Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basverhaak
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 12:09
Ik heb een laptop en hij lijkt het geweldig te doen. Tot dat hij na een tijdje uitvalt. De laptop in kwestie is de Toshiba satelite L50-A-1EH. Meestal na een tijdje gebruik valt hij helemaal uit. Daarna als ik op de start knop druk gaat hij 1 seconde aan (niet eens eigenlijk) en dan weer meteen uit. Maar wat ik helemaal raar vind is dat na een tijdje wachten (5 minuten) hij gewoon weer aangaat, maar dan wel verkort aan. Hij stopt er dan ook mee maar het duurt gewoon langer.

Wat ik al geprobeerd heb:
Koelpasta vervangen
Batterij er uit en nieuwe voeding
hele moederbord er uit gehaald en getest.
Ram stickjes verwisselt.

Ik heb zelfs een stress test kunnen doen. De cpu werd max 70 graden en dat was het. Na een tijdje op die constante tempratuur te zitten valt hij uit.

Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan verhelpen?

I5 2500K ♥

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het klinkt alsof de laptop niet voldoende lang vermogen kan leveren. Dat zou kunnen liggen aan defecte condensatoren of een defecte batterij. De voeding moet zijn afgestemd op het benodigde vermogen. Vooral bij opstarten is veel vermogen nodig.

Je kan proberen de aanknop 40 seconden ingedrukt te houden.

Het is normaal dat een laptop ermee stopt als de temperatuur langdurig te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basverhaak
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 12:09
mrmrmr schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:44:
Het klinkt alsof de laptop niet voldoende lang vermogen kan leveren. Dat zou kunnen liggen aan defecte condensatoren of een defecte batterij. De voeding moet zijn afgestemd op het benodigde vermogen. Vooral bij opstarten is veel vermogen nodig.

Je kan proberen de aanknop 40 seconden ingedrukt te houden.

Het is normaal dat een laptop ermee stopt als de temperatuur langdurig te hoog wordt.
Ik heb nog wat onderzoek gedaan en ben op een vreemde conclusie gekomen. Als ik de laptop niet stress (AKA gewoon windows laat runnen) loopt de cpu gewoon op 3.2 ghz maar zodra ik een stresstest doe springt hij meteen naar 2.6 ondanks de tempratuur 8)7
Iemand een veklaring?

I5 2500K ♥

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat is ook normaal, de laptop probeert de temperatuur te stabiliseren tot een acceptabel niveau. Dat gaat in eerste instantie door het verlagen van de frequentie. Als het helemaal niet lukt gaat hij uit.

Maar het is ook normaal dat een processor standaard niet op een maximale frequentie loopt. Meestal gaat het terug tot 800 MHz als er niets gebeurt. De frequentie gaat pas omhoog als er vraag naar is.

Als je niets doet en de snelheid zit al op 3.2 GHz, dan heb je misschien een proces dat veel processortijd vraagt. Kijk of je de oorzaak kan vinden met taakbeheer. Die geeft een lijst van alle processen en hoeveel processortijd ze verbruiken.