geluid signalisatie klaslokaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12-2023
Beste tweakers,

Op volgende website zag ik de Yacker Tracker.
Een apparaat dat kinderen in de klas 'visueel' laat zien of er te veel geluid in de klas is.

Nu wou ik dit aan de hand van een ESP8266 based controllertje, microfoon en een relais bordje maken.

Bedoeling is dat de geluidsensor bij een in te stellen aantal decibels, signaal geeft. De lamp gaat dan branden of knipperen en de teller telt het aantal seconden. Dagelijks kan deze teller gereset worden. Zodat de klas kan streven naar een nieuw record.

Zijn mijn onderdelen geschikt ?
Welk is een geschikte voeding en seconden teller ?
Kan iemand iets uittekenen hoe ik de schakelingen aan elkaar moet aansluiten ?

mvg,
Bart

Beste antwoord (via yasaka op 09-12-2018 20:54)

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 14:30
Even technisch gezien. Wifi lijkt me niet echt nodig, ook omdat je daar weer extra voor moet programmeren. Een bordje als deze:
https://nl.aliexpress.com...USB-Cable/1340812654.html
met kabel etc lijkt me prima.
Dan een microfoon aansluiten. Op zich is dat wat lastig, en omdat het je toch niet om het signaal zelf gaat maar alleen een drempelwaarde zou je naar zoiets kunnen kijken:
https://nl.aliexpress.com...holesale/32607495483.html
Bij overschrijding van een instelbare waarde gaat een uitgang omhoog. Dan weet je dat je je timer kan stoppen en dat je de score kan tonen.

Voor lampen zou ik geen relais gebruiken, kan ook prima met een mosfet of een LED module. Hoge spanningen enzo lijkt me sowieso niet een goed idee. WS2812 bordje ofzo, kan je ook nog iets met kleurtjes doen:
https://nl.aliexpress.com...-Drivers/32881883783.html

Dan een display. Zou ik doen met van die 7 segment displays. Wellicht isdit iets voor je:
https://nl.aliexpress.com...r-arduino/1969258031.html

Het is wel een klein display, maar voor grotere zal je ben ik bang zelf aan het solderen moeten.

Dan je vraag over aansluitschema's enzo. Hiervoor zal je jezelf echt in de materie moeten verdiepen. Net als het programmeren trouwens.

Disclaimer: Ik heb dit even snel bij elkaar gezocht, ik kan niet garanderen dat het ook 100% werkt.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-09 12:14
Ja, dat kan. De ESP8266 heeft een analoge ingang A0 die je met de analoge uitgang van je microfoonbordje kunt verbinden. Met het relaisbordje kan je zelfs 4 lampen schakelen.
Met het programma op de ESP kan je de duur van het (te harde) geluid meten.

Wil je het resultaat op een webpagina tonen? Je wil immers een ESP gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
Wil je het resultaat op een webpagina tonen? Je wil immers een ESP gebruiken?
Mijn eerste idee was om de tijdsduur bij te houden op een digitaal metertje. Maar indien er andere mogelijkheden bestaan wil ik deze ook bekijken.

Welk tijdsduurmetertje is comptible met de andere onderdelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Tijdsduur kan de ESP prima zelf zonder extra onderdelen.

Een display zal er wel bij moeten, maar genoeg led displays te vinden, ebay ofzo heeft opties genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou het wat anders aanpakken

1) neem een arduino, RTC (real time clock), microfoon, (start kit oid ?)
2) meet de DB waarde
3) log de db waarde naar een sd-kaart ..
De "output" of display(weergave in 1 of andere vorm) hoeft niet naar 1 ding te gaan, je kan diverse " display" opties kiezen of een mix (of allemaal)

* gemiddelde per dag seconde/minuut/uur/week /maand (met reset knop?)
* via ledstrip (digitale)
* geluid signaal
* relay aansturen.
* vu-meter (analoog of digitaal) zijn er in diverse vormen te koop
* lcd display
om een aantal te noemen

Het leuke is dat je de leerling(en) een praktisch voorbeeld van progammeren /electra kan laten zien
dit kan simpel varieren van draadjes wisselen tot "programmeren"

Ik zou wel de arduino en wat componenten in een "projectbox" ofzo plaatsen maar paar draadjes die verbonden kunnen worden met diverse digitale opties en paar knopjes om te wisselen .. :) zeker als je zoekt op youtube of via google ..
En met een beetje solderen kan je zelfs een "kinder elektronica doos" of zo erbij doen..

1 tip als je kinderen erbij laat, zorg dat kortsluiting en + en - omdraaien tot het verleden behoort .. door bv diode en digitale aan/uit schakeling. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 12:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

Ik zag deze vraag geloof ik al eerder voorbij komen. Even een algemene tip voor Arduino/esp projectjes. Houd het simpel en focus je op de basis functionaliteit. Vooral als je er net mee begint. Zorg bv eerst dat je een werkend stoplicht en db meter hebt en ga vanuit daar rustig uitbouwen naar de extra functies die je erbij hebt bedacht. Anders word het al snel een onoverzichtelijke bende met veel frustraties en weinig resultaat. (been there ;)) een eigen interface maken en logs over langere tijd en wegschrijven naar sdkaart is al weer een stuk technischer dan enkel de db-meter lampen aan te laten sturen

Als voeding voor het boardje + modules voldoet elke behoorlijke 5v voeding van meer dan 1A (bv usbtelefoon lader) en wat je verder nodig hebt hangt een beetje af van wat voor een lampen voor het stoplicht je wilt gaan gebruiken. Als je Leds(strip) gaat gebruiken kan een gecombineerde adapter met 5v en 12v zoals die vaak bij 3,5inch externe hdd's vind handig zijn.

Die gelinkte relaymodule werkt enkel op 5v dus wel op Arduino maar niet direct op ESP. En ik zou een SSR (solid state relay) variant overwegen. En als je een ESP gaat gebruiken neem er dan dus wel 1 die ook op 3,3v werkt of doe er iets van een levelconverter tussen. https://elinux.org/RPi_GPIO_Interface_Circuits Hier vind je verder wat basis schakelingen (voor 3,3v maar 5v is hetzelfde principe)

Ook die microfoon module is enkel voor 5v. Sluit er evt meerdere aan en neem daar de gemiddelde waarde van. Dat maakt het wat betrouwbaarder. (zeker bij ongecalibreerd spul van Aliexpress)

En nog even wat common sense: als het even kan vermijd 230v. Helemaal met goedkope meuk uit China. Veiligheid en kwaliteitscontrole heeft daar niet altijd dezelfde prioriteit als hier. Voor de lampen kan je bv net zo goed LEDs op laag DC voltage gebruiken.

[ Voor 116% gewijzigd door -36- op 05-12-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-07 23:44
Zowel de Arduino als de ESP hebben geen echte klok aan boord. Er worden tikken bijgehouden sinds hij aanstaat. Als hij permanent aanstaat, reset deze teller ook weer als hij door het maximum gaat.

Als je webbased wil, zou ik een ESP nemen. Ik heb wel ervaring met Arduino's met een losse WIFI module, maar ik vind het een stuk lastiger dan een simpele ESP.

En inderdaad: begin simpel. Probeer een led-vu meter te maken (kuch) en bepaal grenswaarden of een meet-methodiek. Omdat je met kinderen werkt, moet zo'n arbiter gigantisch eerlijk en onpartijdig zijn. Dus altijd voorspelbaar reageren. Dat doen microfoons niet altijd....

[ Voor 41% gewijzigd door TomsDiner op 04-12-2018 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
Sommige zouden starten met een arduino andere met een ESP8266 wat zijn de voor en nadelen van de twee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waarom moeten kinderen in een klaslokaal lastig gevallen worden met optische signalen op momenten dat er akoestische overlast zou zijn (waarbij de achterliggende vraag dan ook nog eens is: Wie ervaart die overlast?)?

Ergens lijkt me er iets anders mis te gaan in het aangeboden onderwijs op het moment dat er naar dit soort technologische oplossingen gezocht wordt voor een probleem wat er feitelijk gezien niet eens hoeft te zijn....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-09 12:07

-36-

Trust me. I'm an amateur

yasaka schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:11:
Sommige zouden starten met een arduino andere met een ESP8266 wat zijn de voor en nadelen van de twee ?
Voordelen arduino
  • 5 volt, meeste sensors, componenten en modules werken op 5V
  • Meeste documentatie gaat van een Arduino of 5V uit
  • Meer pinnen
  • Meer en krachtigere microchip opties
  • De gebruikte microchips zijn volledig compatible met Arduino IDE libraries en functies
Voordelen ESP
  • Wifi (en evt BT) onboard
Je kan prima beginnen met een Arduino en later overstappen op een Wemos (esp8266) als je wifi nodig hebt. Even pinnen aanpassen, opnieuw compilen met de juiste settings en je code werkt meestal wel.

Ik zou ze bij twijfel gewoon allebei bestellen. Bv een arduino Uno of Mega (liefst met echte Atmel USB-to-serial chip ipv CH340) en een Wemos D1 mini. Het wachten tot ze arriveren lijkt me iig een groter obstakel dan de extra kosten.

@wimmel_1 Waarom zo negatief, het lijkt mij een leuk en haalbaar project welke ook nog een praktische toepassing heeft.

[ Voor 57% gewijzigd door -36- op 05-12-2018 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yasaka
wimmel_1 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:23:
Waarom moeten kinderen in een klaslokaal lastig gevallen worden met optische signalen op momenten dat er akoestische overlast zou zijn (waarbij de achterliggende vraag dan ook nog eens is: Wie ervaart die overlast?)?

Ergens lijkt me er iets anders mis te gaan in het aangeboden onderwijs op het moment dat er naar dit soort technologische oplossingen gezocht wordt voor een probleem wat er feitelijk gezien niet eens hoeft te zijn....
Of dit project nu wordt opgezet voor een klaslokaal met kinderen, voor een stal met melkkoeien of om het verkeer naast je voordeur te registreren wat doet dat er nu toe.
Gelieve u voor zulke discussie te wenden tot een ander platform. Dit is Tweakers. Dank u wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

-36- schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:40:
[...]

>>knip<<

@wimmel_1 Waarom zo negatief, het lijkt mij een leuk project om me te beginnen welke ook nog een praktische toepassing heeft
Het is vanuit mijn kant uit absoluut niet negatief bedoeld geweest, meer als vraag naar de rede waaróm de TS denkt dat het probleem middels technologie opgelost moet worden (wat IS überhaupt het probleem?) ;)

Maar schijnbaar mag ik die vraag eigenlijk ook niet eens meer stellen gezien de reactie van de TS direct onder jouw post :|

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 05-12-2018 00:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@wimmel_1 Het komt mijn inziens doordat je eerste vraag op 2 manieren te lezen is ;-)

Ik vind het een goed initatief van de TS. Het stukje techniek wordt voor mijn gevoel ingezet om de kinderen spelende wijs iets aan te leren. Je hoeft namelijk niet hard pratend de klas in te komen.gewoon rustig kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik vind het een mooie oplossing. Als je er een soort wedstrijd van maakt en de kids laat proberen om hun score te verbeteren, zou het zomaar eens positief kunnen werken.

Ik heb zelf geen ervaring met ESP, maar Arduino krijg je ook zo op de wifi. Hou het verder simpel. Registreer het aantal seconden van overschreden geluidssignaal. Daar heb je echt geen RTC voor nodig. Denk aan een hysterese, omdat geluid onregelmatig is en de boel dan zo hakkelig eruit ziet.

Kijk eens op bijv. Hackerstore voor displays en dergelijke. Ik had even gezocht naar heul grote displays of VU balken, want groter is natuurlijk voor de kids ook leukerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chuk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-07 14:26
MdBruin schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:51:
@wimmel_1 Het komt mijn inziens doordat je eerste vraag op 2 manieren te lezen is ;-)

Ik vind het een goed initatief van de TS. Het stukje techniek wordt voor mijn gevoel ingezet om de kinderen spelende wijs iets aan te leren. Je hoeft namelijk niet hard pratend de klas in te komen.gewoon rustig kan ook.
Zolang je het systeem niet linkt aan een elektrische halsband :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 14:30
Even technisch gezien. Wifi lijkt me niet echt nodig, ook omdat je daar weer extra voor moet programmeren. Een bordje als deze:
https://nl.aliexpress.com...USB-Cable/1340812654.html
met kabel etc lijkt me prima.
Dan een microfoon aansluiten. Op zich is dat wat lastig, en omdat het je toch niet om het signaal zelf gaat maar alleen een drempelwaarde zou je naar zoiets kunnen kijken:
https://nl.aliexpress.com...holesale/32607495483.html
Bij overschrijding van een instelbare waarde gaat een uitgang omhoog. Dan weet je dat je je timer kan stoppen en dat je de score kan tonen.

Voor lampen zou ik geen relais gebruiken, kan ook prima met een mosfet of een LED module. Hoge spanningen enzo lijkt me sowieso niet een goed idee. WS2812 bordje ofzo, kan je ook nog iets met kleurtjes doen:
https://nl.aliexpress.com...-Drivers/32881883783.html

Dan een display. Zou ik doen met van die 7 segment displays. Wellicht isdit iets voor je:
https://nl.aliexpress.com...r-arduino/1969258031.html

Het is wel een klein display, maar voor grotere zal je ben ik bang zelf aan het solderen moeten.

Dan je vraag over aansluitschema's enzo. Hiervoor zal je jezelf echt in de materie moeten verdiepen. Net als het programmeren trouwens.

Disclaimer: Ik heb dit even snel bij elkaar gezocht, ik kan niet garanderen dat het ook 100% werkt.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Wat leraren al niet moeten doen om een klas stil te houden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yasaka
Deze website is toch het vermelden waard. 28 lessen stap voor stap.
Als je die doorloopt heb je geen schrik meer om te starten met de Arduino.
https://arduino-lessen.nl
Pagina: 1