Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-06 15:02
Sinds een week zit woon ik in onze nieuwbouwwoning en ben nu druk aan het nadenken over de aanleg van een netwerk in huis. Voor nu loopt alles via mijn Experiabox v8 van Telfort, maar de dekking van wifi is waardeloos. Nu wil ik graag een Meshsysteem/multiroom aanleggen om voldoende dekking in het gehele huis (begane grond + 2 woonlagen) en tuin hebben. Mijn oog is gevallen op het Ubiquiti AmpliFi HD systeem (https://tweakers.net/pric...stem-(2-mesh-points).html).

Na wat speurwerk online (ik heb weinig kennis van netwerken) kwam ik tot de conclusie dat het betreffende systeem geen interatieve TV kan doorzetten (mist IGMP snooping). Daardoor wil ik het systeem enkel voor wifi gebruiken (bridge mode??). En mijn experiabox gebruiken voor enkel interactieve TV (Telfort). Vanuit de Ubiquiti wil ik wat apparatuur bekabeld aansluiten en een dekkend wifi netwerk in huis/tuin hebben.

Nu ben ik een beetje gaan tekenen hoe mijn systeem er dan uit zou komen te zien, maar ik twijfel eigenlijk of ik zo wel alles juist doe. Zie onderstaande afbeelding van hoe ik het in gedachte heb:

netwerk thuis

De Samsung TV, Apple TV en PS4 zijn dus bekabeld aangesloten aan de Ubiquiti.

Mijn vraag is dus eigenlijk gaat dit alles zo werken? Mis ik iets, of kan ik het beter anders aansluiten?
Welke UTP kabels kan ik het beste gebruiken?

Beste antwoord (via StefanG85 op 17-12-2018 10:08)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:23
Als ik naar de tekening kijk heeft hij geen switch nodig.
Die experiabox doet echt wel igmp snooping dus het tv signaal wordt echt alleen naar het iTv kastje gestuurd en nergens anders.

Verder ben ik zeker geen fan van mesh systemen, dat zijn niets anders dan zwaar overpijsde repeaters.

Advies:
Er ligt altijd minimaal een loze leiding naar de grootste slaapkamer, want die is van oudsher voor een ouderwetse telefoon aansluiting.
Trek daar een utp kabel (liefst 2) heen en sluit daar een accesspoint op aan.
Ga dan eerst eens kijken of je nu niet voldoende dekking in het hele huis hebt, zoniet dan kun je altijd nog bedenken of je wat bij moet plaatsen.

Dit accepoint is wel een mooie en goede oplossing voor een slaapkamer.
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

@unezra Een experiabox aan coax?
Dacht het niet he, het is geen ziggo.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 04-12-2018 13:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 08:32
Hmm, ik weet nooit zo goed wat ik van die mesh systemen moet denken, misschien werkt het goed, misschien ook niet. De Amplifi gebruikt geloof ik de 5 GHz band voor communicatie tussen de stations. Dan hangt het alweer erg van je huis af of dit een beetje door de muren komt.
Daarnaast zeg je dat IGMP snooping niet door de Amplifi wordt ondersteund. Als jij IPTV wilt gebruiken, zou ik daar dan dus niet voor gaan.

Mijn idee, koop een switch met IGMP snooping, en trek gewoon UTP naar waar je een WiFi accesspoint of andere apparatuur wilt. Dat werkt altijd, en je moet toch zaken aanschaffen als je zo lees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Het blijft flauw om zeggen, maar het is wel waar. Bekabelde Access Points zullen je een veel beter resultaat qua snelheid geven. Je zegt zelf al dat je WiFi dekking (boven?) belabberd is, en een draadloos mesh AP heeft daar net zo goed last als je huidige clients...

In een nieuwbouw woning heb je wellicht loze leidingen waardoor je UTP kunt trekken naar je verdiepingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je ergens een centrale ruimte, bijvoorbeeld de meterkast, waar een groot deel van de leidingen samen komen en bijvoorbeeld je AOP geplaatst kan worden?

Als je zoiets hebt, is dat de ideale plek om centraal je netwerk te regelen. Switch, eventueel NAS, je AOP, je router/firewall, etc.

AP's sluit je het best bedraad aan, hang d'r een PoE switch aan en sluit het spul enkel met wat UTP aan. Prima WiFi en klaar voor de toekomst.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
valkenier schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:48:
Hmm, ik weet nooit zo goed wat ik van die mesh systemen moet denken, misschien werkt het goed, misschien ook niet. De Amplifi gebruikt geloof ik de 5 GHz band voor communicatie tussen de stations. Dan hangt het alweer erg van je huis af of dit een beetje door de muren komt.
Daarnaast zeg je dat IGMP snooping niet door de Amplifi wordt ondersteund. Als jij IPTV wilt gebruiken, zou ik daar dan dus niet voor gaan.

Mijn idee, koop een switch met IGMP snooping, en trek gewoon UTP naar waar je een WiFi accesspoint of andere apparatuur wilt. Dat werkt altijd, en je moet toch zaken aanschaffen als je zo lees.
Cpt.Morgan schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:25:
Het blijft flauw om zeggen, maar het is wel waar. Bekabelde Access Points zullen je een veel beter resultaat qua snelheid geven. Je zegt zelf al dat je WiFi dekking (boven?) belabberd is, en een draadloos mesh AP heeft daar net zo goed last als je huidige clients...

In een nieuwbouw woning heb je wellicht loze leidingen waardoor je UTP kunt trekken naar je verdiepingen?
Ik zit niet ruim in de loze leidingen (helaas te kort over nagedacht tijdens het bepalen van meerwerk). In de huidige situatie staat mijn router (Experiabox v8) in de meterkast en heb ik geen wifi op de bovenste etage. Met het mesh systeem plaats ik natuurlijk op zowel de 1e als 2e etage een station. Loop je dan nog steeds het risico dat je geen wifi signaal hebt op de 1e en 2e etage?
unezra schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:09:
Heb je ergens een centrale ruimte, bijvoorbeeld de meterkast, waar een groot deel van de leidingen samen komen en bijvoorbeeld je AOP geplaatst kan worden?

Als je zoiets hebt, is dat de ideale plek om centraal je netwerk te regelen. Switch, eventueel NAS, je AOP, je router/firewall, etc.

AP's sluit je het best bedraad aan, hang d'r een PoE switch aan en sluit het spul enkel met wat UTP aan. Prima WiFi en klaar voor de toekomst.
Zie mijn reactie hierboven omtrent het aantal loze leidingen. Maar wanneer ik kies voor een Switch, dan plaats ik deze tussen m'n glasvezelkastje en experiabox? De experiabox gebruik ik dan alsnog enkel voor interactieve TV. En de Accesspoints sluit ik direct aan op de switch? Dan moet ik, neem ik aan, wel Wifi uitzetten op de Experiabox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

StefanG85 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:11:
Maar wanneer ik kies voor een Switch, dan plaats ik deze tussen m'n glasvezelkastje en experiabox?
Nee, dat gaat niet werken.
De experiabox is de router en fungeert ook als dhcp-server.
Alle apperatuur komt na de router/experiabox (of je vervangt de experiabox door een andere router).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
Met het mesh systeem plaats ik natuurlijk op zowel de 1e als 2e etage een station. Loop je dan nog steeds het risico dat je geen wifi signaal hebt op de 1e en 2e etage?
Een WiFi signaal zul je wel hebben, maar hoe goed je internetverbinding daarop is, is echt een beetje uitproberen en afwachten. Individuele mesh APs moeten ook via WiFi verbinding met elkaar maken. Als je nu een heel brak WiFi signaal op je eerste verdieping hebt, zal zo'n mesh AP dus ook met een matig WiFi signaal verbinding moeten maken met het AP beneden. Het is vast redelijk te laten werken, maar het kan even uitproberen zijn hoeveel mesh APs je nodig hebt (en waar je ze ophangt) om voor jou een goede situatie te creëren. Simpelweg 1 op elke verdieping is geen garantie dat het goed gaat werken.
Zie mijn reactie hierboven omtrent het aantal loze leidingen. Maar wanneer ik kies voor een Switch, dan plaats ik deze tussen m'n glasvezelkastje en experiabox? De experiabox gebruik ik dan alsnog enkel voor interactieve TV. En de Accesspoints sluit ik direct aan op de switch? Dan moet ik, neem ik aan, wel Wifi uitzetten op de Experiabox?
Je Experiabox is je router, dus de switch komt achter je Experiabox. Houd er wel rekening mee dat het misschien verstandig is om een switch met "IGMP snooping" te kopen. Dat voorkomt dat je IP TV signaal over je hele netwerk gestuurd wordt. Ik heb zelf geen ervaring met Telfort/Experiabox, dus misschien dat iemand anders kan aangeven of dat in dit geval noodzakelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

job schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:18:
[...]
Nee, dat gaat niet werken.
De experiabox is de router en fungeert ook als dhcp-server.
Alle apperatuur komt na de router/experiabox (of je vervangt de experiabox door een andere router).
Ik was eigenlijk uit gegaan van een losse router met daarachter een Experiabox voor interactieve TV en losse accesspoints. :)

Dus in dat geval:

Router én switch in de meterkast, vanaf daar alles aankoppelen. Later misschien nog een NAS d'r bij die met wat geluk ook nog wel in de meterkast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:20:
Ik was eigenlijk uit gegaan van een losse router met daarachter een Experiabox voor interactieve TV en losse accesspoints. :)
Let op, dat gaat alleen werken als je in die losse router ook de vlans voor internet en tv kan instellen.
Maar heb jij daar voldoende kennis voor (of wil je de tijd investeren om het te leren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

job schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:23:
[...]
Dat gaat alleen werken als je in die losse router ook de vlans voor internet en tv kan instellen.
Maar heb jij daar voldoende kennis voor (of wil je de tijd investeren om het te leren)?
Hmm, sorry, ik vergat het detail dat die Experiabox hier gewoon op coax zit. :)

Dus nee, in mijn eigen situatie zit mijn AOP in de meterkast, samen met een switch, een splitter, etc. Netwerk komt daar samen, coax komt daar óók samen. Binnenshuis lopen er een coax kabel naar de woonkamer én naar de slaapkamer. (De 2 plekken waar een TV staat.)

Geen gedoe dus met vlans voor internet, etc. Dat zijn gescheiden verkeersstromen hier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Die experiabox doet echt wel igmp snooping dus het tv signaal wordt echt alleen naar het iTv kastje gestuurd en nergens anders.

Verder ben ik zeker geen fan van mesh systemen, dat zijn niets anders dan zwaar overpijsde repeaters.

Advies:
Er ligt altijd minimaal een loze leiding naar de grootste slaapkamer, want die is van oudsher voor een ouderwetse telefoon aansluiting.
Ga dan eerst eens kijken of je nu niet voldoende dekking in het hele huis hebt, zoniet dan kun je altijd nog bedenken of je wat bij moet plaatsen.

Dacht het niet he, het is geen ziggo.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 04-12-2018 13:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ben(V) schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:22:
Dacht het niet he
Oh, duh, sorry. :)
Ik was in de war met dat ding van Ziggo. :(

Nja, andere kabel, doortrekken kan nog steeds natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik ben een half jaar geleden in een nieuwbouw woning gaan zitten. Zoals hier al is gezegd werken wifi repeaters (en dus mesh netwerken) matig. Ik denk dat dan een powerline oplossing misschien nog beter is, al is dit ook niet bepaald stabiel.

Anyway, zoals @Ben(V) heeft gezegd, je hebt vaak wel ergens een paar loze leidingen, of leidingen die je kan gebruiken. Grote kans dat er een caox kabel ergens naar je woonkamer loopt. Deze kan je eruit halen en vervangen door een ethernet kabel waar je je IPTV/PS4 etc op aan kan sluiten.
Er is ook nog wel een of meerdere loze leidingen naar boven. Eentje op de slaapkamer voor coax of telefoon is vrij standaard en misschien is er nog wel meer. Even goed naar kijken, maar hier kan je een AP plaatsen.

Situatie die ik heb:
WiFi op experiabox staat uit

AP acces point van Ubiquiti zowel in de woonkamer als op de 1e verdieping.
Je kan er voor kiezen om de in-wall variant te nemen. Deze heeft ook een ethernet aansluiting zodat je deze in je woonkamer kan hangen en via de AP ook je TV kan aansluiten

Twee switches die IGMP ondersteuning + POE hebben. Ziet er dan ongeveer zo uit

code:
1
2
3
4
Glasvezel aansluiting --> Experia box --> Switch  ---> AP woonkamer --> switch  --> PS4/IPTV
                                           |
                                           |
                                            --> AP 1e verdieping

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:49
interessante link voor het in bridgemodus gebruiken van de xperiabox (als je inderdaad andere router wilt).
https://experiabox-bridge...m/telfort-vdsl--adsl.html

Moet zeggen dat mijn xperiabox geen fantastische router is en sinds deze in bridge staat met een €70 DLink router veel verbeterd is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Weer zo'n loze opmerking.
Wat is de onderbouwing dat die Experiabox slecht routeert (want dat doet een router).

En dan vervangen door een Dlink is echt geen vooruitgang.

Had je nog niet door dat al die consumenten spullen maar heel beperkt onderhouden worden en dat als ze een nieuw model uitbrengen er geen patches voor de oude modellen worden aangeleverd.

Niet zo handig voor routers, want die gaan lang mee en hebben regelmatig security patches nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Ben(V) schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:22:

Advies:

Ik heb dan toch juist wel een switch nodig (misschien 2 zelfs)? 1 in de meterkast en vandaar een UTP kabel naar je genoemde Ubiquiti accesspoint(s). Daarnaast een switch in de woonkamer om mijn PS4, Apple TV, One Connect Box (Samsung) en kastje Telfort Interactieve TV aan te sluiten (en eventueel nog een accesspoint).

opstelling wordt dan als volgt: Glasvezelkastje --- Switch --- accesspoint etage boven + experiabox --- (dan UTP kabel vanuit experiabox naar woonkamer --- Switch --- Apple TV/PS4/One Connect Box/kastje Interactieve TV.

Zoals eerder aangegeven heb ik niet veel verstand van netwerken, dus mocht ik rare dingen zeggen vergeef het mij :P

[ Voor 3% gewijzigd door StefanG85 op 04-12-2018 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee je kunt geen switch voor de router zetten, dan hang je rechtstreeks aan het internet.

Je moet die experiabox gewoon bij het glasvezelkastje in de meterkast plaatsen en vandaaruit ga je verder.
In een nieuwbouw huis komen alle loze-, coax- en telefoonleidingen in de meterkast uit.
De kabels die daar dan uitkomen monteer je netjes af op een patchpaneel en dan kun je dat patchpaneel met patchkabeltjes aan je experiabox aansluiten.

Die experiabox heeft een ingebouwde switch dus je hebt dan al een paar poorten, als dat niet voldoende is kun je achter de experiabox een extra switch plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanG85
Ben(V) schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:52:
Nee je kunt geen switch voor de router zetten, dan hang je rechtstreeks aan het internet.

Je moet die experiabox gewoon bij het glasvezelkastje in de meterkast plaatsen en vandaaruit ga je verder.
In een nieuwbouw huis komen alle loze-, coax- en telefoonleidingen in de meterkast uit.
De kabels die daar dan uitkomen monteer je netjes af op een patchpaneel en dan kun je dat patchpaneel met patchkabeltjes aan je experiabox aansluiten.

Die experiabox heeft een ingebouwde switch dus je hebt dan al een paar poorten, als dat niet voldoende is kun je achter de experiabox een extra switch plaatsen.
Bedankt! Maar de experiabox geeft toch geen PoE door naar de Ubiquiti accesspoint pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall? Indien dit wel het geval is hoef ik niks extra te plaatsen. Indien dit niet werkt moet ik toch een switch met PoE ondersteuning (en IGMP snooping voor interactieve tv doorzetten) achter mijn experiabox plaatsen?

Vanuit daar trek ik dan een UTP kabel naar mijn woonkamer (door de leiding van coax of telefonie). Daar plaats ik dan een switch met IGMP snooping en sluit ik daar bekabeld mijn Interactieve TV en andere apparaten aan. Dit betekent dat ik maar 1 kabel van mijn meterkast naar de woonkamer hoef te trekken (i.p.v. meerdere vanuit de experiabox naar de woonkamer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

unezra schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:26:
Geen gedoe dus met vlans voor internet, etc. Dat zijn gescheiden verkeersstromen hier.
Ook zonder tv moet je met vlans bezig bij glasvezel en vdsl. Laat de experiabox lekker hangen en schakel daarop wifi uit. Prima router, maar de wifi is ruk.

Wat je poe vraag betreft.
Ja daar kan je een switch voor kopen, maar een poe injector werkt ook prima.

[ Voor 11% gewijzigd door job op 04-12-2018 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt zo'n Ubiquiti wifi walloutlet ook op de doos achter je tv plaatsen die heeft ook een switch aan boord waar je andere apparaten op kunt aansluiten.
Je kunt dan gewoon een POE injector in je meterkast plaatsen en hoeft maar een utpkabel naar je tv te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:49
Ben(V) schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:52:
Weer zo'n loze opmerking.
Wat is de onderbouwing dat die Experiabox slecht routeert (want dat doet een router).

En dan vervangen door een Dlink is echt geen vooruitgang.

Had je nog niet door dat al die consumenten spullen maar heel beperkt onderhouden worden en dat als ze een nieuw model uitbrengen er geen patches voor de oude modellen worden aangeleverd.

Niet zo handig voor routers, want die gaan lang mee en hebben regelmatig security patches nodig.
De onderbouwing dat die experiabox slecht routert:
Tijdens gebruik van de experiabox als router, regelmatig noodzaak om alles van stroom af te zetten en weer in te pluggen omdat verschillende apparaten niet of nauwelijks internet kregen. Na reset was de de verbinding weer stabiel.
Sinds de experia in bridge staat en er een Dlink router achter staat (wat inderdaad geen fantastische router is, daarom vermeld ik juist dat zelfs dat al een verbetering oplevert).
Daarbij een handige link als je inderdaad je experia in Bridge wil zetten, want dat is niet zo eenvoudig als bij een normale router.

Waarom zo'n azijn pisserige reactie?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je router reboots nodig heeft, dan moet je dat problem gewoon bij je ISP's neerleggen.

Als je gasmeter defect zou zijn en je geen gas meer krijgt ga je toch dat toch ook niet een elektries kacheltje aanschaffen, maar laat je de gasleverancier dat toch oplossen.

Denk je werkelijk dat al die miljoenen klanten die een Experiabox hebben die dagelijks moeten rebooten?
Zeer onwaarschijnlijk.

Het is gewoon mode de router van de ISP af te zeiken en als crap te bestempelen
En het vreemde daarbij is dat iedereen die dingen dan gaat vervangen door veel grotere crap.

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 06-12-2018 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-10-2023
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn om toch bedraad op de 1e en 2e verdieping te krijgen, is om via de CAI aansluitingen (mochten ze er zijn) UTP kabels te trekken. Je hebt toch glasvezel en TV via telfort, dus die ga je sowieso niet gebruiken. Maargoed, dan moeten ze er wel zijn natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvo90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-06-2024
Momenteel ben ik ook bezig met het uitzoeken hoe ik het beste een netwerk kan aanleggen in een nieuwbouwwoning. Ik heb echter wel rekening gehouden met loze leidingen omdat ik ervanuit ging dat het wel makkelijk zou zijn. Nu heb ik de indeling bedacht zoals in de afbeelding weergegeven.

Mijn vraag is of dit ook zonder de extra router kan? Of dat het wel het juist wel aan te raden om de experiabox in bridge mode te zetten. Hebben jullie nog andere opmerkingen en tips. Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/K2gtMvr.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

bartvo90 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:37:
Momenteel ben ik ook bezig met het uitzoeken hoe ik het beste een netwerk kan aanleggen in een nieuwbouwwoning. Ik heb echter wel rekening gehouden met loze leidingen omdat ik ervanuit ging dat het wel makkelijk zou zijn. Nu heb ik de indeling bedacht zoals in de afbeelding weergegeven.

Mijn vraag is of dit ook zonder de extra router kan? Of dat het wel het juist wel aan te raden om de experiabox in bridge mode te zetten. Hebben jullie nog andere opmerkingen en tips. Alvast bedankt.

[Afbeelding]
Ik denk dat je daarvoor beter een eigen topic kunt openen dan het topic van iemand anders kapen.

Maar wat de beste oplossing is, hangt redelijk af van je eigen wensen, situatie én kennis. :)

Wellicht handig om daar even wat over op papier te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvo90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-06-2024
Ik zal wel even een nieuwe topic starten ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StefanG85
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb vanuit de meterkast een kabel getrokken naar de woonkamer. Daar heb ik een switch geplaatst om alles bekabeld aan te sluiten (Apple TV, PS4, One Connect Box en iTV). Verder vanuit de meterkast een kabel naar een AP in de slaapkamer boven. Nu heb ik in het gehele huis wifi dekking.

In een later stadium leg ik nog een AP in de woonkamer om ook voldoende dekking in de tuin te hebben.

Dit topic kan w.m.b. gesloten worden.
Pagina: 1