Laptop met windows 10 enorm traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-09 16:51
Hallo,

Ik heb een Acer Aspire V 15 laptop die enorm traag is.

Veel staat er niet op, ik heb ongeveer 10% van de harde schijf in gebruik (1000GB HDD)

Maar ik erger mij er dus enorm aan dat het ding vrijwel altijd updates uitvoert en deze ook nog eens enorm lang duren. (en soms mislukken)

Nadat eindelijk de laptop opgestart is, dan werkt alles zeer traag.

Ik ken vrijwel niks van computers, dus voor mij is het echt moeilijk om dit soort problemen op te lossen,
vandaar mijn vraag of hier iemand een oplossing weet.
Het is gewoon geen pretje meer om de laptop te gebruiken.

Dit zit erin:
Intel Core i7-5500U 2.4Ghz With Turbo Boost up to 3.0Ghz.
Misschien is de Turbo kapot? 8)7
8GB DDR 3 L Memory
1000GB HDD

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:04
Nou, laat maar eens een screenshotje van taakbeheer zien.

Sowieso zijn de CPU en HDD direct knelpunten.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Harde schijven zijn niet meer van deze tijd als opstartschijf. SSD erin en pronto.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 15:10
nelizmastr schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:25:
Harde schijven zijn niet meer van deze tijd als opstartschijf. SSD erin en pronto.
Amen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
Nat-Water schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:26:
Nou, laat maar eens een screenshotje van taakbeheer zien.

Sowieso zijn de CPU en HDD direct knelpunten.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/xp4ric.jpg

ik heb ook een screenshot gemaakt van de broncontrole, had dat hier in een ander topic gelezen.weet niet of je er wat aan hebt.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/zmfx8k.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:26

HugoBoss1985

Xenotech

Alleen een masochist heeft nog een hdd in zijn laptop in 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
@benep Helpt altijd.

Het is echter duidelijk. Je harde schijf is gewoon traag. Tip van flip: vervang dat ding door een SSD. 250 GB is genoeg als je nu maar 100GB gebruikt.

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

Sowieso zou ik ook even kijken naar Pokki. Vraagt veel van je schijf en staat geclassificieerd als een virus. (Bovenste regel in je 2e screenshot)

[ Voor 19% gewijzigd door Nat-Water op 04-12-2018 11:19 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
Nat-Water schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:15:
@benep Helpt altijd.

Het is echter duidelijk. Je harde schijf is gewoon traag. Tip van flip: vervang dat ding door een SSD. 250 GB is genoeg als je nu maar 100GB gebruikt.

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

Sowieso zou ik ook even kijken naar Pokki. Vraagt veel van je schijf en staat geclassificieerd als een virus. (Bovenste regel in je 2e screenshot)
dan zal ik dat ding maar vervangen door een SSD. Moet ik wel even uitzoeken hoe dat werkt.
Ik begrijp dat het plug & play is, maar een laptop open vijzen etc dat is nu niet iets wat ik ooit gedaan heb.

Maar goed, ik zal ook eens even kijken naar die link in de pricewatch die je hier gepost hebt, ik zag dat die een mooie 8 verdient van tweakers.

Dan dat Pokki ding, wat is dat eigenlijk? ik heb wel een volledige (legale) versie van bitdefender erop staan, maar die heeft nog nooit een melding gegeven over zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
benep schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:30:
[...]

dan zal ik dat ding maar vervangen door een SSD. Moet ik wel even uitzoeken hoe dat werkt.
Ik begrijp dat het plug & play is, maar een laptop open vijzen etc dat is nu niet iets wat ik ooit gedaan heb.

Maar goed, ik zal ook eens even kijken naar die link in de pricewatch die je hier gepost hebt, ik zag dat die een mooie 8 verdient van tweakers.

Dan dat Pokki ding, wat is dat eigenlijk? ik heb wel een volledige (legale) versie van bitdefender erop staan, maar die heeft nog nooit een melding gegeven over zo iets.
Schijnt software te zijn die met andere software erbij wordt geleverd.
Pokki van SweetLabs Inc is een toepassing voor Windows 8 en 10 waarmee het startmenu op Windows 8 kan worden gewijzigd. Met behulp van deze app kunnen gebruikers de interface voor mobiele apps simuleren. Over het algemeen is deze applicatie veilig en bevat deze zelf geen schadelijke functies. Hij heeft echter een aantal negatieve functies waardoor gebruikers het een 'virus' noemen. Het is echter een mogelijk ongewenst programma (PUP) dat andere apps kan promoten en agressieve advertenties kan weergeven.
Oftewel, donder het er eens af en kijk hoeveel verschil het maakt. Zou via configuratiescherm moeten kunnen. Als je het echt mist kan je het altijd nog opnieuw installeren. Sowieso is het ook wel waard om even bij taakbeheer - opstarten te controleren wat er allemaal mee opstart als je Windows opstart.

Een SSD installeren is relatief makkelijk, alleen de vraag is altijd hoe je bij je harde schijf komt. Dat verschilt per laptop. Bij sommigen moet het toetsenbord eruit en moet je via die kant erin, bij anderen kan je via de achterkant erbij. Als ik op YT kijk lijkt het dat het via de achterkant bij die van jou. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker.

Als je de SSD vervangt doe je er ook het beste aan om eigenlijk Windows opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:26

HugoBoss1985

Xenotech

benep schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:30:
[...]

W.b.t. de laptop openschroeven, kijk even of er een geschreven of video guide online staat.
Dat helpt altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
Ik heb die pokki app er vanaf gezwierd en daarna de laptop uitgezet en opnieuw opgestart.
Maar ik merk eigenlijk geen verschil. Had precies de indruk dat het nog wat trager ging :o

tijdens de opstart wel nog eens de broncontrole gecheckt, ik vraag me af wat die svchost.exe eigenlijk is??

Dat komt dus enorm veel voor. zoals in het screenshot zie je dat die daar piekt op 6393856 maar op sommige momenten stond er zelfs +17000000 getallen.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2hx8vhh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-09 14:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
benep schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:41:
Ik heb die pokki app er vanaf gezwierd en daarna de laptop uitgezet en opnieuw opgestart.
Maar ik merk eigenlijk geen verschil. Had precies de indruk dat het nog wat trager ging :o

tijdens de opstart wel nog eens de broncontrole gecheckt, ik vraag me af wat die svchost.exe eigenlijk is??

Dat komt dus enorm veel voor. zoals in het screenshot zie je dat die daar piekt op 6393856 maar op sommige momenten stond er zelfs +17000000 getallen.

[Afbeelding]
Langzamer geloof ik niet ;)
svchost is een Windows proces. Het is interessanter om naar het bestand te kijken - je Google chrome staat flink iets te doen (gokje - de cache te lezen). Je kan uitzoeken waar dat in zit - er is flink wat over te googlen als ik het zo snel zie (google chrome, 100% disk usage) - maar mijn eerdere opmerking van een SSD blijft :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:02
Natuurlijk maakt een SSD de boel sneller maar als je je Windows setup hebt laten verloederen zal ook die installatie op SSD na verloop van tijd langzaam aanvoelen. Loop dus eerst kritisch je huidige installatie na op software die weg kan. En blijf dat ook regelmatig doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benep
Nat-Water schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:52:
[...]

Langzamer geloof ik niet ;)
svchost is een Windows proces. Het is interessanter om naar het bestand te kijken - je Google chrome staat flink iets te doen (gokje - de cache te lezen). Je kan uitzoeken waar dat in zit - er is flink wat over te googlen als ik het zo snel zie (google chrome, 100% disk usage) - maar mijn eerdere opmerking van een SSD blijft :)
Dat is me wel al opgevallen dat google Chrome vaak in dat lijstje staat.
Gisteren had ik 4 tabbladen open in chrome en toen was ik ook naar broncontrole aan het kijken, en daar kwam google chrome wel 15 a 20 keer in voor.
Allemaal maar raar voor een computer leek, maar ik sta open om bij te leren.
Ramon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:55:
Natuurlijk maakt een SSD de boel sneller maar als je je Windows setup hebt laten verloederen zal ook die installatie op SSD na verloop van tijd langzaam aanvoelen. Loop dus eerst kritisch je huidige installatie na op software die weg kan. En blijf dat ook regelmatig doen.
dat is wel een goede tip die je daar geeft. Ik zal eens kijken wat er weg mag.
Hier staan dus wel een reeks Acer programma's op die ik totaal niet gebruik, mag ik die zomaar allemaal verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Die kan je rustig verwijderen. Bij mij staat Chrome ook in mijn lijstje trouwens, maar niet met zulke hoge schijfactiviteit.

Probeer je Chrome extensies eens stuk voor stuk te disablen en kijk of het verschil maakt (chrome://extensions/) . Verder lees ik ook over het pre-fetchen wat je uit kan zetten, en je history file verwijderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 04-12-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
HDD is snel genoeg. Voor minder als 50 euro heb je al een prima HDD. SSD is veel duurder. Je kunt ook niet zomaar alles van een laptop afgooien tenzij je een systeem image hebt of herstelschijven hebt. Het is beter als je een tijdje veel leest over computer op internet en je computer tweakt. Als je op ''tweaken computer/laptop'' googled dan vind je allerlei tips. Bij Windows 10 pro kun je trouwens updates weken uitstellen dat kan met Windows 10 home niet.
Pagina: 1