Relais status terugkoppelen naar pulsschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08 19:55
Ter voorbereiding op mijn toekomstige domotica-setup, wil ik gaan beginnen met pulsschakelaars en relais te gaan implementeren voor voornamelijk de verlichting.

Ik zit te denken aan:

Relais : Finder 77.01.0.024.8050 SSR
Technische beschrijving Finder

(of een van Eltako, al weet ikk nog even niet welke SSR zij hebben. En heb het idee dat Finder en Eltako een beetje merken zijn om te gaan. Reden voor SSR heeft te maken met 230V LED lampen schakelen)\

Pulsschakelaar : Niko 170-67151
Technische beschrijving Niko 170-67151

Daarnaast zal ik een kast aanschaffen met o.a. een 24V voeding (voor SSR en pulsschakelaar), en zal hierin met (Wago) aansluitklemmen, (Hager) kabelgoten alles afmonteren met SVV (verwacht ik).
Ooit komt hier dus een Wago PFC200 bij met de nodige modules en kan dan redelijk makkelijk Inputs loskoppelen van de Outputs.

Waar ik nu tegenaan loop is hoe het controle/status-lampjes van de Niko drukknop te laten branden op het moment dat de Relais de 230V naar bijv. de lamp schakelt.
Dus, lamp aan = controle LED aan.

Aangezien deze schakeling op 24V (of anders 12V) zou moeten lopen ivm SVV welke ik ga gebruiken, zie ik geen mogelijkheid om de LED aan te zetten met het relais.

GoT en Google leveren veel info, maar na weken tot maanden speuren kom ik met mijn standaard electro-kennis niet veel verder en ontstaat er alleen maar meer verwarring tussen alle soorten relais en de manier van aansluiten.

Dank voor jullie advies en hulp alvast

P.s. mijn aanpak en uiteindelijke oplossing is gebaseerd op Femme;s mooie blogs! Dank @Femme !

[ Voor 7% gewijzigd door BSDforMe op 03-12-2018 20:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:03

Exigence

dnkroz

Gewoon twee relais gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
Denk dat dat een beetje een duur grapje gaat worden vrees ik (40 relais ipv 20 bijv... :| )
Maar...toch bedankt voor meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:03

Exigence

dnkroz

Ik weet niet wat het vermogen van die controlelampjes is, maar die zou je ook nog kunnen voeden met het stuursignaal van je PLC naar het relais toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
lampjes zijn in totaal 7,5mA, dus redelijk verwaarloosbaar.

Voeding kan ik wel vanuit de 24V voor de schakelaar halen, maar als ik het relais omzet zal de LED alleen 1 keer aan gaan zolang ik de puls stuur naar het relais. (toch ?)
Hij moet dus aanblijven zolang de relais 230V 'closed' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
De meeste relais stuur je niet met een puls maar met een stuurspanning (continu). Als je dan een NC (gesloten zonder spanning) relais neemt kun je de stuurspanning gebruiken om relais te bekrachtigen en de led te voeden.

Het type relais dat je met impuls schakelt zou ik niet kiezen omdat de controller dan niet (zeker) weet wat de huidige stand van het relais is zonder een extra terugkoppeling naar een ingang.

[ Voor 10% gewijzigd door Sethro op 04-12-2018 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
Sethro schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 08:11:
De meeste relais stuur je niet met een puls maar met een stuurspanning (continu). Als je dan een NC (gesloten zonder spanning) relais neemt kun je de stuurspanning gebruiken om relais te bekrachtigen en de led te voeden.

Het type relais dat je met impuls schakelt zou ik niet kiezen omdat de controller dan niet (zeker) weet wat de huidige stand van het relais is zonder een extra terugkoppeling naar een ingang.
Kan ik volgen en inderdaad handig om zo het controle lampje te laten branem.

Maar...kan dit überhaupt mit deze Niko schakelaar ? Is een NO-schakelaar staat er.

En vraag me af of ik de Finder SSR ook NC zou kunnen schakelen...kan dit ook niet uit de omschrijving halen.

Maar...continue een stroom naar het relais sturen lijkt me eigenlijk wel redelijk 'inefficient'....

En...teruglezende begin ik me af te vragen of mijn aanpak wel een goede keuze is (om vele lampen te gaan schakelen via relais, en dit later op deze manier te domoticeren) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dat is ook inefficiënt maar het gaat om hele kleine vermogens (mW) dus centen op jaarbasis
Pagina: 1