnenhaalt. Toch?
Zonder medeweten verborgen apps installeren, ook vreemd.
Een rooting app op de telefoon van een minderjarige, waarom? En deze dan ook nog verbergen? Dan heb je geen frisse bedoelingen lijkt mij.

Juridisch gezien gaat hij hier door het ijs. Of zie ik het verkeerd?

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Met de gegeven informatie blijft het nogal gissen over hoe en wat, maar met de juiste apps zijn telefoons ook prima over het internet te volgen en af te luisteren. De vraag of het legaal is laat ik verder aan de juridisch wat beter onderlegde tweakers over.

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-11 15:11
Ik zou als eerste stap, wellicht tijdelijk, je dochter op een andere telefoon laten beschikken waarvan jij wel weet wat er allemaal mee gaande is. Hoeft geen duur ding te zijn (of een oude ongebruikte). Zelf weet ik niet heel veel van de bijbehorende regels en wetten in zaken als deze, maar het lijkt mij, gedeelde voogdij of niet, dat het zonder toestemming is gedaan. En volgens mij moet er wel toestemming aan verleent worden van jou om gebruik te maken van zulke 'hidden parent control' (om het even een naam te geven).

Je hoeft niet per se de WiFi wachtwoord te hebben in sommige gevallen met zulke apps/methodes. De telefoon gewoon aanzetten en aan laten staan is meer als genoeg om naar huis te 'bellen'. Een backup maken van bestanden die je dochter gebruikt, bijvoorbeeld WhatsApp geschiedenis en dat overzetten naar de andere (tijdelijke?) telefoon.

Ik weet niet hoe diep je ex gegaan is, maar als hij op afstand allerlei functies aan/uit kan zetten en dit zonder toestemming doet en jou niet heeft ingelicht (als verantwoordelijke voogd). Dan heeft hij wettelijk gezien wel een streep overtreden. Tot hoever dit juridisch kan gaan durf ik niet te zeggen. Als ik me goed herinner moet hij -je ex- bij gedeelde voogdij jou wettelijk gezien hierover inlichten.

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Als de telefoon gebruik mag maken van het wifi netwerk, mogen de apps dat ook (die hoeven niet per stuk het wachtwoord op te gaan vragen)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Kan je niet tegen je ex zeggen dat je het ongevraagd rooten van de telefoon van een kind onacceptabel vindt. Dat een geroote telefoon sowieso onveilig is en dat de boel gereset dient te worden?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou dat de quick fix van een andere telefoon haalbaar was. Dat is ie niet op korte termijn (geen financiële kwestie). En het blijft symptoombestrijding. Morgen vind hij weer iets nieuws.
Met het ontbreken van gedeelde toestemming kan ik zeker wat.
Ik heb meer info maar dat zijn dus de foto’s. Dat is alles wat ik heb. Ik hoop dat zich hier een Magisk user meldt, dan weet ik hoe diep hij zit.

Bedankt voor het meedenken

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mocht je zo snel geen reserve telefoon hebben, zet 'm toch terug naar fabrieksinstellingen. En kies niet voor het automatisch terugplaatsen van de backup. Bij een diepe root is dat niet genoeg maar in dit geval is het beter dan niets en waarschijnlijk voldoende.

en wijzig alle wachtwoorden en deel die niet met iemand, zoals een kind oid.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 03-12-2018 23:44 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:37:
Kan je niet tegen je ex zeggen dat je het ongevraagd rooten van de telefoon van een kind onacceptabel vindt. Dat een geroote telefoon sowieso onveilig is en dat de boel gereset dient te worden?
Ja, dat kan ik doen. Maar daar trekt hij zich geen bal van aan. Nog erger: hij verklaart mij vervolgens voor gek (paranoia). Er is hem zeer veel aan gelegen zijn vreemde (en deels strafbare) praktijken te verbergen. Een ‘sorry ik zal het niet meer doen’ is een illusie.

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Magisk is een vrij standaard framework met diverse plugins die superuser vervangt. Wat wil je ervan weten?
Om de telefoon weer helemaal schoon te maken is het makkelijkst om vanuit de recovery alle relevante partities te formatteren en dan opnieuw te flashen met een zelf gedownloade ROM. Als je dan encryptie met een pincode en lockscreen aanzet in de android settings is de telefoon redelijk goed beveiligd tegen dit soort grappen

[ Voor 25% gewijzigd door -36- op 03-12-2018 23:51 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Dan toch een windows phone kopen, zijn er zat voor weinig als foolproof oplossing?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
TomsDiner schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:37:
Als de telefoon gebruik mag maken van het wifi netwerk, mogen de apps dat ook (die hoeven niet per stuk het wachtwoord op te gaan vragen)
Ja, maar als hij bij hem thuis contact zoekt met Magisk op dochters telefoon bij mij, dan breekt hij op een indirecte wijze toch in op mijn WiFi?
En zijn er apps die via Android al het data verkeer onderscheppen in het WiFi netwerk? (Maw: kan hij via telefoon dochter zien wat ik uitspook?)

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:35

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Verander je wifi wachtwoord maar alvast, want dat heeft hij van de telefoon kunnen halen, en kan dus fijn vanuit de auto in de straat met een laptop op je netwerk neuzen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48

Barrycade

Through the...

Die magisk lijkt me niet zozeer het probleem te zijn maar wel een indicatie van een gerootte telefoon. Die keylogger is meer een probleem.

En daar kan ie dus wel van alles mee afhankelijke van welke logger.

Dus bij binnenkomst de telefoon uit.

Verwijderd

Topicstarter
-36- schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:48:
Magisk is een vrij standaard framework met diverse plugins die superuser vervangt. Wat wil je ervan weten?
Om de telefoon weer helemaal schoon te maken is het makkelijkst om vanuit de recovery alle relevante partities te formatteren en dan opnieuw te flashen met een zelf gedownloade ROM. Als je dan encryptie met een pincode en lockscreen aanzet in de android settings is de telefoon redelijk goed beveiligd tegen dit soort grappen
Ik ben nu vooral op zoek naar mogelijke harde aanwijzingen dat:
-hij actief verbinding maakt met Magisk
-dat hij geluidsopnamen maakt
-dat hij data verkeer op andere devices onderschept

Ik zou niet weten waarom je anders zo een gekke app, verborgen, op de telefoon van je kind plaatst. En zeker niet waarom je 4 tot 5x per dag verbinding maakt.

Ik leef al wat langer in een glazen huis, dus snelle reparatie is niet noodzakelijk. Vandaar dat ik daar niet op reageer. (Ik zit nu niet op WiFi, alles went ;-))

Ik ben dus op zoek naar harde aanwijzingen, maar kan de vastgelegde info niet duiden...

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 00:27
Ik denk dat je probleem niet technisch van aard is, maar (a-)sociaal en misschien juridisch.
En dat je dáár de oplossing moet zien te vinden

Anyways, je vraag:
Ik heb veel vragen. Is er iemand die me kan/wil helpen met het duiden van de informatie en de vragen die ik heb?
Sorry, ik niet. Enkel maar de tip om een andere image op die telefoon te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
W1LL3M schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:51:
Verander je wifi wachtwoord maar alvast, want dat heeft hij van de telefoon kunnen halen, en kan dus fijn vanuit de auto in de straat met een laptop op je netwerk neuzen.
Daar was ik al bang voor. Laat dat sporen na? Dochter dus een data-bundel voortaan...

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:59:
Ik denk dat je probleem niet technisch van aard is, maar (a-)sociaal en misschien juridisch.
En dat je dáár de oplossing moet zien te vinden
Klopt helemaal. Juridisch en sociaal heb je echter hard bewijsnodig. En ik snap nu zelf nauwelijks wat het is. Dat een keylogger foute boel is begrijp ik, maar de rest? Ik heb geen idee bij wie of waar ik terecht kan.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:35

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 00:01:
[...]

Daar was ik al bang voor. Laat dat sporen na? Dochter dus een data-bundel voortaan...
Ligt eraan wat je router allemaal kan loggen.

Databundel is niet direct nodig, een goede router kan ook een wifi gastnetwerk opzetten waarvan de clients elkaar niet kunnen zien. Dat gebruik ik hier voor gasten, sommige telefoons en tablets en updates voor de tv ("onbetrouwbare" apparaten dus ;))

[ Voor 3% gewijzigd door W1LL3M op 04-12-2018 00:29 ]

Verwijderd

als je wil weten wat er met het toestel gebeurd, vrees ik dat je je moet melden bij een bedrijf als fox-it ofzo

dit soort bedrijven hebben de know how en de onderzoeks ervaring om duidelijk te krijgen wat er gebeurd met het toestel, uit welke hoek dit komt.

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
Nog veel beter, een goedkope router van marktplaats halen, daar eigen router firmware opzetten, en dan kun je alles monitoren. Dan kunne ook alle data zien, zonder dat hij ziet wat jij doet, en dat netwerk dezelfde naam en wachtwoord geven, waar ALLEEN je dochter op zit. Zo kun je mischien relevante package die hij gebruikt achterhalen.

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-11 16:11
My 2 cents:
  1. Magisk is gewoon een manier om je telefoon te rooten, je kunt geen "verbinding maken met Magisk."
  2. Je kunt Magisk verbergen voor bepaalde (of alle) apps, om er voor te zorgen dat die apps niet weten dat je telefoon geroot is. Bijvoorbeeld als een app niet wil werken op een geroote telefoon.
  3. Met Magisk kun je modules downloaden en activeren die "exra functionaliteit" aan je telefoon kunnen toevoegen.
  4. Een keylogger staat volgens mij los van Magisk of een geroote telefoon. Dat is gewoon een app die je kunt (de)installeren. Sommigen van die apps vereisen een geroote telefoon. Hetzelfde geldt voor eventuele voice recording apps. Wellicht zijn die apps verborgen, en zie je ze niet terug in je app drawer
  5. Op een geroote Android telefoon kun je alle wifi wachtwoorden lezen.,Die staan namelijk gewoon in de file /data/misc/wifi/wpa_supplicant.conf. Je ex kan dus op de telefoon van je dochter je wifi wachtwoord.lezen. Dat kun je 100 keer veranderen, maar als je dochter je wifi wachtwoord heeft, kan hij het zien als hij haar telefoon heeft. Op afstand verbinding maken maken je met wifi netwerk als ie buiten het bereik van je router/acces point is lijkt me uitgesloten.
  6. Om verbinding te maken met de telefoon van je dochter heeft hij je wifi wachtwoord niet nodig. Waarom denk je dat hij dat doet? Het zou kunnen dat hij een app/Magisk module heeft ingeinstalleerd waarmee dat kan.
  7. Als hij het wachtwoord van je dochters telefoon weet kan hij er alles mee doen wat hij wil. Je zou dus eerst alle rommel van haar telefoon kunnen afhalen, en haar vervolgens vragen haar wachtwoord te veranderen in iets dat jullie beide niet weten. En haar met klem verzoeken dat wachtwoord ook niet aan je ex te geven.
  8. Je zou ook je dochter kunnen laten verbinden met een gast-netwerk op je router. Zo kan ze toch gebruik maken van wifi als ze bij je is, maar is haar netwerkverkeer gescheiden van het jouwe.

Verwijderd

Topicstarter
slow whoop schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:00:
My 2 cents:
  1. [url="https://magiskmanager.com/"]
  2. Een keylogger staat volgens mij los van Magisk of een geroote telefoon. Dat is gewoon een app die je kunt (de)installeren. Sommigen van die apps vereisen een geroote telefoon. Hetzelfde geldt voor eventuele voice recording apps. Wellicht zijn die apps verborgen, en zie je ze niet terug in je app drawer
  3. Op een geroote Android telefoon kun je alle wifi wachtwoorden lezen.,Die staan namelijk gewoon in de file /data/misc/wifi/wpa_supplicant.conf. Je ex kan dus op de telefoon van je dochter je wifi wachtwoord.lezen. Dat kun je 100 keer veranderen, maar als je dochter je wifi wachtwoord heeft, kan hij het zien als hij haar telefoon heeft. Op afstand verbinding maken maken je met wifi netwerk als ie buiten het bereik van je router/acces point is lijkt me uitgesloten.
  4. [/li]
Bedankt allen voor de bruikbare suggesties. Sleutelen aan dochters telefoon is uitgesloten. Maar een gast netwerk of 2e router ligt wel binnen mijn mogelijkheden. Goed voor mijn IT vaardigheid en zelfredzaamheid ;-). Eerste uitdaging is morgen WiFi pasword resetten.

Vraag over bovenstaande quote: hoe kan ik alle verborgen apps en alle extra functionaliteiten van Magisk zien op haar telefoon?

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid, de telefoon was al geroot vóór die tijd ?
Je spreekt over SU is vervangen door ....

Hoe oud is de dochter, schoolvriendjes willen ondertussen dan ook wel helpen, mijn oudste is 17 en kwam op zijn 14e al vertellen dat sommige plugins zaken konden doen.
Daar hebben ze pappa/mamma ook niet meer voor nodig.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48

Barrycade

Through the...

Qua buiten houden van devices van anderen (inclusief je ex) is MAC filtering ook nog een optie: dus alle apparaten die je kent wel toegang verlenen in je router en anderen niet.

Neemt nog steeds niet het probleem van keyloggers met voicerecorders niet weg, dus dan zou ik juist geen bundel voor je dochter nemen, dan wordt het allemaal al online gegooid voordat je er erg in hebt. Anders zou je de telefoon binnen bepaalde tijden kunnen blokken van internet en alleen toegang geven als je dochter bv alleen op haar kamer zit en dan monitoren wat er allemaal uit gaat

Verwijderd

Topicstarter
FreshMaker schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:05:
Even voor de duidelijkheid, de telefoon was al geroot vóór die tijd ?
Je spreekt over SU is vervangen door ....

Hoe oud is de dochter, schoolvriendjes willen ondertussen dan ook wel helpen, mijn oudste is 17 en kwam op zijn 14e al vertellen dat sommige plugins zaken konden doen.
Daar hebben ze pappa/mamma ook niet meer voor nodig.
Ja, probleem speelt al jaren. Eerst, tijdens de relatie, betrof het direct obsessief informatie verzamelen van mij via su en Google op mijn telefoon. . Mails lezen, pw’s Bijhouden, Wsap lezen, telefoon storen, gesprekken meeluisteren. Sindsdien is het exit ex. Nu kan het enkel nog indirect via dochter. Wegens haar leeftijd (net 13) en deze historie ga ik ervan uit dat hij het is. Politie is zeer laks in het aanpakken van de stalking. Tot die tijd blijft dweilen met de kraan open.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2018 14:49 ]

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-11 16:11
Verwijderd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:32:
[...]

Bedankt allen voor de bruikbare suggesties. Sleutelen aan dochters telefoon is uitgesloten. Maar een gast netwerk of 2e router ligt wel binnen mijn mogelijkheden. Goed voor mijn IT vaardigheid en zelfredzaamheid ;-). Eerste uitdaging is morgen WiFi pasword resetten.

Vraag over bovenstaande quote: hoe kan ik alle verborgen apps en alle extra functionaliteiten van Magisk zien op haar telefoon?
Als je de Magisk Manager app opent kun je onder "Modules" zien welke modules er zijn gedownload, en actief zijn (als ze aangevinkt zijn). Deze modules zou je kunnen deactiveren (door ze uit te vinken). Of je kan onder Instellingen aangeven dat je Magisk alleen in basismodus wilt draaien. Dan zijn de modules ook niet meer actief. Beide handelingen vereisen een reboot van de telefoon.

Ik verwacht dat alle apps gewoon zichtbaar zijn als je bij de instellingen van je telefoon naar Apps gaat. Daar zou je ook ongewenste apps kunnen verwijderen. Als alternatief zou je de app Titanium Backup kunnen installeren op je dochters telefoon. Daarmee kun je alle apps, ook systeem apps, verwijderen of bevriezen (=inactief maken).

Overigens heeft het geen zin om je wifi wachtwoord te veranderen als dat wachtwoord daarna ook weer op de telefoon van je dochter komt te staan. Op een geroote telefoon kun je kinderlijk eenvoudig alle wifi wachtwoorden lezen van alle wfi netwerken waar de telefoon ooit verbinding mee heeft gemaakt.

Edit: Als sleutelen aan je dochters telefoon uitgesloten is, moet je denk ik ook accepteren dat er dingen op haar telefoon kunnen staan die jij niet wilt. Je kunt je dochter daar dan ook niet tegen beschermen. Je kunt wel zorgen dat ze gebruik maakt van een ander wifi-netwerk, maar ik vraag me af of je daar het grootste probleem mee oplost. Keyloggers, voice recorders en/of remote access apps houd je er in ieder geval niet mee tegen, want die zijn zeer waarschijnlijk onafhankelijk van het wifi-netwerk waar de telefoon mee verbonden is.

[ Voor 13% gewijzigd door slow whoop op 04-12-2018 16:25 ]

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-10 14:30
Reset het ding en daarna lijkt het mij de beste optie om er voor te zorgen dat de telefoon niet meer mee naar papa gaat.

Gewoon thuis laten dat ding!

Laat papa maar een nieuwe kopen voor gebruik bij hem. En lekker die telefoon daar laten liggen.

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-11 15:45
Het kan natuurlijk ook zijn dat vader/handig vriend(innet)je een custom rom heeft geinstalleerd waar Magisk bij ingebakken zit, zonder slechte intenties.

Wil je zeker weten dat er een keylogger in zit, laat dochter dan iets schrijven wat vader absoluut niet kan weten. Dan valt ie vroeg of laat vanzelf door de mand en kun je stappen ondernemen.

Ben je er zeker van dat het niet pluis is, schakel een expert in.

[ Voor 16% gewijzigd door Bas. op 04-12-2018 16:53 ]

• Jordy_413
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 31-10 19:19
Keylog bestanden zullen ergens opgeslagen worden. Dus naar die locatie zou ik opzoek gaan en kijken wat de app precies opslaat.

Maar voordat u Magisk verwijderd kijk even of er extensions zijn geinstalleerd.
Open magisk manager > klik op het hamburger menu > klik op modules > als het goed is staat er nu een lijst met extensions die geinstalleerd zijn.

Mocht je iets opvallends zien post het dan hier.

Overigens is Magisk heel makkelijk te de-installeren.

Je gaat naar de app en klikt op Uninstall.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11 22:47
HamMetKaas schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:50:

Overigens is Magisk heel makkelijk te de-installeren.

Je gaat naar de app en klikt op Uninstall.
En mocht de volgende keer dat de telefoon ook bij je ex is geweest diezelfde app weer geïnstalleerd zijn of een andere verdachte app dan weet je ook zeker dat hij het is. Want volgens mij is dat nu nog een vermoeden?

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

S-te-fan schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:55:
[...]

En mocht de volgende keer dat de telefoon ook bij je ex is geweest diezelfde app weer geïnstalleerd zijn of een andere verdachte app dan weet je ook zeker dat hij het is. Want volgens mij is dat nu nog een vermoeden?
lockscreen met pin en encryptie aanzetten. Beginnen met een verse installatie is natuurlijk wel aan te raden
Pagina: 1