Zoek je mede papa's om gezellig mee te gamen? kijk op: fathersoftweakers.nl
Condensator is clean, helemaal gaaf/ Hij is eraf gedrukt door het monteren van de houder van de gpu koeler. Die had ik per ongeluk verkeerd om gemonteerd..

[ Voor 40% gewijzigd door juggle op 03-12-2018 21:21 ]
Je kan ook een gassoldeerboutje kopen voor een paar euro die hebben meestal wel een hotair functie moet je alleen flux hebben.
@TRAXION Uhm.. misschien verzenden heen en weer en een vergoeding van mijn kant?
[ Voor 40% gewijzigd door juggle op 03-12-2018 21:24 ]
Och dat is makkelijkjuggle schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:22:
Het is voraal heel erg klein. Condensator is 3 bij 1.5 mm ofzo?
Zou het graag voor je doen maar momenteel heb ik er niet echt de mogelijkheid voor.juggle schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:22:
Het is voraal heel erg klein. Condensator is 3 bij 1.5 mm ofzo?
@TRAXION Uhm.. misschien verzenden heen en weer en een vergoeding van mijn kant?
https://www.bol.com/nl/p/...-2000-6/9200000010662993/ zoiets voor als je het zelf wilt doen, alleen een beetje flux erbij.
En je gaat het heerlijk vinden als je eenmaal zo een boutje hebt.
Beetje flux erbij. https://www.hackerstore.nl/Artikel/292 oid.
Kan eigenlijk niets fout aan gaan anders even oefenen op een oud stukje print.
Je bent tweaker of je bent het niet natuurlijk
En het kenmerk dat bijna alle tweakers delen is dat ze het eerste pcb'tje waar ze aan gesoldeerd hebben gesloopt hebben. Al wordt die gedachte nogal eens verdrongen.TRAXION schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:30:
[...]
Je bent tweaker of je bent het niet natuurlijk
Ik zet wel adje op v&a komt goed. Bedankt voor het advies mannen!
PS, de koper heeft gewoon de nette andere onbeschadigde kaart gekregen.
[ Voor 13% gewijzigd door juggle op 03-12-2018 21:37 ]
Ja, het arme beestje heeft vast nog wel wat capaciteit, maar lang niet meer zijn originele. Heb je niks aan dus. Het beste dat je kan doen is die condensator van je werkende videokaart solderen, capaciteit meten, 2 nieuwe kopen, en die terugsolderen.
[ Voor 39% gewijzigd door juggle op 03-12-2018 21:43 ]
Solderen is een eitje en heb je echt niet een gasbout voor nodig. Met iedere bout is het te doen, met behulp van Flux is het wel zo makkelijk.
memphis schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:43:
Als je een multimeter hebt kan je het nameten als er een sluiting in zit of nog capaciteit.
Solderen is een eitje en heb je echt niet een gasbout voor nodig. Met iedere bout is het te doen, met behulp van Flux is het wel zo makkelijk.
Iedere bout ? Voor het gemak vergeten we esd ?memphis schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:43:
Als je een multimeter hebt kan je het nameten als er een sluiting in zit of nog capaciteit.
Daarom geef ik aan een gasboutje te pakken is wat simpeler multifunctioneler dan een random bout.
Over het defect zijn van een condensator door een mechanische tik heb ik nog nooit gehoord heb je hier meer info over @TommyboyNL
Met een nieuwe cap is dit goed te fixen. Moet je wel de capaciteit weten, en daar heb je waarschijnlijk een donor voor nodig.
Jij maakt het wel erg bont zeg, Iedere elektronicabout heeft z'n punt geaard, een gasboutje daarentegen zweeft. En caps kunnen inderdaad breken door mechanische shock, google maar naar mechanical shock mlcc oid.TRAXION schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:38:
Iedere bout ? Voor het gemak vergeten we esd ?
Daarom geef ik aan een gasboutje te pakken is wat simpeler multifunctioneler dan een random bout.
Over het defect zijn van een condensator door een mechanische tik heb ik nog nooit gehoord heb je hier meer info over @TommyboyNL
[ Voor 39% gewijzigd door Flake op 03-12-2018 22:53 ]
1x quoten is genoeg hoor?TRAXION schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:38:
[...]
[...]
Iedere bout ? Voor het gemak vergeten we esd ?
Jij maakt je druk op ESD terwijl iedere thuissituatie al niet ESD correct is en met een zeer grote waarschijnlijkheid ook de topicstarter geen polsbandje en andere anti statische voorzorgmaatregelen gebruikt?
Overigens is iets metaals niet statisch geladen en als je een bout hebt met een aarde-draad kan je die aardklem aan de massa van de kaart klemmen. Maar als het moet kan ik dat ding zelfs met een soldeerpistool vast solderen.
PS ik heb wel een polsbandje hoor om mij te ontladen :-) Met bevestiging aan metalen frame van bureau.

[ Voor 14% gewijzigd door juggle op 03-12-2018 22:55 ]
Inderdaad, de bovenste foto kun je goed zien dat de terminals eraf zijn gebeukt. Theoretisch gezien kan een cap dit overleven en op z'n kop terug solderen, maar dan moet je echt mazzel hebben. Met een multimeter kun je meten of die kortsluiting maakt, maar ik zou 'm niet meer willen toepassen.juggle schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:54:
Ik heb geprobeerd foto's te nemen van de condensator maar een object van 1mm bij 3 is lastig te fotograferen met je S9...
PS ik heb wel een polsbandje hoor om mij te ontladen :-) Met bevestiging aan metalen frame van bureau.
[Afbeelding: Condensator 1]
[Afbeelding: Condensator 2]
Overigens werkt een polsbandje aan je bureau alleen als je bureau is geaard, dat is vrijwel nooit het geval. Lees m'n blog in mijn sig evt.
De iPad deed wat lastig met posten, maar esd vind ik op component niveau toch redelijk belangrijk.memphis schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:48:
[...]
1x quoten is genoeg hoor?![]()
Jij maakt je druk op ESD terwijl iedere thuissituatie al niet ESD correct is en met een zeer grote waarschijnlijkheid ook de topicstarter geen polsbandje en andere anti statische voorzorgmaatregelen gebruikt?
Overigens is iets metaals niet statisch geladen en als je een bout hebt met een aarde-draad kan je die aardklem aan de massa van de kaart klemmen. Maar als het moet kan ik dat ding zelfs met een soldeerpistool vast solderen.
Polsbandje ed is redelijk onzin maar door een lek spanning in een "baggerbout" kan je een hoop schade aanrichten.
Daarom zeg ik neem een gasboutje dan hoef je niet eens daadwerkelijk contact te maken enkel erop leggen met flux en warme lucht erop te gooien.
Ikzelf heb een reflow station ed maar vaak genoeg grijp ik naar het gasboutje omdat het zo verschrikkelijk fijn dingetje is.
"Ligt er natuurlijk wel aan wat je doet" complete ic's zou ik er niet af willen solderen met een gasboutje

Met hierboven ^^

Je eerste knutsel object !juggle schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:07:
Tja wat moet, zal ik hem wegflikkeren? Of als hobby project aanbieden? Hoe dan ook is ie onverkoopbaar geworden denk ik of niet?
Maar je kan hem verkopen als zijnde defect voor de hobby ,wat voor kaart is het eigenlijk?
http://www.ieca-inc.com/i...or_Failure_Mechanisms.pdfFlake schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:40:
Ik kan me ook niet voorstellen dat deze cap dit heeft overleefd. De foto's zijn een beetje blurry, ik kan de plek waar hij heeft gezeten niet zo goed zien en zou de andere kant van die cap ook wel eens willen zien. Ik zou verwachten als dit bij een cap gebeurt dat de terminals achter blijven op de print en dus los is getrokken van de cap.
Met een nieuwe cap is dit goed te fixen. Moet je wel de capaciteit weten, en daar heb je waarschijnlijk een donor voor nodig.
[...]
Jij maakt het wel erg bont zeg, Iedere elektronicabout heeft z'n punt geaard, een gasboutje daarentegen zweeft. En caps kunnen inderdaad breken door mechanische shock, google maar naar mechanical shock mlcc oid.
Voor iedereen die ooit terug leest hier wat meer info.
Nadat ik de foto van de andere kant zie twijfel ik ook wel dacht dat het clean cut was.
Over soldeerbouten lekspanning is een redelijk common ding in de wereld van de goedkope bouten.
"Edit" nog even over geaarde bouten, hoevaak ik al niet een lekspanning tegenkom op aarde door verkeerd geïnstalleerde installaties of zelfs maar ergens een brak netfilter wat gewoon af filtert op de aarde.
Dat ik het op een hoop gooi met esd klopt welleswaar niet helemaal maar wou er niet te diep op ingaan.
[ Voor 7% gewijzigd door TRAXION op 04-12-2018 10:08 ]
[ Voor 22% gewijzigd door juggle op 03-12-2018 23:59 ]
Ik zou er niet aan beginnen te knutselen. Nu is het nog een simpele reparatie, je hebt kans dat je het alleen maar erger maakt.
Iedereen die een beetje handig is met een soldeerbout moet dit wel op kunnen lossen.
Gewoon even elektronica reparatie en je woonplaats op google invoeren, kom je waarschijnlijk genoeg zaken tegen.
[ Voor 19% gewijzigd door WEBGAMING op 04-12-2018 01:11 ]
Gezien de ruimte kun je dit met een kleine bout en vast hand zelf doen. Even oefenen op wat afgedankt spul en je hebt het er zo opzitten. Mocht je in regio Eindhoven wonen/komen, dan zet ik hem er wel even op voor je.
Fabrikanten doen aan BOM optimalisatie (Bill Of Materials, heeft niks te maken met explosies) waardoor ze vaak veel dezelfde componenten gebruiken op een printplaat.
Iemand die ervaring heeft met smd solderen kan dit binnen een paar minuten fixxen. (Helaas is Groningen voor mij te ver weg, anders had ik je kunnen helpen)
7400 Wp op het dak
Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.
Het voordeel van een kapotte condensator is dat de PCB waarschijnlijk nog intact is. Pads schoonmaken en een nieuwe condensator er op is zo gepiept met een gemiddelde soldeerbout, een pincet, en een vast hand.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Dat risico zou ik zelf niet durven nemen op een grafische kaart.memphis schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:12:
Mogelijk werkt die ook zonder die condensator. Meeste zijn alleen voor voedingsstabilisatie.
Komt ook bij dat men EMI wetgeving moet voldoen, dus hier besparen komt snel duurder uit.
Gewoon uittesten, zien dat hij gewoon werkt, en verder geen zorgen in maken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik kan zo niet zien wat er aan de andere kant zit, maar het zou me niks verbazen als het een transmissie-lijn terminatie is. Zeker aangezien er een weerstand naast zit.naftebakje schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:29:
Zo te zien is dit idd een MLCC voor spanningsstabilisatie, en ik geef het 99% kans dat je nooit merkt dat die mist. Er wordt dan wel een optimalisatie gedaan naar aantal en types componenten, maar bij deze resulteert dit vaak gewoon in (veel) te veel capaciteit.
Komt ook bij dat men EMI wetgeving moet voldoen, dus hier besparen komt snel duurder uit.
Gewoon uittesten, zien dat hij gewoon werkt, en verder geen zorgen in maken.
En als het een stabilisatie van een LDO is, dan heb je grote kans dat je na een half jaar wel de gevolgen gaat merken.
Durf ik ook nog wel aan met een willekeurige soldeerbout, een pincet, en wat degelijk lood-zilver soldeer hoorTunderNerd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:41:
Vrij makkelijk te fixen mits geode spullen. Ik zou hem in ieder geval wel fixen, aangezien je niet weet wat de functie was. Weggooien is zonde!

Wat Litze en alcohol en dan ziet het er ook weer netjes uit.
Transmissielijn afsluiten met een MLCC, das nieuw voor mij. Als de afsluiting al niet in de BGA vervat zit, zou het er heel anders uitzien hoor (kleinere condensator, meerdere terminaties, gnd via's rondom om return current pad te maken).dragonhaertt schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:40:
[...]Ik kan zo niet zien wat er aan de andere kant zit, maar het zou me niks verbazen als het een transmissie-lijn terminatie is. Zeker aangezien er een weerstand naast zit.
En als het een stabilisatie van een LDO is, dan heb je grote kans dat je na een half jaar wel de gevolgen gaat merken.
Wat jij weerstand noemt, zal een miniem filtertje (spoeltje) zijn, om de digitale rommel niet op de gezamenlijke voedingslijn te zetten, zie je bijzonder vaak rond de wat complexere BGA's.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Lastig te zeggen op de foto, spoelen hebben vaak een relatief dikke behuizing, hij leek mij redelijk plat dus vandaar de aanname.naftebakje schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:52:
[...]
Transmissielijn afsluiten met een MLCC, das nieuw voor mij. Als de afsluiting al niet in de BGA vervat zit, zou het er heel anders uitzien hoor (kleinere condensator, meerdere terminaties, gnd via's rondom om return current pad te maken).
Wat jij weerstand noemt, zal een miniem filtertje (spoeltje) zijn, om de digitale rommel niet op de gezamenlijke voedingslijn te zetten, zie je bijzonder vaak rond de wat complexere BGA's.
Alsnog lijkt het me een iets te groot risico, voor iets wat je in een paar minuten kan repareren.

Verwijderd
Niet zelf gaan prutsen met zo'n verder goede kaart, zelf leren solderen doe je met een oude printplaat van een kapotte radio die je toch wilde wegggooine oid.
Mocht het daar niet lukken, kan ik je waarschijnlijk wel even helpen. Hebben op het werk bakken vol SMD componenten. Schort me alleen meestal enorm aan tijd ... wordt dan kerstvakantie oid.
Wat is het risico dat je de kaart aanzet zonder die condensator. Het is echt niet zo dat de kaart zichzelf opblaast, je huis en je woonwijk in de vlammenzee mee neemt.....dragonhaertt schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:01:
[...]
Lastig te zeggen op de foto, spoelen hebben vaak een relatief dikke behuizing, hij leek mij redelijk plat dus vandaar de aanname.
Alsnog lijkt het me een iets te groot risico, voor iets wat je in een paar minuten kan repareren.
In een gunstig geval start die niet op en weet je dat die een balangrijkere functie geeft, in het meest gunstigste geval doet die het probleemloos en in het meest ongunstigste geval krijg je vastlopers of verminking van beeld met de vraag of het de missende condensator is of wat anders.....
Dit soort condensators zit er meestal in ruime overvloed en eentje minder merk je vaak niet.
Doet hij het niet/niet goed (draai wat benchmarks) dan 'm alsnog erop zetten.
wat een hoop reacties nog. Hoewel er af en toe het gesprek mij te boven gaat qua kennis heb ik ook wat pm's gekregen van mensen die willen helpen en in de buurt zijn., Super tof dus.
Voor nu lijkt het erop dat het dus te repareren is met een nieuwe condensator en zijn er mensen die de skills en gereedschappen hebben om het te maken.
Wordt vervolgd dus, thx!
PS, ik woon in Groningen
[ Voor 3% gewijzigd door juggle op 04-12-2018 22:57 ]
And The Only One