Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-04-2021
Mijn vraag
Ik heb recentelijk een nieuwe PC gekocht (losse onderdelen > zelf in elkaar gezet).

Alles zou goed moeten zitten, maar ik krijg met geen mogelijkheid Windows geïnstalleerd.
Zodra ik boot vanuit mijn installatie-USB bevriest het scherm (meestal zodra het Windows logo verschijnt en die bolletjes gaan draaien; een zeldzame keer zodra het "taal selecteren" menu verschijnt van de installatie).

Alle oplossingen die ik op internet heb kunnen vinden werken niet.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hardware:
- CPU: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
Link

- Moederbord: ASRock B450M Pro4
Link

- GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G
Link

- RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Link

- Voeding: Cooler Master MasterWatt Lite 600W
Link

- SSD: Samsung 860 EVO 500GB
Link

- Kast: Fractal Design Focus G Zwart
Link

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De BIOS had al de laatste software versie out-of-the-box (v1.60)
- Ingebouwde BIOS optie gebruikt om zichzelf te updaten: Gaf aan dat hij inderdaad al de laatste versie heeft
- UEFI default settings geladen / zelf dingen aangepast: Werkt niet
- Minimale hoeveelheid apparaten/kabels aangesloten: Werkt niet
- 1 i.p.v. 2 RAM sticks aangesloten: Werkt niet
(ik heb helaas geen RAM sticks met minder geheugen, die op dit moederbord passen)

- Oude GPU aangesloten i.p.v. de nieuwe: Hetzelfde probleem

- Oude HDD aangesloten en laten booten, waar Win10 op gebruikt is: Crash tijdens laden van Windows (had ik al wel verwacht)
- Poging om Windows herstel te laden op diezelfde oude HDD: Herstart PC tijdens laden van herstel en daarna zwart scherm

-----

Windows installatie geprobeerd met:
- Een oudere Win10 installatie, 64-bit
- Meest recente Win10 installatie, 32/64-bit (via FAT-32 en NTFS geformatteerde USB)
- Oudere Win7 installatie, 64-bit

Bij alle installaties ben ik niet voorbij het "taal selecteren" scherm gekomen, als ik die überhaupt al te zien kreeg.

-----

Ik heb al eerder zelf een PC in elkaar gezet, maar voor het geval ik toch iets doms heb gedaan:

Aangesloten kabels op moederbord
Aangesloten:
- USB_3_4
- Cha_fan2
- Cha_fan3
- Power button
- USB3_56
- SATA_1: SSD
- ATXPWR1
- ATX12v1
- CPU_fan1

Los (i.v.m. testen):
- HD_audio1
- Reset button
- 3x LED kabeltjes
- SATA_2: Oude HDD
- SATA_3: DVD speler

-----

Graag jullie advies over wat er aan de hand kan zijn.

-----
EDIT

Oplossing:
Nou, na heel veel gedoe toch maar hetzelfde moederbord opnieuw besteld... en alles werkte in 1x perfect. 8)7
Blijkbaar lag het toch aan het moederbord zelf en was hij gewoon defect.

[ Voor 6% gewijzigd door JoyceMolenkamp op 16-12-2018 10:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-06 17:47
Start eens een Ubuntu live cd/stickje, om te zien of die alle hardware herkent etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
Ik ben helaas niet zo handig met Ubuntu. Weet je misschien iets anders dat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:53
Masterwatt Lite is een hele slechte voeding. Als je die nog kan ruilen kan je dat beter doen. http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=563

Wat is de capaciteit van de USB? 4GB gaf bij mij bij de laatste paar installaties ook een error. Nu gebruik ik 8GB en geen problemen meer.

USB formatteren en W10 er weer opzetten met de MCT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
Ik begreep dat het een budget voeding is, maar naar wat ik gevonden had leek het mij gewoon oke. Denk je dat dit de oorzaak is van het huidige probleem? Als ik die PC in ieder geval maar werkend krijg ben ik voorlopig al blij. Dan kijk ik erna of ik alsnog de voeding kan ruilen.

Ik heb het geprobeerd met 2 USB's. 1 van 16GB en 1 van 32GB. De installaties komen inderdaad van de Windows MCT (ISO download optie). De installaties booten ook prima op een andere PC en met die oudere versies die ik getest had heb ik in het verleden al meerdere keren succesvol Windows geïnstalleerd op andere PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@JoyceMolenkamp Probeer ook even een USB2-poort. Verder kun je een Memtest draaien om de werking en de stabiliteit van het systeem te testen.

Ook zou je eens kunnen proberen om zoveel mogelijk randzaken (hardware die niet essentieel is) los te koppelen. Als het dan wel werkt, kun je stap voor stap de apparaten weer aansluiten/installeren tot je de rotte appel gevonden hebt.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
Heb ik allemaal ook al geprobeerd. Geen resultaat.

Memory test ook al gedraaid, maar hij was al opnieuw gestart voor ik het resultaat kon zien. Ik draai hem nu nog een keer en probeer extra op te letten

De enige apparaten die gekoppeld zijn, zijn de SSD, PS/2 muis, USB (bedraad) toetsenbord in USB2. Ook geprobeerd wanneer er letterlijk niets aangesloten is, maar dan nog hetzelfde probleem.

Ik krijg steeds meer het idee dat het moederbord zelf defect is. Ik vind het alleen raar dat de BIOS prima werkt, maar zodra ik richting Windows wil dan loopt hij vast

EDIT:
Windows Memory test afgerond: Ik krijg helemaal geen resultaat te zien, maar ik kan geen Windows starten om het resultaat in de logs te bekijken. Dus daar word ik helaas ook niet echt wijzer van

[ Voor 62% gewijzigd door JoyceMolenkamp op 03-12-2018 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
JoyceMolenkamp schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:21:
Heb ik allemaal ook al geprobeerd. Geen resultaat.

Memory test ook al gedraaid, maar hij was al opnieuw gestart voor ik het resultaat kon zien. Ik draai hem nu nog een keer en probeer extra op te letten
Welke memtest draai je, want die ik bedoel (Memtest 86+) start niet vanzelf opnieuw op.
De enige apparaten die gekoppeld zijn, zijn de SSD, PS/2 muis, USB (bedraad) toetsenbord in USB2. Ook geprobeerd wanneer er letterlijk niets aangesloten is, maar dan nog hetzelfde probleem.
PS/2 muis? :o

Maar ik bedoel ook alle apparaten IN de computer ;) Zoveel mogelijk lostrekken/losschroeven/etc.
Ik krijg steeds meer het idee dat het moederbord zelf defect is. Ik vind het alleen raar dat de BIOS prima werkt, maar zodra ik richting Windows wil dan loopt hij vast
Dat is helemaal niet raar, omdat in het BIOS (UEFI) maar een deel van het systeem gebruikt wordt. Ik zou zeker even kijken of Ubuntu wel start. Dat is helemaal niet moeilijk, als je nog een Windows-computer bij de hand hebt: https://ubuntufan.org/installeren/installatiemedium

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:10

Tens

let me drink about it

Moederbord kan defect zijn idd.
Wat Evanescent hierboven zegt; probeer een live linux cd/usb.
Maar: De boel loopt vast zodra er iets meer als idle gevraagd wordt.
Check de temperatuur ook even, staat wel ergens in het bios.
en: geheugen type staat in de qvl?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:20
Je nieuwe pc is dus instabiel en wil niet booten.
(Dat is wat anders dan 'ik kan windows niet installeren')

Ik zou hem uitbouwen, en enkel mobo/cpu/mem en voeding aanluiten (evt monitor) en kijken of je dan wel iets kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
Thanks voor de hulp tot nu toe

Dit heb ik tot nu toe gedaan:

@zetje01 Ik heb alles uit de kast gehaald, maar hij loopt nog steeds vast tijdens het booten van de installatie. Ik moet de Videokaart wel verplicht aansluiten omdat de CPU geen onboard GPU heeft, dus anders geen beeld.

@Room42 De PS/2 muis was alleen voor het testen, om USB problemen te voorkomen. Uiteraard gebruik ik die muis niet voor dagelijks gebruik.

Hier voor had ik de Memory Test tool van de Windows installatie gebruikt (die kun je kiezen voordat hij begint met laden; waar je tussen 32/64-bit kunt kiezen). Hij is nu nog druk bezig met de Memtest 86+ (standaard instellingen). Doet hij behoorlijk lang over...
Tot nu toe 0 errors.

@Tens Temperaturen zien er oké uit.
Wat bedoel je precies met "geheugen type staat in de qvl?"

Zodra ik tijd heb zal ik Ubuntu proberen te starten.
Uit interesse: Wat werkt hier anders aan waardoor deze wel zou moeten starten en Windows niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:13

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JoyceMolenkamp schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:20:
Uit interesse: Wat werkt hier anders aan waardoor deze wel zou moeten starten en Windows niet?
In wezen niets maar daarmee kan je hopelijk uitsluiten of het hardware of je OS (installatie) medium is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
JoyceMolenkamp schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:20:
Hier voor had ik de Memory Test tool van de Windows installatie gebruikt (die kun je kiezen voordat hij begint met laden; waar je tussen 32/64-bit kunt kiezen). Hij is nu nog druk bezig met de Memtest 86+ (standaard instellingen). Doet hij behoorlijk lang over...
:D Die loopt op repeat dus zal eindeloos doorlopen als je hem niet stopt. Het is wel de bedoeling hem een goede tijd te laten lopen om zeker te zijn dat het systeem stabiel is. Maar na 1 a 2 passes heb je al een aardige indicatie.
@Tens Temperaturen zien er oké uit.
Wat bedoel je precies met "geheugen type staat in de qvl?"
QVL staat voor "Qualified Vendors List". Een lijst met compatibel geheugen van de moederbordfabrikant.
Zodra ik tijd heb zal ik Ubuntu proberen te starten.
We zeggen niet dat Ubuntu moet werken maar het OS wezenlijk anders dan Windows en kan dus een indicatie geven of het systeem moet werken of dat het echt hardwarematig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
@Room42 Ahh oke. Er stond Pass x/4, dus ik dacht hij moet er 4 doorlopen tot hij klaar is.

Ik ga Ubuntu nog proberen.

Hierbij een linkje naar de QVL van het RAM. Ik dacht dat het compatibel was voordat ik het kocht, maar ik begin nu toch te twijfelen. Zouden jullie een kijkje kunnen nemen?
https://www.asrock.com/MB/AMD/B450M%20Pro4/index.asp#Memory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-03 11:55
Ik had ook een pc die steeds vastliep. bleek diverse soorten geheugen niet te pikken ander geheugen en hij doet het. maar als je zelf buiten de kast met wisselende configuraties vastlopers krijgt. kan je misschien en bios reset nog proberen maar op een gegeven moment blijft het moederbord over als schuldige denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
Ik heb het batterijtje van de BIOS eruit gehaald en hem laten resetten. Maakte helaas geen verschil.
Ik kan niet het exacte RAM model nummer vinden in de QVL van het moederbord... Maar het lijkt ook alsof de lijst aangepast is sinds mijn laatste bezoek (erg vreemd)

Kan het misschien zijn dat ik mijn boot instellingen fout heb staan in de BIOS? En enig idee wat ik hieraan zou moeten aanpassen? (uitgaand van de default settings als basis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-06 11:07

OverloadOfRed

Bla, blabla

Misschien heb je het al gedaan (omdat je 2 usb sizes noemt) maar proberen kan geen kwaad denk ik: ander usb'tje met een verse download van w10 geprobeerd?
Heb hier vaak genoeg topics langs zien komen dat het usbtje of de download gewoon kapoet was.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 26-10-2024
Heb je toevallig een andere videokaart? Dat zou namelijk ook nog kunnen. Die had je al die tijd aangesloten zei je al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
Ik heb inderdaad 2 verschillende USB's gebruikt en met beide USB's kan ik die Windows installatie zonder problemen booten op een andere PC. Ook heb ik het met een DVD geprobeerd, welke hetzelfde bekende probleem geeft.

Ik heb ook de videokaart van de oude PC aangesloten (GeForce GT240), waarna ik hetzelfde boot probleem had.

Ik zou het graag ook testen zonder videokaart, maar dat kan niet i.v.m. geen on-board graphics op de Ryzen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:53
Heb je verschillende USB poorten geprobeerd op het back I/O van het moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Het wordt echt tijd dat je die pc eens opstart van een linux-cd of -USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 12:05

Cio

Memtest start wel, dan lijkt de USB stick of poort niet direct het probleem. Ubuntu is een betere check, dus zeker even daarmee testen.
JoyceMolenkamp schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:43:
...

Ik zou het graag ook testen zonder videokaart, maar dat kan niet i.v.m. geen on-board graphics op de Ryzen
Probeer het ook eens met een videokaart in het onderste PCIe slot.

[ Voor 41% gewijzigd door Cio op 05-12-2018 22:38 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
Ik ben er eindelijk aan toe gekomen om een Ubuntu USB te maken en booten.

Tijdens 1e keer booten de integriteit van de installatie laten checken: Alles oke. Alleen zodra ik de "ok" melding kreeg en er gevraagd werd om op een toets te drukken om te herstarten, was hij weer bevroren en heb ik de PC zelf moeten herstarten.

Vervolgens leek het alsof Ubuntu prima wilde starten in de "try Ubuntu without installing" modus. Ik kreeg een bureaublad en kon mijn muis bewegen, zelfs webpagina's openen via Firefox.

Alleen na ongeveer 10 seconden bevriest het scherm alsnog en kan ik niets meer. Ook als ik de optie "Install Ubuntu" gebruik kan ik heel even dingen doen (bijv. taal selecteren en de toetsenbordindeling) en daarna bevriest hij weer.

Een enkele keer kreeg ik een zwart scherm i.p.v. bevriezen en herstartte hij zichtzelf, waarna het systeem alsnog bevroor op het bureaublad.

Ik heb Ubuntu geprobeerd met de GPU in PCIe 2 en 3 (bovenste en onderste slot). Geen verschil.

-----
EDIT
-----

Ook antwoord gekregen van AsRock zelf, welke mij geadviseerd heeft om het RAM op 2666mhz te laten draaien i.p.v. 3000

Ik krijg nog steeds Win10 niet geïnstalleerd (exact hetzelfde probleem als eerst)
Ubuntu wil wel (soms!) draaiende blijven in de probeer modus, maar niet erg betrouwbaar dus...

[ Voor 14% gewijzigd door JoyceMolenkamp op 08-12-2018 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Wij bedoelden (uiteraard) een linux versie te draaien die je niet hoefde te installeren.
Dat heb je dus ook geprobeerd en dat werkt dus ook niet.

IMHO is er hardware defect of incompatible en wordt het tijd om onderdelen (tijdelijk) te vervangen zoals geheugen, voeding, videokaart, moederbord of processor.
En dan weer testen met een linux-live-cd (of usb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
@zetje01 Ik ben niet bekend met Linux, dus ik wist niet eens dat een non-install versie mogelijk was :P

Ik post hieronder nog even het antwoord van AsRock:

-----
The memory controller is integrated in the CPU and on this CPU would run on 2666MHz http://www.cpu-world.com/CPUs/Zen/AMD-Ryzen%205%202600.html

The problem that you describe can be caused by memory compatibility

Here is how to do it.

1. Go into BIOS

2. Reset to default values with F9 and save and exit with F10

3. After reboot go into BIOS>> OC Tweaker and select the XMP profile, but don't save yet

4. Set the DRAM speed manually to 2666MHz

5. Scroll down and change the DRAM Voltage back to 1.200V

6. Press F10 to save settings

Now the memory should run At 2666 without problem
-----

Vervolgens legt hij nog uit hoe ik een Win10 boot USB/DVD kan maken en booten.

Helaas heeft dit niet (goed) geholpen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Je kan nog proberen Ubuntu van de USB stick te starten zonder s-ata kabels in te pluggen op het mobo en met één stick geheugen.

Het feit dat Ubuntu soms stabiel is stuurt mij ook richting geheugen. Vast wel stabiel te krijgen, maar niet iets wat 1-2-3 uit te leggen is zonder bekend te zijn met de UEFI van je mobo.

Edit: XMP kan je het beste juist uitzetten, terwijl je het voltage gerust handmatig kan instellen op het standaardvoltage wat je geheugen volgens de specs nodig heeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Cio op 08-12-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 08:35
Klopt het dat je dezelfde USB stick hebt gebruik voor elke installatiepoging (Dus zowel de W10 als W7 pogingen)?

Dan hebben we de gemene deler gevonden.

Zelf heb ik wel eens problemen gehad met een USB stick tijdens de installatie van Windows 10. Het was een iets oudere stick, waar de W10 installer blijkbaar problemen mee had. Andere stick gepakt, probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
@Cio Ik heb momenteel al geen SATA kabels aangesloten (voor de zekerheid zelfs uitgeschakeld in BIOS), 1 stick geheugen in slot A2 en ik kan XMP niet uitzetten voor zo ver ik kan vinden (alleen keuze tussen "AUTO" en een profiel instelling) :S

@Zodiac Ik heb inmiddels 3 USB's in gebruik.
1. Win7 (64-bit), Win10 (32&64-bit)
2. Win10 (32&64-bit)
3. Ubuntu 18.04.1

Daarnaast heb ik al vaak zat met USB 1 en 2 installaties uitgevoerd en tijdens al dit gedoe tussendoor ook nog geprobeerd op een andere PC, waarbij ik prima kon booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cio

Cio

Probeer "Auto" voor mem, moet uitkomen op DDR 2133.

Non-XMP Timings die ik kan vinden ter bevestiging:
CAS latency 16
RAS-to-CAS delay 15
RAS precharge time 15
Active-to-precharge time 36
tRC 50

Voltage kan dan ook binnen de normale DDR4 specs op 1.2 V

Eventueel kan je geheugenkanaal B proberen. Zou me helaas ook niks verbazen als er iets kapoot is (voeding, mobo), maar geheugen is wel belangrijk om uit te sluiten op Ryzen.

[ Voor 32% gewijzigd door Cio op 09-12-2018 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbooij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-05 11:54

mbooij

De Mosselman

Het CMK16GX4M2B3000C15 geheugen post niet met het XMP-profiel in deze combinatie (ben ik zelf ook achter gekomen). Ga ervanuit dat de F4-3000C16D-16GISB kit van G. Skill wel werkt bij dit moederbord (al staat deze ook niet in de QVL, maar is volgens de best buy van tweakers dus zal wel goed zijn).

Intel i5 3570K@4.2Ghz, 2x4GB, MSI Z77A-G45, Club3D Radeon HD 7970 royalKing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoyceMolenkamp
Nou, na heel veel gedoe toch maar hetzelfde moederbord opnieuw besteld... en alles werkte in 1x perfect. 8)7
Blijkbaar lag het toch aan het moederbord zelf en was hij gewoon defect.

In ieder geval heel veel bedankt voor de moeite allemaal. Er werd echt goed gereageerd in dit topic en ondanks dat het aan een defect lag heb ik toch redelijk veel bijgeleerd :)

Alvast fijne kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar!! o<:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:57
En je hebt niet per ongeluk het moederbord beschadigd tijdens het inbouwen dat je kan herinneren waardoor deze defect is geraakt?

Maar je hebt dus gewoon een nieuwe besteld en niet de oude omgeruild? Wat is er met het oude moederbord gebeurd? Heb je deze nog of heb je die weggegooid?
Pagina: 1