Kiezen tussen drie PSU's (?)

Pagina: 1
Acties:

• BLTN
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-12-2025
Hi!

Ik sta op het punt om mijn eerste PC te bouwen met o.a. een R5 2600 en een RX 570 en heb daar nog een voeding en een behuizing voor nodig. Voor mijn keuzes uit behuizingen heb ik mijn oog op de Kolink Satellite (13,83L) en de Silverstone SG05-Lite (10,78L) laten vallen. In de Satellite past een ATX formaat en kleiner, in de SG05-Lite past alleen een SFX formaat. Qua prijs ligt het allemaal dicht bij elkaar.

Voor de ATX opties heb ik het simpel gehouden: de Corsair CX450M. Deze is vrij populair bij budget PC bouwers.

Voor de SFX opties heb ik twee opties gevonden:

- Sharkoon SilentStorm 450W:- be quiet! Power 2 SFX 400W:Als ik eerlijk ben wil ik het liefst een SFX formaat PSU, zodat ik voor de SG05-Lite kan kiezen, maar alleen als (één van) deze SFX voedingen te vertrouwen zijn.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 23:33

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Ik zou net iets meer uitgeven en voor de Corsair SF450 gaan. Een zeer goede voeding met betere fan, meer effiency en volledig modulair.

[ Voor 29% gewijzigd door Kanarie op 03-12-2018 17:19 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• BLTN
Kanarie schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:19:
Ik zou net iets meer uitgeven en voor de Corsair SF450 gaan. Een zeer goede voeding met betere fan, meer effiency en volledig modulair.
Thanks voor je snelle reactie! Het probleem is alleen dat ik dan minstens €78 uitgeef en ik heb een budget waar ik niet overheen wil/kan gaan. Het prijsverschil tussen de CX450M (€52,95) en de andere twee (<€60) is nog te overzien, maar de SF450 is net iets te prijzig waardoor ik meer zou uitgeven dan ik eigenlijk tot beschikking heb. Wat denk je over de twee SFX's die ik heb genoemd?

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 04:31
Ik zou niet besparen op een voeding (oh en in algemeen zijn ATX voedingen beter)

[ Voor 89% gewijzigd door iCore op 03-12-2018 17:26 ]

Don't let perfect be the enemy of good.

• BLTN
iCore schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:26:
SFX is small formfactor, heb je dat nodig?
Het kan zijn dat je er per ongeluk overheen hebt gelezen (kan gebeuren, no problemo) maar in het bovenste stukje staat dat de SG05-Lite alleen is geschikt voor SFX voedingen. Ik zou deze behuizing graag willen kopen, maar alleen als de genoemde SFX PSU's te vertrouwen zijn.

• BLTN
iCore schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:26:
Ik zou niet besparen op een voeding (oh en in algemeen zijn ATX voedingen beter)
Ik wil ook geen risico lopen, vandaar dat ik uitgebreid ben gaan zoeken naar reviews en dergelijke, en dat ik jullie nu om een mening vraag. Uiteindelijk wil ik geen 'goedkoop is duurkoop' situatie gaan meemaken, maar aangezien Hardware.info (die hun reviews volgens mij heel serieus nemen) de Sharkoon een 'great value' award gaven en de be quiet! eigenlijk ook meerdere positieve beoordelingen kreeg van tech websites, was ik benieuwd of dit gewoon goede keuzes zouden kunnen zijn.

Van de CX450M weet ik vrijwel zeker dat ik een goede keuze maak, maar ik vind de SG05-Lite wel net iets fijner ogen dan de Kolink Satellite en hij is ook nog eens 3 liter kleiner. Dat komt goed van pas, want ik heb weinig ruimte op mijn bureau.

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

BLTN schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:24:
[...]

Thanks voor je snelle reactie! Het probleem is alleen dat ik dan minstens €78 uitgeef en ik heb een budget waar ik niet overheen wil/kan gaan. Het prijsverschil tussen de CX450M (€52,95) en de andere twee (<€60) is nog te overzien, maar de SF450 is net iets te prijzig waardoor ik meer zou uitgeven dan ik eigenlijk tot beschikking heb. Wat denk je over de twee SFX's die ik heb genoemd?
Je mag voor de verzendkosten mijn oude SG05-Lite overnemen, mocht dat je budget fixen. (HDD bracket ontbreekt)

Net als iCore zou ik niet teveel bezuinigen op de voeding.

Oh en ik heb nog een V&A openstaan voor een V&A aangeboden: be quiet! SFX L Power 600W die ook in de SG05 past.

[ Voor 13% gewijzigd door Kanarie op 03-12-2018 17:54 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:18
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W is beter en efficienter dan de CX450M.

Interessante SFX voedingen van Silverstone zijn pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 en pricewatch: Silverstone ST45SF (V3.0). Voor de rest zijn er betere alternatieven.

De be quiet! SFX Power 2 is ook niet interessant want geen DC-DC.

• BLTN
Kanarie schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:51:
[...]

Je mag voor de verzendkosten mijn oude SG05-Lite overnemen, mocht dat je budget fixen. (HDD bracket ontbreekt)

Net als iCore zou ik niet teveel bezuinigen op de voeding.

Oh en ik heb nog een V&A openstaan voor een V&A aangeboden: be quiet! SFX L Power 600W die ook in de SG05 past.
Dat zou wel fijn zijn, alleen heb ik de HDD bracket wel echt nodig. Ik moet namelijk één of twee HDD's in mijn behuizing kwijt kunnen.

Ik heb net even je advertentie bekeken en ben op zich wel geïnteresseerd, alleen heb ik wel wat vragen.
1) Het verschil tussen de nieuwprijs en de prijs waar je hem voor verkoopt is wel erg groot, zeker aangezien hij maar 6 maanden oud is. Werkt hij nog naar behoren?
2) Het formaat is SFX L, dat is net ietsje groter dan standaard SFX, toch? Dat zou dan niet in de SG05-Lite passen volgens mij. Of heb ik dat mis? [Update: ik heb dit net gecheckt en het past i.v.m. de SSD/HDD bracket niet]

Overigens zag ik ook net dat je de Sharkoon SilentStorm 500W verkoopt, alleen staat die helaas gereserveerd. Wat is je oordeel over die voeding? Want dat is van hetzelfde merk, al betreft het natuurlijk wel een 80 Plus Gold PSU.

• BLTN
Uszka schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:25:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 400W is beter en efficienter dan de CX450M.

Interessante SFX voedingen van Silverstone zijn pricewatch: Silverstone SFX Series ST30SF V2.0 en pricewatch: Silverstone ST45SF (V3.0). Voor de rest zijn er betere alternatieven.

De be quiet! SFX Power 2 is ook niet interessant want geen DC-DC.
Bedankt voor je reactie. Die Pure Power had ik toevallig ook gezien, al leek de Pure Power 10 (80 Plus Silver) mij ook wel een interessant alternatief. Helaas gaat het wel beide om ATX voedingen.

Toevallig heb ik eerder vandaag ook de ST45SF van Silverstone gevonden, maar de V3.0 (die volgens Silverstone meer geschikt is voor gaming PC's) gaat mij minstens €73 kosten, terwijl ik voor €5 meer een volledig modulaire SF450 van Corsair kan krijgen, dus dat is het niet waard.

Ik heb overigens nog een vraagje over wat je op het laatst zegt ''geen DC-DC''. Wat houdt dit in? Ik heb helaas niet zo gek veel verstand van voedingen en elektriciteit :D

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

BLTN schreef op maandag 3 december 2018 @ 19:26:
[...]

Dat zou wel fijn zijn, alleen heb ik de HDD bracket wel echt nodig. Ik moet namelijk één of twee HDD's in mijn behuizing kwijt kunnen.

Ik heb net even je advertentie bekeken en ben op zich wel geïnteresseerd, alleen heb ik wel wat vragen.
1) Het verschil tussen de nieuwprijs en de prijs waar je hem voor verkoopt is wel erg groot, zeker aangezien hij maar 6 maanden oud is. Werkt hij nog naar behoren?
Jep er is niets mis mee. De nieuwprijs in de pricewatch is heel hoog op het moment omdat het model niet meer gemaakt wordt.
2) Het formaat is SFX L, dat is net ietsje groter dan standaard SFX, toch? Dat zou dan niet in de SG05-Lite passen volgens mij. Of heb ik dat mis?
Met HDD bracket past dat inderdaad niet, maar ik gebruikte die niet en had 2 2.5" SSDs los in me kast :)
Overigens zag ik ook net dat je de Sharkoon SilentStorm 500W verkoopt, alleen staat die helaas gereserveerd. Wat is je oordeel over die voeding? Want dat is van hetzelfde merk, al betreft het natuurlijk wel een 80 Plus Gold PSU.
Prima ding ook, lekker stil.

• BLTN
Kanarie schreef op maandag 3 december 2018 @ 20:00:
[...]

Jep er is niets mis mee. De nieuwprijs in de pricewatch is heel hoog op het moment omdat het model niet meer gemaakt wordt.

[...]

Met HDD bracket past dat inderdaad niet, maar ik gebruikte die niet en had 2 2.5" SSDs los in me kast :)

[...]

Prima ding ook, lekker stil.
Ik heb net bij Vraag & Aanbod de volgende advertentie gevonden: V&A aangeboden: Sharkoon SilentStorm SFX Gold 500W

Volgens de betreffende Tweaker heeft hij 'm aangekocht in januari 2017 en heeft hij de garantie nog. Kan je bevestigen dat dit een betrouwbare SFX voeding is?
[EDIT] Blegh, kom er net pas achter dat dit een SFX-L voeding is ;(

[ Voor 4% gewijzigd door BLTN op 03-12-2018 22:18 ]

Verwijderd

Zorg dat je in ieder geval een voeding met individuele spanningsregulatie neemt. Moderne PC combineren met een verouderde voeding waarbij de verschillende spanningen niet los gereguleerd kunnen worden is onverstandig. Dit zorgt tegenwoordig voor nogal afwijkende spanning met een moderne PC en dat wil je niet.

Wat betreft de reviews, kijk alleen naar serieuze reviews dus niet de inhoudsloze user reviews dus die de voeding goed beoordelen omdat die toevallig een leuk kleurtje heeft. Een goede review zal sowieso de voeding testen met een speciale load tester en de voeding beoordelen op interne kwaliteit. HWI tests kun je dus ook gewoon overslaan, want ook die raken kant nog wal, doordat de schrijver geen idee heeft waar die over schrijft.

• BLTN
Verwijderd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:36:
Zorg dat je in ieder geval een voeding met individuele spanningsregulatie neemt. Moderne PC combineren met een verouderde voeding waarbij de verschillende spanningen niet los gereguleerd kunnen worden is onverstandig. Dit zorgt tegenwoordig voor nogal afwijkende spanning met een moderne PC en dat wil je niet.

Wat betreft de reviews, kijk alleen naar serieuze reviews dus niet de inhoudsloze user reviews dus die de voeding goed beoordelen omdat die toevallig een leuk kleurtje heeft. Een goede review zal sowieso de voeding testen met een speciale load tester en de voeding beoordelen op interne kwaliteit. HWI tests kun je dus ook gewoon overslaan, want ook die raken kant nog wal, doordat de schrijver geen idee heeft waar die over schrijft.
Hi, bedankt voor je reactie! Ik heb ondertussen gekozen voor de Corsair CX450M, maar ik heb toch een aantal vragen voor je.

- Waaraan kan ik zien/weten dat een voeding een individuele spanningsregulatie heeft? Staat dat op de productpagina?
- Ik dacht juist dat de HWI reviews vrij serieus en professioneel waren. Ik heb het dan niet over de reviews van mensen die een account daar hebben aangemaakt en simpelweg 1 tot 5 sterren geven met een aantal korte opmerkingen, maar echt die tests die ze doen waarmee ze de efficiëntie, ripple en geluidsproductie meten. Of bedoel jij die ook? Ik lees namelijk ook de reviews van HWI waarin ze een aantal monitors testen op kleurweergave, contrast, responstijden en inputlag. Die reviews kan ik toch wel serieus nemen? Want ik moet nog een monitor kopen en ik baseer mijn keuze op dat soort tests.

Verwijderd

BLTN schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:29:

- Waaraan kan ik zien/weten dat een voeding een individuele spanningsregulatie heeft? Staat dat op de productpagina?
Gemakkelijkst is op ATX versie 2.4 aan te vinken in de pricewatch, dan krijg je een goed overzicht. Als het goed is zijn deze voedingen allemaal werkelijk ATX 2.4 compatibel, zijn ook fabrikanten die dat ten onrechte bij hun voeding vermelden, maar als het goed is klopt dit aardig.
- Ik dacht juist dat de HWI reviews vrij serieus en professioneel waren.
Daarin ben je niet de enige. :p
Ik heb het dan niet over de reviews van mensen die een account daar hebben aangemaakt en simpelweg 1 tot 5 sterren geven met een aantal korte opmerkingen, maar echt die tests die ze doen waarmee ze de efficiëntie, ripple en geluidsproductie meten. Of bedoel jij die ook?
Dat bedoel ik idd ook. De apparatuur is er idd wel, maar de kennis en kunde niet waardoor het toch steeds mis gaat.
Ik lees namelijk ook de reviews van HWI waarin ze een aantal monitors testen op kleurweergave, contrast, responstijden en inputlag. Die reviews kan ik toch wel serieus nemen? Want ik moet nog een monitor kopen en ik baseer mijn keuze op dat soort tests.
Ik heb niet genoeg kennis over monitoren om te kunnen beoordelen of ze die tests wel goed uitvoeren.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even:

Move OH -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• BLTN
Verwijderd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 18:26:
[...]

Gemakkelijkst is op ATX versie 2.4 aan te vinken in de pricewatch, dan krijg je een goed overzicht. Als het goed is zijn deze voedingen allemaal werkelijk ATX 2.4 compatibel, zijn ook fabrikanten die dat ten onrechte bij hun voeding vermelden, maar als het goed is klopt dit aardig.
Oké, thanks voor de tip! Ken je toevallig nog websites die qua PSU reviews te vertrouwen zijn op goede info?
Daarin ben je niet de enige. :p
Ik zal vanaf nu in ieder geval info bij meerdere tech websites zoeken. Heb zojuist ook een aantal goede monitors reviewers gevonden :>

• BLTN
dion_b schreef op donderdag 6 december 2018 @ 21:43:
Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even:

Move OH -> CAA
Bedankt voor je antwoord, maar ik heb ondertussen al een beslissing gemaakt :)

Verwijderd

BLTN schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 12:07:
[...]

Oké, thanks voor de tip! Ken je toevallig nog websites die qua PSU reviews te vertrouwen zijn op goede info?
Reviews van Aris, tegenwoordig schrijver van voedingsreviews voor TechPowerUp, TomsHardware en KitGuru zijn met afstand de besten die er zijn. Zijn naam (Aris) of nickname (crmaris) staat er wel bij als auteur, dan kun je zien of de review van hem komt of een andere schrijver.
Ik zal vanaf nu in ieder geval info bij meerdere tech websites zoeken. Heb zojuist ook een aantal goede monitors reviewers gevonden :>
Dat is altijd een goed idee. Beste monitorreviews komen van TFTCentral zover ik weet. https://tweakers.net/productreview/user/157660/ heeft ook reviews voor die site geschreven en ook enkelen hier op Tweakers als userreview geplaatst.
Pagina: 1