Vloerverwarming in de schuur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:00
Goedendag,
Momenteel druk bezig met het verbouwen van ons nieuwe huis.
Op het moment hebben we een vrijstaande geïsoleerde schuur met hierin een vriezer, echter vanaf november valt deze uit door de kou.

In de nieuwe woning heb ik een schuurtje (3,76x1, 60m) die aan 2 kanten vastzit aan de woning.
Nu had ik zelf bedacht om de andere 2 wanden weer te isoleren maar ook om de vloerverwarming van de woonkamer door te leggen naar de schuur.

Maar ik vroeg me af of ik iets over het hoofd zie of dat er nog tips zijn.
En is het nodig om het af te sluiten in de winter? Mochten we - 20 krijgen

Alle reacties

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:17

Yucon

*broem*

Ga je nu dat schuurtje isoleren en verwarmen omdat je vriezer het te koud heeft :?

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 03-12-2018 21:20 ]

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:21:
Veel koelkasten en vriezers werken niet als het koud is. Komt door de vloeistof. Staat in elk boekje.
Het klinkt een beetje als overkill, een andere vriezer kopen of het ding verplaatsen is goedkoper.

• Yucon

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:21:
[...]

Veel koelkasten en vriezers werken niet als het koud is. Komt door de vloeistof. Staat in elk boekje.
Ja, dan kijk je toch eerst of je hem beter kunt vervangen of je hangt een IR paneel erachter?

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ga je sowieso aan de vvw sleutelen? Je kunt niet zomaar extra meters bij prikken zonder consequenties.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:27

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Is het niet mogelijk om een (kleine) radiator op te hangen met een thermostaatkraan? Als je deze al op stand 1 zet zou dat meer dan voldoende moeten zijn voor de vriezer. Je hoeft het daar immers geen kamertemperatuur te hebben.

Na isolatie uiteraard. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

DrivinUCrazy schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:25:
Is het niet mogelijk om een (kleine) radiator op te hangen met een thermostaatkraan? Als je deze al op stand 1 zet zou dat meer dan voldoende moeten zijn voor de vriezer. Je hoeft het daar immers geen kamertemperatuur te hebben.

Na isolatie uiteraard. :)
Of als er toch al een zonesysteem in huis is, er een radiator met zoneknop op hangen. Temperatuur op 5 graden en klaar. Geen giswerk meer en optimaal verwarmd.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwarmen van de schuur alleen voor de vriezer is natuurlijk energieverspilling. Wat misschien een oplossing zou zijn is de hele vriezer inpakken in isolerende dekens dan verwarmt hij zichzelf een beetje. Het beste is natuurlijk het apparaat vervangen voor een vriezer die dit wel kan.

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:00
Ik heb een nieuw huis gekocht, waar we alles nu aan het verbouwen zijn.
Daarom dacht ik ik neem de schuur meteen mee met de nieuw aan te leggen vloerverwarming.

Zoals aangegeven inderdaad bijna alle vriezers vallen uit onder de 4 graden

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 09:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Soldaatje schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:42:
Verwarmen van de schuur alleen voor de vriezer is natuurlijk energieverspilling. Wat misschien een oplossing zou zijn is de hele vriezer inpakken in isolerende dekens dan verwarmt hij zichzelf een beetje. Het beste is natuurlijk het apparaat vervangen voor een vriezer die dit wel kan.
Goed excuus de schuur voor meer in te zetten dan enkel de vriezer. :)

En wat is het alternatief? Als je de ruimte in de vriezer nodig hebt en in huis er geen ruimte voor hebt...

(Maar zelfs al zou je de ruimte wel hebben, heb je precies hetzelfde. Je zet de vriezer in een verwarmde ruimte. Of in ieder geval een ruimte die van nature warm blijft en dat gebeurt direct of indirect ook door verwarming.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Soldaatje
  • Niet online
theorganiser schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:55:
Daarom dacht ik ik neem de schuur meteen mee met de nieuw aan te leggen vloerverwarming.

Dan zou ik dat wel even overleggen met het bedrijf wat de vloerverwarming gaat plaatsen voor advies. De schuur verwarmen kan natuurlijk het is maar net de vraag hoeveel geld je wil uitgeven aan de energiekosten, en de vloerverwarming uitbreiden kost natuurlijk ook meer geld. Eerlijk gezegd zou ik het niet doen, je kan als je echt vloerverwarming in de schuur wilt, dan kan je door natuurlijk later alsnog doen dan heb je meteen twee gescheiden systemen met aparte thermostaat. Je kan voorlopig dan beter en thermostaat kacheltje van 20 euro of die isolerende dekens proberen.

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-02 19:36
Als het nu kan gaan vriezen in de schuur, en de ketel/warmtepomp valt in storing bestaat de kans op het kapotvriezen van de vloerverwarming.
Ik zou als je echt dit wil het overwegen van een eigen verdeler met dubbele scheiding, de vloerverwarming vul je dan deels met glycol tegen bevriezen en de verdeler plaats je in je woning.

Is een elektrische olie gevulde radiator niks?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vloerverwarming voor een vriezer lijkt me ook wat overdreven. Gewoon het goedkoopste kacheltje of de vriezer isoleren of verplaatsen.

Hoe vaak denk je dat het nodig is om te verwarmen en zijn er nog simpele isolatie truuks mogelijk?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als het toch volledig aangelegd moet worden zou ik idd de garage ook doen. Wel een aparte groep.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-02 21:58

inhico

pw

Kijk eens naar Liebherr vriezers. Types met smartfrost blijven werken tot een omgevingstemperatuur van -15 graden. Dat zul je niet snel in je schuur meemaken. En als dat toch gebeurt blijft alles toch bevroren...

Types met nofrost (die je niet hoeft te ontdooien) blijven goed werken tot 0 graden.

https://www.liebherr-webshop.nl/nl/vriezer-in-onverwarmde-ruimte

edit: ik heb geen aandelen in Liebherr. Een tijdje terug gezochtnaar een vriezer voor in een onverwarmde schuur. Ik kon alleen bij Liebherr vriezers vinden waarvan de producent expliciet aangeeft dat ze geschikt zijn voor deze situatie

edit2: in mijn onverwarmde, ongeïsoleerde, vrijstaande schuur met halfsteens muren en een betonnen vloer rechtstreeks op zand in 's winters één van de koudste delen van het land is het de afgelopen 10 jaar niet kouder geweest dan -5 graden

[ Voor 36% gewijzigd door inhico op 04-12-2018 09:43 . Reden: aanvulling ]

...

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

inhico schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:16:
Kijk eens naar Liebherr vriezers. Types met smartfrost blijven werken tot een omgevingstemperatuur van -15 graden. Dat zul je niet snel in je schuur meemaken. En als dat toch gebeurt blijft alles toch bevroren...

Types met nofrost (die je niet hoeft te ontdooien) blijven goed werken tot 0 graden.

https://www.liebherr-webshop.nl/nl/vriezer-in-onverwarmde-ruimte

edit: ik heb geen aandelen in Liebherr. Een tijdje terug gezochtnaar een vriezer voor in een onverwarmde schuur. Ik kon alleen bij Liebherr vriezers vinden waarvan de producent expliciet aangeeft dat ze geschikt zijn voor deze situatie.
Dan nog moet je je afvragen of je je garage/schuur onder de 15 graden wilt hebben natuurlijk.

Overigens heeft Miele ook Liebherr apparaten...

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:44
unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:58:
[...]

Goed excuus de schuur voor meer in te zetten dan enkel de vriezer. :)
Dit, er zijn best wat mensen (inclusief mijzelf) die maar wat graag een garage met verwarming zouden willen hebben. De perfecte hobby/knutsel/sleutelruimte/oldtimerstalling/whatever, en dat ook nog eens met -vloer-verwarming? Als je toch bezig bent en het is niet teveel werk zou het voor mij een nobrainer zijn. Als je de tent ooit verkoopt is het ook nog eens een leuke extra.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-02 22:16
Je hebt toch vriezers voor koude omgevingen of vertel ik onzin...?

Wij hebben de BEKO RFSA240M23W (https://www.mediamarkt.nl...-rfsa240m23w-1379088.html). In de omschrijving staat toch echt " Daarnaast beschikt de RFSA240M23W over de FreezerGuard-technologie, wat inhoudt dat deze vriezer perfect werkt in een omgevingstemperatuur tot -15 °C. "

[ Voor 69% gewijzigd door Tremio op 04-12-2018 10:21 ]

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-02 05:28
Je gaat nieuwe vloerverwarming aanleggen, dan gelijk alles doen. Gewoon klassiek kranen op je verdeler om zones te kunnen afsluiten, terugdraaien.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03-02 06:37
Vloerverwarming vindt ik een beetje overkill. Simpelste oplossing is om de vriezer in een u-vormige kast te zetten zodat de zijkanten en de achterkant zijn afgeschermd / ingepakt. Eventueel een klein 500 Watt verwarmingselement installeren die de boel op pakweg 10 graden houdt.

Verwijderd

Heb zelf dit probleem ook aan de hand gehad. Gewoon twee dekens over de vriezer was voldoende oplossing. Low tech maar voor die paar dagen per jaar....

• Yucon

Yucon

*broem*

leecher schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:58:
[...]

Dit, er zijn best wat mensen (inclusief mijzelf) die maar wat graag een garage met verwarming zouden willen hebben. De perfecte hobby/knutsel/sleutelruimte/oldtimerstalling/whatever, en dat ook nog eens met -vloer-verwarming? Als je toch bezig bent en het is niet teveel werk zou het voor mij een nobrainer zijn. Als je de tent ooit verkoopt is het ook nog eens een leuke extra.
Even een controlevraag voor de zekerheid, ik heb zelf geen idee namelijk: gaat dit goed als je een auto wil opkrikken en de krik staat net op een verwarmingsbuis?

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Yucon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:13:
[...]

Even een controlevraag voor de zekerheid, ik heb zelf geen idee namelijk: gaat dit goed als je een auto wil opkrikken en de krik staat net op een verwarmingsbuis?
Met een garagekrik verdeel je het gewicht beter dan met zo'n mini-ding-voor-in-de-kofferbak. Ik neem aan dat de het over een garagekrik hebt?

Hoi!

• Yucon

Yucon

*broem*

EWK schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:18:
[...]

Met een garagekrik verdeel je het gewicht beter dan met zo'n mini-ding-voor-in-de-kofferbak. Ik neem aan dat de het over een garagekrik hebt?
Nee, worst case. Je weet namelijk niet wat iemand binnen de grenzen van het redelijke in de toekomst ooit op die vloer gaat neerzetten. Een kofferbak is niet heel erg gek om te verwachten. Maar ook bij een garagekrik trouwens.. 4 wieltjes hebben minder cm2 grondvlak dan een grondplaat van 5x5 cm

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De slang zit vol met water hé... Het is geen lege slang ;)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-02 08:51

JT

VETAK y0

theorganiser schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:06:
Goedendag,
Momenteel druk bezig met het verbouwen van ons nieuwe huis.
Op het moment hebben we een vrijstaande geïsoleerde schuur met hierin een vriezer, echter vanaf november valt deze uit door de kou.

In de nieuwe woning heb ik een schuurtje (3,76x1, 60m) die aan 2 kanten vastzit aan de woning.
Nu had ik zelf bedacht om de andere 2 wanden weer te isoleren maar ook om de vloerverwarming van de woonkamer door te leggen naar de schuur.

Maar ik vroeg me af of ik iets over het hoofd zie of dat er nog tips zijn.
En is het nodig om het af te sluiten in de winter? Mochten we - 20 krijgen
Liebherr heeft vriezers die blijven werken tot een stukje onder de 0. Wellicht is dat veel interessanter qua omvang van werkzaamheden en prijs ;) Anders zou ik liever de vriezer op zolder zetten, zal wat kosten om je schuur warm genoeg te stoken in de winter...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• heyajohnny
  • Laatst online: 18-01 20:52
Ik heb zelf pas een nieuwe vriezer gekocht om ook in een koude omgeving te kunnen werken:
Conclusie was dat alleen Liebherr, Beko (en volgens mij ook Miele) deze apparaten hebben.

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 21:44
[...]

is zo geen antwoord op te geven. Ligt aan de krik, dekking op de leidingen en sterkte van het gebruikte zandcement. Ik zou er een fancy vloertje in leggen (oog wil ook wat, mooie plavuizen oid) en dan sowieso altijd al een plankje onder de krik leggen.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Verwijderd

Je kan ook een IR paneel ophangen aan het plafond en deze laten aanslaan onder de 8 graden. Stuk goedkoper en heel zuinig in verbruik.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-02 15:40
Verwijderd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:47:
Je kan ook een IR paneel ophangen aan het plafond en deze laten aanslaan onder de 8 graden. Stuk goedkoper en heel zuinig in verbruik.
achterkant vriezer lijkt mij eerder een logishe plek als het alleen om de vriezer gaat....

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:47:
Verwarming ophangen in een ongeisoleerde ruimte is nooit 'heel zuinig'. En als je de ruimte isoleert heb je waarschijnlijk al geen verwarming meer nodig, want die warmte lekt wel door de deur en de muur van het woonhuis.
[...]

Wat je wilt weten is hoe goed je vloer is met een puntbelasting. De enige die daar een antwoord op weet is degene die je vloer gaat leggen.

[ Voor 35% gewijzigd door burne op 04-12-2018 20:51 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Bert2000
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:21:
Heb zelf dit probleem ook aan de hand gehad. Gewoon twee dekens over de vriezer was voldoende oplossing. Low tech maar voor die paar dagen per jaar....
Dit zou ik niemand aanraden in verband met brandgevaar. Als je de verkeerde onderdelen bedekt kan de warmte aan de achterkant niet weg en is er serieus kans op brand.

https://www.quora.com/Is-...rigerator-to-cause-a-fire

[ Voor 7% gewijzigd door Bert2000 op 04-12-2018 22:51 ]

• Soldaatje
  • Niet online
Bert2000 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:50:
[...]

Dit zou ik niemand aanraden in verband met brandgevaar. Als je de verkeerde onderdelen bedekt kan de warmte aan de achterkant niet weg en is er serieus kans op brand.

https://www.quora.com/Is-...rigerator-to-cause-a-fire
Ik denk dat je dan wel erg je best moet doen of een hele gare diepvries moet hebben om mee te beginnen want een diepvries moet ook kunnen werken in hittegolf van +30 graden dus als het in de schuur 5 graden is dan lijkt me sterk dat hij meteen in brand vliegt door een dekentje eroverheen. Je kan natuurlijk wel extra preventie doen door het bij warmer weer weer te verwijderen en het juiste niet brandbare dekentje te gebruiken. En eventueel een draadloze thermometer erachter plakken om het in de gaten te houden maar eerlijk gezegd zou ik dat allemaal niet doen, gewoon dekentje eroverheen, eventueel de achterkant open laten, zodra die niet meer afslaat ben je klaar.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-02 05:28
Jongens even goed lezen hij heeft een oude woning gekocht en gaat alles strippen en dan gelijk vloerverwarming leggen, dan is een paar meter meer slang, minder gedoe dan een IR panel (vanaf 500 euro bij de lokale IR panel/PV boer, alhier), of een radiator, of een nieuwe vriezer, zo heb je altijd nog wat aan deze ruimte niet beperkt tot vriezerhok.

De berging ligt met twee zijden warm aan het huis dus eigenlijk is het het een hoek uit je huis? Dan zou ik zeker je isolatie doortrekken en deze hoek binnen je (ver)warme(de) schil brengen.Hoef je die binnen muren niet te isoleren, geen koude bruggen in de twee buitenhoeken bij de overgang van berging en rest van huis, gewoon de rechte muren volgen.

Gelijk kijken naar dampwering en kierdichting en dan moet je ook actief ventileren.

[ Voor 51% gewijzigd door donaldk op 05-12-2018 13:24 ]

Pagina: 1